Základy pedagogiky a edukace 2021/2022 Mgr. Marie Froňková fronkova@vszdrav.cz Základy pedagogiky a edukace Cíle studijního předmětu: ▪ seznámit s edukací pacientů a jejich rodinných příslušníků, ▪ seznámit s významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče, ▪ získat znalosti o metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu. Základy pedagogiky a edukace Znalosti a dovednosti po absolvování předmětu: ▪ vymezit a správně používat pedagogickou terminologii, ▪ vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody, ▪ posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů, ▪ zpracovat edukační plán, ▪ vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti. Základy pedagogiky a edukace Zaměření individuální práce studentů: ▪ význam pedagogiky v ošetřovatelství, ▪ vzdělávaní sester, zdravotnických záchranářů v současnosti a kompetence v oblasti edukace, ▪ současná výchovně-vzdělávací soustava v nelékařských oborech, ▪ proces edukace ve zdravotnickém zařízení, ▪ edukace pacienta s akutním onemocněním, ▪ edukace pacienta s chronickým onemocněním, ▪ edukace rodičů nemocného dítěte, ▪ edukace skupiny osob se stejným zdravotním problémem, ▪ edukace klienta ohroženého rizikovým chováním. Základy pedagogiky a edukace Povinná literatura ▪ GURKOVÁ, E. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a podpora pacienta. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1. ▪ MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. Základy pedagogiky a edukace Zakončení předmětu: Podmínky zkoušky: ▪ docházka, ▪ 70 % úspěšnost v testu, ▪ zpracování individuálního zadání edukačního standardu. Pedagogika jako věda ▪ pedagogika je věda o výchově, ▪ zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských jevů, ▪ analyzuje výchovný proces v celé jeho šíři, ▪ hledá všeobecně platné zákonitosti, pravidla, poučky, nachází vztahy a souvislosti v konkrétní výchovné praxi. Pedagogika jako věda Historický vývoj pedagogiky jako vědy nastudovat formou samostudia ▪ termín pedagogiky pochází z antického Řecka, kde paidagogos (obvykle vzdělaný otrok) pečoval v bohatých rodinách o děti (pais - dítě, agóge - vedení), ▪ v současném pojetí se termín pedagogika užívá od raného novověku, ▪ ve starověkém Řecku klasikové antické filozofie, mezi něž patřili především Sokrates, Platon, Aristoteles a Demokritos formulovali zásady výchovy, ▪ za zakladatele moderní pedagogické teorie, která se v té době opírala o psychologii a etiku, je možno považovat Johanna Friedricha Herbarta, který na základě významných děl předchozích filozofů a pedagogů ve svých pracích naznačil předmět a strukturu samostatné vědní disciplíny. (Obecná pedagogika vyvozená z cíle výchovy - 1806, Nástin pedagogických přednášek - 1835) Pedagogika jako věda Systém pedagogických disciplín Obecná pedagogika (obecné základy pedagogiky) ▪ zabývá se obecnými základy pedagogiky, ▪ zkoumá podstatu společenské funkce výchovy, ▪ otázky cíle výchovy, ▪ objasňuje základní pedagogické pojmy, ▪ integruje a koordinuje závěry všech pedagogických disciplín, ▪ je výchozí pedagogickou disciplínou. Pedagogika jako věda Systém pedagogických disciplín Teorie výchovy ▪ zkoumá a objasňuje výchovné jevy a děje v užším slova smyslu Metodiky nebo též speciální didaktiky (teorie vyučování učebních předmětů) ▪ uvádějí návody pro praktickou pedagogickou činnost, ▪ navazují na obecnou didaktiku a teorii výchovy Dějiny pedagogiky ▪ nauka o vývoji pedagogických idejí, školských soustav aj. Pedagogika jako věda Systém pedagogických disciplín Didaktika (teorie vzdělávání a vyučování) ▪ objasňuje podstatu výchovně vzdělávací činnosti, ▪ zabývá se otázkami obsahu, metod, forem, didaktických prostředků, učebních pomůcek a jejich efektivním využíváním, ▪ zkoumá organizaci vyučovacího procesu, vyučovací koncepce i vztahy mezi vyučujícím a vyučovaným, Pedagogika jako věda Systém pedagogických disciplín Speciální pedagogika teorie formování jedince s určitým specifickým zaměřením např.: ▪ objasňuje podstatu výchovně vzdělávací činnosti, ▪ zabývá se otázkami obsahu, metod, forem, didaktických prostředků, učebních pomůcek a jejich efektivním využíváním, ▪ zkoumá organizaci vyučovacího procesu, ▪ vyučovací koncepce, ▪ vztahy mezi vyučujícím a vyučovaným aj. Pedagogika jako věda Systém pedagogických disciplín Speciální pedagogika ▪ vývojová pedagogika – např. pedagogika batolete, puberty atd. ▪ speciální pedagogika zabývající se výchovou a vzděláváním tělesně, smyslově, mentálně narušených jedinců, ▪ podle druhů postižení se dělí do šesti speciálních oborů Pedagogika jako věda Systém pedagogických disciplín Speciální pedagogika ▪ etopedie - osob obtížně vychovatelných tj. osob s poruchami chování nebo výchovného prostředí, ▪ psychopedie - osob duševně narušených, mentálně retardovaných, ▪ logopedie - osob s poruchou dorozumívání, ▪ surdopedie - osob s poruchou sluchu, ▪ tyflopedie - osob zrakově postižených, ▪ somatopedie - osob tělesně postižených. Pedagogika jako věda Vztah pedagogiky k ostatním vědám - hraniční disciplíny pedagogiky Pedagogická psychologie ▪ zkoumá psychické zákonitosti v konkrétních výchovně vzdělávacích situacích, ▪ např.: psychologické otázky učení a vyučování, psychologii výchovy, psychické poruchy z hlediska výchovy aj. Pedagogika jako věda Vztah pedagogiky k ostatním vědám - hraniční disciplíny pedagogiky Sociální pedagogika ▪ se zabývá podmíněností výchovy a sebevýchovy prostředím a výchovnými, ▪ procesy ve společenském prostředí, zabývá se např. zkoumáním problémů, ▪ procesy rodinné výchovy aj. Pedagogika jako věda Cíl je ideální zobrazení předpokládaných výsledků Výchovný cíl - edukace Současné cíle výchovy - je jakási kalokagathia - usilujeme o harmonii tělesné a duševní (harmonie tělesná a duševní) Pedagogika jako věda Proces učení ▪ probíhá po celý život jedince, a to hrou i prací, ▪ řadí se k autoregulačním mechanismům, na jejichž základě se formuje vědomí, chování a osobnost jedince, ▪ jeho výsledkem je změna ve vědomostech, dovednostech, chování i osobnosti, Proces učení probíhá v následujících fázích: 1. motivační fáze (uvědomujeme si pohnutky a motivaci proč se učit), 2. poznávací fáze (pronikání do učebního materiálu), 3. výkonná fáze (dojde k pochopení a vyřešení úlohy - k naučení, osvojení látky), 4. kontrolní fáze (prověřování správnosti řešení úlohy). Pedagogika jako věda Styly učení ▪ metody neřízeného samoučení (metoda pokusu a omylu - přijít na vhodné postupy při učení sám různými pokusy a omyly), vhodnost ?? ▪ metoda nápodoby určitého vzorce (učení podle vzoru či podle instrukcí, určitý návod jak postupovat, tento návod pak napodobuje, je vhodný u jednoduššího učiva a u úloh řešitelných podle algoritmu), ▪ metodou nápodoby bez vzorce dle instrukcí a) řízení prostřednictvím učitele a jeho pokynů a příkazů, b) vnější motivaci prostřednictvím známek, trestů, pochvaly ??, c) zpětnou vazbou prostřednictvím souhlasu, nesouhlasu, upozorněním na chyby), ▪ metody řízeného samoučení (řízené samoučení prostřednictvím návodu v příručkách, navštěvováním příslušných kursů apod. tj. vnitřní motivací). Pedagogika jako věda Druhy učení Učení senzomotorické ▪ probíhá, když se učíme chodit, manipulovat s předměty, kreslit, psát, číst, učí se pohybovým aktivitám - př. všechny druhy sportovních činností, fyzická práce, hra na hudební nástroj, kreslení, tanec, ▪ na jeho základě získáváme předpoklady k vykonávání činnosti náročných na vnímání, pohyb, spojení vjemů s pohyby, ▪ výsledkem senzomotorického učení jsou senzomotorické dovednosti, ▪ jsou relativně trvalé, obtížně vyhasínají, důležitý je trénink a cvik, Pedagogika jako věda Učení senzomotorické Jednotlivé fáze metody osvojování senzomotorických dovedností: ✓ kognitivní - seznámení žáků s dovedností, ✓ fixační - praktické vykonávání pohybů, trvá řádově měsíce, postupně se získává automatická úroveň, ✓ zdokonalování - zvýšená rychlost, přesnost pohybů, trvá roky, senzomotorické dovednosti mohou být narušovány únavou, nemocí, nespavostí, nemocí aj. Pedagogika jako věda Druhy učení Učení podmiňováním ▪ patří k nejjednodušším druhům učení, jeho možnosti jsou omezené, - je založeno na vytváření podmíněných reflexů, Verbální učení ▪ patří k nejrozšířenějším druhům učení u člověka je to vlastně osvojení posloupnosti reakcí, které mají verbální povahu, ▪ základem verbálního učení jsou asociace mezi slovy a symboly, ▪ výsledkem jsou pak vědomosti - soustavy představ a pojmů, Pedagogika jako věda Vztah pedagogiky a ošetřovatelství Pedagogika jako společenská věda úzce souvisí se skupinou věd o společnosti a člověku, je chápána jako jedna ze sociálních věd. Medicínské obory se spolu s ošetřovatelstvím zabývají prevencí, diagnostikou a léčbou - vyžaduje interdisciplinární přístup. Holistické pojetí ošetřovatelství předpokládá uplatnění poznatků z mnoha jiných disciplín, mezi které patří mimo jiné i pedagogika. Pedagogika umožňuje ošetřovatelství zvládnout edukační postupy v oblasti podpory zdraví jako návod pro komplexní a individualizovanou ošetřovatelské péči. Pedagogika jako věda Vztah pedagogiky a ošetřovatelství Edukace je součástí ošetřovatelství ▪ zahrnuje zlepšení ochranu a udržování zdraví ▪ je nejdůležitějším aspektem ošetřovatelské praxe, ▪ je důležitou samostatnou funkcí ošetřovatelství, ▪ představuje významný způsob zlepšení kvality života člověka. ▪ současný zdravotní stav obyvatel - např. narůstá počet chronicky nemocných, závislých na drogách a alkoholu atd. Doporučená literatura E-learning > Vybrané kapitoly z pedagogiky a edukační činnosti Zdroje DĚKUJI ZA POZORNOST