PREVENCE NÁSILÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ
Jaroslav Pekara
4.11.2020, AZZ BZZ

•
•PROČ je komunikace ve zdravotnictví důležitá?
•
•
•
•
•
•
•
Nemluvím-nevidím-neslyším

Řekni o významu komunikace ve zdravotnictví

• Nejčastější příčinou neprofesionální komunikace je její
•
•

Jaké věty pacienti neradi slyší?
•


•
•
•Proč lidé potřebují vztahy s druhými lidmi?
•

Tohle potřebují vaši pacienti od vás i vy od nich.
Přednosta IKEM Jan Pirk řekl při hodnocení kvality: „V USA jsem se naučil nejenom techniku, ale
také to, jak důležitý je dobrý vztah pacienta a zdravotníka.“
Když máme vztah, nevidíme druhé jako pouhé objekty. Neexistují nemoci, pouze nemocní lidé. Pokud je
tak vidíte, pak jsou tolerantnější k čekání apod., loajální, dodržují spíše medikaci a ochotněji
poskytují potřebné info. I vy nevyhoříte, pokud to takhle funguje.
Úskalí u profesionálů je to,  že oni od pacientů, kteří jsou v nemoci, úzkostní apod. nemohou
očekávat vždy reciproční vztah, ale sami se o něj musí snažit. Kdo má moc, má zodpovědnost.

I
II
III
IV
V
Phase I:  Spouštěcí
Phase II: Eskalační
Phase III: Krizová
Phase IV: Uklidnění
Phase V: Postkrizová deprese
Popište jednotlivé fáze….
6

Co znamená legitimizace emocí?
•


Otázka je jako pohlazení…
•
•Jaké jsou benefity, když se ptáme?
1.
•
•
•

Jakékoliv pohlazení lepší, než žádné!
Rozdíl mezi otevřenou a uzavřenou otázkou!

Jak reagovat na kolegu „po útoku?“
•