OBECNÁ, VÝVOJOVÁ, SOCIÁLNÍ a ZDRAVOTNICKÁ
PSYCHOLOGIE
RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD
kocovska@vszdrav.cz
VŠZ
Odborný Asistent, Poradenská Psychologie
Duškova 7, 150 00 Praha 5
Research Associate
Gillberg Neuropsychiatry Centre
University of Gothenburg, Sweden

VĚDOMÍ - SPÁNEK
Spánek jako stav vědomí – minimalizovaná orientovanost, (tj. uvědomování si sebe sama a okolního
světa), a rovněž i schopnost reagovat. Nejde o bezvědomí, ale o stav snížené veškeré aktivity, ale
ne absolutně, v pohotovosti zůstává např. sluch). Během různých stádií spánku se některé oblasti
mozku aktivují –  útržky vědomí tvoří sny.
Sen je mentální zkušenost, výsledek subjektivního zpracování dříve získaných poznatků a prožitků,
jejich transformace a realitou nekorigovaného propojení – objevuje se v REM fázi spánku.
Zatím ne zcela jasná podstata neuronálních procesů, ale subkortikulární retikulárně-aktivační
systém ve spánku zastavuje přenos impulsů do mnoha kortikálních synapsí a mění se též produkce
některých neurotransmiterů (acetylcholin, serotonin). Melatonin vylučován za tmy – navozuje spánek.
Z experimentů se spánkovou deprivací vyplývá jasný dopad na narušení průběhu psychického dění a
vede k celkovému tělesnému vyčerpání.
Spánek se podílí na obnově duševních i tělesných sil (Plháková, 2003).

SPÁNEK
Cyklus bdění a spánku
Cirkadiánní cyklus – pravidelné střídání větší a menší fyziologické, behaviorální a psychické
aktivity.
Rytmus má původ v časovaných vazbách v hypothalamu a šišinky mozkové pineální tělísko, epifýza,
které regulují hormon melatonin, tyto „hodiny“ jsou regulovány inputy z očního nervu a registrují
den a noc.
Ranní ptáčata –psychosomatická aktivita – brzy ráno – větší produkce adrenalinu (Kant, Piaget)
Noční ptáci, sovy, ponocní – největší příliv energie odpoledne nebo večer – dosahují vrcholu své
tělesné teploty později (Freud).
Oslabující efekty jet lag způsobený narušením vrozeného časoměru.
Ultradiánní rytmy (objevující se vícekrát za den) – střídání REM spánku, zažívání, sekrece hormonů,
jisté mentální úkony atd. (Plháková, 2003).

SPÁNEK
Nathaniel Kleitman (1895-1999) a Eugene Aserinsky (1921-1998) – 1953 objev rychlých pohybů očních
(koordinované - tenis) rapid eye movements REM = a souvislost se sněním  - 80 % probuzených v této
fázi si pamatovali sny – 20% v jiné fázi.
1955-57 Kleitman a William Dement (nar. 1928) – elektroencefalograf - změny spontánní elektrické
aktivity mozku (snímání elektrických signálů mozkové činnosti) – grafický záznam =
elektroencefalogram EEG (Plháková, 2003).
PRŮBĚH SPÁNKU
Přehod z bdělého do spánkového stavu: velké tělesné pohyby, prohloubené dýchání
Hypnagogicý stav = klímání/dřímota - svalové křeče/škubnutí, snižování svalového napětí, krevního
tlaku a tepové frekvence.

SPÁNEK
Bdělost – β beta vlny - vysoká frekvence, nízká amplituda
Relaxovaný stav/tma – α alfa vlny nižší frekvence, vyšší amplituda
Poté 4 spánková stadia:
1.Usínání = hypnagogický – ϑ theta vlny
2.Lehký spánek – spánková vřetena a K-komplexy vln
3.Hluboký spánek – δ delta vlny – pomalé vlny s velkou amplitudou (ortodoxní, pravý spánek)
4.Hluboký spánek –  δ delta vlny, pokles srdeční a dechové frekvence, svalová relaxace a chybí oční
pohyby – těžko k probuzení a když, tak zmatený.
Několik cyklů 2,3 a 4 po dobu 90-100 min – NonREM.
Pak nastává výrazná změna – Rapid Eye Movement REM spánek, který se opakuje asi 5x za noc, poprvé
asi 5-10 min, později se REM fáze prodlužují (Až 45 min) – REM tvoří asi 25% nočního spánku. REM
periody fyzicky namáhavé – po zaspání únava.
REM – ϑ Theta aktivita a β beta aktivita fyziologicky aktivovaný stav, ale úbytek svalového napětí
= svaly nefunkční – paradoxický spánek: nejméně alert na vnější podněty, velmi obtížně
probuditelný, ale pokud probuzen, okamžitě čilý (Plháková, 2003).

SPÁNEK
Střídání spánkových stádií


SPÁNEK
Spánková deprivace – potřeba adekvátního množství obou fází spánku, jinak
narušena koncentrace pozornosti a pamět.
 Dochází k mikrospánku.
Snová deprivace – vede k poruchám osobnosti - teorie potřeby snů – mentálně-hygienický činitel –
optimální duševní rovnováha.
Zdá se, že obzvláště mozek je závislý na spánku.
Růstový hormon, který podporuje syntézu proteinů a tak pomáhá opravě tělesných tkání  je vylučován
převážně během fáze pomalých vln.
Mozek pravděpodobně potřebuje spánek k obnově víc než tělo.
Kojenci mají nejvíc REM spánku – vytváření neuronálních spojení ve vyvíjejícím se mozku.
REM umožnuje konsolidovat co jsme se naučili.
Souvisí s vnitřní termoregulací – ryby a obojživelníci – nemají REM spánek.
Jedna z jeho funkcí =lubrikace očí (Plháková, 2003).

SPÁNEK
SNĚNÍ
Hypnagogické představy – pseudo-halucinace – dřímota – zachována schopnost testování reality – je
si vědom, že se nejedná o skutečnost nebo myšlení, které se podobá snu. Psychické stavy na hranici
mezi spánkem a bdělostí podporují kreativní myšlení – např. vyřešení nějakého vědeckého problému.
SNY v REM fázi
Extrémně živé – narušeno testování reality – neschopnost odlišení od reality. Sny mívají emoční
zabarvení.
Obsah snů bývá ovlivněn prostředím, kulturou i teoretickým rámcem dané psychoterapie:
Klient psychoanalytika mívá sny nabité sexuální symbolikou.
Klienti jungiánů sdělují archetypální snové obrazy (Plháková, 2003).

SPÁNEK
Teorie snění
Fyziologické hledisko - Carley a Hobson: hypotéza aktivace-syntéza
Psychodynamické hledisko
Freud – sen je kompromisem mezi pudovými silami a cenzurou, takže pudový impuls dojde ve snové
podobě určitého uspokojení (Freud, 1994).
Hanna Segal 1981 oponuje - snová práce je součástí psychické práce jinak by to byly neurotické
symptomy.
Jung – sen jako spontánní sebezobrazení aktuálního stavu nevědomí v symbolické formě – kompenzační
funkce snu = psychická autoregulace jedince (Jung, 1997).
Kognitivní hledisko - sny jako proces zpracování informací – třídění, přemisťování, ukládání
potřebných informací do paměti a odstraňování/zapomínání. Snění přispívá k řešení problémů – pomáhá
(neví se jak) konsolidovat a kategorizovat získané údaje a organizovat nové myšlenky do
koherentních forem (Plháková, 2003).

Hlavní příčiny nespavosti
Zátěžové situace během dne, mentální úsilí před spaním, nadbytek kofeinu nebo jiných stimulancií,
nedostatečná únava.
Významné životní změny, psychoaktivní látky, přechod do jiného časového pásma, práce na směny.
Dlouhodobá nespavost - chronický rodinný, zdravotní, pracovní nebo finanční stres, nadměrná
konzumace kofeinu (čaj, káva) nebo endokrinní poruchy.
Příčinou častého buzení – nadměrná konzumace alkoholu – narušuje aktivitu některých
neurotransmiterů a tlumí REM spánek. Drogy obecně působí spánkové poruchy.
Dlouhé usínání – obvykle mladší
Časné probuzení – starší (Plháková, 2003).
PORUCHY SPÁNKU


PORUCHY SPÁNKU
Spánková hygiena – dostatek pohybu, relaxace před spaním, teplý nealko nápoj či jídlo
Léky na spaní nejsou vhodné dlouhodobě – utlumují, ale narušují spánkový cyklus a jsou návykové.
Úzkostný přístup k nespavosti – spánek patří mezi bezděčné psychosomatické děje na které volní
úsilí působí rušivě.
Partnerská nespavost – nedosažení orgasmu, chrápání, přítomnost druhého apod. (Plháková, 2003).
            Obr. Jan Heralecký, 2017


I. SENZORICKÉ PROCESY
II. VNÍMÁNÍ
III. UČENÍ
IV. PAMĚT
V. IMAGINACE
VI. MYŠLENÍ
KOGNITIVNÍ PROCESY


SENZORICKÉ PROCESY (ČITÍ)
Senzorické orgány = mostem mezi vnějším světem a lidskou psychikou
W. Wundt (1832-1920) – rozděloval čití a vnímání
Počitky – dále nedělitelné jednotky zkušenosti charakterizované kvalitou (výška tonu a barevnost) a
intenzitou (hlasitost a jasnost).
Vjemy = kombinace jednotlivých počitků
Gestalt – vjemy jsou komplexní psychické fenomény, které nelze považovat za pouhou sumu
jednotlivých počitků.
Dnes senzorická modalita = kvalita psychických jevů zprostředkovaných jednotlivými smysly
(Plháková, 2003).
Současná psychologie: Čití je proces získávání „syrových“ informací z vnějšího i vnitřního
prostředí a jejich transformování do podoby nervových impulsů, které mozek dále využívá. Data
zpracovaná mozkem tvoří základ pro naše vnímání světa. Percepce = organizace a interpretace
senzorických informací, která nám umožnuje pochopit jejich význam (Plháková, 2003).
KOGNITIVNÍ PROCESY


KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY
Ernest Weber (1795-1878) – rozdílový práh
Gustav Fechner (1801-1887) – absolutní
podnětový práh
Hermann von Helmholtz (1821-1894)
– vynalezl oftalmoskop = přístroj k vyšetření
vnitřních částí oka
- stanovil rychlost vedení nervového impulsu
   (asi 50-100m/s)
- Teorie barevného vnímání
- Teorie místa vysvětluje vnímání výšky tónu
   (Hunt, 2015).
Psychofyzika – 19. století – zkoumání vzájemných vztahů mezi vnějšími fyzikálními podněty a jejich
psychickou odezvou.


Obecná charakteristika smyslových orgánů (analyzátorů)
Skládají se z receptorů. Aferentního = dostředivého nervu a příslušné senzorické oblasti v mozku.
Receptory se vyznačují senzitivitou = citlivostí vůči změnám vnějšího či vnitřního prostředí –
senzorická adaptace na déle trvající neměnné podněty.
Specializované buňky v receptorech reagují na určitý druh fyzikálních, chemických či biochemických
podnětů:
Sluch – vlnění vzduchu vyvolané chvěním předmětů
Zrak – elektromagnetické vlnění
Chuť – chemické látky rozpuštěné ve slinách
KOGNITIVNÍ PROCESY - SENZORICKÉ PROCESY


Absolutní podnětový práh
Senzitivita lidských smyslů má své hranice – podnětové prahy
Dolní podnětový práh neboli absolutní práh = nejnižší intenzita podnětu, která vede ke vzniku
příslušného smyslového počitku
Horní podnětový práh = nejvyšší intenzita podnětu, na kterou analyzátory reagují ještě specificky,
tj. vznikem počitku příslušné kvality. Nad touto hranicí bud žádná odezva nebo nespecificky vznikem
bolesti při poškození tělesné tkáně.
Obtížně stanovitelné v důsledku nervového hluku, šumu, únavy, kolísání pozornosti a motivace →
absolutní podnětový práh = arbitrárně definován jako úroveň intenzity podnětu, kterou jedinec
zaregistruje v 50% prezentací (Morris & Maisto, 1998).
Lidské smysly velmi citlivé.
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY


Rozdílový práh
= nejmenší rozdíl mezi 2 podněty různé intenzity, který vede ke vzniku 2 počitků/vjemů. (v 50%
pokusů). Mění se v závislosti na velikosti standardního podnětu = držení závaží: u lehkých závaží
se dařilo zaregistrovat i velmi malé rozdíly.
Weber – stanovil nejmenší rozlišitelný rozdíl
Weberův zákon: při vyšších intenzitách podnětů se rozlišovací schopnost lidských smyslových orgánů
snižuje. Weberova konstanta - nižší – tím citlivější je smyslový orgán ke změnám intenzity podnětů:
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY


Teorie nestability podnětových prahů
Teorie detekce signálu – vnímání určitých podnětů ovlivněno motivy, očekáváními a vlastnostmi
daného jedince.
Zásah/hit - hlásí slyšení tonu, který zazněl
Planý poplach/false alarm - hlásí ton, který nezazněl
Chybění reakce/miss – stimulus proběhl, nehlásí
Správné zamítnutí/correct negative - žádný stimulus a nehlásí
Čití je odstupňovaná zkušenost – řada faktorů – při rozhodnutích vždy brát v úvahu užitek a
ztráty/payoff matrix:
Využití: Lékařské Diagnozy, Rozhodnutí soudce apod. (Plháková, 2003).
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY


Teorie adaptační úrovně
= snížení citlivosti smyslových orgánů v důsledku déle trvající stimulace
Weber – pokus se 3 šálky
Harry Helson /1898-1977)
Senzitivita smyslových orgánů není stabilní, mění se na základě působení předchozích podnětů
Senzorická adaptace – oči změnám intenzity osvětlení – nelze vědomě ovládat, nezávisí na předchozím
učení
Habituace – elementární forma učení, lze ovlivnit vědomě
Transdukce
Receptory reagují na různé podněty: chemické, fyzikální, biochemické – nutno „přeložit“ do řeči
mozku - elektrochemické nervové impulsy.
Transdukce = transformace podnětů na elektrochemické nervové impulsy, které je mozek schopen
zpracovávat (Plháková, 2003).
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

SMYSLOVÉ ORGÁNY
Exteroreceptory – info z vnějšího prostředí
Zrak, sluch a čich – proximální
Interoreceptory – tělesné změny:
Proprioreceptory – pohyb, poloha, rovnováha
Visceroreceptory – trávení, dýchání, vylučování, sexuální aktivity apod.

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

SMYSLOVÉ ORGÁNY
ZRAK
Fyzikální vlastnosti světla
Zrakovým podnětem = zvláštní forma energie - elektromagnetické vlnění, na kterou sítnice oka velmi
citlivě reaguje.
Široký rozsah elektromagnetického vlnění (gama paprsky- rádiové vlny)
 – oko citlivé v rozsahu 350-750 nanometry /milimikrony
Vnová délka = vzdálenost vrcholů dvou sousedních vln

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

ZRAK
Fyziologie vidění
Recepčním orgánem zrakového vnímání = sítnice/retina – tenká vrstva buněk vystýlající zadní část
oční koule – zrakové vjemy jsou na ni přiváděny součinností optického aparátu oka, skládajícího se
z rohovky, zornice a čočky.
Rohovka/Cornea = průhledný vnější povrch oka, ohýbá světelné paprsky
Čočka/lens  - zaostřuje světlo na sítnici: mění tvar  – blízké/zaobluje a vzdálené/zploštuje =
akomodace čočky.
Zornice/pupil – kruhový otvor v barevné duhovce – svoz velikostí monitoruje množství světelných
paprsků vstupujících do oka.
.

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

ZRAK
Fyziologie vidění
Světločivné bunky (fotoreceptory) sítnice transformují elektromagnetické vlnění světla do podoby
nervových vzruchů, které putují optickými nervy do mozku.
Na periferii sítnice:
Rovné a tenké tyčinky/rods– asi 120 milionů – při nízkých intenzitách osvětlení – noční vidění –
pouze černá a bílá nikoli barevné vidění
Klínovité čípky/cones – 6-8 milionů – za denního světla a při jasném umělém osvětlení – umožnují
barevné vidění. Velký počet se nachází uprostřed sítnice v místě tzv. žluté skvrny/fovea,
umožňující vidět detaily.
Pro zajištění dobré zrakové ostrosti pohybujeme neustále očima, aby obraz předmětu dopadal do
oblasti žluté skvrny (Plháková, 2003).
.

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

ZRAK
Fyziologie vidění
Transdukce světla na nervové vzruchy – pomocí fotochemických procesů. Tyčinky a čípky obsahují
chemické látky pohlcující světlo – Fotoreceptory.
Nervové impulsy vytvářeny na základě biochemického principu „blednutí“/rozklad pigmentů a jejich
následné obnovy. Tyčinky obsahují rhodopsin/zrakový purpur a čípky obsahují 3 různé fotosenzitivní
látky reagující na světlo různých vlnových délek. Tyto fotoreceptory redukují naše vidění na malou
oblast elektromagnetického vlnění. Podobně u všech obratlovců (sovy barvoslepé) (Plháková, 2003).

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

ZRAK
Adaptace zraku
Adaptace na světlo a tmu – dočasný vznik paobrazů, senzorický fenomén při rozdílné stimulaci
oblastí sítnice, který rychle odeznívá.
Oční pohyby a ostrost vidění
Okohybné svaly provádějí bezděčné i záměrné pohyby a přesunují vizuální podněty vždy na „svěží“
část sítnice, čímž nedochází k přetížení jakékoli skupiny fotoreceptorů a je tak trvale zachováno
ostré a jasné vidění (Plháková, 2003).

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Barevné vidění
Různé fyzikální vlastnosti elektromagnetického vlnění mají své psychické koreláty.
Vlnová délka = vzdálenost mezi 2 sousedními vrcholy světelných vln, koresponduje se subjektivním
zážitkem určité barvy.
Isaac Newton 1672 – světlo procházející skleněným hranolem se rozkládá do spektra duhy.
Monochromatické barvy s jedinou vlnovou délkou: fialová 390nm – červená 760nm. 159-200 odstínů
monochromatických barev (minimální rozdílový práh = 1 milimikron.
Amplituda/výška vlnové délky koresponduje s jasností vnímané barvy
Čistota – množství paprsků stejné vlnové délky
Sytost – souvisí s druhem barvy. Modrá, červená a purpurová jsou syté i při nízké intenzitě
osvětlení.

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Teorie barevného vidění
Young/Helmholtzova trichromatická teorie
Thomas Young (1773-1829) – míšením modré, zelené a červené vede ke vzniku všech ostatních odstínů.
Čípky obsahují 3 typy fotoreceptorů senzitivních vůči určité části spektra viditelného záření. ALE!
Nelze vysvětlit paobrazy ani barvoslepost.
KOGNITIVNÍ PROCESY
Heringova teorie protikladných procesů
Ewald Hering (1834-1918) předpokládá existenci 3 základních recepčních jednotek tvořených dvojicí
základních barev: Červená-zelená, Žlutá-modrá
a Černá-bílá. „Vítězí“ intenzivnější vjem. Pokud rovnoměrné – šedá.
Vysvětlení neexistence zelenočervené nebo žlutomodré barvy, vysvětluje následné komplementární
paobrazy i barvoslepost u lidí s nefunkčním recepčním párem. U monochromatů – intaktní pouze
bílá-černá.
Barevné vidění je dvoustupňový proces:
1.Na stupni receptorů – Young-Helmholtz
2.Ve zrakových nervech - Hering
Barvy existují pouze v lidské mysli!!!

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Sluchovým podnětem = vlnění vzduchu vyvolané chvěním předmětů. To má za následek
stlačování/kompresi a rozpínání/expanzi vzduchových molekul – pravidelné změny tlaku vzduchu.
Ve vzduchoprázdnu, vakuu – žádné zvuky (Plháková, 2003).
SMYSLOVÉ ORGÁNY
SLUCH – Auditivní smysl
Zvuky – jako barvy- subjektivní zkušeností
Sluchový orgán transformuje fyzikální podněty do podoby nervových impulsů, které mysl interpretuje
jako zvukové vjemy.
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Vnitřní ucho - Oválné okénko/membrána – vstup do vnitřního ucha: hlemýžď/kochlea, jeho dutina
vyplněna lymfatickou tekutinou, jejíž pohyby vyvolané tlakem na membránu oválného okénka se
přenášejí na bazilární membránu a na Cortiho orgán. Jeno vlásinkové řasinkové buňky jsou vlastní
sluchové receptory, které se ohýbají – vznik nervových impulsů - ty se převádějí přes několik
nižších mozkových center do sluchových oblastí v temporálních lalocích – reprezentovány v obou
hemisférách – bilaterální orgán.
Fyziologie slyšení
Sluchový orgán: sluchový receptor Cortiho orgán
Vnější ucho – boltec a vnější zvukovod
Střední ucho – bubínek a řetězec 3 kůstek (kladívko, kovadlinka a třmínek – vibrace vzduchu
zachycené ušním boltcem procházejí zevním zvukovodem a rozechvívají bubínkovou membránu.
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Frekvence zvukových vln udává výšku zvuku a amplituda zvukového vlnění udává hlasitost –decibely
dB. Více než 90 dB působí jako stresory, nad 125 dB pocit bolesti a vede ke ztrátě sluchu.
Hluk – zvukové vlny s různou frekvencí
Čisté tony – ladička
Témbr/zabarvení – kmitočty několika tonů jsou násobkem nebo podílem dominantního tonu.
Člověk ještě rozpoznává odkud zvuky přicházejí a kdo nebo co je vydává.
Psychické koreláty fyzikálních vlastností sluchových podnětů
Výška zvuku daná frekvencí – kompletní cyklus vlny = 1 hertz
Lidé schopni vnímat 20-20000 Hz, neslyší infrazvuky pod 20 Hz a ultrazvuky nad 20000 Hz a nejlépe
1000-4000Hz
KOGNITIVNÍ PROCESY - SENZORICKÉ PROCESY

.
Teorie slyšení
Amplituda zvukového vlnění = počet nervových výbojů v receptorových buňkách. Vibrace vzduchu s
větší amplitudou vyvolávají silnější chvění bazilární membrány a ohýbají větší počet řasinkových
buněk. Ty pak generují větší množství nervových vzruchů.
Kódování frekvencí/kmitočtu zvukových vln
Rezonanční teorie/teorie místa 1863 H. Helmholtz/G. Bekesy
Vysokofrekvenční tony nejvíce stimulují oblasti v těsné blízkosti oválného okénka, zatímco
nízkofrekvenční – největší odezva na širším konci bazilární membrány – nejvíc vzdálena od oválného
okénka.
Mozek dekóduje frekvenci na základě oblasti, která ji vygenerovala.
Teorie místa neprokázala střední frekvence.
Časová/frekvenční teorie – Rutherford – informace o výšce tonu zprostředkovány častostí reakce
vláskových buněk. E. Wever – neurony reagují na zvukové podněty synchronizovaně/koordinovaně
(princip salvy) asi do frekvence 4000 Hz.
Proces transdukce dosud zcela nevysvětlen (Plháková, 2003).
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Fyziologie čichu
Čichovým podnětem = molekuly chemických látek rozptýlených ve vzduchu
Senzorické orgány čichu – 2 plátky žlutošedé tkáně - čichová membrána – vysoko v nosní dutině
Receptory = specializované nervové buňky řasinky v sekretu nosní sliznice, v němž se částice
různých látek rozpouštějí.
John Amoore 1970 „Molecular basis of odor“ – složité a různě tvarované molekuly chemických látek
zapadnou do příslušného typu buněk jako klíč do zámku, čímž vznikne nervový vzruch. Intenzita dána
počtem stimulovaných receptorů – rychlá čichová adaptace (Plháková, 2003).
SMYSLOVÉ ORGÁNY
ČICH - olfakce
Jeden z nejstarších smyslových orgánů
Asi 10 milionů čichových receptorů
Slouží k orientaci ve vnějším prostředí, vybavování citově zabarvených zážitků a je nástrojem
vnitrodruhové komunikace.
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Čichové vjemy jako prostředek vnitrodruhové komunikace
Feromony - vyvolávají u příslušníků téhož druhu specifické  reakce.
U savců – chemické signály (Plháková, 2003).
SMYSLOVÉ ORGÁNY
ČICH –olfakce
Psychické koreláty čichových podnětů
Primární vůně – připálený pach, hnilobný zápach, kořenná, květinová, ovocná a pryskyřičná vůně.
Libé a nelibé pocity, citově zabarvené zážitky. Velké individuální rozdíly, závislost na věku mezi
20-40 nejlepší čich, Čichové pocity pravděpodobně výsledek sociálního učení.
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Adaptace na chuť
Chuťové preference se formují mnoha dalšími vlivy, věkem a kulturními vlivy (Plháková, 2003).
SMYSLOVÉ ORGÁNY
CHUŤ GUSTACE
Chuťové vjemy – stimulace receptorů v chuťových pohárcích (asi 10 000) v papilách jazyka a v
epitelu dutiny ústní a hltanové. Papily rychle regenerují.
Chuťovým podnětem – chemické látky rozpuštěné ve slinách, ve vodě či jiných tekutinách. Na povrchu
chuťového pohárku – pórovitý otvor a v něm vlásenková zakončení receptorů. Při kontaktu s
rozpuštěnými chemickými látkami – vzniká nervový výboj – putuje do parietálních mozkových laloků,
kde vzniká chuťový vjem a do limbického systému (během desetiny sekundy).
4 základní chuti: sladká, slaná, kyselá a hořká - kombinace
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Dotyk a tlak (hmat)
Receptory dotyku/Meissnerova tělíska a receptory tlaku/Pacciniho tělíska – konečky prstů, ruce,
obličej, špička nosu. Nejméně na zádech (Plháková, 2003).
SMYSLOVÉ ORGÁNY
KOŽNÍ SMYSLY
Kůže – nejrozsáhlejší lidský smyslový orgán – zprostředkovává mnoho senzorických informací – dotek,
tlak, teplo a bolest.
Ve vrstvách kůže nejméně 4 typy receptorů – nervové vzruchy vedou nervovými drahami přes nižší
mozková centra do rozsáhlé somato-senzitivní kůry v parietálních -  temenních lalocích.
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

Bolest
Vnímání bolesti – ochrana organismu před poškozením či zničením.
Receptory = volná nervová zakončení, registrují též dotek a tlak – interoreceptory – reagují na
změny uvnitř lidského těla
Viscerální bolest – obtížně lokalizovatelná, tupá a dlouhodobá. Výjimkou – srdce a ledviny – ostrá
a lokalizovatelná. Na bolesti se podílí mozková kůra – vnímání ne čití – fantomové bolesti. U
masochistů bolestivé podněty vyvolávají sexuální vzrušení. Adaptace na bolest je slabá.
Velmi rozdílná senzitivita vůči bolesti, vliv kultury – Melczakova vrátková teorie.
Endogenní opiáty – endorfiny a enkefaliny regulují intenzitu bolesti. Placebo efekt, akupunktura
(Plháková, 2003).
SMYSLOVÉ ORGÁNY
KOŽNÍ SMYSLY
Velká citlivost kůže. Doteky nejvíce uklidňující. Pravidelné doteky velmi příznivý vliv na vývoj
nedonošených novorozenců (Field, 1986).
Teplo
Udržování stálé tělesné teploty 37 C – optimální fungování orgánů – nezbytné pro přežití.
Termoreceptory reagují na změny teploty: chlad – Krauseho tělíska (větší počet) a tepla – Ruffiniho
tělíska. Při extrémech se připojují receptory pro bolest
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

PROPRIORECEPTORY
-registrují pohyby, polohu a rovnováhu lidského těla.
Malý podíl vědomí na jejich aktivitě, ale nesmírně důležité.
Kinestetický smysl
Receptorové buňky ve svalech, šlachách, vazivové tkáni a kůži – reagují na změny tlaku a podpořeno
informacemi z ostatních smyslových orgánů – zrakového a vestibulárního (Plháková, 2003).
KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY

KOGNITIVNÍ PROCESY – SENZORICKÉ PROCESY
Vestibulární smysl – poloha a rovnováha
Ve vnitřním uchu, rychlost a směr otáčení těla – 3 vestibulární kanálky vyplněné lymfatickou
tekutinou.
Gravitace a polohy dopředu-dozadu a nahoru-dolů – sídlí ve vnitřním uchu ve 2 vestibulárních
váčcích mezi vestibulárními kanálky a hlemýžděm. Oba vyplněny tekutinou s miliony krystalků
uhličitanu vápenatého - Při pohybech horizontálně nebo vertikálně – ohýbají vláskové receptory –
vznik nervových impulsů – udržování rovnováhy.
Nevolnost vzniká v případě neslučitelných informací ze všech 3 systémů- kinestetického,
vestibulárního a zrakového (Plháková, 2003).

IS_E-earning_Studijní opora
IS
Soubory – Dokumenty
4_Podklady k výuce
Obecná a vývojová psychologie
https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/obecna_a_vyvojova_psychologie.qwarp

Doporučená literatura



Doporučená literatura
•PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha, Academia: 2020 ISBN 978-80-200-1499-3.
•KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
•VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha:
Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
•
•GLEITMAN, H., FRIDLUND, A.J. & REISBERG, D. Psychology. New York, W.W. Norton & Company, 1999.
ISBN 0-393-97364-6.
•
•
•