Rozdělení dětského
věku
M U D r . Šárka Pešková
JIP, Pediatrická klinika 2. LF UK a FN Motol
Oddělení dětského urgentního příjmu a LSPP dětí FN Motol
Pediatrie
• zabývá se zdravím a nemocí lidského jedince od narození do dosažení
dospělosti
• v ČR do 19. narozenin (18 let + 3 6 4 dní)
• nauka o vývoji lidského jedince
• včasná detekce rizik -> snaha předejít vážným často a celoživotním
handicapům = prevence
• jednotlivá vývojová období jsou specifická -> snaha o periodizaci
dětského věku
Rozdělení dětského věku
Prenatální období (intrauterinní)
Postnatální období (extrauterinní)
Prenatální období
• o d početí do p o r o d u , trvá celkem 4 0 týdnu +/-2
týdny)
• nejdynamičtější vývojové období
1. Embryonální období (do 8. týdne gravidity)
2. Fetální období (od 9. týdne gravidity)
Embryonální období
• do 8. týdne gravidity
• období utváření jednotlivých částí těla, orgánů a tělních systémů
• na konci má zárodek nezaměnitelnou lidskou p o d o b u
Fetální období
• od 9. týdne gravidity
• „dozrávání e m b r y a " - strukturální a funkční diferenciace orgánů a
tělních systémů
Postnatální období
• doba od p o r o d u (extrauterinní období)
1. Novorozenecké období (0. - 28. den života)
2. Kojenecké období (29. den - 1 rok)
3. Batolecí období ( 1 - 3 roky)
4. Předškolní období ( 3 - 6 let)
5. Školní období (od 6 let)
6. Období dospívání
Novorozenecké období
• do 28. dne života
• adaptace na mimoděložní podmínky
• období nejvyšší úmrtnost
• projevují se:
• v v v
• perinatální p a t o l o g i e
• pokračují intrauterinní patologické stavy
• t e n d e n c e ke generalizaci infekcí
• t e n d e n c e ke generalizaci infekcí (nezralý imunitní systém)
Novorozenecké období
Donošený eutrofický novorozenec
• porodní h m o t n o s t : 2 5 0 0 - 4 2 0 0 g
• porodní délka: 4 7 - 55 c m
• fyziologický úbytek na váze (do 10%)
Kojenecké období
• 29. den - 1 rok ( 1 1 kalendářních měsíců)
• období dramatického somatického,
neuropsychického a motorického vývoje
• mezi 6. až 10. měsícem se prořezávají první zuby
• vrchol období: samostatná chůze, první slovo
Kojenecké období
• druhé nejvýznamnější období v z h l e d e m k mortalitě a morbiditě
• typické:
• doznívání p r o b l e m a t i k y V V V
• pozdní následky perinatální p a t o l o g i e
• m a n i f e s t a c e dalších vrozených chorobných stavů
• infekční onemocnění
Batolecí období
• 1 - 3 roky (2 kalendářní roky)
• osamostatňování
• zpřesnění m o t o r i k y
• rozvoj řeči
• n e m o c n o s t je nízká (v domácím prostředí)
• dítě ohroženo intoxikacemi a úrazy
• 1. období vzdoru
Předškolní období
• 3 - 6 let (3 kalendářní roky)
• socializace dítěte, začlenění do kolektivu
• 2. období vzdoru (okolo 4. roku)
• na konci období většina schopna nastoupit d o školy
• hodně otázek
Předškolní období
• zpomalení růstu - prodlužují se končetiny, dítě je štíhlejší, méně jí
• vyšší n e m o c n o s t (kolektiv)
• méně úrazů než v batolecím období
Školní období
* od 6. narozenin
• většina zahajuje školní docházku
• ukončení období = počátek dospívání -> odlišné mezi pohlavím i
jedinci téhož pohlaví
• zahrnuje spíše mladší a střední školní věk
Období dospívání
• začíná počátkem pubertálního vývoje
• končí dosažením pohlavní zralosti a ukončením tělesného růstu
• dříve rozděleno na pubertální a adolescentní období
• začátek v průměru:
• u dívek v 1 0 letech věku
• u chlapců v e 12,5 letech věku
• i m e z i jedinci téhož pohlaví variabilita +/- 2 r o k y
Období dospívání
• od začátku dospívání u p l y n o u :
• 2-3 r o k y d o dosažení pohlavní zralosti ( m e n a r c h e , první ejakulace)
• 4-5 let d o ukončení růstu
• fyzické dospívání dále pokračuje akumulací kostní h m o t y a vývojem
m u s k u l a t u r y a šířky skeletu
Odhad parametrů - pomůcka do praxe
VYBRANÉ HODNOTY U DĚTÍ
hmotnost (kg) 2 - 2,5 x věk + 8
výška (cm) 6 x věk + 8 0
systolický tlak ( m m H g ) 2 x věk + 8 0
E T kanyla (I.D.) (16 +věk) : 4
hloubka E T kanyly (cm) (24 + věk) : 2
defibrílace 4 J/kg jakýmkoliv výbojem
https://www.akutne.cz/res/publikace/tabulky-pro-zachranare.pdf
Psychomotorický vývoj
(PMV)
Psychomotorický vývoj
• sled událostí vedoucí k a u t o n o m i i jedince
• hodnocením P M V lze v y t i p o v a t rizikové dětí -> n e u r o l o g , rehabilitace
• s l e d u j e m e d y n a m i k u , vyšetření o p a k u j e m e
• nejhorší je regrese ve vývoji
Psychomotorický vývoj
• Pro správný vývoj je důležitá:
• správná f u n k c e CNS
• d o s t a t e k živin a kyslíku
• d o s t a t e k podnětů z okolí
-> nesplnění některých podmínek vede k opoždění vývoje
Psychomotorický vývoj
• Psychomotorický vývoj p o s u z u j e m e ve 4 základních funkčních
oblastech:
• vývoj hrubé m o t o r i k y
• vývoj jemné m o t o r i k y a zraku
• vývoj řeči a sluchu
• vývoj sociální, emocionální
Vývoj m o t o r i k y
• určován především správným neurologickým vývojem dítěte a zrcadlí
tak vývoj CNS
• může být ovlivněn prenatálně ( V W , infekce, hypoxie) i postnatálně
(úrazy, infekce, hypoxie, zevní vlivy)
P o s t u p motorické vývoje j d e směrem:
1. kraniokaudálním (od hlavy k patě)
2. proximodistálním (od centra k periferii)
3. ulnoradiálním (od malíkové strany dlaně k palcové)
Pohybový vývoj hodnotíme d l e 4
h l e d i s e k :
• spontánní hybnost = posturální aktivita - získané pohybové
dovednosti a jejich kvalitu
• provokovaná hybnost = posturální reaktivita - motorická odpověď
v provokovaných změnách polohy těla
• novorozenecké reflexy
• svalový tonus - h y p o t o n i e , hypertonie, spasticita, rigidita, dystonie
Motorický vývoj v prvním r o c e života
• vývojové vyšetření modifikované dle Vlacha a Vojty
• vyšetřovací polohy v pediatrické praxi:
• poloha I - na zádech
• poloha II - posazování
• poloha III - na břiše
• poloha VII - vertikalizace
• tolerance + / - 1 rněsíc
• mezník - správná poloha na břiše do konce 4. měsíce
Základní novorozenecké r e f l e x y
• akustikofaciální-od 10. dne
• hledací - do 3. měsíce
• sací - do 4.měsíce
• úchopový reflex na HKK - do 4. měsíce
• úchopový reflex na DKK - do 12. měsíce
• Moroův reflex - do 4. měsíce
• reflexní chůze - do 3. měsíce
N o v o r o z e n e c
• většinu dne prospí
• na dech - otáčí hlavou, m držení končetin, nestabilní
• posazování- neudrží hlavu
• na břiše - končetiny ve flexi, ruce v ch, zadek š
• vertikalizace - reflexní chůze
• t o n u s - vyšši, novorozenecké reflexy dobře bavne
• zrak - lehký strabismus, tká lenost kontrastní předměty
• z v u k - na zvuk reaguje m n e b o k u b e m hotěla
3 měsíce
• sleduje okolí, reaguje na ně pláčem n e b o úsměvem
• na zádech - stabilní, hlava ve střední poloze, symetrické držení
končetin
• začíná si hrát s r u k a m a - souhra oko-ruka-ústa
• posazování-začíná držet hlavičku, flexe DKK, extenze HKK
• na břiše - pase koně = 1. vzpřimování
• vertikalizace - staví se na špičky, neudrží váhu
• začíná b r o u k a t
• zklidní se na zvuk a zpozorní
6 měsíců
• na zádech - hraje si s DKK
• přetáčení ze zad na břicho a zpět
• posazování- přitáhne se do sedu
• krátce se udrží v pasivním sedu
• na břiše - 2. vzpřimování
• vertikalizace - při podpírání v podpaží udrží svou váhu
• žvatlá, slabikuje
• Zpozorní na tichý zvuk
9 měsíců
• z polohy na zádech se ihned otáčí na břicho, dostane se na čtyři
• leze, s a m o se posadí
• postavuje se u nábytku
• vyhazuje hračky, v y t a h u j e předměty ze zásuvek
• paci paci, pa pa pa
1 2 m e s i c u
• vyleze na schod
• t a h do sedu - předklon hlavy, přitahuje se HKK
• shazuje hračky
• samostatný stoj, první samostatné krůčky
• používá 2 a více smysluplných slov
• s a m o jí lžičkou
Vývoj p o prvním r o c e života
• chůze do schodů, poté i ze schodů (mezi 2.-3. r o k e m )
• zpočátku s o p o r o u , nestřídá končetiny
• střídání končetin s o p o r o u po 3. roce
• střídání končetin bez o p o r y po 4. roce
• stoj na jedné noze bez o p o r y k o l e m 3. roku
• poskok na jedné noze mezi 4.-5. r o k e m
• souběžně vývoj jemné m o t o r i k y (od úchopu dlaní po pinzetový úchop) a
koordinace pohybů