Jana Šeblová ÚSZS Středočeského kraje Psychologické aspekty CBRN – projekt EU: „CBRN Incidents and PSS“ z pohledu urgentní medicíny HLAVNÍ TÉMATA PRACOVNÍ KONFERENCE CBRN incidenty + záchranáři a nemocniční personál (UP) „Ortodoxním“ myšlením musíme čelit „kreativnímu“ myšlení teroristy  klíčová role výcviku a vzdělávání  nácviky nezbytné (včetně nemocnic!)  zpětná vazba na základě zvládnutí událostí menšího rozsahu/významu  učit personál, aby využíval SVÉ VLASTNÍ ZVLÁDACÍ mechanismy  nabídka služeb pro profesionály musí být přiměřená („nepřepsychiatrizovat“ personál!) HLAVNÍ TÉMATA PRACOVNÍ KONFERENCE  dopad rizik CBRN  význam specifické a otevřené komunikace  odborníci na událost  na analýzu rizik a rozhodování  na chování lidí  na komunikaci – ti co ji provozují v praxi  problematika složení krizových výborů (= ÚKM) - rozdílné profesní zázemí  odpovědnost musí mít JEDNA OSOBA!  řízení = velení + kontrola + komunikace VZDĚLÁVÁNÍ A VÝCVIK  všechny úrovně poskytovatelů  dobrovolníci, záchranáři, nemocniční personál  pochopení specifických rizik včetně způsobů rozhodování  3 druhy nebezpečí: 1. konkrétní (je vidět, leze ho hmatat, cítit..) 2. očekávané hrozby 3. „tiché“ hrozby – nejsou detekovatelné - CBRN  nezbytnost cvičení! – včetně nemocnic:  jistota v tom co dělat zvyšuje výkon a snižuje strach VZDĚLÁVÁNÍ A VÝCVIK  do vzdělávání patří i informace o psychologických dopadech  znalost vlastních reakcí při ohrožení!!!  význam zkušeností:  nováčci se nebojí! – velké riziko  v medicíně stresu je nedůležitějším regulačním prvkem KONTROLA SPÁNKOVÁ DEPRIVACE SE NEDÁ NATRÉNOVAT!!! VZDĚLÁVÁNÍ A VÝCVIK - NEMOCNICE  management nemocnic se MUSÍ na nácvicích podílet  CENA CVIČENÍ!  potřeby obvykle definovány zdravotnickými potřebami  personál musí znát nejen urgentní medicínu, ale i MEDICÍNU KATASTROF  obraz katastrofy určuje tiskové oddělení  do nácviků a plánování zapojit i mainstramová média KOMUNIKACE PRINCIPIY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE V KRIZI NEZBYTNÝ STRATEGICKÝ PŘÍSTUP!!  musí se odehrávat hlavně PŘED KRIZÍ!!!  zohlednit demografické faktory populace – kdo je adresát informace/sdělení?  maximalizovat důvěru veřejnosti - vysvětlit rizika + nabídnout možnosti  komunikace musí být: ○ otevřená, konzistentní, transparentní, musí vysvětlovat, být dialogem  KOORDINACE HLASŮ AUTORIT – stejné poselství, stejným tónem hlasu KOMUNIKACE FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ STRACH:  nebezpečí a ohrožení  existující oběti  konfliktní hlasy a názory autorit  sociální sítě a „civilní novinařina“ – okamžitá, může uškodit, ale i pomoci  dodávají obrázky, emoce, pouze části informací, šum…  negativní role bulvárních médií - sex, zločin a tragédie KOMUNIKACE Spouštěče pro média: KDO ZA TO MŮŽE??? MLČENÍ JE TOXICKÉ !!! Když nevím, tak řeknu, že nevím!