ERIKSON Vychází z předpokladu, že si jedinec musí na každém stupni vývoje vyřešit určitý „psychosociální konflikt“. Důležitým pokrokem je prodloužení vývojového pohledu na celý lidský život. Vysvětlení stádií Eriksona 1. nov., koj. : nutnost získat pocit základní důvěry v život a ubránit se ohrožujícím pocitům nejistoty. Založen na stálosti péče a kvalitě vztahu matky k dítěti. 2. batole : dítě musí zvládnout rozpor pocitu autonomie a pocitů studu. Pevné vedení chrání dítě před prožitky studu, povzbuzuje ho, aby stálo na vlastních nohou. 3. předškolák : dítě si musí vyřešit svůj konflikt mezi vlastní iniciativou a pocity viny. K autonomii se přidává plánování, zdolávání úkolu s cílem být aktivní. 4. školák : dítě si má přisvojit pocit vlastní snaživosti ( práce ve škole ) a ubránit se ohrožujícím pocitům méněcennosti ( úzkostem, že na nic nestačím ) 5. adolescent : dítě hledá vlastní identitu, hledá vlastní roli mezi lidmi. „ Kdo jsem já“. „ Jaký je smysl mého života“. „ Jak se na mne dívají ostatní“ 6. raná dospělost : mladý dospělý je ochotný vzdát se vlastní „ totožnosti“. Tu je ochoten nechat splynout s totožností druhého člověka v pravé intimitě. Je připraven odevzdat se těsným citovým vztahům. 7. dospělost : jedinec je zaměřen na zplození a vedení příští generace ( = uplatnění pocitu generativy ). Jsou jedinci, kteří nemají děti a přesto v sobě pocit generativy rozvíjejí tvořivou činností. Druzí, kteří také nemají děti selhávají a mají pocit stagnace a osobního ochuzení. 8. zralost, stáří : i v tomto období má člověk vývojové úkoly. Přijetí vlastního životního běhu jako něco, co muselo být a nemohlo být jinak. Integrita či „ moudrost „ je patrná u zralých lidí.