AAK_logo.jpg
• Já vás nechci učit, co máte říkat, dělat nebo jak se chovat.
•
• Chci Vám jen ukázat, co dělá komunikace, jak vám může pomoct nebo ublížit.

AAK_logo.jpg
•
•PROČ je komunikace ve zdravotnictví důležitá?
•
•
•
•
•
•
•
Nemluvím-nevidím-neslyším

Řekni o významu komunikace ve zdravotnictví

AAK_logo.jpg
• Nejčastější příčinou neprofesionální komunikace je její
•
•ABSENCE.

AAK_logo.jpg
Jaké věty pacienti neradi slyší?
•„To bude dobré.“
•„Není to tak hrozné.“
•„Já Vás přece chápu.
•„Vím jak vám je…!“
•„Nic si z toho nedělejte, to nic není.“
•„Jiní jsou na tom daleko hůř.“
•„Uklidněte se!“
•

AAK_logo.jpg
•ZÁJEM
•
•  VZTAH
•
•DŮVĚRA

Zájem – jak vyvolat? Otázka
Důvěra – je k ní potřeba čas
Vztah – pilíř všeho

AAK_logo.jpg
•
•
•Lidé potřebují vztahy s druhými lidmi.
•
Neexistují nemoci, existují jen nemocní lidé.

Tohle potřebují vaši pacienti od vás i vy od nich.
Přednosta IKEM Jan Pirk řekl při hodnocení kvality: „V USA jsem se naučil nejenom techniku, ale
také to, jak důležitý je dobrý vztah pacienta a zdravotníka.“
Když máme vztah, nevidíme druhé jako pouhé objekty. Neexistují nemoci, pouze nemocní lidé. Pokud je
tak vidíte, pak jsou tolerantnější k čekání apod., loajální, dodržují spíše medikaci a ochotněji
poskytují potřebné info. I vy nevyhoříte, pokud to takhle funguje.
Úskalí u profesionálů je to,  že oni od pacientů, kteří jsou v nemoci, úzkostní apod. nemohou
očekávat vždy reciproční vztah, ale sami se o něj musí snažit. Kdo má moc, má zodpovědnost.

AAK_logo.jpg
Problém vs. konflikt
§PROBLÉM
§KONFLIKT
Vztahový (emocionální) obal
Věcné
(racionální) jádro

Spory jsou konflikty, do kterých jde alespoň jeden účastník s cílem prosadit své řešení.
Problémy jsou takové konflikty, kde všichni účastníci neusilují o prosazení svého, ale o nalezení
dobrého řešení.
… nebo také průběh a řešitelnost konfliktních situací
Emocionální náboj personifikovaných problémů = konflikt, kdy je těžké či zcela nemožné nelézt či
přijmout řešení
Emocionální vklad zúčastněných stran v konfliktech zachovává směr a graduje. Gradace napětí snižuje
kontrolu účastníků nad vývojem situace.
S nárůstem podílu iracionální složky konfliktu nad racionální klesá reálná možnost účastníků
situaci vyřešit. Hovoříme-li o prevenci konfliktů, máme na mysli řešení konfliktů v počátečních
stádiích jejich vývoje a vědomé používání strategií jednání a komunikačních dovedností
minimalizujících vliv iracionální složky na chování a jednání zúčastněných stran.

AAK_logo.jpg
BRAŇTE SE!
•
•Nenechám na sebe přece někoho řvát,
i když udělám nějakou chybu!
•
•Umlčení
•
•Neverbální komunikace
•
•
•

AAK_logo.jpg
Tajemství konfliktů
•
•Chceme-li něco ovlivnit, musíme pochopit,
•PROČ se to děje.
•
•Chceme-li ovlivnit něčí chování, musíme pochopit,
•PROČ se tak chová.
•
•
• První krok =
•
začít u sebe!

AAK_logo.jpg
Legitimizace emocí (zrcadlení emocí)
•+ pojmenujeme pocit = důkaz naslouchání a porozumění
•+ potvrzujeme, že jsme si všimli, co druhý prožívá
•+ nehodnotíme, nesoudíme = bezpečí a jistota pro pacienta
•+ zklidňuje, tlumí, poskytuje emoční zázemí/ čas
JE TŘEBA pojmenovat základní pocity a emoce mluvčího a tím dát najevo, že je vnímán.

AAK_logo.jpg
Zrcadlení jako cesta k druhým
• Slyším, že se zlobíte….mohu vám to vysvětlit?
Vidím, že váháte a nemůžete se rozhodnout, tak…
•Vidím, že máte obavy…
•Cítím ve vašem hlase smutek /strach/, je to tak?
•Vidím, že Vás to pěkně rozčílilo…
§„Vidím, že spěcháte a nevíte, jak dlouho to bude trvat…“,
§„Všimla jsem si, že teď je to náročné…“
•
•
•
•
•

Nejsnazší je přizpůsobit svoji polohu těla jeho tělu. Pozice rukou, nohou. Když má protějšek
například nohu
přes nohu, můžeme naše nohy překřížit. Když je předkloněný a opírá se rukama o stůl, též se
předkloníme
a položíme ruce na stůl. Samozřejmě vše je třeba dělat jemně, nejde o nějaké doslovné opičení se. 
Je dobré
také sladit rychlost mluvení. Není dobré mluvit rychleji, než mluví protějšek. Rychlost řeči totiž
vypovídá
o rychlosti, jakou je daný člověk schopen zpracovávat informace na vědomé úrovni. Při rychlejší
mluvě by nám
pomalu mluvící člověk nemusel rozumět. Obzvlášť důležité je tohle pravidlo při telefonických
rozhovorech.
Někdy se osvědčuje také zkusit použít nějaký slovní obrat nebo slovo, který protějšek v řeči
používá.
Když zrcadlení použijeme, můžeme si všimnout, že po určité době se počáteční napětí začne vytrácet
a nastupuje uvolněná atmosféra. Když takto začneme mít komunikaci pod kontrolou, můžeme se
například
z původního předklonu narovnat a ruce ze stolu dát do klína. Velmi pravděpodobně podobnou věc učiní
i váš
protějšek. Uvolnění a harmonie se ještě více prohloubí a začne vznikat vztah.

AAK_logo.jpg
Otázka je jako pohlazení…
•
•Jaké jsou benefity, když se ptáme?
1.
1.Zjistíme informace
2.Dáme najevo zájem a naslouchání
3.Aktivizujeme myšlení druhého - uklidnění
4.Získáme čas
5.Pokud člověk odpovídá na otázku nám, často odpoví i sám sobě
•
•
•

Jakékoliv pohlazení lepší, než žádné!
Rozdíl mezi otevřenou a uzavřenou otázkou!

AAK_logo.jpg
Duševně nemocný
•Klidné prostředí pro sebe o pacienta
•Úniková cestu
•Krátké věty, důraz na klidný tón
•Udržujte odstup – sleduj ruce!
•
•„Co Vás rozzlobilo?“ „Co se děje?“
•„Z čeho máte strach?“ „Vidím, že se bojíte?“

AAK_logo.jpg
Po útoku?
•Být všímavý, nezlehčovat situaci
•„Vypadá to, že tě to vzalo…“
•
•
•Vycházet z potřeby (ventilace – prostor…)
•Využití techniky aktivního naslouchání (reflexe, parafráze, povzbuzení, ocenění, shrnutí)
http://www.hkbuilding.cz/public/userfiles/image/ruce.jpg

AAK_logo.jpg
SHRNUTÍ
•
•
•
Rozhodující
není, že se dostanete do konfliktu s druhými, ale to, jak
si s tím poradíte.

Zde odkazy na vztah – proč na něm záleží, co se ukazuje jako priorita…
Viz  přednosta IKEM Jan Pirk: „V USA jsem se naučil nejenom techniku, ale také to, jak důležitý je
dobrý vztah pacienta a lékaře.“
- VELKÉ PLUS PŘI PRÁCI S CHRONICKÝMI PACIENTY

AAK_logo.jpg
Shrnutí
•Opravdu poslouchat, být empatický
•Důvěra je klíčová, lidé si pamatují emoce velmi dobře a dlouho
•Kdo klade otázky, řídí rozhovor
•
•„Ne vždy existuje řešení, které můžeme zařídit.
Pokud uděláme maximum, zodpovědnost je i na pacientovi!“
•

Psychologie pacienta nám pomáhá reagovat
 pak dát: Tak končí naše komedie…