Základy pedagogiky a edukace
2021/2022
Mgr. Marie Froňková
fronkova@vszdrav.cz
Základy pedagogiky a edukace
Cíle studijního předmětu:
▪ seznámit s edukací pacientů a jejich rodinných příslušníků,
▪ seznámit s významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní
péče,
▪ získat znalosti o metodách výuky a jejich využití v edukaci ve
zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního
programu.
Základy pedagogiky a edukace
Znalosti a dovednosti po absolvování předmětu:
▪ vymezit a správně používat pedagogickou terminologii,
▪ vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody,
▪ posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů,
▪ zpracovat edukační plán,
▪ vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti.
Základy pedagogiky a edukace
Zaměření individuální práce studentů:
▪ význam pedagogiky v ošetřovatelství,
▪ vzdělávaní sester, zdravotnických záchranářů v současnosti
a kompetence v oblasti edukace,
▪ současná výchovně-vzdělávací soustava v nelékařských oborech,
▪ proces edukace ve zdravotnickém zařízení,
▪ edukace pacienta s akutním onemocněním,
▪ edukace pacienta s chronickým onemocněním,
▪ edukace rodičů nemocného dítěte,
▪ edukace skupiny osob se stejným zdravotním problémem,
▪ edukace klienta ohroženého rizikovým chováním.
Základy pedagogiky a edukace
Povinná literatura
▪ GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a podpora pacienta. Praha: Grada,
2017. ISBN 978-80-271-0461-1.
▪ MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5.
Základy pedagogiky a edukace
Zakončení předmětu:
Podmínky zkoušky:
▪ docházka,
▪ 70 % úspěšnost v testu,
▪ zpracování individuálního zadání edukačního standardu.
Pedagogika jako věda
▪ pedagogika je věda o výchově,
▪ zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských
jevů,
▪ analyzuje výchovný proces v celé jeho šíři,
▪ hledá všeobecně platné zákonitosti, pravidla, poučky, nachází vztahy
a souvislosti v konkrétní výchovné praxi.
Pedagogika jako věda
Historický vývoj pedagogiky jako vědy nastudovat formou samostudia
▪ termín pedagogiky pochází z antického Řecka, kde paidagogos (obvykle vzdělaný
otrok) pečoval v bohatých rodinách o děti (pais - dítě, agóge - vedení),
▪ v současném pojetí se termín pedagogika užívá od raného novověku,
▪ ve starověkém Řecku klasikové antické filozofie, mezi něž patřili především Sokrates,
Platon, Aristoteles a Demokritos formulovali zásady výchovy,
▪ za zakladatele moderní pedagogické teorie, která se v té době opírala o psychologii
a etiku, je možno považovat Johanna Friedricha Herbarta, který na základě významných
děl předchozích filozofů a pedagogů ve svých pracích naznačil předmět a strukturu
samostatné vědní disciplíny.
(Obecná pedagogika vyvozená z cíle výchovy - 1806, Nástin pedagogických přednášek - 1835)
Pedagogika jako věda
Systém pedagogických disciplín
Obecná pedagogika (obecné základy pedagogiky)
▪ zabývá se obecnými základy pedagogiky,
▪ zkoumá podstatu společenské funkce výchovy,
▪ otázky cíle výchovy,
▪ objasňuje základní pedagogické pojmy,
▪ integruje a koordinuje závěry všech pedagogických disciplín,
▪ je výchozí pedagogickou disciplínou.
Pedagogika jako věda
Systém pedagogických disciplín
Teorie výchovy
▪ zkoumá a objasňuje výchovné jevy a děje v užším slova smyslu
Metodiky nebo též speciální didaktiky (teorie vyučování učebních předmětů)
▪ uvádějí návody pro praktickou pedagogickou činnost,
▪ navazují na obecnou didaktiku a teorii výchovy
Dějiny pedagogiky
▪ nauka o vývoji pedagogických idejí, školských soustav aj.
Pedagogika jako věda
Systém pedagogických disciplín
Didaktika (teorie vzdělávání a vyučování)
▪ objasňuje podstatu výchovně vzdělávací činnosti,
▪ zabývá se otázkami obsahu, metod, forem, didaktických prostředků,
učebních
pomůcek a jejich efektivním využíváním,
▪ zkoumá organizaci vyučovacího procesu, vyučovací koncepce i vztahy mezi
vyučujícím a vyučovaným,
Pedagogika jako věda
Systém pedagogických disciplín
Speciální pedagogika teorie formování jedince s určitým specifickým
zaměřením
např.:
▪ objasňuje podstatu výchovně vzdělávací činnosti,
▪ zabývá se otázkami obsahu, metod, forem, didaktických prostředků,
učebních pomůcek
a jejich efektivním využíváním,
▪ zkoumá organizaci vyučovacího procesu,
▪ vyučovací koncepce,
▪ vztahy mezi vyučujícím a vyučovaným aj.
Pedagogika jako věda
Systém pedagogických disciplín
Speciální pedagogika
▪ vývojová pedagogika – např. pedagogika batolete, puberty atd.
▪ speciální pedagogika zabývající se výchovou a vzděláváním tělesně,
smyslově, mentálně narušených jedinců,
▪ podle druhů postižení se dělí do šesti speciálních oborů
Pedagogika jako věda
Systém pedagogických disciplín
Speciální pedagogika
▪ etopedie - osob obtížně vychovatelných tj. osob s poruchami chování nebo
výchovného prostředí,
▪ psychopedie - osob duševně narušených, mentálně retardovaných,
▪ logopedie - osob s poruchou dorozumívání,
▪ surdopedie - osob s poruchou sluchu,
▪ tyflopedie - osob zrakově postižených,
▪ somatopedie - osob tělesně postižených.
Pedagogika jako věda
Vztah pedagogiky k ostatním vědám - hraniční disciplíny pedagogiky
Pedagogická psychologie
▪ zkoumá psychické zákonitosti v konkrétních výchovně vzdělávacích
situacích,
▪ např.:
psychologické otázky učení a vyučování,
psychologii výchovy,
psychické poruchy z hlediska výchovy aj.
Pedagogika jako věda
Vztah pedagogiky k ostatním vědám - hraniční disciplíny pedagogiky
Sociální pedagogika
▪ se zabývá podmíněností výchovy a sebevýchovy prostředím a výchovnými,
▪ procesy ve společenském prostředí, zabývá se např. zkoumáním problémů,
▪ procesy rodinné výchovy aj.
Pedagogika jako věda
Cíl je ideální zobrazení předpokládaných výsledků
Výchovný cíl - edukace
Současné cíle výchovy - je jakási kalokagathia - usilujeme o harmonii tělesné
a duševní
(harmonie tělesná a duševní)
Pedagogika jako věda
Proces učení
▪ probíhá po celý život jedince, a to hrou i prací,
▪ řadí se k autoregulačním mechanismům, na jejichž základě se formuje
vědomí, chování a osobnost jedince,
▪ jeho výsledkem je změna ve vědomostech, dovednostech, chování
i osobnosti,
Proces učení probíhá v následujících fázích:
1. motivační fáze (uvědomujeme si pohnutky a motivaci proč se učit),
2. poznávací fáze (pronikání do učebního materiálu),
3. výkonná fáze (dojde k pochopení a vyřešení úlohy - k naučení, osvojení
látky),
4. kontrolní fáze (prověřování správnosti řešení úlohy).
Pedagogika jako věda
Styly učení
▪ metody neřízeného samoučení (metoda pokusu a omylu - přijít na vhodné
postupy při učení sám různými pokusy a omyly), vhodnost ??
▪ metoda nápodoby určitého vzorce (učení podle vzoru či podle instrukcí,
určitý návod jak postupovat, tento návod pak napodobuje, je vhodný u
jednoduššího učiva a u úloh řešitelných podle algoritmu),
▪ metodou nápodoby bez vzorce dle instrukcí
a) řízení prostřednictvím učitele a jeho pokynů a příkazů,
b) vnější motivaci prostřednictvím známek, trestů, pochvaly ??,
c) zpětnou vazbou prostřednictvím souhlasu, nesouhlasu, upozorněním na
chyby),
▪ metody řízeného samoučení (řízené samoučení prostřednictvím návodu v
příručkách, navštěvováním příslušných kursů apod. tj. vnitřní motivací).
Pedagogika jako věda
Druhy učení
Učení senzomotorické
▪ probíhá, když se učíme chodit, manipulovat s předměty, kreslit, psát, číst,
učí se pohybovým aktivitám - př. všechny druhy sportovních činností,
fyzická práce, hra na hudební nástroj, kreslení, tanec,
▪ na jeho základě získáváme předpoklady k vykonávání činnosti náročných
na vnímání, pohyb, spojení vjemů s pohyby,
▪ výsledkem senzomotorického učení jsou senzomotorické dovednosti,
▪ jsou relativně trvalé, obtížně vyhasínají, důležitý je trénink a cvik,
Pedagogika jako věda
Učení senzomotorické
Jednotlivé fáze metody osvojování senzomotorických dovedností:
✓ kognitivní - seznámení žáků s dovedností,
✓ fixační - praktické vykonávání pohybů, trvá řádově měsíce, postupně se
získává
automatická úroveň,
✓ zdokonalování - zvýšená rychlost, přesnost pohybů, trvá roky,
senzomotorické dovednosti mohou být narušovány únavou, nemocí,
nespavostí, nemocí aj.
Pedagogika jako věda
Druhy učení
Učení podmiňováním
▪ patří k nejjednodušším druhům učení, jeho možnosti jsou omezené,
- je založeno na vytváření podmíněných reflexů,
Verbální učení
▪ patří k nejrozšířenějším druhům učení u člověka je to vlastně osvojení
posloupnosti reakcí, které mají verbální povahu,
▪ základem verbálního učení jsou asociace mezi slovy a symboly,
▪ výsledkem jsou pak vědomosti - soustavy představ a pojmů,
Pedagogika jako věda
Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
Pedagogika jako společenská věda úzce souvisí se skupinou věd o společnosti a člověku,
je chápána jako jedna ze sociálních věd.
Medicínské obory se spolu s ošetřovatelstvím zabývají prevencí, diagnostikou
a léčbou - vyžaduje interdisciplinární přístup.
Holistické pojetí ošetřovatelství předpokládá uplatnění poznatků z mnoha jiných disciplín,
mezi které patří mimo jiné i pedagogika.
Pedagogika umožňuje ošetřovatelství zvládnout edukační postupy v oblasti podpory zdraví
jako návod pro komplexní a individualizovanou ošetřovatelské péči.
Pedagogika jako věda
Vztah pedagogiky a ošetřovatelství
Edukace je součástí ošetřovatelství
▪ zahrnuje zlepšení ochranu a udržování zdraví
▪ je nejdůležitějším aspektem ošetřovatelské praxe,
▪ je důležitou samostatnou funkcí ošetřovatelství,
▪ představuje významný způsob zlepšení kvality života člověka.
▪ současný zdravotní stav obyvatel - např. narůstá počet chronicky
nemocných, závislých na drogách a alkoholu atd.
Doporučená literatura
E-learning > Vybrané kapitoly z pedagogiky a edukační činnosti
Zdroje
DĚKUJI ZA POZORNOST