Asertivní pravidla 6. 10., 2AZZ •Asertivita je komunikační styl, při kterém je uplatňováno přímé a upřímné vyjadřování vlastních názorů, negativních i pozitivních emocí, aniž by byla porušována práva ostatních lidí a naše vlastní. Mám právo •samostatně posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být za ně a jejich důsledky odpovědný Mám právo •nenabízet žádné výmluvy a omluvy ospravedlňující moje názory a postoje, rozhodnutí a chování Mám právo •sám posoudit, na kolik jsem zodpovědný za problémy druhých lidí Mám právo •změnit svůj názor Mám právo •dělat chyby a být za ně zodpovědný Mám právo •říci „ já nevím“ Mám právo •být nezávislý na dobré vůli a pochvale ostatních Mám právo •dělat nelogická rozhodnutí Mám právo •říci: „ Já Ti nerozumím.“ Mám právo •říci: „ Je mi to jedno. Asertivní techniky • 1) Pokažená gramofonová deska •technika, která vás klidným opakováním toho, co chcete, učí vytrvalosti v prosazování svého, bez nutnosti připravených argumentů nebo pocitu zlosti. Umožňuje ignorovat manipulativní a argumentativní léčky a trvat při tom na svém. •domáháme se svých práv, prosazení svého opakováním svých požadavků-žádost o nárok •je třeba vytrvalosti a důslednosti, nárok zopakuji 3x-4x, potom sdělíme, že jde o nárokovou situaci a sdělíme následek nesplnění nároku •nenechat diskusi odvést jinam, na citové vydírání nebo agresi protistrany nereaguji-lze použít u manipulace 2) Otevřené dveře •Používá se u manipulativní kritiky. Svému kritikovi klidně přiznáme, že vtom, co říká, muže být něco pravdy. Dovoluje nám zůstat přitom konečným soudcem sebe samého i toho, co děláme. Umožňuje nám přijímat kritiku klidně, bez úzkosti či obrany a zároveň neposkytuje kritikovi žádné posílení. • •Např.: „Ty ale vypadáš...“, „Je pravda, že nemám na sobě nejnovější model, ale cítím se vněm dobře... 3)Sebeotevření •Technika usnadňující sociální komunikaci a redukující manipulaci.-vypovídáme o svých pocitech, vhodné použít při žádosti o laskavost, přesvědčivý a přitom neagresivní postup. Když děláš X v situaci Y, cítím se Z. • •Např. „Prosím tě mami nekuř. Když máš astma a kouříš, tak mám o tebe strach.“ 4) Volné informace •Podávám o sobě volné informace. Technika nás učí hovořit o sobě bez přehnané plachosti a stydlivosti. • •Např. Mluvit o tom, co děláme rádi a neradi, jaké máme zájmy, co nás těší, co a jak plánujeme a třeba i odkud pocházíme, kde a proč bydlíme...Technika snižuje plachost při zahajování rozhovoru a usnadňuje jej oběma stranám 5) Negativní aserce •Technika, která nás učí přijímat chyby a omyly (aniž bychom se museli omlouvat) tak, že jednoznačně souhlasíme s kritikou našich skutečně negativních kvalit, ať je již konstruktivní nebo agresivní. •Umožňuje posouzení vlastního chování bez obrany, úzkosti či popírání chyby, přičemž zároveň redukuje zlost a agresivitu kritika. • •Příklad: „Máš pravdu, nemusel jsem to udělat takhle. Mohu to zkusit dělat jiným způsobem.“ „Je to moje chyba, příště to zkusím jinak. “Uvědomuji si, že jsem to zvoral.“ •„Taky se mi nelíbí, jak jsem to udělal.“„Byla to ode mne hloupost, ani mně se to takhle nelíbí.“ 6) Negativní dotazován •Technika, která vede k aktivní podpoře kritiky, s cílem použít získané informace (jsou-li konstruktivní) nebo je vyčerpat (jsou-li manipulativní). Kritik je přitom veden k větší asertivitě a menší závislosti na manipulativních manévrech. Používáme zde podněcujících otázek typu: • •„Co bych mohl dělat jinak?“„Myslíš, že to je vše, co by se tomu dalo vytknout?“ •„To je všechno, co se ti na tom nelíbí? 7) Selektivní ignorování •Technika, která nám umožňuje vyrovnávat se s kritikou. Přitom na kritiku manipulativní, nevěcnou či příliš obecnou nereagujeme. Dáme však jasně najevo, že jsme slyšeli •Např. „Myslím, že ti rozumím...“), k jádru věci se však nevyjadřujeme. Pokud kritik pokračuje konkrétně a nemanipulativně, hned navážeme věcnou komunikací. Technika nám umožňuje vyhnout se zkratkovitým „alergickým“ reakcím, zvláště na často opakované a obecné kritiky, přičemž vede i kritizujícího k větší asertivitě.