Vývojová psychologie
Kojenecké období
28 den – 1 rok
Výrazný tělesný vývoj (prudký růst – 76 cm, hmotnost cca 10 kg)

>

Kojenecké období
bTělesný vývoj – růst kostry, není rovnoměrný (velká hlava, krátký krk, dlouhý trup, krátké
končetiny)
bPsychický vývoj – nejdůležitější je rozvoj NS, vytváří se podmíněné spoje
bNa proces zrání navazuje proces vývoje a rozvoje
b

Kojenecké období
bDůležitá je raná zkušenost (plynulé, jednotné, promyšlené působení na dítě)
bVždy máme na paměti individuální rozdíly dětí (dány vrozenými vlastnostmi CNS – typologií)
bKlíčový věk – významné kvalitativní změny (3 – 6 – 9 – 12 měsíc)

Kojenecké období
bPotřeby biologické, tvoří základ
bSpánek a bdění (nov. 20 hod. spánku, 1.r. 16 hod (noc + 2x den)
bNasycení (nov. 6-7x denně, 5 měs. 5x denně), doprovázeno emocionálními projevy, aktivitou dítěte –
sání složitý výkon pro dítě
b
b

Kojenecké období
bČistoty – vyprazdňování, přebalování, koupání bTepla – nutná vnější opatření, oblékání, vytápění
bOchrana před bolestí
b

>

Kojenecké období
b Potřeby psychické:
bLásky
bJistoty
bBezpečí
bPodnětů
bUčení
b

>

Kojenecké období
bEmocionální vývoj
bKladné emoce – dobrá nálada, spokojenost, radost
bZáporné emoce – žárlivost, strach, hněv
bÚsměv - 6-8 týden, odpověď na úsměv dospělého
bÚsměv – 4 měsíce, hlasitý (škádlivky, dotyk)

>

Kojenecké období
bSpecifické pouto – 6 měsíc, známý obličej
b                                         - 7 měsíc stabilní osoba
b                                         - 12 měsíc sociální kont.
bLítost – po 6 měsíci
bStrach – od 6 měsíce (odloučení od matky)
bŽárlivost – 9 – 12 měsíc
bPláč – hladu, bolesti, strachu (při uklidnění je důl. kvalita  sociálního vztahu a ne pouhé
nakrmení….)
b

>

Kojenecké období
bSeparace (6měsíců – 3.roky), přítomnost matky při hospitalizaci
bVývoj socializace: = vrůstání do společnosti
bMikroskupina – rodiče
bDítě není sociálně bezmocné (signalizační prostředky má hned po narození)
bEmocionální komunikace
bNezprostředkovaný emocionální stav
b

>

Kojenecké období
ëPoznávací procesy:
ëZdokonalují se jednotl. analyzátory (mění se dominance)
ëBarevné vnímání od 4 měsíce
ëMyšlení = praktické v činnosti
ëPaměť = znovupoznání (lahev – krmení)
ëPozornost = novým věcem
ëŘeč = předřečové stádium ou, gr,
ë              porozumění slov od dospělého
ë              tvoření slov ma-ma, ba-ba

Vývoj motoriky - kojenec
¶Hrubá motorika – individ. Charakter
¶Zákon cefalokaudálního vývoje
¶Zákon centrálně periferního směru (velké svaly – drobné svaly)
¶Převrací se ze zad na bok, na břicho, z břicha na záda, plazí se, leze, posadí se, poklekne,
postaví se, chodí samo
¶

                      Jemná motorika
bTýká se ruky dítěte, umožňuje manipulaci s předměty, úchop
bCefalokaudální pravidlo
bPravidlo palmárního = prvotního uchopení předmětu dlaní (palmární úchop, opozice palce, klešťový
úchop)
b

           Jemná motorika
b1 – 3 MĚS, PROHLÍŽENÍ RUKOU
b4 MĚS ZÁMĚRNÉ UCHOPOVÁNÍ, ROVNOCENNÉ KONČ.
b5-6 MĚS DLAŇOVÉ UCHOPOVÁNÍ, VYUŽÍVÁ 4 PRSTY
b7-8 MĚS OPOZICE PALCE!, ZAČÁTEK MANIPUL. HRY
b9 MĚS KLEŠŤOVÉ UCHOPOVÁNÍ, MEZI PALCEM A UKAZOVÁKEM
bDůležitá aktivita, praxe s přiměřenými předměty

Výchovné problémy a zlozvyky koj. věku
bZlozvyky u jídla
bKývání dítěte („na čtyřech“) fyziologické=příprava na lezení
b     zlozvyk=nedostatek aktivity
bProdloužené usínání
bCumlání prstů (nesprávné krmení, nedostatek sociálních kontaktů) bNadměrná plačtivost (vynucení
přítomnosti dosp.)

Batolecí období
bMladší batolecí období
bStarší batolecí období
bCharakteristika období:
bDůležité funkce – chůze = osamostatnění a řeč=dorozumívání
b
b
bTělesný vývoj:
bZpomalení oproti koj.
bVelká fontanela 18 měs uzávěr
bChrup mléčný 20 zubů
bHmotnost o 1-2kg ročně
bVýška o 10 cm/6-8cm
b

Batole
bSpánek, bdění
bKrmení, stolování
bKontrola vyprazdňování (1 rok vysazovat na nočník, 2 roky samo si řekne
bOblékání
bNávyky
bCity:
bVývoj sebeuvědomování
bDiferencované city (kladné, záporné)
bZklamání (pláč, hněv, žárlivost)
bSociální vazba s dosp. má význam pro rozvoj řeči a sebeuvědomění


Vlastnosti dětských citů
bKrátkodobé, reaguje na podněty pro dosp. nevýznamné
bPřechodný ráz – přechází ze smíchu do pláče
bVýrazně se projevují navenek
bOvlivnitelné- přenosné
bRozmanité, jeden cit vyvolá různé reakce

 Podmínky zdravého sebevědomí
bJÁ (2r.)
bDůl.moment hledání místa ve spol., pomoc dospělého
bUspokojit samostatnou aktivitu (pomoc-odnést..)
bNechat dítě uplatnit svoji vůli (chce pokračovat, jiné děti již ne)
b
ë
ë

  Poznávací procesy
pVnímání probíhá v procesu činnosti
pSouvisí s myšlením a řečí
pNejvětší význam zrak a sluch
pChar. období je koordinace zraku a pohybu ruky=dominantní činnost=manipulace s předměty

Poznávací procesy
pJednotlivé receptory spolupracují
pVývoj schopnosti vnímat třetí rozměr=hloubku
pManipulace s předměty mu umožňuje získat přesnější informace o vlastnostech předmětů
pDítě si začíná uvědomovat rozdíly a podobnost (jablko, míč…)

Poznávací procesy
oPozornost, velmi krátká, mimovolná
oVýchovou rozvoj ustálení pozornosti
oVysoká citlivost na rušivé podněty
oOvlivnění:zdrav.stav, neuspokojené biolog.potřeby, nevyhovující prostředí, hodně hraček,
nepřiměřené nároky
o

Poznávací procesy
bPaměť- je mimovolná
bZážitky si zapamatuje několik týdnů, měsíců, významné celý život
bPředstavivost- na základě zkušeností
bProjevuje se při hře
bPři kresbě
bPředměty mají jiný význam (židle je auto)

Poznávací procesy
Myšlení a řeč (dříve rozvoj myšlení)
Význam má poznávací funkce
                          CO JE TO ? TYPICKÁ OTÁZKA




Poznávací procesy
bMyšlení praktické
bMyšlení pojmové, myšlenka se promítá do slov a myšlení probíhá nahlas „Lucinka udělá…..“ myšlení
monologující
bŘeč – pasivní, aktivní
bAktivní řeč- stádia
bStádium slova (18-21 měs, táta-máma)
bStádium autonomní řeči (koko, haf)

Poznávací procesy
bStádium věty (18-24 měs, hají, dá, dej to ham)
bFyziologická patlavost
bPřevažují podstatná jména (18 m 20-30 slov, 24 m 300 slov)
bSlovesa až po 2 roce
bNerozlišují rody (babičkovi, dědečkovi)

Hrubá motorika
bRozvoj vzpřímeného stoje (konec 1r. vratký, 15m jistý, předklon, 18m na špičky, do výponu, sílí
svalstvo nohou)
bLezení
bChůze po schodech
bVývoj běhu
bVývoj skoku
bHázení a chytání

Jemná motorika
bVývoj pohybů ruky
bZdokonalení klešťového úchopu
bUchopení předmětu v pohybu
bVzrůstá přesnost prstů
bPoužívá hrníčku na pití
bPoužívá lžičku
b15m 2 kostky na sebe
b18m 3 kostky na sebe
b13m čmárání, tužka v dlani
b21m 5 kostek na sebe
b24m 6 kostek na sebe
b

Starší batole
bSebevědomí, vzdorovitost, uvědomění „JÁ“
bNegativismus asi do 14 měsíce
bPozitivní stránka = pomocí vůle se učí správnému a přiměřenému rozhodování
bČasová orientace
bOmezení na krátké časové úseky (teď, hned)
bMyšlení – zobecňování
bEgocentrické převládá

>