ZZOSP21111 Ošetřovatelské postupy 1 Vysoká škola zdravotnická zima 2020 Ukončení: z. Vyučující PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. Garance Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. Vysoká škola zdravotnická - Vysoká škola zdravotnická Rozvrh Pá 18. 9. 11:25–15:55 Učebna 9, So 7. 11. 11:25–15:55 Učebna 6 Omezení zápisu do předmětu Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů. Mateřské obory/plány Zdravotnické záchranářství (program VŠZDRAV, ZZ) Cíle předmětu Cíle studijního předmětu: profesně připravit pro poskytování komplexní ošetřovatelské péče o nemocné. Seznámit s ošetřovatelskými výkony a postupy při respektování holistického přístupu, akceptování práva a individuálních potřeb. Osnova * Obsahové zaměření individuální práce studentů: * 1. Desinfekce a sterilizace, bariérový přístup * 2. Hygienická péče o dospělého a dítě, péče o dekubity * 3. Výživa a dietní režim, hydratace, vyprazdňování * 4. Fyziologické funkce – TT, TK, P a dýchání * 5. Odběry biologického materiálu * 6. Podávání léků * 7. Speciální ošetřovatelské činnosti: centrální žilní přístupy, měření centrálního žilního tlaku, infúze, transfúze, kanylace, kyslík * 8. Speciální činnosti v před a pooperační péči o pacienta * 9. Speciální aktivity zdravotnického záchranáře: při punkcích, endoskopiích * 10. Péče o terminálně nemocné Literatura povinná literatura VEVERKOVÁ, E a KOL. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2417-6. info DINGOVÁ, ŠLIKOVÁ, L LIDICKÁ a L VRABELOVÁ. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-2324-7. info doporučená literatura GOULD, C V a C A UMSCHEID R K AGARWALD ET AL. Guideline for Prevention of Catheter-Associated Urinary Tract Infections 2009 [online]. Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee and CDC: Centers for Disease Control and Prevention. In Guideline for Prevention of Catheter-Associated Urinary Tract Infections 2009. : Healthcare Infection Control Practices Advisory Committee and CDC: Centers for Disease Control and Prevention, 2019. 61 s. URL info POKORNÁ, A a KOL. Souhrn doporučení a postupů v prevenci a péči o pacienty s tlakovou lézí (dekubitem). 1. vyd. Plzeň: Euroverlag, 2018. 31 s. ISBN 978-80-7177-944-5. info CHARVÁT, J. Žilní vstupy: dlouhodobé a střednědobé. : Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5621-9. info REICHARDT, CH, K BUNTE-SCHÖNBERGER a P VAN DER LINDEN. Hygiena a dezinfekce rukou: 100 otázek a odpovědí. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-271-0217-4. info JAROŠOVÁ, D., K. MAJKUSOVÁ a R. KOZÁKOVÁ A KOL. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5426-0. info VYTEJČKOVÁ, R a KOL. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III: speciální část. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3421-7. info POSPÍŠILOVÁ, E a TÓTHOVÁ. Vývoj vybraných ošetřovatelských postupů od nejstarších dob po současnost. Praha: Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-824-5. info POKORNÁ, A. a A. KOMÍNKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 2. díl. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7415-6. info HALMO, R. Sebepéče v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4811-5. info VYTEJČKOVÁ, R., P. SEDLÁŘOVÁ, V. WIRTHOVÁ, I. OTRADOVCOVÁ a P. PAVLÍKOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Speciální část. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3420-0. info JIRKOVSKÝ, Daniel a KOL. Ošetřovatelské postupy a intervence – učebnice pro bakalářské a magisterské studium. Praha: FN v Motole, 2012. ISBN 978-80-87347-13-3. info Metody hodnocení Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. Informace učitele Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek s převahou nácviku praktických činností a získávání základních ošetřovatelských dovedností. Patří mezi jednu z bazálních ošetřovatelských disciplín. Zaměřuje se na nácvik ošetřovatelských technik výkonů a postupů ošetřovatelských intervencí. Důraz je kladen na dodržování pravidel ochrany zdraví a bezpečnosti při práci, dodržování postupů lege artis ve shodě s nejnovějšími vědeckými poznatky a rozvojem technologií, akceptování práv nemocných a rozvoj komunikačních dovedností. Studijní pomůcky: · GARNEKOVÁ, Z. Ošetřovatelské postupy. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/osetrovatelske_postupy.qwarp · Studijní opory – HLINOVSKA, J (IS® soubory® podklady k výuce®studijní opory) ®https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/studijni_opory.qwarp Obsah:1 Ošetřovací jednotka a její vybavení, 2 OP při přijetí, přemísťování a propouštění pacienta, 3 OP při zajišťování pohody, 4 OP u pacienta s narušenou sebepéčí a soběstačností, 5 OP při aplikaci tepla a chladu, fototerapie, 6 OP při zajištění hygieny dospělých a dětí, 7 OP při zajištění výživy dospělých a dětí, 8 OP při sledování fyziologických funkcí, 9 OP při zajištění vyprazdňování, 10 OP u stomií, 11 Bariérový přístup, dezinfekce a sterilizace, 12 OP o terminálně nemocné a péče o mrtvé tělo, 13 OP při odběru, transportu a uchování biologického materiálu k vyšetření, 14 OP při lokální aplikaci léků, 15 OP při podávání léků per os, 16 OP při aplikaci léků do dýchacích cest, 17 OP na chirurgickém oddělení, 18 OP při punkci, 19 OP při endoskopických vyšetření, 20 OP při aplikace infuze, 21 OP při aplikaci transfuze, 22 OP u specializovaných ošetřovatelských činností, 23 Fyziologický porod, 24 Souhrnné testovací otázky · Cvičné kazuistiky. (IS® soubory® podklady k výuce®kazuistiky) https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/kazuistiky.qwarp · Instruktážní filmy. (IS® soubory® podklady k výuce®kazuistiky) https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/instruktazni_filmy.qwarp) Obsah: 1 Polohování pacientů, 2 Rehabilitační ošetřovatelství, 3 Hygiena, 4 Výživa dětí a dospělých, 5 Fyziologické funkce, 6 Vyprazdňování, 7 Stomie, 8 Odběr biologického materiálu, 9 Podávání léků, 10 Chirurgické rány, 11 Punkce, 12 Žilní vstupy, 13 Infuze a transfuze, 14 Vedení fyziologického porodu · Instruktážní videa: Obsah Videa programu STOP Násilí ve zdravotnictví: Komunikace s obětí, Ošetření oběti, Mýty o domácím násilí, Dokumentace, Sebeobrana a prevence https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/instruktazni_videa.qwarp · Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).