OBECNÁ, VÝVOJOVÁ, SOCIÁLNÍ a ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD kocovska@vszdrav.cz VŠZ Odborný Asistent, Poradenská Psychologie Duškova 7, 150 00 Praha 5 International Research Associate Gillberg Neuropsychiatry Centre University of Gothenburg, Sweden Honorary Senior Research Fellow Queen Mary University of London E-mail: e.kocovska@qmul.ac.uk VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPÍVÁNÍ ØKomplexní proměna osobnosti ve všech oblastech: somatické, psychické i sociální •Primárně podmíněny biologicky, ale v interakci s psychickými a sociálními faktory • Vývoj průběhu dospívání podmíněn i konkrétními socio-kulturními podmínkami ØTělo = důležitá součást identity dospívajícího ØZevnějšek – cílem i prostředkem k udržení potřebné sociální pozice – tendence k uniformitě, k napodobování aktuálně platných vzorů krásy Může být důležitá fyzická zdatnost, výška postavy, obratnost a síla OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE = specifická životní etapa - přechodná doba mezi dětstvím a dospělostí- Dekáda od 10 do 20 let: Raná adolescence Pozdní adolescence VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BRONFENBRENNEROVA TEORIE EKOLOGICKÝCH SYSTÉMŮ VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ ØRozvíjejí se volní vlastnosti – vytrvalost a schopnost sebeovládání MYŠLENÍ ØAdolescenti uvažují hypoteticky, dostávají se do stádia formálních logických operací ØNový způsob uvažování umožnuje přemýšlet o budoucnosti ØÚvahy = flexibilní – nejsou zatíženi zkušenostmi – tendence k velmi radikálnímu způsobu uvažování ØZlepšuje se metakognice – odhad vlastních schopností a dovedností = přesnější ØPaměťové strategie = účinnější pro zapamatování tak vybavování ØHormonální dozrávání – mění se citové prožívání, emoční reakce – značně proměnlivé a leckdy neadekvátní = méně přiměřené – vztahovační a přecitlivělí ØPostupně dochází ke stabilizaci emočního prožívání VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ SOCIALIZAČNÍ ROZVOJ ADOLESCENTŮ ØOvlivněn jejich novými kompetencemi – projeví se i ve způsobu zpracování rozličných sociálních vlivů ØMění se názor na jiné lidi a rovněž i sebepojetí – odmítání podřízeného postavení ØPostupné odpoutávání od rodiny, ale tato emancipace nevede ke zrušení citové vazby na rodiče, spíše k její proměně – dospívající nechce být jako rodiče a snaží se od nich lišit – tento pocit odlišení je posilován pocitem, že rodiče nejsou tak dokonalí, jak se zdáli být dříve. Dospívající jsou k rodičům kritičtí a odmítají formální rodičovskou autoritu ØŠkola – dospívající mění vztah ke škole – dobrý výkon přestává být cílem a stává se prostředkem -Dochází k diferenciaci v oblasti profesní přípravy a s tím souvisejícího sociálního postavení ØVrstevníci – narůstající význam – ztotožnování Skupinová identita = zdroj jistoty – přechodná fáze v rozvoji individuální identity VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ Pro adolescentní matku je obtížné uspokojit její vlastní vývojové potřeby a zároveň potřeby jejího dítěte ØVzrůstá význam dyadických přátelských vztahů a v období starší adolescence i partnerství – pro trvalejší partnerský vztah či manželství a rodičovství nejsou však dospívající dostatečně zralí VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ ØObdobí dospívání = fáze hledání a vytváření vlastní identity ØAdolescent – postupně stále více akceptován jako dospělý – rovněž se od něho vyžaduje dospělosti odpovídající chování a zodpovědnost Mění se i jeho role – sociální dospělost - nástup do zaměstnání ØPřekročení hranice aktuální reality – hypotetické sebeurčení = individuálně specifické sebe vymezení – obvykle obtížné. ØPro proces rozvoje individuální identity = významná fáze skupinové identity Vytvořený ideál = velmi důležitý ØSoučástí identity –vytyčená profesní role – ovlivněna mírou identifikace s rodinou a jejími hodnotami -Vztahy k jiným lidem – rodiče, přátelé, partner -Završuje se rozvoj ego-identity – někdy převzetí modelu charakteristického pro danou sociální skupinu místo hledání vlastní identity VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ ØAdolescentní moratorium = oddalování dospělosti kvůli nezralosti vůči požadavkům zodpovědnosti a mnoha omezením ØRozvoj genderové identity – závisí na vymezení mužské a ženské role – trvání na dodržování genderových standardů. Genderové rozdíly dány – tělesnými změnami, sexualitou, sociálními rolemi i různými vlastnostmi a kompetencemi. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (Obr. Thorová, 2015) VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST a STÁŘÍ I.DOSPĚLOST ØOBDOBÍ MLADÉ DOSPĚLOSTI: 20 - 40 ØOBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40 - 50 ØOBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50 - 60 II. STÁŘÍ ØOBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60 - 75 ØOBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Levinson: Seasons of a Man’s Life, 1986 ØTeorie socio-emocionální selektivity: - dosažení harmonizace racionálního a emočního hodnocení - V mladé dospělosti – stabilizace emočního prožívání a zlepšuje se schopnost emoční regulace. ØMění se vztah ke společenským normám – odlišnost tohoto postoje v závislosti na pohlaví resp. Genderové roli, která se v této době významně diferencuje jak pod vlivem biologicky podmíněných změn = rodičovství, tak i pod tlakem společenského očekávání VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST I.MLADÁ DOSPĚLOST: 20-40 LET Mladá dospělost = obdobím intimity a počátku generativity = tvořivosti Zásadní životní mezníky této fáze: üDosažení stabilnějšího profesního postavení üUzavření manželství/partnerství üZplození dětí VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST I.MLADÁ DOSPĚLOST: 20-40 LET ØKognitivní schopnosti – rozvoj v mnoha oblastech – mladí dospělí dosahují úrovně post-formálního uvažování - Rozvoj praktické inteligence a metakognice Schaie’s Stages of Cognitive Development, 1986 I. MLADÁ DOSPĚLOST VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST ØProfesní role = důležitou součástí identity mladého dospělého – rozvíjí se ve 2 fázích: 1. Období profesního startu 2. Období profesní konsolidace -Genderová specifika: - ženy se ji obvykle snaží sladit s rolí manželky a matky ØPřátelství – velmi důležité, obzvlášť před vytvořením trvalejšího partnerského vztahu I. MLADÁ DOSPĚLOST VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST ØPartnerství – párová identita = nejdůležitější variantou intimního vztahu - Důležitý prostředek osobnostního vývoje -Partnerství by mělo postupně dozrávat na úroveň trvalejšího a stabilnějšího vztahu – případně základem pro uzavření manželství a založení rodiny -Vyvíjí se od fáze romantické lásky na úroveň realistického vztahu – tato proměna někdy prožívána jako nepříjemná ztráta okouzlení a iluzí Sternberg’s Triangular Theory of Love, 1986 I. MLADÁ DOSPĚLOST VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST ØŽivot bez trvalého partnera – může představovat alternativu mladé dospělosti – obvykle jen dočasně ØManželství = nejstarší sociální instituce v dějinách lidstva = důležitým mezníkem v životě mladých dospělých - Uspokojuje různé psychické potřeby i sociální očekávání - Pokud rozpor mezi představami mladých lidí o manželství a skutečností → riziko jeho rozpadu vNěkolik vývojových stádií manželství: •Adaptace na život s partnerem – obvykle větší zátěž pro ženy – menší spokojenost •Rodičovství •Odchod dětí z domu •Proces stárnutí I. MLADÁ DOSPĚLOST VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST Ø ØNesezdaná soužití – obvykle přechodná fáze partnerského vztahu před uzavřením manželství – v současnosti se prodlužuje a leckdy i přetrvává VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST RODIČOVSTVÍ üVýznamný projev generativity dospělého věku üSpecifickým naplněním intimity – umožnuje vznik hluboké citové vazby, obvykle přetrvávající celý život üRodičovská role = součástí identity dospělého člověka üBiologicky podmíněná üNadřazená role – dítě je závislé na rodičích üNení vratná – nelze přestat být rodičem ani dítě vyměnit = navždycky üDítě poutá specifickou a nezrušitelnou vazbou i k partnerovi üDítě uspokojuje mnohé psychické potřeby i sociální očekávání a zároveň představuje značnou zátěž üNaprostá závislost malého dítěte = Zásadní zvrat v životě člověka – nutnost změny životního stylu ØGenerační posun – dnes ač si většina mladých lidí děti přeje, jich chce mít méně a později než generace jejich rodičů VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST ØProces adaptace na rodičovství – začíná již před narozením – rozdílná zátěž pro otce a matku ØNarození dítěte = velmi významný zážitek ØPostupné zvládání nároků péče o malé dítě může být náročné a spojené s ambivalentními pocity RODIČOVSTVÍ Obr. Thorová, 2015 VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST RODIČOVSTVÍ Rodina s dětmi -Život rodiny s malými dětmi se postupně stabilizuje -Posilují se specifika tradičních mužských a ženských rolí VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST ØBezdětnost -Ochuzuje dospělého o jednu významnou životní roli -Její vliv se různí podle toho, zda jde o dobrovolné rozhodnutí či důsledek neplodnosti ØMateřství bez partnera = specifická životní zkušenost – přináší větší zátěž -Může být méně uspokojivé jak pro svobodnou/rozvedenou matku -Není to optimální situace rovněž pro dítě, kterému chybí otec ØRODIČOVSTVÍ -Dochází ke změně v partnerských vztazích - Důležitý mezníky v životě mladé rodiny: - Návrat matky do zaměstnání - Nástup dětí do školy VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST ROZVOD ØPrvní krize manželství vedoucí k jeho rozpadu – relativně brzy ØNejkritičtější období = prvních 10 let – narůstají povinnosti a klesá spokojenost ØProces rozpadu manželství trvá určitou dobu a prochází několika fázemi: 1. Latentní fáze - narůstání problémů provozního charakteru - problémy v partnerském vztahu - neschopnost věcné a otevřené komunikace -2. Spouštěcí fáze = oznámení o rozchodu – často = asymetrický vztah -3. Transformační fáze = vyrovnávání s rozpadem vztahu -4. Dokončení separace a stabilizace nového životního stylu -5. Definitivní rozchod v psychické rovině: - - vyrovnání s rozvodem (2-5 let) - - možnost navázání nového vztahu ØVztah se nemusí vždy rozpadnut -obnovení manželského vztahu -nebo ustrnutí v rozpadlém vztahu VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST ROZVOD ØNávrh na rozvod podávají většinou ženy – méně spokojeny ØNásledky rozvodu = náročnější než si lidé umí představit – ztráta role – změna vztahu k dalším lidem – dětem, příbuzným -Liší se podle role v rozvodu – iniciátor/oběť -Důsledkem rozvodu: -Jeden = Osamělý rodič -Druhý = izolace a často ztráta vztahu s dětmi -Velmi negativní dopad na děti!! VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST ROZVOD -Zážitek rozvodu ovlivní i další partnerství -Druhé manželství – v průměru 5 let po rozvodu - - uzavírají častěji muži než ženy - - zatěžováno vazbami a závazky k původní rodině → nebývají úspěšnější VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST II. OBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40-50 LET Střední věk = vrcholem zralosti ØObdobím protikladů ØDochází k bilancování dosavadního života – občas až ke krizi středního věku ØČtyřicátník = motivován ke změně svého životního stereotypu nebo o ní alespoň uvažuje ØZměny v oblasti intimity i generativity ØProfesní pozice = důležitým projevem generativity středního věku ØKognitivní funkce – příliš se nemění – rozvíjí se schopnosti podmíněné zkušeností ØEmoční prožívání – stabilizováno – nárůst schopnosti regulace vlastních emocí. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST III. OBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40-50 LET (Craig & Baucum, 2002) Manželství středního věku ØOhroženo další možnou krizí v důsledku dospívání dětí – mění se postoj k partnerovi i vztah s dětmi ØPotřeba změny a odpoutání od omezujícího stereotypu se může projevit větší četností mimomanželských vztahů s různou dynamikou i délkou trvání ØPoslední možnost zplodit vlastní dítě – nebo dítě s novým partnerem ØProměna též vztahu k rodičům, kteří stárnou a potřebují větší pomoc i podporu VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST II. OBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40-50 LET VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST II. OBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40-50 LET (Thorová, 2015) VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET Charakteristika starší dospělosti Věk 50 let = definitivní mezník potvrzující počátek stárnutí ØMění se postoj k vlastnímu životu – většina vývojových úkolů splněna – začíná příprava na další fázi ØStárnutí = spojeno s vědomím nástupu procesu postupného zhoršování vlastní tělesné i psychické kondice, různých kompetencí i sociálního postavení – jde o proces neodvolatelný a nevratný - Více si cení pozitivního - Větší porozumění s lidmi stejného věku ØTělesné změny – Zvýšená únava, zhoršení některých funkcí, první viditelné změny … - Důležitý mezník = menopauza u žen / andropauza u mužů – hormonální změny ØPsychické změny - Proměna emocionality – emoční zralost = nárůst ovládání vlastních emocí a schopnost udržet přijatelné ladění. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET ØProměna kognitivních funkcí – Zatím pouze v oblast fluidních schopností (Craig & Baucum, 2002) VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET ØNa druhé straně někteří stárnoucí lidé dosahují úrovně moudrosti (Craig & Baucum, 2002) VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET ØProměna profesní role – Postupné uzavírání profesní kariéry, stárnoucí lidé mění vztah ke vlastní profesi - Profesní aktivity mají jiný význam než dřív – bilancování, naplnění ØProměna partnerského vztahu – manželství stárnoucích lidí -Vývojově podmíněné změny v partnerském vztahu – proměna intimity a hledání smyslu dalšího života -Dominujícím aspektem partnerského vztahu = sdílení života a očekávání vzájemné opory při zvládání očekávaných životních zátěží -Nové vztahy – vznikají jen výjimečně -Občas – návraty ke starým láskám VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET ØProměna vztahu k dospělým dětem - fáze prázdného hnízda -Dospělé děti odcházejí, uzavírají svá manželství a zakládají vlastní rodinu -Nutno tuto změnu zpracovat a přijmout partnera svého dítěte -Někdy společné soužití s mladými manžely - fáze přeplněného hnízda ØRole prarodiče – Mezník - Narození vnoučete a získání role prarodiče = stárnoucími lidmi většinou nahlíženo pozitivně VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET ØProměna vztahu k stárnoucím rodičům – pečované objekty – nároky této péče i následná smrt rodiče může být pro stárnoucího člověka značně zatěžující ØProměna přátelských vztahů – zvláště dlouhodobých nabývá na významu – slouží jako zdroj opory a emoční jistoty. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ Charakteristika raného stáří - výsledek procesu individuace – vrchol osobnostního rozvoje ØZe sociálního hlediska – spíše negativní význam ØDochází k významné transformaci intimity a generativity ØTělesné změny - individuálně variabilní – geneticky podmíněné – počátek a průběh stárnutí i pravděpodobná délka života – rovněž i vliv vnějšího prostředí. Vývojovým úkolem stáří = dosažení integrity v pojetí vlastního života I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60 - 75 LET VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET ØPsychické změny / proces stárnutí způsobuje strukturální i funkční změny mozku – atrofie = zmenšování neuronů, redukce synaptických spojení – úměrné narušení řízených funkcí ØProměna kognitivních funkcí – proměna nerovnoměrná – podmíněné biologicky, ale ovlivněné rovněž i psychosociálními faktory Typickým signálem = zpomalení psychických funkcí - Snižování kvality percepce - Zhoršování pozornosti a paměti - Nerovnoměrný úbytek rozumových schopností – největší pokles v oblasti fluidní inteligence, naučené funkce přetrvávají déle - Praktická inteligence – zůstává na dobré úrovni a napomáhá ke zvládnutí nároků života staršího člověka - Rozhodující je míra kognitivní resilience = schopnost odolávání různým potížím a jejich zvládání a rozvoj adaptivních strategií – adaptovaná a úspěšná inteligence (Sternberg, 1999). VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ üSvým komplexním pohledem na život přesahuje úroveň krystalické i praktické inteligence üDůležitým aspektem moudrosti = jedna ze složek metakognice: vědomí omezenosti vlastních znalostí i limitů svých schopností üSpojena s pochopením relativního významu zisků a s přijetím životních ztrát üRozvoj moudrosti – závisí na souhře osobnostních vlastností, primární inteligenci a na dosažené zkušenosti – schopnost kategorizace a zobecnění: „syndrom slečny Marplové“ – výhoda oproti mládí – tito moudří staří bývají obecně akceptovní a mají dostatečnou prestiž (Vágnerová, 2007). I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET MOUDROST = vrchol post-formálního přístupu k řešení problémů üIntegrující různé aspekty hodnocení – emoční, rozumový či morální přístup a zároveň zahrnujícího schopnost nadhledu a odstupu VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET ØProměna emocionality – celkové zklidnění emočního prožívání -Klesá intenzita a frekvence některých emocí -- může narůstat citová dráždivost -Emoční regulace ØProměna motivace a regulačních funkcí – ovládání nálad a koncentrace na prevenci nepříjemných pocitů, mění se mnohé potřeby a zejména preferovaný způsob jejich uspokojování Thorová, 2015 Odchod do důchodu = jedna z největších sociálně podmíněných změn ve stáří –důchodce eliminován na okraj společnosti - Různý osobní význam – ovlivnění struktury potřeb, stylu života i některé složky osobnosti VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET - Nový životní stereotyp (někdy- syndrom 4 stěn) ØAdaptace a stabilizace nového stereotypu: prožitek přítomnosti, potřeba stimulace, orientace, aktivity sociálního kontaktu, citové jistoty a bezpečí, seberealizace - Reakce na důchod - dochází ke změně sebepojetí VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 ØOdchod do důchodu = Akceptace a adaptace života důchodce trvá určitou dobu a probíhá v několika fázích: - Přípravy, - Bezprostřední reakce na změnu, - Deziluze a postupné přizpůsobování ØSpokojenost v manželství obvykle narůstá – manželský partner uspokojuje celou řadu psychických potřeb staršího člověka – opora, jistota …. -Onemocnění či ztráta partnera = jedna z nejzávažnějších zátěží tohoto věku -Postoj k novému partnerství - spíše odmítavý ØVztahy k dospělým dětem a vnukům – obvykle vyrovnané a stabilizované ØVztahy k sourozencům – rovněž zlepšení a stabilizace VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET ØZměny osobnostních vlastností – jak akcentace některých existujících vlastností, tak i rozvoj nových projevů ØZměny v oblasti socializace – mění se způsob komunikace i morální uvažování - redukce sociálních rolí VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ Thorová, 2015. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET Charakteristika pravého stáří = Zvládání přibývajících potíží a ztrát ØV 80 letech = tzv. čtvrtý věk – pouze 50% původní generace naživu ØZ 60-tiletých se 80 dožije: 18,1% žen a 11,2% mužů VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET Charakteristika pravého stáří = Zvládání přibývajících potíží a ztrát ØObdobí nárůstu problémů daných tělesným i mentálním úpadkem – s nimi spojen úbytek soběstačnosti ØKrizové a zátěžové situace – umístění do institucionální péče – závisí na osobnosti, zkušenostech, hodnotovém systému i na aktuálním psychickém a somatickém stavu jedince ØVědomí všech omezení a limitované perspektivy – může vyústit v odklon od reálného světa ´= gerotranscendence II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET ØTělesné změny -zhoršení zdravotního stavu – úbytek kompetencí - Nemocnost starých = specifický charakter: polymorbidita choroby oběhového systému, kardiovaskulární onemocnění (cévní mozkové příhody, demence nemoci pohybového ústrojí…), chronicita, komplikace ØProměna psychických funkcí -Zpomalování zpracování informací -Zhoršování zrakových a sluchových funkcí -Zhoršení pracovní paměti VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ Míra nárůstu neschopnosti zvládnout aktivity každodenního života je přímo úměrná věku. (Vágnerová, 2007). VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET ØProměna kognitivních funkcí – postupná de-diferenciace intelektových schopností -Další pokles fluidní inteligence – malá flexibilita, pomalost, neefektivnost --Po 80. roce – postupné zhoršování krystalické inteligence – zafixované stereotypní způsoby VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET ØZměny v oblasti socializace - Velkým problémem pozdního stáří – sociální izolovanost a z ní vyplývající osamělost ØZátěž změny způsobu života -Pokles soběstačnosti → zvýšení závislosti na jiných lidech a leckdy i k vynucené změně života -Umístění do instituce představuje specifickou zátěž, jejíž zvládání určitou dobu trvá -Život v instituci – nejčastěji prožíván ambivalentně -Tragické případy nepřijetí této alternativy – ztráta vůle k životu a následné úmrtí krátce po umístění ØProměna emocionality a motivačně regulačních funkcí – pocit životní pohody udržován na přijatelné úrovni díky smíření s mnoha ztrátami a zátěžemi (Vágnerová, 2007). ØVýznam víry ve stáří Spirituální dimenze = součástí lidského bytí – mění se v průběhu života Stabilizuje hodnotový systém a jistotu určitého řádu Ve stáří pomáhá zvládat zátěže, oporou a pro interpretaci významu životních zkušeností a základem sebehodnocení Ve stáří potřeba spirituálního směřování vzrůstá Základní dimenze spirituality či religiozity stáří = odpoutávání od reálného života a jeho vazeb – poslední fáze individuace – dosažení bytostného Já a k úplné harmonizaci všech složek osobnosti (Jung, 1994). Rovněž důležité = duchovní hodnoty a církevní společenství Ve fázi, kdy ostatní životní jistoty se ztrácejí – jistota Boží existence = důležitá – Fáze univerzální víry (Fowler, 1991). ØPoslední fáze života, umírání a smrt = velmi významné téma – často strach z dlouhého a subjektivně neúčelného utrpení - V naší společnosti - tabuizovano - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET ØStrach ze smrti – závisí na noha faktorech: - Věk – s postupujícím věkem strach ubývá - Gender – ženy se bojí smrti méně a snadněji o ní mluví - Osobnostní vlastnosti - Míra obtížnosti současného života - Vyrovnanost s vlastním životem ØStabilita hodnot a identifikace s určitým životním názorem (náboženská orientace) snižují strach ze smrti ØHledání smyslu smrti = velmi náročné jako hledání smyslu života ØUmírání = završení života -Poslední přání a pokyny – uvědomění této skutečnosti -Smrt ukončí pouze fyzické bytí – na symbolické úrovni – člověk přítomen i nadále: ve vzpomínkách blízkých, prostřednictvím potomstva i toho, co vytvořil – tím je zajištěna kontinuita lidské existence na jiné úrovni. VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET Příští, závěrečná přednáška: „Psychologie osobnosti“ Závěr IS_E-earning_Studijní opora IS Soubory – Dokumenty 4_Podklady k výuce Obecná a vývojová psychologie https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/obecna_a_vyvojova_psychologie.qwarp Doporučená literatura •VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. • •VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5. • •THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha, Portál: 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. •KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1. Doporučená literatura