Vývojová psychologie Kojenecké období 28 den – 1 rok Výrazný tělesný vývoj (prudký růst – 76 cm, hmotnost cca 10 kg) > Kojenecké období bTělesný vývoj – růst kostry, není rovnoměrný (velká hlava, krátký krk, dlouhý trup, krátké končetiny) bPsychický vývoj – nejdůležitější je rozvoj NS, vytváří se podmíněné spoje bNa proces zrání navazuje proces vývoje a rozvoje b Kojenecké období bDůležitá je raná zkušenost (plynulé, jednotné, promyšlené působení na dítě) bVždy máme na paměti individuální rozdíly dětí (dány vrozenými vlastnostmi CNS – typologií) bKlíčový věk – významné kvalitativní změny (3 – 6 – 9 – 12 měsíc) Kojenecké období bPotřeby biologické, tvoří základ bSpánek a bdění (nov. 20 hod. spánku, 1.r. 16 hod (noc + 2x den) bNasycení (nov. 6-7x denně, 5 měs. 5x denně), doprovázeno emocionálními projevy, aktivitou dítěte – sání složitý výkon pro dítě b b Kojenecké období bČistoty – vyprazdňování, přebalování, koupání bTepla – nutná vnější opatření, oblékání, vytápění bOchrana před bolestí b > Kojenecké období b Potřeby psychické: bLásky bJistoty bBezpečí bPodnětů bUčení b > Kojenecké období bEmocionální vývoj bKladné emoce – dobrá nálada, spokojenost, radost bZáporné emoce – žárlivost, strach, hněv bÚsměv - 6-8 týden, odpověď na úsměv dospělého bÚsměv – 4 měsíce, hlasitý (škádlivky, dotyk) > Kojenecké období bSpecifické pouto – 6 měsíc, známý obličej b - 7 měsíc stabilní osoba b - 12 měsíc sociální kont. bLítost – po 6 měsíci bStrach – od 6 měsíce (odloučení od matky) bŽárlivost – 9 – 12 měsíc bPláč – hladu, bolesti, strachu (při uklidnění je důl. kvalita sociálního vztahu a ne pouhé nakrmení….) b > Kojenecké období bSeparace (6měsíců – 3.roky), přítomnost matky při hospitalizaci bVývoj socializace: = vrůstání do společnosti bMikroskupina – rodiče bDítě není sociálně bezmocné (signalizační prostředky má hned po narození) bEmocionální komunikace bNezprostředkovaný emocionální stav b > Kojenecké období ëPoznávací procesy: ëZdokonalují se jednotl. analyzátory (mění se dominance) ëBarevné vnímání od 4 měsíce ëMyšlení = praktické v činnosti ëPaměť = znovupoznání (lahev – krmení) ëPozornost = novým věcem ëŘeč = předřečové stádium ou, gr, ë porozumění slov od dospělého ë tvoření slov ma-ma, ba-ba Vývoj motoriky - kojenec ¶Hrubá motorika – individ. Charakter ¶Zákon cefalokaudálního vývoje ¶Zákon centrálně periferního směru (velké svaly – drobné svaly) ¶Převrací se ze zad na bok, na břicho, z břicha na záda, plazí se, leze, posadí se, poklekne, postaví se, chodí samo ¶ Jemná motorika bTýká se ruky dítěte, umožňuje manipulaci s předměty, úchop bCefalokaudální pravidlo bPravidlo palmárního = prvotního uchopení předmětu dlaní (palmární úchop, opozice palce, klešťový úchop) b Jemná motorika b1 – 3 MĚS, PROHLÍŽENÍ RUKOU b4 MĚS ZÁMĚRNÉ UCHOPOVÁNÍ, ROVNOCENNÉ KONČ. b5-6 MĚS DLAŇOVÉ UCHOPOVÁNÍ, VYUŽÍVÁ 4 PRSTY b7-8 MĚS OPOZICE PALCE!, ZAČÁTEK MANIPUL. HRY b9 MĚS KLEŠŤOVÉ UCHOPOVÁNÍ, MEZI PALCEM A UKAZOVÁKEM bDůležitá aktivita, praxe s přiměřenými předměty Výchovné problémy a zlozvyky koj. věku bZlozvyky u jídla bKývání dítěte („na čtyřech“) fyziologické=příprava na lezení b zlozvyk=nedostatek aktivity bProdloužené usínání bCumlání prstů (nesprávné krmení, nedostatek sociálních kontaktů) bNadměrná plačtivost (vynucení přítomnosti dosp.) Batolecí období bMladší batolecí období bStarší batolecí období bCharakteristika období: bDůležité funkce – chůze = osamostatnění a řeč=dorozumívání b b bTělesný vývoj: bZpomalení oproti koj. bVelká fontanela 18 měs uzávěr bChrup mléčný 20 zubů bHmotnost o 1-2kg ročně bVýška o 10 cm/6-8cm b Batole bSpánek, bdění bKrmení, stolování bKontrola vyprazdňování (1 rok vysazovat na nočník, 2 roky samo si řekne bOblékání bNávyky bCity: bVývoj sebeuvědomování bDiferencované city (kladné, záporné) bZklamání (pláč, hněv, žárlivost) bSociální vazba s dosp. má význam pro rozvoj řeči a sebeuvědomění Vlastnosti dětských citů bKrátkodobé, reaguje na podněty pro dosp. nevýznamné bPřechodný ráz – přechází ze smíchu do pláče bVýrazně se projevují navenek bOvlivnitelné- přenosné bRozmanité, jeden cit vyvolá různé reakce Podmínky zdravého sebevědomí bJÁ (2r.) bDůl.moment hledání místa ve spol., pomoc dospělého bUspokojit samostatnou aktivitu (pomoc-odnést..) bNechat dítě uplatnit svoji vůli (chce pokračovat, jiné děti již ne) b ë ë Poznávací procesy pVnímání probíhá v procesu činnosti pSouvisí s myšlením a řečí pNejvětší význam zrak a sluch pChar. období je koordinace zraku a pohybu ruky=dominantní činnost=manipulace s předměty Poznávací procesy pJednotlivé receptory spolupracují pVývoj schopnosti vnímat třetí rozměr=hloubku pManipulace s předměty mu umožňuje získat přesnější informace o vlastnostech předmětů pDítě si začíná uvědomovat rozdíly a podobnost (jablko, míč…) Poznávací procesy oPozornost, velmi krátká, mimovolná oVýchovou rozvoj ustálení pozornosti oVysoká citlivost na rušivé podněty oOvlivnění:zdrav.stav, neuspokojené biolog.potřeby, nevyhovující prostředí, hodně hraček, nepřiměřené nároky o Poznávací procesy bPaměť- je mimovolná bZážitky si zapamatuje několik týdnů, měsíců, významné celý život bPředstavivost- na základě zkušeností bProjevuje se při hře bPři kresbě bPředměty mají jiný význam (židle je auto) Poznávací procesy Myšlení a řeč (dříve rozvoj myšlení) Význam má poznávací funkce CO JE TO ? TYPICKÁ OTÁZKA Poznávací procesy bMyšlení praktické bMyšlení pojmové, myšlenka se promítá do slov a myšlení probíhá nahlas „Lucinka udělá…..“ myšlení monologující bŘeč – pasivní, aktivní bAktivní řeč- stádia bStádium slova (18-21 měs, táta-máma) bStádium autonomní řeči (koko, haf) Poznávací procesy bStádium věty (18-24 měs, hají, dá, dej to ham) bFyziologická patlavost bPřevažují podstatná jména (18 m 20-30 slov, 24 m 300 slov) bSlovesa až po 2 roce bNerozlišují rody (babičkovi, dědečkovi) Hrubá motorika bRozvoj vzpřímeného stoje (konec 1r. vratký, 15m jistý, předklon, 18m na špičky, do výponu, sílí svalstvo nohou) bLezení bChůze po schodech bVývoj běhu bVývoj skoku bHázení a chytání Jemná motorika bVývoj pohybů ruky bZdokonalení klešťového úchopu bUchopení předmětu v pohybu bVzrůstá přesnost prstů bPoužívá hrníčku na pití bPoužívá lžičku b15m 2 kostky na sebe b18m 3 kostky na sebe b13m čmárání, tužka v dlani b21m 5 kostek na sebe b24m 6 kostek na sebe b Starší batole bSebevědomí, vzdorovitost, uvědomění „JÁ“ bNegativismus asi do 14 měsíce bPozitivní stránka = pomocí vůle se učí správnému a přiměřenému rozhodování bČasová orientace bOmezení na krátké časové úseky (teď, hned) bMyšlení – zobecňování bEgocentrické převládá >