PREVENCE NÁSILÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ Jaroslav Pekara 20. 10. 2020, AZZ • •PROČ je komunikace ve zdravotnictví důležitá? • • • • • • • Nemluvím-nevidím-neslyším Řekni o významu komunikace ve zdravotnictví • Nejčastější příčinou neprofesionální komunikace je její • • Jaké věty pacienti neradi slyší? • • • •Proč lidé potřebují vztahy s druhými lidmi? • Tohle potřebují vaši pacienti od vás i vy od nich. Přednosta IKEM Jan Pirk řekl při hodnocení kvality: „V USA jsem se naučil nejenom techniku, ale také to, jak důležitý je dobrý vztah pacienta a zdravotníka.“ Když máme vztah, nevidíme druhé jako pouhé objekty. Neexistují nemoci, pouze nemocní lidé. Pokud je tak vidíte, pak jsou tolerantnější k čekání apod., loajální, dodržují spíše medikaci a ochotněji poskytují potřebné info. I vy nevyhoříte, pokud to takhle funguje. Úskalí u profesionálů je to, že oni od pacientů, kteří jsou v nemoci, úzkostní apod. nemohou očekávat vždy reciproční vztah, ale sami se o něj musí snažit. Kdo má moc, má zodpovědnost. I II III IV V Phase I: Spouštěcí Phase II: Eskalační Phase III: Krizová Phase IV: Uklidnění Phase V: Postkrizová deprese Popište jednotlivé fáze…. 6 Co znamená legitimizace emocí? • Otázka je jako pohlazení… • •Jaké jsou benefity, když se ptáme? 1. • • • Jakékoliv pohlazení lepší, než žádné! Rozdíl mezi otevřenou a uzavřenou otázkou! Jak reagovat na kolegu „po útoku?“ •