PRAKTICKÝ LIST STUDENTA Předmět: První pomoc (zima 2021) Jméno: FYPP1111 Obor: FYPP1111 List číslo: 2 --------------------------------------------------------------------------------------- Úkol: Cílem této výuky je naučit se základní pravidla první pomoci u nejběžnějších zdraví a život ohrožujících stavů. Opět z pohledu první pomoci „v první linii“. Stavy, které považuji za důležité jsem níže vybral. Ke každému stavu máte odkaz na video, které shlédnete. Videa jsou velmi jednoduchá, přesně tak, jako má být jednoduchá první pomoc. Z celé řady nabízených videí, jsem vybral ta, která nejlépe odpovídají mému pohledu. Pokud přiložené odkazy nebudou fungovat na kliknutí myší, překopírujte si je a vložte je přímo do vyhledávače. Udělal jsem kontrolu a všechny odkazy mi funguje. Dopravní nehody, pády a ostatní traumata Prioritu má vždy bezpečnost zachránce. Zřetelně označit místo nehody a zajistit bezpečnost zraněného i zachránců. Cílem první pomoci je zejména zástava tepenného krvácení a obnovení anebo udržení průchodnosti dýchacích cest. Pokud to není nutné, při dostatečném spontánním dýchání s postiženým nehýbat. V případě potřeby manipulace s pacientem vždy šetrně s manuální imobilizací hlavy vůči tělu. Pokud možno zajistit tepelný komfort (např. přikrývkou). Dislokované zlomeniny nenapravovat. https://www.youtube.com/watch?v=o5Qy0JSqESc Poranění hlavy https://www.youtube.com/watch?v=llJVPGQSrwA&list=PLVtgejLhjxaE0BEe4kKfdGsUwo7aOZN8I Poranění páteře https://www.youtube.com/watch?v=Fuimr3JPIt0&list=PLVtgejLhjxaE0BEe4kKfdGsUwo7aOZN8I&ind ex=11 Popáleniny Přerušení působení tepla (odstranění nasáklého či uhašení hořícího oděvu). Opakované lokální chlazení postiženého místa studenou vodou (alespoň 10 minut). Rozsáhlé popáleniny trupu a stehen ochladit pouze jednorázově, zejména u dětí. Odstranit hodinky, prstýnky a jiné ozdoby (pokud lze v dané situaci provést). https://www.youtube.com/watch?v=UaW1SgoOGbk https://www.youtube.com/watch?v=bP8mlRbPWfg&list=PLVtgejLhjxaE0BEe4kKfdGsUwo7aOZN8I&i ndex=17 Poleptání, zasažení chemikálií Prioritou je bezpečnost zachránce i poraněného. Podle povahy látky mechanicky očistit nebo opláchnout proudem vody. Alergická reakce - anafylaxe Aplikace adrenalinu autoinjektorem (EpiPen) v dávce 0,3 mg i.m. (0,15 mg i.m. u dětí), pokud jej má postižený pro tuto situaci k dispozici. Dávku lze opakovat za 5-15 minut při přetrvávání závažných příznaků. Při všech alergických reakcích podání běžně dostupného antihistaminika, pokud není přítomna porucha vědomí. https://www.youtube.com/watch?v=LjGLjZSQg6c&feature=youtu.be Hypoglykémie Podání sladkého nápoje nebo potravin (15-20 g glukózy) p.o., pokud není přítomná porucha vědomí (je schopen se sám napít či najíst). https://www.youtube.com/watch?v=phpIBGnVDgA&list=PLVtgejLhjxaE0BEe4kKfdGsUwo7aOZN8I&in dex=19 Záchvat křečí Odstranit z okolí nebezpečné předměty, chránit hlavu. Po odeznění křečí postup jako při bezvědomí se zachovalým dýcháním, důraz zejména na důslednou kontrolu dýchání. Při pochybnostech o kvalitě dýchání TANR. https://www.youtube.com/watch?v=W3UKaJ1EDBI Podezření na akutní infarkt myokardu Zklidnění, posazení, zabránit jakékoliv námaze. Zvážit podání kyseliny acetylsalicylové v dávce 150- 300 mg tbl p.o. https://www.youtube.com/watch?v=x4SEpPRFBnI https://www.youtube.com/watch?v=0qIZ1x9C0W4 Centrální mozková příhoda https://www.youtube.com/watch?v=hL6FG2YfT5o&list=PLVtgejLhjxaH714WpKGiRKycxfYt0U9j0&ind ex=23 Dušnost Ortopnoická poloha. Pomoc s aplikací inhalační medikace, pokud ji má postižený pro tuto situaci k dispozici. https://www.youtube.com/watch?v=zWvkptqEXyA&list=PLVtgejLhjxaH714WpKGiRKycxfYt0U9j0&ind ex=24 Intoxikace (otravy) Prioritou je bezpečnost zachránce i poraněného. Pokud nejsou narušeny vitální funkce, podle povahy látky a cesty vstupu do organismu vyvolat nebo zabránit zvracení, podat tekutiny, opustit prostor apod. Při poruše vědomí postup jako při bezvědomí se zachovalým dýcháním, event. TANR. https://www.youtube.com/watch?v=NewL_NOoPgc Doporučení: Přečíst si z publikace „První pomoc pro školy“ kapitolu „4. Praktická část“. Už samozřejmě nebudete číst podkapitoly, které jste četli v rámci minulého zadání.