Rozdělení dětského věku M U D r . Šárka Pešková JIP, Pediatrická klinika 2. LF UK a FN Motol Oddělení dětského urgentního příjmu a LSPP dětí FN Motol Pediatrie • zabývá se zdravím a nemocí lidského jedince od narození do dosažení dospělosti • v ČR do 19. narozenin (18 let + 3 6 4 dní) • nauka o vývoji lidského jedince • včasná detekce rizik -> snaha předejít vážným často a celoživotním handicapům = prevence • jednotlivá vývojová období jsou specifická -> snaha o periodizaci dětského věku Rozdělení dětského věku Prenatální období (intrauterinní) Postnatální období (extrauterinní) Prenatální období • o d početí do p o r o d u , trvá celkem 4 0 týdnu +/-2 týdny) • nejdynamičtější vývojové období 1. Embryonální období (do 8. týdne gravidity) 2. Fetální období (od 9. týdne gravidity) Embryonální období • do 8. týdne gravidity • období utváření jednotlivých částí těla, orgánů a tělních systémů • na konci má zárodek nezaměnitelnou lidskou p o d o b u Fetální období • od 9. týdne gravidity • „dozrávání e m b r y a " - strukturální a funkční diferenciace orgánů a tělních systémů Postnatální období • doba od p o r o d u (extrauterinní období) 1. Novorozenecké období (0. - 28. den života) 2. Kojenecké období (29. den - 1 rok) 3. Batolecí období ( 1 - 3 roky) 4. Předškolní období ( 3 - 6 let) 5. Školní období (od 6 let) 6. Období dospívání Novorozenecké období • do 28. dne života • adaptace na mimoděložní podmínky • období nejvyšší úmrtnost • projevují se: • v v v • perinatální p a t o l o g i e • pokračují intrauterinní patologické stavy • t e n d e n c e ke generalizaci infekcí • t e n d e n c e ke generalizaci infekcí (nezralý imunitní systém) Novorozenecké období Donošený eutrofický novorozenec • porodní h m o t n o s t : 2 5 0 0 - 4 2 0 0 g • porodní délka: 4 7 - 55 c m • fyziologický úbytek na váze (do 10%) Kojenecké období • 29. den - 1 rok ( 1 1 kalendářních měsíců) • období dramatického somatického, neuropsychického a motorického vývoje • mezi 6. až 10. měsícem se prořezávají první zuby • vrchol období: samostatná chůze, první slovo Kojenecké období • druhé nejvýznamnější období v z h l e d e m k mortalitě a morbiditě • typické: • doznívání p r o b l e m a t i k y V V V • pozdní následky perinatální p a t o l o g i e • m a n i f e s t a c e dalších vrozených chorobných stavů • infekční onemocnění Batolecí období • 1 - 3 roky (2 kalendářní roky) • osamostatňování • zpřesnění m o t o r i k y • rozvoj řeči • n e m o c n o s t je nízká (v domácím prostředí) • dítě ohroženo intoxikacemi a úrazy • 1. období vzdoru Předškolní období • 3 - 6 let (3 kalendářní roky) • socializace dítěte, začlenění do kolektivu • 2. období vzdoru (okolo 4. roku) • na konci období většina schopna nastoupit d o školy • hodně otázek Předškolní období • zpomalení růstu - prodlužují se končetiny, dítě je štíhlejší, méně jí • vyšší n e m o c n o s t (kolektiv) • méně úrazů než v batolecím období Školní období * od 6. narozenin • většina zahajuje školní docházku • ukončení období = počátek dospívání -> odlišné mezi pohlavím i jedinci téhož pohlaví • zahrnuje spíše mladší a střední školní věk Období dospívání • začíná počátkem pubertálního vývoje • končí dosažením pohlavní zralosti a ukončením tělesného růstu • dříve rozděleno na pubertální a adolescentní období • začátek v průměru: • u dívek v 1 0 letech věku • u chlapců v e 12,5 letech věku • i m e z i jedinci téhož pohlaví variabilita +/- 2 r o k y Období dospívání • od začátku dospívání u p l y n o u : • 2-3 r o k y d o dosažení pohlavní zralosti ( m e n a r c h e , první ejakulace) • 4-5 let d o ukončení růstu • fyzické dospívání dále pokračuje akumulací kostní h m o t y a vývojem m u s k u l a t u r y a šířky skeletu Odhad parametrů - pomůcka do praxe VYBRANÉ HODNOTY U DĚTÍ hmotnost (kg) 2 - 2,5 x věk + 8 výška (cm) 6 x věk + 8 0 systolický tlak ( m m H g ) 2 x věk + 8 0 E T kanyla (I.D.) (16 +věk) : 4 hloubka E T kanyly (cm) (24 + věk) : 2 defibrílace 4 J/kg jakýmkoliv výbojem https://www.akutne.cz/res/publikace/tabulky-pro-zachranare.pdf Psychomotorický vývoj (PMV) Psychomotorický vývoj • sled událostí vedoucí k a u t o n o m i i jedince • hodnocením P M V lze v y t i p o v a t rizikové dětí -> n e u r o l o g , rehabilitace • s l e d u j e m e d y n a m i k u , vyšetření o p a k u j e m e • nejhorší je regrese ve vývoji Psychomotorický vývoj • Pro správný vývoj je důležitá: • správná f u n k c e CNS • d o s t a t e k živin a kyslíku • d o s t a t e k podnětů z okolí -> nesplnění některých podmínek vede k opoždění vývoje Psychomotorický vývoj • Psychomotorický vývoj p o s u z u j e m e ve 4 základních funkčních oblastech: • vývoj hrubé m o t o r i k y • vývoj jemné m o t o r i k y a zraku • vývoj řeči a sluchu • vývoj sociální, emocionální Vývoj m o t o r i k y • určován především správným neurologickým vývojem dítěte a zrcadlí tak vývoj CNS • může být ovlivněn prenatálně ( V W , infekce, hypoxie) i postnatálně (úrazy, infekce, hypoxie, zevní vlivy) P o s t u p motorické vývoje j d e směrem: 1. kraniokaudálním (od hlavy k patě) 2. proximodistálním (od centra k periferii) 3. ulnoradiálním (od malíkové strany dlaně k palcové) Pohybový vývoj hodnotíme d l e 4 h l e d i s e k : • spontánní hybnost = posturální aktivita - získané pohybové dovednosti a jejich kvalitu • provokovaná hybnost = posturální reaktivita - motorická odpověď v provokovaných změnách polohy těla • novorozenecké reflexy • svalový tonus - h y p o t o n i e , hypertonie, spasticita, rigidita, dystonie Motorický vývoj v prvním r o c e života • vývojové vyšetření modifikované dle Vlacha a Vojty • vyšetřovací polohy v pediatrické praxi: • poloha I - na zádech • poloha II - posazování • poloha III - na břiše • poloha VII - vertikalizace • tolerance + / - 1 rněsíc • mezník - správná poloha na břiše do konce 4. měsíce Základní novorozenecké r e f l e x y • akustikofaciální-od 10. dne • hledací - do 3. měsíce • sací - do 4.měsíce • úchopový reflex na HKK - do 4. měsíce • úchopový reflex na DKK - do 12. měsíce • Moroův reflex - do 4. měsíce • reflexní chůze - do 3. měsíce N o v o r o z e n e c • většinu dne prospí • na dech - otáčí hlavou, m držení končetin, nestabilní • posazování- neudrží hlavu • na břiše - končetiny ve flexi, ruce v ch, zadek š • vertikalizace - reflexní chůze • t o n u s - vyšši, novorozenecké reflexy dobře bavne • zrak - lehký strabismus, tká lenost kontrastní předměty • z v u k - na zvuk reaguje m n e b o k u b e m hotěla 3 měsíce • sleduje okolí, reaguje na ně pláčem n e b o úsměvem • na zádech - stabilní, hlava ve střední poloze, symetrické držení končetin • začíná si hrát s r u k a m a - souhra oko-ruka-ústa • posazování-začíná držet hlavičku, flexe DKK, extenze HKK • na břiše - pase koně = 1. vzpřimování • vertikalizace - staví se na špičky, neudrží váhu • začíná b r o u k a t • zklidní se na zvuk a zpozorní 6 měsíců • na zádech - hraje si s DKK • přetáčení ze zad na břicho a zpět • posazování- přitáhne se do sedu • krátce se udrží v pasivním sedu • na břiše - 2. vzpřimování • vertikalizace - při podpírání v podpaží udrží svou váhu • žvatlá, slabikuje • Zpozorní na tichý zvuk 9 měsíců • z polohy na zádech se ihned otáčí na břicho, dostane se na čtyři • leze, s a m o se posadí • postavuje se u nábytku • vyhazuje hračky, v y t a h u j e předměty ze zásuvek • paci paci, pa pa pa 1 2 m e s i c u • vyleze na schod • t a h do sedu - předklon hlavy, přitahuje se HKK • shazuje hračky • samostatný stoj, první samostatné krůčky • používá 2 a více smysluplných slov • s a m o jí lžičkou Vývoj p o prvním r o c e života • chůze do schodů, poté i ze schodů (mezi 2.-3. r o k e m ) • zpočátku s o p o r o u , nestřídá končetiny • střídání končetin s o p o r o u po 3. roce • střídání končetin bez o p o r y po 4. roce • stoj na jedné noze bez o p o r y k o l e m 3. roku • poskok na jedné noze mezi 4.-5. r o k e m • souběžně vývoj jemné m o t o r i k y (od úchopu dlaní po pinzetový úchop) a koordinace pohybů