Základy pedagogiky a edukace 2021/2022 Mgr. Marie Froňková fronkova@vszdrav.cz Pojmový aparát Pedagogika "Pedagogika je sociální věda, která se zabývá edukační realitou, tj. zkoumá edukační procesy v různých edukačních prostředích. Edukační prostředí se vzájemně odlišují typem zúčastněných subjektů, obsahem, formami a intenzitou edukačních procesů a použitím různých edukačních konstruktů. Tyto odlišnosti vyvolaly vznik a rozvoj specifických pedagogických disciplín a výzkumných témat pedagogické vědy." (Průcha, 2009, s. 15) výchova • veškeré procesy utvářející osobnost jedince vzdělávání • proces osvojování poznatků vzdělání • výsledky výchovně-vzdělávacího procesu • tzn. produkt procesu ŠULISTOVÁ, Radka a Marie TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5. Pojmový aparát Edukace „Proces soustavného ovlivňování chování a jednání jedince s cílem navodit pozitivní změny v jeho vědomostech, postojích, návycích a dovednostech.„ (Juřeníková, 2010, s. 9) vyhláška č. 55/2011 Sb. (novelizace č. 391/2017 Sb.) § 3 Činnosti zdravotnického pracovníka s odbornou způsobilostí • g) motivuje a edukuje jednotlivce, rodiny a skupiny osob k přijetí zdravého životního stylu a k péči o sebe § 4 Všeobecná sestra • k) edukovat pacienty, případně jiné osoby v ošetřovatelských postupech, použití zdravotnických prostředků a připravovat pro ně informační materiály, Pojmový aparát zpětná vazba edukace informace Pojmový aparát edukant • učící se objekt • např. pacient • charakteristika ➢ kognitivní (inteligence, styly učení, ...) ➢ afektivní (postoje, motivace, potřeba, ...) ➢ fyzická (věk, pohlaví, současný zdravotní stav, ...) ➢ sociální a sociokulturní (etnická příslušnost, ...) edukátor • vyučující objekt • všeobecná sestra, porodní asistentka, nutriční terapeut, ... • charakteristika ➢ osobnostní (věk, temperament, zdravotní stav, ...) ➢ profesní (zkušenosti, odpovědnost, ...) Pojmový aparát edukační konstrukty • všechny produkty sloužící k podporování, kontrolování a řízení edukace • např. kurikulární programy, edukační teorie, modely, plány, zákony, učebnice, standardy, testy, ... edukační prostředí • místo, kde probíhá edukace (edukační procesy) • odlišují se obsahem, formami a intenzitou edukačních procesů Edukace v nelékařských zdravotnických oborech 1) primární • zaměřena na zdravé osoby 2) sekundární • zaměřena na jedince, u kterého nemoc probíhá a je vyléčitelná 3) terciární • zaměřena na jedince, u kterého není možnost nemoc vyléčit, ale lze zabránit rozvoji komplikací ŠULISTOVÁ, Radka a Marie TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5. EDUKAČNÍ PROCES Edukační proces JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. Edukační proces JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. 1. fáze – edukační zhodnocení (Nemcová a kol., 2010) sběr informací zjištění • úroveň vědomostí, dovedností a návyků • motivace • postoje • hodnoty • předpoklady pro učení • styl učení • fyzického a psychického stavu • sociálně-kulturně-ekonomické zázemí • současný zdravotní stav • cíl: identifikování a definování edukační potřeby 2. fáze – edukační diagnostika (Nemcová a kol., 2010) • stanovení edukačních diagnóz ➢ deficit ve vědomostech pacienta ➢ deficit ve zručnosti pacienta ➢ deficit v postojích pacienta příklad dle NANDA (2018–2020) • Nedostatečné znalosti (00126) • Snaha zlepšit znalosti (00161) • praktická ukázka 3. fáze – plánování edukace (Nemcová a kol., 2010) • plánování společně s pacientem na základě edukačních problémů, potřeb • postup, jakým způsobem bude edukace probíhat stanovení cílů edukace • předpokládaný výsledek edukace • charakteristika cílů (přiměřený, jednoznačný, kontrolovatelný, komplexní, ...) • cíle ➢ krátkodobé ➢ dlouhodobé • stanovení priorit edukace 3. fáze – plánování edukace (Nemcová a kol., 2010) • stanovení jasných a měřitelných cílů ➢ afektivní – postoje ➢ kognitivní – vědomosti ➢ psychomotorické – zručnost stanovení cílů edukace cíle A) afektivní (postoje) • utváření postojů, hodnotových orientací, tzn. co pacient cítí k tomu. B) kognitivní (vědomosti) • rozvoj poznávacích procesů, tzn. co si pacient myslí a co ví. C) psychomotorické či behaviorální (zručnost) • zaměření na činnost vyžadující nervosvalovou koordinaci • tzn. Co klient dělá jako výsledek jeho vědění, myšlení a cítění. 3. fáze – plánování edukace (Nemcová a kol., 2010) výběr základního učiva • uspořádání učiva, výběr pojmů, faktů, teorií, ... konkrétní činnost edukantů • činnosti vedoucí k osvojení učiva a dovedností organizační formy, výukové metody, učební pomůcky a didaktické techniky A) organizační formy • řízení učební činnosti edukantů ➢ individuální ➢ individualizované (např. e-learning) ➢ skupinové ➢ hromadné = frontální výuka 3. fáze – plánování edukace (Nemcová a kol., 2010) B) výukové metody • metody slovní (vysvětlování, vyprávění, přednáška, práce s textem, atd.) • metody názorně demonstrační (instruktáž, práce s obrazem, atd.) • metody dovednostně praktické (napodobování, manipulování, atd.) C) didaktické techniky • učební pomůcky a didaktické techniky edukační pomůcky • textové (učebnice, edukační materiál, pracovní listy, ...) • vizuální (fotografie, dataprojektor, modely, trenažéry, zdravotnický materiál (např. inzulínové pero) • auditivní (hudební a zvukové záznamy (např. záznam srdečních ozev, ...) • audiovizuální (výukové filmy) • počítačové a učební programy (interaktivní učební programy) 4. fáze – realizace edukace (Nemcová a kol., 2010) • působení vybraných metod a pomůcek na proces osvojování znalostí, dovedností a postojů edukanta • probíhá zde sledování a hodnocení edukanta, jakým způsobem postupuje v učení, ... • fáze ➢ motivační – zájem edukanta a edukátora ➢ expoziční – zprostředkování informací, demonstrování postupů ➢ fixační – upevnění poznatků a získané zručnosti pacienta ➢ hodnotící – zhodnocení, co pacient zvládnul, jak zvládnul daný úkon atd. • edukační standard 5. fáze – vyhodnocení edukace (Nemcová a kol., 2010) • hodnocení dosažených výsledků, jak edukantem, tak edukátorem • důležitost sebehodnocení • dokumentace • zpětná vazba • ukončení edukace • pokračování edukace • reedukace Zásady správné edukace • stanovení cíle a plánu realizace edukace • motivace edukanta a edukátora • komunikace • holistický přístup • volba správné metody a formy edukace • zpětná vazba • správné načasování edukace • ... Použitá literatura • ŠULISTOVÁ, Radka a Marie TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči pro sestry a porodní asistentky. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-246-5. • JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. • PODRAZILOVÁ, Petra a kol. Teorie ošetřovatelství: (skripta pro bakalářské studijní obory). Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2016. ISBN 978-80-7494-297-6. • NEMCOVÁ, Jana a kol. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. DĚKUJI ZA POZORNOST