Medicína
katastrof 1
David Peřan
Osnova
• Kapitola 1 – Terminologie
• Kapitola 2 – Legislativa
• Kapitola 3 – Krizové řízení
• Kapitola 4 – Bezpečnostní systém a zdravotnictví
• Kapitola 5 – Integrovaný záchranný systém
Terminologie
Kapitola 1
Co se v kapitole naučíme?
• Základní terminologii v oblasti krizového řízení.
OCHRANA OBYVATELSTVA
• Plnění úkolů civilní ochrany při ozbrojeném konfliktu i mimo něj,
zejména varování, vyrozumění, evakuace, ukrytí a nouzové přežití
obyvatelstva a další opatření k zabezpečení ochrany jeho života,
zdraví a majetku.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
BEZPEČNOST
• Stav, kdy jsou na efektivní míru omezeny hrozby pro objekt a jeho
zájmy, a tento objekt je k omezení stávajících i potenciálních hrozeb
efektivně vybaven a ochoten při něm spolupracovat.
• Souhrn opatření k zajištění vnitřní bezpečnosti a pořádku ve státě,
k zabezpečení respektování listiny základních lidských práv a svobod
občanů a demokratického zřízení.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
HROZBA
• Jakýkoli fenomén, který má potenciální schopnost poškodit chráněné
zájmy objektu. Míra hrozby je dána velikostí možné škody a časovou
vzdáleností (vyjádřenou obvykle pravděpodobností čili rizikem)
možného uplatnění této hrozby.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
RIZIKO
• Možnost vzniku ohrožení, mimořádné události nebo závažné havárie –
jevu s odchylným výsledkem, následky od předpokládaného a
chtěného cíle, které mohou s určitou objektivní pravděpodobností
nastat během určitého období a za určitých okolností. Míra rizika je
dána rozsahem možných odchylek a jejich četnosti vzniku
v uvažovaném časovém období. Ke zvýšení rizika vzniku ohrožení,
závažné havárie a nebezpečnosti prostorového rozmachu jejich
dopadů může dojít v důsledku blízkosti dalšího objektu nebo zařízení,
v němž je umístěna nebezpečná látka.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
BEZPEČNOSTNÍ RIZIKO
• Bezpečnostní riziko je možné vznikající nebezpečí za předpokladu, že
nebezpečné jevy neproběhnou. Riziko vytváří možnost vzniku události
s tím, že výsledek se bude lišit od plánovaného cíle (vzniká určitá
nejistota). Bezpečnostní rizika jsou zdroje potenciálního ohrožení
bezpečnosti státu, které nelze jednoznačně vyloučit, která mohou mít
těžko předvídatelný vývoj.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
KRIZE
• Situace, v níž je významným způsobem narušena rovnováha mezi
základními charakteristikami systému (narušeno je poslání, filosofie,
hodnoty, cíle, styl fungování systému) na jedné straně a postojem
okolního prostředí k danému systému na straně druhé.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ
• Krizové řízení je souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů
zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik,
plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných
v souvislosti s řešením krizové situace.
(In: § 2 odst. 1 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb., krizový zákon.)
KRIZOVÝ PLÁN
• Soubor dokumentů obsahující popis a analýzu hrozeb a souhrn
krizových opatření a postupů, které ministerstva, jiné správní úřady a
orgány územní samosprávy zpracovávají k zajištění připravenosti na
řešení krizových situací v dané působnosti dle zákona č. 240/2000 Sb.,
o krizovém řízení a o změně některých zákonů.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
NEHODA
• Narušení pravidel, postupů, norem, dohod, zákonů nebo zákazů bez
způsobení škodlivých a ničivých faktorů, ale mající za následek vznik
určitých materiálních škod. Nehody jsou obecně podmíněny zpravidla
více příčinami. Příčiny nehod bývají:
o únava výrobních nástrojů a výrobních předmětů (strojů, zařízení, atd.);
o nedbalost a nepozornost v jednání lidí;
o organizační chyby, nedostatky a selhání řídících pracovníků.
(In: Šafr, G.: Výkladový slovník IZS. 2011)
HAVÁRIE
• Mimořádná událost vzniklá v souvislosti s:
o provozem technických zařízení a budov, přičemž za technické zařízení je možno
považovat i silniční, kolejové, říční a letecké dopravní prostředky sloužící k výkonu
podnikatelské činnosti (nikoliv soukromá vozidla individuální osobní přepravy);
o nakládáním s nebezpečnými chemickými látkami a při jejich přepravě, bez ohledu na to,
zda jejich množství dosahují kritická množství pro zvláštní režimy stanovené v zákoně o
prevenci závažných havárií (tedy včetně obsahu nádrže cisternového dopravního
prostředku);
o nakládáním s nebezpečnými odpady.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
HAVARIJNÍ PLÁN
• Dokument, v němž jsou uvedeny popisy činností a opatření
prováděných při vzniku závažné havárie vedoucí ke zmírnění jejích
dopadů, zejména scénáře odezvy na závažnou havárii, modifikované
na místní specifika a případně i na časový souběh několika událostí:
o uvnitř objektu nebo u zařízení – „vnitřní havarijní plán“
o v okolí objektu nebo zařízení – „vnější havarijní plán“.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST
• Škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními
vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní
prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací.
(In: Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému )
KATASTROFA
• Narušení funkce společnosti (regionu), působící velké ztráty na
životech, majetku nebo životním prostředí, které přesahují možnosti
postiženého společenství (regionu) vládnout je pouze vlastními zdroji.
Katastrofy mohou být způsobeny vlivem lidské činnosti nebo
následkem přírodních živlů (živelní nebo jiná pohroma, technologická
havárie, dopravní nehoda s velkými následky apod.)
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
KRIZOVÁ SITUACE
• Je mimořádná událost, v jejímž důsledku se vyhlašuje stav nebezpečí,
nouzový stav, stav ohrožení státu nebo válečný stav. Jsou při ní
ohroženy důležité hodnoty, zájmy či statky státu a jeho občanů a
hrozící nebezpečí nelze odvrátit a způsobené škody odstranit běžnou
činností orgánů veřejné moci, ozbrojených sil a ozbrojených
bezpečnostních sborů, záchranných sborů, havarijních a jiných služeb
a právnických a fyzických osob.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
STAV NEBEZPEČÍ
• Stav nebezpečí se jako bezodkladné opatření může
vyhlásit, jsou-li v případě živelní pohromy, ekologické
nebo průmyslové havárie, nehody nebo jiného
nebezpečí ohroženy životy, zdraví, majetek, životní
prostředí, pokud nedosahuje intenzita ohrožení
značného rozsahu, a není možné odvrátit ohrožení
běžnou činností správních úřadů a složek integrovaného
záchranného systému. Stav nebezpečí může být
vyhlášen hejtmanem kraje, v Praze primátorem hl. m.
Prahy. Stav nebezpečí lze vyhlásit na dobu nejvýše 30
dnů. Tuto dobu může hejtman prodloužit jen se
souhlasem vlády.
(In: Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení.)
NOUZOVÝ STAV
• Stav vyhlašovaný vládou ČR, popř. předsedou vlády ČR, v případě
živelních pohrom, ekologických nebo průmyslových havárií, nehod
nebo jiného nebezpečí, které ve značném rozsahu ohrožují životy,
zdraví nebo majetkové hodnoty anebo vnitřní pořádek a bezpečnost.
(In: Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.)
STAV OHROŽENÍ STÁTU
• Stav ohrožení státu může na návrh vlády vyhlásit
Parlament, je-li bezprostředně ohrožena
svrchovanost státu nebo územní celistvost státu
anebo jeho demokratické základy. K přijetí usnesení
o vyhlášení stavu ohrožení státu je třeba souhlasu
nadpoloviční většiny všech poslanců a souhlasu
nadpoloviční většiny všech senátorů.
(In: Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.)
VÁLEČNÝ STAV
• Stav vzniklý mezi znepřátelenými stranami (státy
nebo jinými subjekty mezinárodního práva)
vypuknutím ozbrojeného konfliktu, a to bez ohledu
na to, zda byla vypovězena válka. Ústava ČR jej
definuje jako situaci, kdy je ČR napadena, nebo je-li
třeba plnit mezinárodní smluvní závazky o společné
obraně proti napadení. Válečný stav vyhlašuje
Parlament České republiky.
(In: Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.)
PREVENTIVNÍ PRÁCE
• Činnosti a opatření materiálního, plánovacího, organizačního a
vzdělávacího charakteru, které mají za účel předejít možnosti vzniku
mimořádné události, snížit pravděpodobnost jejího vzniku nebo snížit
škodlivé působení mimořádné události po jejím případném vzniku.
(In: Šafr, G.: Výkladový slovník IZS. 2011)
PREVENTIVNÍ OPATŘENÍ
• Opatření, kterými lze zabránit vzniku mimořádných událostí a situací,
nebo zmírnit následky takových událostí. Zpravidla zahrnují:
o přípravu dokumentace, osob, hmotných rezerv, sil a prostředků pro záchranné a likvidační
činnosti, varovný, řídící a vyrozumívací systém apod.
(In: Šafr, G.: Výkladový slovník IZS. 2011)
ZÁCHRANNÉ PRÁCE
• Činnosti k odvrácení nebo omezení bezprostředního působení rizik
vzniklých mimořádnou událostí, zejména ve vztahu k ohrožení života,
zdraví, majetku nebo životního prostředí, a vedoucí k přerušení jejich
příčin.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
LIKVIDAČNÍ PRÁCE
• Činnosti k odstranění následků způsobených mimořádnou událostí,
přičemž následky se rozumí účinky (dopady) a rizika působící na
osoby, zvířata, věci a životní prostředí.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
OBNOVOVACÍ PRÁCE
• Činnosti spočívající v revitalizaci životního prostředí a směřující k únosné
obnově životního prostředí, společenského života a materiálních
hodnot. Obecně jde o činnosti směřující k obnově území, které
neodstraňují riziko ohrožení života a životního prostředí a nemají
charakter záchranných a likvidačních prací (bezprostředních
opatření).
(In: Šafr, G.: Výkladový slovník IZS. 2011)
TYPOVÁ ČINNOST
• Doporučující metodická norma o postupu složek IZS při záchranných a
likvidačních pracích s ohledem na druh a charakter mimořádné
události, na kterou navazují závazné interní předpisy jednotlivých
složek IZS.
(In: Šafr, G.: Výkladový slovník IZS. 2011)
EPIDEMIE
• Náhlý výskyt velkého počtu případů infekčního onemocnění, které se
již v minulosti v daném regionu nebo populaci vyskytovalo nebo
i nevyskytovalo.
• Výskyt onemocnění, který výrazně převyšuje obvykle očekávané
hodnoty výskytu tohoto onemocnění v daném místě a čase.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
EVAKUACE
• Předem připravený a určenými orgány řízený odsun osob, zvířat,
materiálu, techniky a zařízení z ohroženým míst a prostorů s cílem
předejít ztrátám na životech a majetku.
• Evakuace je souhrn organizačních a technických opatření
zabezpečujících přemístění osob, zvířat a věcných prostředků v
daném pořadí priority z míst ohrožených mimořádnou událostí do míst,
ve kterých je zajištěno pro osoby náhradní ubytování a stravování, pro
zvířata ustájení a pro věcné prostředky uskladnění.
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
EVAKUAČNÍ PLÁN
• Soubor opatření k zabezpečení přemístění osob, zvířat, předmětů,
kulturní hodnoty, technického zařízení příp. strojů a materiálu k
zachování nutné výroby a nebezpečných látek z míst zasažených
nebo ohrožených mimořádnou událostí vyžadující vyhlášení třetího
nebo zvláštního stupně poplachu.
(Zákon č. 237/2000 Sb., o požární ochraně.)
STUPNĚ POVODŇOVÉ AKTIVITY
• I. stupeň – stav bdělosti
• II. stupeň – stav pohotovosti
• III. stupeň – stav ohrožení
(In: Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu)
Shrnutí
• Základní terminologie krizového řízení
Legislativa
Kapitola 2
Co se v kapitole naučíme?
• Základní zákony vztahující se ke krizovému řízení
• Co obsahují…
• Jak využít legislativu v praxi…
Právní základy
• 3 základní dokumenty bezpečnostní politiky ČR
o Bezpečnostní strategie České republiky
o Obranná strategie České republiky
o Vojenská strategie České republiky
Ø Bezpečnostní strategie ČR = řešení nevojenských MU
Bezpečnostní politika
• civilní nouzové plánování a připravenost,
• krizové řízení,
• ochrana obyvatelstva,
• požární ochrana,
• integrovaný záchranný systém,
• ochrana kritické infrastruktury,
• ochrana veřejného zdraví,
• ochrana před povodněmi,
• ochrana zdraví a životního prostředí před účinky chemických látek,
• ochrana osob a životního prostředí před účinky ionizujícího záření,
• prevence závažných havárií při nakládání s nebezpečnými chemickými
látkami nebo chemickými přípravky,
• ochrana a bezpečnost komunikačních a informačních systémů,
• příprava hospodářských opatření pro krizové stavy.
Základní legislativa
• Ústava ČR (ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky),
• Listina základních práv a svobod (zákon č. 2/1993 Sb., Listina
základních práv a svobod),
• Ústavní zákon o bezpečnosti ČR (ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o
bezpečnosti České republiky).
Listina základních práv a svobod
• Nikdo nesmí být podroben nuceným pracím nebo službám.
• Vlastnické právo.
• Obydlí je nedotknutelné.
• Svoboda pohybu a pobytu je zaručena.
• Právo pokojně se shromažďovat je zaručeno.
Krizové zákony
• Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému
• Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení
• Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy
• Prováděcí vyhlášky a předpisy
239/2000 Sb.
• Základní složky IZS
• Ostatní složky IZS
• Orgány státních a samosprávných celků
• Práva a povinnosti právnických a fyzických osob
• Příprava na mimořádné události
• Záchranné a likvidační práce
• Ochrana obyvatelstva před a po dobu vyhlášení stavu nebezpečí,
nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu
240/2000 Sb.
• Krizová situace = mimořádná událost, při níž je vyhlášen stav
nebezpečí nebo nouzový stav nebo stav ohrožení státu.
• Kompetence vlády ČR
• Koordinátor = MV ČR
241/2000 Sb.
• Příprava hospodářských opatření pro stav nebezpečí, nouzový stav,
stav ohrožení státu a válečný stav a přijetí hospodářských opatření po
vyhlášení krizových stavů.
Shrnutí
• Základní legislativa
• Bezpečnostní strategie ČR
• Krizové zákony
Krizové řízení
Kapitola 3
Co se v kapitole naučíme?
• Cíle krizového řízení
• Řízení rizika
• Obecné zásady řešení MU
Cíle krizového řízení
• prevence
• připravenost
• odezva, represe
• obnova, asanace
Krizové řízení
• Analýza rizik
• Identifikace cílů a priorit protiopatření
• Preventivní opatření
• Připravenost
• Účinná odezva
• Obnova a nastartování dalšího rozvoje
Analýza rizik
• Identifikace ohrožení, či rizik
• Analýza rizik
• Preventivní opatření
• Kontrola účinnosti opatření a následná analýza
Autor: Johannes Vietze – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0
Ing. Jiří Halaška, Ph.D., FBMI
Obecné zásady – prevence
• Plány a scénáře řešení potenciálních situací
• Plány průběžně upřesňovat a aktualizovat!
• Nácviky řešení krizových a mimořádných událostí
• Udržovat provozuschopnost sil a prostředků
• Při neodvratitelnosti vzniku MU vyrozumění potřebných funkcionářů,
jednotek a obyvatelstva
Obecné zásady – vznik
• Vyrozumění (krizových štábů, součinnostních krizových managementů)
• Sběr a analýza informací
• Při bezprostředním ohrožení varovat obyvatelstvo, využití mass médií a
sociálních sítí (vč. app Záchranka)
• Aktivace složek IZS
• Aktivace krizových štábů
• Analyzování situace
• V případě nutnosti vyhlášení krizového stavu
• Plánování a realizace protiopatření
Obecné zásady – průběh
• Koordinace záchranných a likvidačních prací
• Monitorování a predikce
• Vždy o krok napřed
• Logistika
Obecné zásady – po odeznění
• Zahájení obnovovacích prací
• Inventarizace škod
• Návrat k normálu
• Analýza a poučení
Jednotný systém varování a vyrozumění (JSVV)
• Včasné a správné provedení varování a poskytnutí prvotních
tísňových informací je jednou ze základních podmínek úspěšné
realizace opatření na ochranu obyvatelstva a zahájení komunikace
orgánů krizového řízení s obyvatelstvem v ohrožení.
Jednotný systém varování a vyrozumění (JSVV)
„Základním prostředkem pro vyhlašování signálů je síť koncových
prvků varování (sirény,místní rozhlasy) začleněných do JSVV. V ČR je
do tohoto systému začleněno cca 6100 sirén a místních rozhlasů.
Z tohoto počtu je možno dálkově ovládat cca 5800 koncových prvků
varování (KPV).“
(Ing. Josef S E D L Á K)
Jednotný systém varování a vyrozumění (JSVV)
• VERBÁLNÍ INFORMACE
o doplňuje signál krátkou asi 20 sekundovou informaci,
§ Verbální informace č. 1 - "Zkouška sirén"
§ Verbální informace č. 2 - "Všeobecná výstraha"
§ Verbální informace č. 3 - "Nebezpečí zátopové vlny"
§ Verbální informace č. 4 - "Chemická havárie"
§ Verbální informace č. 5 - "Radiační havárie"
§ Verbální informace č. 6 - "Konec poplachu"
§ Verbální informace č. 7 - "Požární poplach"
Jednotný systém varování a vyrozumění (JSVV)
Signál VŠEOBECNÁ VÝSTRAHA je jediný platný varovný signál pro
varování obyvatelstva.
• kolísavý tón po dobu 140 sekund
o na dobu 4 sekund zapínán
o na dobu 3 sekund vypínán.
Jednotný systém varování a vyrozumění (JSVV)
• POŽÁRNÍ POPLACH
o Určen pro svolání JPO. Signál je charakterizován přerušovaným tónem po dobu 60
sekund,kde motor rotační sirény je 25 sekund zapnut, na 10 sekund vypnut a po té opět
na 25 sekund zapnut
Jednotný systém varování a vyrozumění (JSVV)
• ZKUŠEBNÍ TÓN
o je určen pro přezkušování JSVV.
o Provádí se první středu v měsíci ve 12 hodin, trvalý tón po dobu 140 sekund, po jeho
skončení doplněn verbální informací.
o Zkušební tón je určen pro přezkušování JSVV v souladu s Vyhláškou MV 380/2002 Sb., kde je
v § 11 stanoveno, že přezkušování se obvykle provádí první středu v měsíci ve 12 hodin.
Shrnutí
• Cíle krizového řízení
• Řízení rizika
• Obecné zásady řešení MU
Bezpečnostní systém a zdravotnictví
Kapitola 4
Co se v kapitole naučíme?
• Role zdravotnictví v systému krizového řízení
• Limity systému
Krizový management resortu zdravotnictví
• Legislativa České republiky
• Bezpečnostní politika České republiky
• Bezpečnostní strategie České republiky
• Dlouhodobé potřeby a vývojové trendy zajišťování bezpečnostního
prostředí České republiky z hlediska zdravotní péče
• Současný stav poznání, technický a informační pokrok a efektivní
využívání zdrojů na principu retrospektivních a prospektivních studií
…lékařské obory, resp. urgentní medicína a medicína katastrof
(Štorek, J: Bezpečnostní systém a zdravotnictví)
Limitující faktory resortu
• Stav připravenosti zdravotnických pracovníků
• Konečný počet odborného zdravotnického personálu
• Počty operačních kapacit
• Počty kapacit intenzivní péče
• Počty kapacit resuscitační péče
• Okamžitá příjmová kapacita CPALP
(Štorek, J: Bezpečnostní systém a zdravotnictví)
Krizový štáb CPALP
• Vedení (ředitel)
• Odbornost medicínská +
• Odbornost ošetřovatelská
• a další …
• Tajemník KM ZZ
• Statut KŠ
o Jednací řád KŠ
o Metodika činnosti KŠ
(Štorek, J: Bezpečnostní systém a zdravotnictví)
Shrnutí
• Role zdravotnictví v systému krizového řízení
• Limity systému
Integrovaný záchranný systém
Kapitola 5
Co se v kapitole naučíme?
• Složky IZS
• Úrovně řízení
Základní složky IZS
• ZZS
• HZS a JPO
• Policie
Ostatní složky IZS
• AČR
• Ostatní ozbrojené bezpečnostní
sbory
• Ostatní záchranné sbory
• Orgány ochrany veřejného
zdraví
Ostatní složky IZS
• Havarijní, pohotovostní,
odborné a jiné služby
• Zařízení civilní ochrany
• Neziskové organizace a
sdružení občanů, které lze
využít k záchranným a
likvidačním pracím
Jednotlivé úrovně koordinace složek IZS
• Organizace a koordinace záchranných a likvidačních prací při
společném zásahu v rámci integrovaného záchranného systému
probíhá na třech úrovních:
o taktické řízení,
o operační řízení,
o strategické řízení.
Úrovně koordinace složek IZS
• velitelem zásahu v místě nasazení složek a v prostoru
předpokládaných účinků mimořádné události jako taktické řízení,
• mezi operačními a informačními středisky integrovaného
záchranného systému a operačními středisky základních složek IZS jako
operační řízení,
• správními úřady, starostou obce s rozšířenou působností, hejtmanem
kraje a Ministerstvem vnitra jako strategické řízení.
Shrnutí
• Základní a ostatní složky IZS
• Úrovně řízení
Shrnutí celkové
• Kapitola 1 – Terminologie
• Kapitola 2 – Legislativa
• Kapitola 3 – Krizové řízení
• Kapitola 4 – Bezpečnostní systém a zdravotnictví
• Kapitola 5 – Integrovaný záchranný systém
Medicína
katastrof 1
PhDr. Mgr. David Peřan, MBA, LL.M.
5102@vszdrav.cz