OBECNÁ, VÝVOJOVÁ, SOCIÁLNÍ a ZDRAVOTNICKÁ
PSYCHOLOGIE
RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD
kocovska@vszdrav.cz
VŠZ
Odborný Asistent, Poradenská Psychologie
Duškova 7, 150 00 Praha 5
Research Associate
Gillberg Neuropsychiatry Centre
University of Gothenburg, Sweden
Honorary Senior Research Fellow
Queen Mary University of London
E-mail:  e.kocovska@qmul.ac.uk

VÝVOJ NEUROPSYCHOLOGIE
Souvislosti těla a duše (mind-body) Rene Descartes navrhl v r. 1649 model těla jako stroj se
samoregulačními funkčními obvody. Tělesné systémy – stimulovány jemnými nervovými vlákny, která
vedou ke všem orgánům. Souvislost mezi vnějšími smyslovými vjemy spolu s niternými myšlenkami a
vzpomínkami  a tím vším vyvolanými emocemi a jejich tělesnými účinky.
Počátek biopsychosociálního modelu – (co člověk cítí, přemýšlí, vzpomíná se odráží v buněčné
morfologii mozku) překlenutí propasti mezi humanistickým a přírodovědeckým charakterem psychologie
a mezi somaticky orientovanou medicínou, psychosomatickým porozuměním nemoci a psychoterapií.
Dochází podle něho k vedení vzruchu od mozku do k orgánům prostřednictvím „životní síly“. Pojem
„reflex“ pochází z tohoto modelu. Descartes umisťuje emoce do středu svého popisu duševně -
tělesných interakcí.

NEUROPSYCHOLOGIE
Neurovědci vyvíjeli postupně další metody, jak studovat spojení mezi mozkem a aktivitou/chováním.
Tradiční metody využívaly klinická pozorování lidí a invazivní procedury obvykle prováděné na
zvířatech odstraňování částí mozkových tkání, přerušování určitých drah atd.
NEUROVĚDY - VÝVOJ
Úraz mozku - Phineas Gage studie USA (1848): výrazné deficity v intelektuálních a emocionálních
schopnostech, změna charakterových a povahových rysů – velmi cenná poznání o rolích předního laloku
mozku.
Mozek – základ psychiky

NEUROPSYCHOLOGIE
NEURON
Základní strukturní jednotka mozku = mozková buňka, tj. neuron, se skládá z těla buňky, ze kterého
vyrůstá řada rozvětvených výběžků – dendritů (jako koruna stromu), jimiž neuron přijímá informace,
a osového výběžku zvaného axon, který je delší než dendrity, na konci se též rozvětvuje a těmito
zakončeními komunikuje s dendrity jiných nervových buněk, případně jejich těly „bezdotykovým
mechanismem“.
Axon vede nervové vzruchy neboli impulsy elektrochemické podstaty. Ty se šíří velmi dobře vodivým
materiálem obalu axonu i jeho výběžků -myelinem.  Tento proces se urychluje obnaženými, myelinem
nepokrytými mezírkami v obalu axonu (nodes of Ranvier).

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
At one end of an elongated structure is a branching mass. At the centre of this mass is the nucleus
and the branches are dendrites. A thick axon trails away from the mass, ending with further
branching which are labeled as axon terminals. Along the axon are a number of protuberances labeled
as myelin sheaths. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Neuron_Cell_Body.png
Dendrite
Nucleus
Soma
Myelin
sheath
Axon
terminal
Neuron
Cell Body
Neuron

NEUROPSYCHOLOGIE
DRUHY NEURONŮ
Kromě neuronů se v mozku nachází nespočet Gliových buněk, které vytvářejí myelinové pochvy kolem
nervových vláken a tvoří bílou mozkovou hmotu: mají nejen podpůrnou funkci, uplatňují se též v
neurogenezi a výživě neuronů.
Různé druhy neuronů:
- motoneurony
- sensorní neurony
- interneurony
- gliové buňky
- Purkyňovy neurony/buňky, atd.
PurkinjeCell.jpg
Purkyňovy buňky v cerebelum

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
Typical myelinated vertebrate motor neuron
_____
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a9/Complete_neuron_cell_diagram_en.svg/819px
-Complete_neuron_cell_diagram_en.svg.png
_____
_____
_____
_______
_________
_____

NEUROPSYCHOLOGIE
Synapse = prostor mezi dvěma neurony, štěrbina, kde se vzruchy převádějí z jednoho nervového vlákna
na druhé, tedy spojení mezi rozvětveným zakončením axonu a dendritem dalšího neuronu. Na nervových
buňkách v lidském mozku jich je až 100 bilionů synapsí v jediném mozku. Neustále se proměňují,
zanikají během zlomku vteřin a nové se vytvářejí (např. při učení).
Dendrity vytvářejí nespočet kontaktů s mnoha dalšími neurony od nichž přijímají nervové impulsy,
které axon přenáší dál jako elektrický impuls na další neurony.
Tím vznikají spletité neuronové sítě.

NEUROPSYCHOLOGIE
Synapse = proces v prostoru (štěrbině, “synaptic gap”) mezi dvěma neurony, kde se neurony přiblíží,
ale nedotýkají a kde komunikují pomocí výměny informací (využitím neurochemie, která umožnuje
velkou rychlost procesu).
V synaptické štěrbině se vzruchy převádějí z jednoho nervového vlákna na druhé, tedy z rozvětveného
zakončení axonu na dendrit dalšího neuronu.
Presynaptická část synapse je terminál (zakončení) axonálního výběžku aktivovaného neuronu (A),
který obsahuje synaptický váček s nervovým přenašečem (neurotransmiterem).
Dendritické výběžky cílového neuronu (B) jsou post-synaptickou částí a mezi nimi je synaptická
štěrbina.
Na nervových buňkách v lidském mozku je až 100 bilionů synapsí v jediném mozku. Neustále se
proměňují, zanikají během zlomku vteřin a nové se vytvářejí (např. při učení).

NEUROPSYCHOLOGIE
Nervový vzruch
Hlavní funkce neuronu je nervový vzruch, který vzniká, když klidový potenciál (resting potential)
buňky je narušen stimulem jehož intenzita překročí tzv. excitační práh.
Toto podráždění produkuje nervový vzruch = slabý elektrochemický impuls, který postupuje po povrchu
membrány axonu.
Stimulus způsobí dočasnou destabilizaci a opětovnou stabilizaci buněčné membrány, což vede ke
vzniku akčního potenciálu. Ten podléhá zákonu „vše nebo nic“ (all or none). Velikost potenciálu
tedy nevede k větší odezvě, ale frekvence jednotlivých potenciálů (častější vzruchy) ano.

NEUROPSYCHOLOGIE
Přenos informace na většině synapsí je uskutečněna pomocí neurotransmiterů, chemických látek, které
jsou uvolňovány z terminálů axonu signálního neuronu a vyvolávají excitační nebo inhibiční efekt na
dendritech/těle jiného neuronu.
Tyto transmitery překračují synaptickou štěrbinu a ovlivňují molekuly receptoru umístěné na
posynaptické membráně přijímajícího neuronu. Tento proces vytváří graduované potenciály, které se
spojují a šíří dál. V okamžiku, kdy dosáhnou prahové intenzity, vzniká další akční potenciál v
axonu druhého neuronu.
Nedávno se zjistilo, že neurony nereagují pouze chemickou cestou, ale též přes elektrické synapse,
kdy vysílající neuron vyvolá akční potenciál/vzruch přímo bez chemické výměny.

NEUROPSYCHOLOGIE
Přebytek nebo nedostatek určitého neurotransmiteru v mozku může způsobit dramatické poruchy funkcí
mozku a poruchy lidského chování.
Některé biochemické změny v CNS jsou vyvolány poruchou specifického proteinu, jehož správné
produkci brání jediný mutovaný gen (OGOD „one gene, one disease“ Linus Pauling 1949 –“molekulární
nemoc“).
Pochopení role neurostransmiterů zlepšilo naše porozumění mentálním poruchám a dalo vznik řadě léků
pro tyto nemoci.
Geneticky podmíněné defekty mozkových neurotransmiterů způsobující poruchy chování  nejsou
neobvyklé; např. mutace chromozomu X → krajně agresivní výbuchy vzteku (Brunner et al. 1993).

NEUROPSYCHOLOGIE
Příklady neurotransmiterů:
Acetylcholin ↓ - pamět
Serotonin ↓ - depresivní stavy
Glutamát – regulace bolesti
GABA (kyselina gama-aminomáselná) – regulace excitability neuronů
Noradrenalin (Norepinephrin) – urychluje srdeční tep
Dopamin ↓ – Parkinsonova choroba
↑schizofrenie

NEUROPSYCHOLOGIE
Lidský mozek je nejsložitějším systémem ve známém vesmíru. Obsahuje kolem 80 miliard neuronů
(Mléčná dráha 100-200 miliard hvězd). Kombinatorické možnosti mozku – spoje (synapse) mezi neurony
se odhadují na triliony, což je víc než odhadovaný počet částic ve známém vesmíru.
D
Synapse trvale a rychle vznikají, zanikají, obnovují se a udržují – plasticita mozku (schopnost
mozku se neustále optimálně přizpůsobovat požadavkům používání). Pouze část synapsí je určena
geneticky. Většina vzniká pod vlivem informací ze zevního prostředí – učením, zkušeností.
Lidský mozek váží v průměru 1200-1400 g.
U zdravých není vztah mezi velikostí mozku a jeho výkonností.
Milky Way (Nasa astronomy Picture of the Year 2014)

NEUROPSYCHOLOGIE
Mezi živočišnými druhy rozdíly v uspořádání mozku odrážejí míru centrální versus regionální
kontroly – komplexnější organismy více centralizovaný systém.
Decentralizované systémy jsou nepružné, ale rychlé.
Složité centralizované mozkové komplexy potřebují mnoho energie k vybudování a k provozu, jsou
pomalejší, ale umožnují velmi komplexní aktivity a výkony.
Např. šváb (viz obr.): má malý mozek, jehož největší část řídí zrak, pokračuje řetězcem ganglií
podél celého těla až k ocasu, který je schopen zaznamenat nejnepatrnější pohyb vzduchu a generuje
rychlý únik. Díky tomuto decentralizovanému mechanismu je šváb jedním z nejstarších přežívajících
tvorů (200-350 milionů let) a úspěšně uniká i tak komplexně vyvinutému tvoru, jako je člověk s
velkým mozkem.
Evoluční vývoj mozku
x

NEUROPSYCHOLOGIE
Embryonální vývoj mozku
Všichni obratlovci mají mozek, který se začíná vyvíjet hned v raných stádiích embryonického vývoje
v podobě jednoduché neuronální trubice, která se pomocí 3 ztluštění postupně vyvine v:
- Prodloužená mícha (spinal cord)
- Varolův most (pons)
- střední mozek,
- mozeček (cerebelum, hindbrain)
- mezimozek (forebrain) obsahující thalamus, a hypothalamus
         (ten je extrémně vyvinut u primátů, zvláště lidí)
Tento celý komplex, uzavřený lebeční kostí, tvoří mozek.

NEUROPSYCHOLOGIE
Vývoj mozku
Prenatální vývoj mozku je ovlivňován interakcí genů a životního prostředí.
Neuronální struktury mozku se během postnatálního vývoje formují časnými smyslovými vjemy a dalšími
vlivy prostředí.
Kvalita raného dětského vztahu k matce je nejdůležitější pro dětský rozvoj (Bowlby 2001).
Rané poruchy vztahové vazby (bad parenting) a traumata → psychické reagování na zátěž/stres →
psychosomatická onemocnění v dospělosti.
Madonna Child 6 - Memorial Cards

NEUROPSYCHOLOGIE
Moderní neinvazivní zobrazovací metody:
CT výpočetní tomografie (CAT computerised axial tomography) – tenounký paprsek (=axis)
Roentgenových paprsků (X-rays).
Neurovědy – vývoj posledních desetiletí
CT zobrazuje:
-    struktury mozku
-    krvácení
-důsledky úrazů
-atrofie (=ubývání tkáně)
-hydrocefalus (=rozšiřování dutin).

NEUROPSYCHOLOGIE
Magnetická rezonance MRI – nuclear magnetic resonance:
Atomová jádra mají své resonanční frekvence, které, když se rozruší, vysílají určité frekvence, než
se opět ustálí na svém normálu.
fMRI chemické a funkční zobrazování při zátěži – rychle se měnící fyziologické procesy (průtok
krve, vody, kyslíku).
Zobrazuje:
struktury, krevní zásobení, koncentrace některých chemických látek, průběh nervových vláken, stav
hematoencefalické bariéry (blood brain barier)=biologická bariéra mezi krevním oběhem těla a mozku.
Detekuje:
akutní nedokrevnost, nádory, poškození myelinového obalu nervových vláken (např. RS), epileptická
ohniska, degenerativní onemocnění, infekce.
Obr. Aktivace části kortexu po vizuelní stimulaci.

NEUROPSYCHOLOGIE

Pozitronová emisní tomografie PET:
Intravenózně zaváděn radioaktivní cukr (2-fluor18-2-deoxyglukosa), jejíž prekursor byl prvně
syntetizován českými chemiky na PřFUK (Černý, Pacák et al. 1969).
Zobrazuje: krevní průtok a látkovou výměnu mozkové tkáně, syntézu bílkovin, nervové přenašeče
(neurotransmitery), jejich vazbu na receptory, stav hematoencefalické bariery.
Využití: nedokrevnost, degenerace, epilepsie, funkční systém hybnosti, poruchy emocí, závislost na
drogách, nádory.

NEUROPSYCHOLOGIE
Mozek a mícha tvoří centrální nervový systém CNS, který aferentními a eferentními nervovými vlákny
spojuje mozek s periferními částmi organismu.
Druhé nepřímé spojení CNS a těla pomocí krevního oběhu: mozek reguluje hormonální sekreci a vnitřní
receptory které monitorují hladinu hormonů v krevním oběhu.
Krevní oběh hraje důležitou roli pro fungování mozku a zároveň jako prostředek komunikace. Krev
zásobuje mozek energií (glukózou) a rovněž roznáší hormony vyloučené endokrinními žlázami do
cílových orgánů v těle.

NEUROPSYCHOLOGIE
Cerebrální kortex podminuje nejkomplexnější formy chování a aktivity jednotlivých částí mozku,
které jsou specializované na zpracování určitých informací a řízení různých funkcí.
Primární senzorické oblasti:
     - zrak – okcipitální lalok
     - sluch – temporální lalok
     - tělesné dotekové – parietální lalok

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
PSYCH 260
Brain functions: Amygdala
Amygdala: Four F
Fight
Flight
Food
F… Sexual behavior

NEUROPSYCHOLOGIE
Rozdílný význam mozkových hemisfér
Obě hemisféry vypadají na pohled podobně, ale liší se uspořádáním i funkcí.
Kontralaterální kontrola:
Levá hemisféra kontroluje
pravou polvinu těla a naopak

NEUROPSYCHOLOGIE
Motorický homunculus: Schematická neuronální mapa hybnosti (motoriky)


NEUROPSYCHOLOGIE
Poranění předního laloku vedou k různým poruchám:
Apraxie – narušení volního pohybu
Agnosie – poškození vnímání a rozpoznávání
Apházie – narušení řeči, porozumění či produkce, nebo obojí
Prefrontální úrazy – narušené plánování a řešení problémů, vyúsťující v sociální problémy.
D:\PK-Documents\Family\Eva\Eva-Teaching\Pictures\31-Psycho-Sel\DSC_3611ce.jpg

NEUROPSYCHOLOGIE
Komunikace mezi mozkem a gastrointestinálním traktem
(brain-gut connection)
Střevní nervový systém (Enteric Nervous Systém, ENS) – „druhý mozek“, který je tvořen vnitřními
stěnami gastrointestinálního traktu (od ezofágu až po rektum), obsahuje více než 100 milionů
nervových buněk, které se spolu s  bloudivým „vagus“ nervem podílejí na komunikaci obou systémů.
Iritace ENS vysílá signály do CNS, které navozují změny mentálních stavů.
Z toho vyplývají četné možnosti nových terapií.
(https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/the-brain-gut-connection).
Tento nedávný převratný objev (tzv. mozek ve střevech, brain in your gut) přináší porozumnění
spojitostem mezi zažíváním a mentálním a fyzickým zdravím.

NEUROPSYCHOLOGIE
Komunikace mezi mozkem a gastrointestinálním traktem
Zažívací trakt a jeho mikroby rovněž regulují zánětlivé procesy a produkují neurotransmitery a
další chemické látky, které ovlivňují procesy v mozku (např. výrazná redukce bakteriálních druhů ve
střevech druhů zjištěna u některých lidí s poruchami autistického spektra (PAS)).
Omega-3 nenasycené mastné kyseliny, kvašené potraviny, probiotika a další potraviny s vysokým
obsahem polyphenolu mohou zlepšovat stav zažívacího systému, což může pozitivně ovlivňovat vazbu
„mozek - zažívací systém“.
Některé potraviny jako ryby s vysokým obsahem tuků, fermentované potraviny a potraviny s vysokým
obsahem vlákniny mohou napomáhat rozmnožování prospěšných typů bakterií a ovlivňovat tak procesy v
mozku.
Probiotika, u kterých byl zjištěn účinek na mozek, se nazývají psychobiotika.
U probiotik i prebiotik byl prokázán pozitivní efekt při úzkostných poruchách, stresu a deprese.

NEUROPSYCHOLOGIE
Psychosomatická medicína patřila původně k hermeneuticky orientovaným vědám. Jejími zakladateli
byli V. Weizsacker 1886-1957 a A. Mitscherlich 1908-1982 v Německu.
Postupem času se stala vědou splňující i kritéria přírodních věd.
Biologické základy psychosomatiky umožnují pochopit, jak naše emoce a naše mysl ovlivňují zdraví
těla a naopak.
Psychosomatická transformace – naše mysl a naše psychika (slova a myšlenky) mohou
restrukturalizovat neuronální sítě našeho mozku díky jejich neuronální plasticitě. Mozek je
formován egem (Popper a Eccles 1990).
Např. stres prostřednictvím stresového hormonu kortizolu blokuje vybavování vzpomínek z tzv.
deklarativní paměti, ve které se ukládají sémantické (verbálně kódované) znalosti, vzpomínky a
prožité události.
Z dalších orgánů odráží značně vliv psychiky na tělo i naše srdce.
Tyto fenomény jsou předmětem studia psychoneuroimunologie.

NEUROPSYCHOLOGIE
Jednotlivé psychické procesy se mohou projevovat různě:
Psychické funkce jsou závislé jak na vnějších, tak vnitřních faktorech. Jejich působení je
výsledkem interakce genetických dispozic a vnějších vlivů, které se více či méně uplatňují
v průběhu celého života.
subjektivně – člověk si uvědomuje, na co se dívá a o čem uvažuje a objektivně – je možné hodnotit
jeho reakce na různé podněty.
Tyto procesy někdy probíhají skrytě, mimo oblast vědomí a navenek se neprojevují, ale i tak mají
důsledky a mohou ovlivnit další úvahy a rozhodování.
VĚDOMÍ
BIOLOGICKÝM ZÁKLADEM LIDSKÉ PSYCHIKY JE MOZEK
Obrázky volně podle Gleitman et al. 1999

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
Neurotransmitter
Henry Hallett Dale3.jpg Otto Loewi nobel.jpg
H. H. Dale (1936)
O. Loewi (1936)
Nobel_medal
CNS: Central Nervous System

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
Neurotransmitters are hydrophilic
- Cannot  cross the plasma membrane
- Act by binding to cell surface receptors (unlike steroids, NO, & CO)
- Binding induces conformational change – opening ion channels
– coupling with signal molecules (G proteins)

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
450px-Cholinergic_synapse Three_conformation_states_of_acetylcholine_receptor
Neurotransmitters:
https://en.wikipedia.org/wiki/Neurotransmitter
Axon
terminal
Synaptic
cleft
Dendrite

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
Inhibitors of Acetylcholine Esterase
Irreversible
Reversible
Třiaosmdesátiletý Vil Mirzajanov ve svém domě v Princetownu nedaleko New Jersey... | na serveru
Lidovky.cz | aktuální zprávy
V. Mirzayanov

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
Blocking of ion channels  (Na+, K+, Ca2+, Cl¯)
Puffer Fish.
Opening of ion channels  (Na+, K+, Ca2+, Cl¯)
C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\DSC_5846r-red.JPG phyllobates aurotaenia_orange_green_banded_2c
File:Rheinische Muscheln.jpg

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Lophophora_williamsii_pm.jpg

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9a/UNODC_2016_World_Drug_Report_use_of_ecstasy_in_
2014_%28page_1_crop%29.jpg File:Ecstasy monogram.jpg

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Psilocybe_semilanceata_6514.jpg C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Amanita_muscaria.jpg

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\DSC_9059red.jpg C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\DSC_9063c-red.jpg C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Atropa_Bella-donna3.jpg
Belladona
(Rulík)
Henbane, Nightshade
(Blín)
Devil’s trumpet (Durman)

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Coca-Erythroxylum_novogranatense.jpg C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Sigmund_Freud.jpg
Sigmund Freud

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
Nebezpečný bílý prášek se vyrábí prakticky jen ve třech státech světa, ani tak ho však globální
úřady nedokážou zastavit. File:Rocks of crack cocaine.jpg File:Crack Ingredients.JPG

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
Development of local anesthetics
Vladimír Dbalý.
Vladimír Dbalý
“snowing”

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Cannabis_sativa_leaf.jpg
https://www.virginexperiencedays.co.uk/content/img/product/large/PCMWG2-SP10__04.jpg

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Claviceps_purpurea.JPG
Ergot alkaloids
File:Albert Hofmann Oct 1993.jpg
Albert Hofmann
1938, 1943
Image result for lsd images Image result for lsd images

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Thomayer-01b.jpg C:\Documents and Settings\pavelk\My
Documents\PK-Documents\Teaching\aa-Teaching-Prague-PK\Course-OCH(IIb)
2015\Pictures-Alkaloids\Thomayer-02b.jpg

10. CNS and Neurotransmitters
_____________________________________
r/interestingasfuck - Webs of spiders on various drugs
Spider web and drugs

ZMĚNĚNÉ STAVY VĚDOMÍ A DROGY
Účinek kombinace alkoholu a „extáze“ (stimulancia) – řidič věděl, že má zákaz řízení po předchozí -
jím způsobené - nehodě pod vlivem alkoholu a nepojištěné vozidlo, přesto sedl za volant. Naštěstí
nikoho nezranil a sám přežil.

Winnie the Pooh and drugs
_____________________________________


IS_E-earning_Studijní opora
IS
Soubory – Dokumenty
4_Podklady k výuce
Obecná a vývojová psychologie
https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/obecna_a_vyvojova_psychologie.qwarp

Doporučená literatura
RUEGG, JC. Mozek, duše a tělo: Neurobiologie psychosomatiky a psychoterapie. Praha: Portál, 2020.
ISBN 978-80-262-1581-3
KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1
VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha:
Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1

Doporučená literatura