ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD
kocovska@vszdrav.cz
VŠZ
Odborný Asistent, Poradenská Psychologie
Duškova 7, 150 00 Praha 5
Research Associate
Gillberg Neuropsychiatry Centre
University of Gothenburg, Sweden
Honorary Senior Research Fellow
Queen Mary University of London
E-mail:  e.kocovska@qmul.ac.uk

ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
1.Vymezení pojmu
2.Zdraví a nemoc
3.Psychologická problematika pacienta
4.Psychologická problematika nemoci
5.Bolest, strach a úzkost v nemoci
6.Nemoc jako svízelná životní situace
7.Zdravotník a pacient
8.Dorozumívání se mezi zdravotníkem a pacientem
9.Psychologické problémy pacientů podle druhu nemoci
 (Zacharová, 2017)

1. KLINICKÁ PSYCHOLOGIE
KLINICKÁ PSYCHOLOGIE
–Realizuje aplikaci psychologických poznatků v klinické praxi (Křivohlavý, 2001, S. 24)
- Specializuje se na diagnostiku, léčení a společenské přizpůsobení osob s relativně vážnými
psychickými potížemi a poruchami (Plháková, 2004, s. 29)
- Samostatný vědní obor zabývající se duševním životem člověka v bio-psycho-sociálních
souvislostech v kontinuu zdraví-nemoc (Růžička a kol. in Baštecká, Goldmann, 2001, s. 21)
- Speciální odvětví psychologie – zkoumá nemocného člověka vzhledem k potřebám diagnózy, léčby a
prevence (Kondáš, 1980, s. 14)
-
-

1. ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE (tj. Psychologie zdravotnické činnosti)
-Oblast klinické psychologie pro zefektivnění terapeutického procesu (Greisinger, Jobánková, 1990,
s. 14)
-Psychologie péče o nemocného v jeho léčebném prostředí (Hárdi, 1972, s. 122)
-Aplikovaná psychologická disciplína zkoumající psychologické faktory nemoci a zdraví, tj.
psychologie aplikovaná ve zdravotnictví (Náhunek, Bouchal, 1979 in Křivohlavý, 2001, s. 24)
Nový vědní obor 21. století – psychosomatická medicína – fyzické nemoci mají své emocionální a
psychické složky; psychické a somatické faktory jsou v interakci při vzniku nemoci
-

1. ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
Zdravotnická Psychologie (tj. Psychologie zdravotnické činnosti)
Oblasti výzkumu zdravotnické psychologie:
§Vliv nemoci na psychiku nemocného
§Vliv psychiky na průběh onemocnění
§Adaptace nemocného na nemoc
§Možnosti prevence psychosomatických a somatopsychických onemocnění
§Možnosti edukace nemocných
§Možnosti poradenství pro nemocné
§Vzájemné působení pacienta a zdravotníka
§Osobnost zdravotníka
§Profesionální role zdravotníka
-

1. PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ
PSYCHOLOGIE ZDRAVÍ (Health Psychology)
-Speciální psychologická vědní disciplína zabývající se rolí psychických faktorů při udržování
dobrého zdravotního vztahu, prevencí nemocí, zvládáním negativních zdravotních stavů, poskytováním
psychologické pomoci pacientům v průběhu uzdravování a při vyrovnávání se s chronickými nemocemi
(Schwarzer, 1992 in Křivohlavý, 2001,  s. 24)
-Dílčí oblastí obecné psychologie věnující se porozumění psychologickým vlivům na zdraví i nemoc a
rovněž i na zdravotní politiku, zdravotní zásahy a opatření  (Taylor, 1995, s.728)
-Odvětví obecné psychologie zabývající se individuálním chováním člověka a životními styly, které
mají vliv na jeho tělesné zdraví (Brannon, Feist, 1997, s. 14)
-Zkoumá určité typické způsoby chování, myšlení a cítění a jejich vztah k tělesné a psychické
kondici. Zabývá se diagnózou, léčením a prevencí různých onemocnění, zkoumá a podporuje zásady
zdravého způsobu života (Plháková, 2004, s. 30)
-

2. ZDRAVÍ A NEMOC
Engelův BIO-PSYCHO-SOCIÁLNÍ MODEL ČLOVĚKA (1977)
-Všechny nemoci v sobě zahrnují biologické, psychické a sociální prvky – nutno brát v potaz, aby
byl léčebný zásah účinný
-Dnes: člověka pojímáme jako jednotu bio-psycho-sociálně- spirituální, která prožívá, myslí a jedná
(Baštecká, Goldmann, 2001, s. 15-16)
-Zdraví člověka nutno chápat jako dynamickou skutečnost
ZDRAVÍ
Zdraví – v lidské společnosti tradičně jedna z nejvýznamnějších hodnot, uznávaná ve všech dobách a
kulturách
Lékař: zdraví = nepřítomnost nemoci či úrazu
Sociolog: zdravý člověk = schopen dobře fungovat ve všech jemu příslušných sociálních rolích
Humanista: 4lověk, který je schopen pozitivně se vyrovnávat s životními úkoly
Idealista: člověk, kterému je dobře tělesně, duševně, duchovně i sociálně

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Postoj k nemoci
Pacient (latinsky patiens – trpělivý, trpící – patior – trpět)
= osoba v lékařské péči, léčící se nemocný člověk
To cite this article: Emily Beerbower, Drew Winters & David Kondrat (2018)
Bio-psychosocial-spiritual needs of adolescents and young adults with life-threatening illnesses:
Implications for social work practice, Social Work in Health Care, 57:4, 250-266, DOI:
10.1080/00981389.2018.1430091
To link to this article: https://doi.org/10.1080/00981389.2018.1430091
Cite this chapter as:
Bogue R.J. (2019) A Philosophical Rationale for a Bio-Psycho-Social-Spiritual Approach to
Wellbeing. In: McCallister D., Hamilton T. (eds) Transforming the Heart of Practice. Springer,
Cham.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-15250-5_23
:

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Cite this chapter as:
Bogue R.J. (2019) A Philosophical Rationale for a Bio-Psycho-Social-Spiritual Approach to
Wellbeing. In: McCallister D., Hamilton T. (eds) Transforming the Heart of Practice. Springer,
Cham.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-15250-5_23
Most of the time, we human beings recognize the difference between the human care giver and the
mechanisms and procedures she or he uses in service of health and healing. Sometimes though, we
become accustomed to mechanizing, proceduralizing, or depersonalizing our interactions with others.
When that happens, we can lose ourselves, our responsibility, and our goals. We can lose the desire
to make a positive difference for others, a desire that lies behind the mechanisms and procedures
so essential to our craft, whether we be a scientist, physician, or nurse. This kind of
disengagement represents a threat to the wellbeing of those we serve and those with whom we work.
It also poses a threat to our own selves. By contrast, an appreciation of others and of ourselves
as whole persons—as bio-psycho-social-spiritual beings—builds a foundation supporting the wellbeing
of others, and of our own selves.

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
JPS, 2017, Vol. 1(1), pp. 36 - 41 Section: MINI REVIEW Doi: 10.23823/jps.vlil.14
Gritti The bio-psycho-social model forty years later: a critical review Paolo Gritti* *Università
degli Studi della Campania “Luigi Vanvitelli” Abstract Since 1997, the Bio-Psycho-Social Model,
proposed by George Engel, attracted the interest of clinical researchers as well epistemologists
and was recognized as a turning point in the culture and praxis of medical diagnosis and
treatments. According to Engel, biological, psychological as well as social events are mutually
interconnected and reciprocally influenced; a paradigmatic shift in the approach to the mind-body
problem. Lately, this model has received persuasive criticism that has caused a fading of its
scientific reliability. This concise review focuses the core feature of Engel‟s position as well as
the scientific controversy that followed during these forty years.

2. ZDRAVÍ A NEMOC
NEMOC
= stav organismu vznikající působením zevních či vnitřních okolností, které narušují jeho správné
fungování a rovnováhu“ (Praktický slovník medicíny, 1994, s. 229)
– porucha zdraví neboli porucha systému „člověk a prostředí“
Omezenost biologického přístupu – požadavek respektování psychologických i sociálních dimenzí –
nemoc má stejně jako zdraví aspekt biologický, psychický i společenský!
Definice nemoci:
Organický stav /patofyziologie – choroba (disease) = poškození, oslabení, snížení aktivity určité
fyziologické aktivity (impairment)
Funkční stav/subjektivní poznání pacienta – nemoc (illness) = neschopnost pracovat, nezpůsobilost
(disability)
Sociální stav (pohled okolí) – nezdravý (sickness) = zdravotně postižený člověk, invalida,
znevýhodněný (handicap)

2. ZDRAVÍ A NEMOC
NEMOC - Další aspekty
Porucha schopnosti individua plnit očekávané úkoly a role = odchylka od normální sociální role –
společenská nežádoucnost tohoto stavu odchýlení se nemocného člověka od očekávání společnosti.
Nemoc přináší potíže – náročná životní situace, leckdy obtížně zvládnutelná nebo jako
nezvládnutelná
Dochází k neuspokojování celé řady potřeb – dopad na psychiku
Nemoc vyžaduje značnou míru adaptace na novou situaci
Narušuje či mění mezilidské vztahy
Může přinášet zhoršení sociálně-ekonomické situace
Choroba (disease) = lékařské pojetí patologické abnormality, která se dá indikovat z řady znaků a
příznaků (jev organický)
Zdravotní nepohoda (illness) = charakterizována negativní emocionální kvalitou – dané osobě není
dobře (jev psychologický a sociologický)

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Postoj k nemoci
Pacient (latinsky patiens – trpělivý, trpící – patior – trpět)
= osoba v lékařské péči, léčící se nemocný člověk
ØDaný člověk má dostatečně zřetelné příznaky určité nemoci, lze ho zařadit do dané kategorie podle
Mezinárodního seznamu nemocí (ICD)
ØTento proces má fyziologický, patofyziologický, psychologický a sociální aspekt
ØPři narušení zdraví – dochází nejen k biologickým a psychickým změnám, ale i ke změně sociální
role
To cite this article: Emily Beerbower, Drew Winters & David Kondrat (2018)
Bio-psychosocial-spiritual needs of adolescents and young adults with life-threatening illnesses:
Implications for social work practice, Social Work in Health Care, 57:4, 250-266, DOI:
10.1080/00981389.2018.1430091
To link to this article: https://doi.org/10.1080/00981389.2018.1430091

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Postoj k nemoci
– individuální schopnost adaptace na náročnou životní situaci dle dříve osvojených schopností
Zolův model 5 momentů – vliv na výsledné chování pacienta při narušeném zdraví:
§Míra znepokojení pacienta
§Povaha a kvalita příznaku
§Míra ohrožení jeho sociálního statutu
§Míra ohrožení uskutečňování plánů
§Sociální sankce
Nemoc výynamně snižuje kvalitu života – náročná, svízelná situace
Mění obvyklý způsob života, přerušuje dočasně/nadále výkon povolání
Dochází k neuspokojování celé řady potřeb
Nemoc zbavuje člověka celé řady povinností

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Postoj k nemoci - podle hodnoty choroby pro pacienta:
ØNormální – odpovídá skutečnému stavu, přiměřená adaptace
ØBagatelizující – podceňuje závažnost svého stavu, neléčí se
ØRepudiační – zapuzení nemocin, nevědomá disimulace
ØDisimulační – záměrné popírání potíží
ØNozofobní – nepřiměřená obava z nemoci
ØHypochondrický – domnívá se, že trpí vážnou chorobou, neustálé obavy
ØNozofilní – uspokojení z příjemných stránek nemoci (péče, zbaven povinností
ØÚčelový – vystupňovaný nozofilní stav (lázně, odchod do důchodu..)

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Postoj k nemoci
Dále rozlišujeme:
Agravace – zveličování příznaků – vědomá i nevědomá (starý člověk)
Simulace – vědomé předstírání nemoci i příznaků k dosažení výhod
Repudiace – nevědomá disimulace
Vědomá disimulace – nemocný o potížích ví, ale před okolím je skrývá
Řada psychických těžkých stavů se pojí se somatickými příznaky:
Somatizér (somatizer) – problémy duševní vyjadřuje somatickými příznaky, obvykle v distresu
Pacient ustrašený (worry well) – hypochondr – nadměrné starosti
Lidé mající z nemoci užitek (secondary gain) – simulant (malingering) – předstírají nemoc vědomě
Disimulant – předstírá, že je zdráv
Nutnost správně porozumět chování pacienta

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Omezení životních potřeb
ØPotřeby, které se nemocí nemění
Vzduch, voda, výživa, vyprazdňování, spánek, odpočinek, teplo, pohodlí a bezpečí

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Omezení životních potřeb
ØPotřeby, které se nemocí modifikovaly
Nejsložitější kategorie – individuální a variabilní
Sociální – redukovány: potřeba aktivity → boj s nemocí – informovanost, vzájemná komunikace
kulturní potřeby i estetické

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Aplikace ošetřovatelského procesu
Pracujeme s člověkem, jehož nálada, prožívání i chování jsou ovlivněny uspokojováním jeho
biologických, psychických i sociálních potřeb – lidská bytost potřebuje naplnění těchto potřeb:
üSociální kontakt, porozumění, pochopení a pomoc
üBezpečí a jistota (zvláště u dětí!)
üPotřeba podnětů a činností
üPotřeba životní perspektivy
üPotřeba výkonu (součást výkonové motivace = strach z neúspěchu)
Omezení životních potřeb
ØPotřeby, které se nemocí vznikly
Závisí na osobnosti pacienta, charakteru nemoci, informovanosti, předchozí zkušenosti, vztahu a
okolí chování – tlumení, odstraňování bolesti

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA NEMOCNÉHO
OMEZENÍ SOUKROMÍ
-K lékaři obvykle dobrovolně
-Do nemocnice z rozhodnutí autority
-HOSPITALIZACE – nová zkušenost – silný zásah do soukromí
Zdravotnické zařízení poskytuje diagnosticko-terapeutickou péči → vyléčení/zlepšení zdravotního
stavu – na zásadách humanismu ve zdravotnictví společně s uplatňováním moderního ošetřovatelství
Při hospitalizaci nutno mít neustále na mysli, aby nemocný zůstal v dobrém psychickém stavu, aby se
emocionálně nezhroutil a aby se aktivně zapojil do léčebného procesu a uzdravení

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Lékařské tajemství
– povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, které se dozvěděli při výkonu povolání - zákon č.
372/2011 Sb.
Soukromí klienta = součástí lékařského tajemství
Podání informací pouze se souhlasem klienta
Výjimky:
– informace pro veřejné státní instituce
- Oznamovací povinnost: infekce, pohlavní choroby, podezření na týrání/zneužívání dětí
Sestra není oprávněna informace o klientech podávat nikomu a to ani nejbližším příbuzným
Povinnost zachovávat sebeúctu nemocného (obnažování, stud) – šetrné, ohleduplné zacházení

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
OSOBNOSTNÍ VLASTNOSTI PACIENTA
Pochopení osobnostních vlastností pacienta = pojetí osobnosti jako jednoty vzájemného působení
faktorů biologických, psychických a sociálních
Zdravotník – zaměřen na správnou diagnostiku a terapii a pro značný počet pacientů se většinou
nezabývá do hloubky jejich individuálními problémy. ALE! Nemoc nemá jen ryze objektivní stránku,
ale i subjektivní, osobnostní
Průběh nemoci = silně ovlivněn psychickým stavem člověka, náladou, obavami a nadějí, informovaností
o nemoci, osobnostními charakteristikami, působením rodiny, školy, pracoviště, i zdravotnických
pracovníků a spolupacientů

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
OSOBNOSTNÍ VLASTNOSTI PACIENTA
Faktory působící na osobnost pacienta a jeho chování
ØSituačně psychologický faktor – míra, v jaké pacient prožívá závažnost své situace celkově i
jednotlivých stránek nemoci
ØSamotný chorobný proces – někdy následky choroby či úrazu vyvolávají přímé osobnostní změny (úrazy
hlavy, psychická onemocnění..) změny v CNS – disharmonie osobnosti
ØSekundární vlastnosti onemocnění – délka, invazivní léčba, bolestivost, následky operačních
zásahů, ohrožení života – tyto faktory ovlivnují:
-emocionální prožitky jedince
-hodnotovou hierarchii osobnosti
-životní perspektivy nemocného
-uspokojování potřeb

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
OSOBNOSTNÍ VLASTNOSTI PACIENTA
Premorbidní osobnost
Velmi důležité – vnější vlivy aktualizují vnitřní rysy – různorodá reakce na nemoc a u 2 jedinců
diametrálně odlišná
Nutno znát:
•Citové reakce člověka
•Temperament (citová reaktivita ← vliv dětství)
•Vztah ke společenskému okolí
•Zdravotní uvědomění
•Úroveň inteligence
•Vzdělání a kulturní rozhled
•Interpersonální vlastnosti (dominance, submise, egocentrismus, závislost, agresivita, přátelskost,
podezřívavost…)
•
•

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
OSOBNOSTNÍ VLASTNOSTI PACIENTA
Skupinové vlastnosti a věk (32)
Další rysy v psychice nemocných
-Útěk ze zařízení, sebevražda
-Dle klasické typologie osobnosti – se na nemoc adaptuje nejlépe sangvinik a nejhůře melancholik
-Sugestibilita posílena submisivitou
-Přecitlivělost – oslabení nervové soustavy ← únava, dlouhotrvající bolest, strach, nespavost
-Adaptační potíže – maladaptivní mechanismy =  neklid, špatná orientace, zmatenost
-Regrese = pokles/návrat na úrovně osobnosti na nižší stupeň
-Krom kvalitní léčebně-ošetřovatelské péče – nutná i psychologická podpora.

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Změny v prožívání a chování během nemoci
Nemoc ovlivnuje prožívání i chování člověka, emoční projevy a případně i některé rysy osobnosti:
Náladový, mrzutý, plačtivý, poruchy spánku, neklid
Chronická onemocnění → organismus vyčerpán únavou, deprese
Bolest – prožívání bolest vypovídá o stavu organismu, o osobnosti nemocného – věk, intenzita, doba,
čas – únava strach a nejistota
Úzkostní, nejistí a neurotičtí pacienti obvykle k bolesti citlivější
Méně citliví k bolesti – depresivní jedinci
Silná bolest → intenzívní emoční reakce
Profesionální přístup = krom odborných znalostí připravenost zvládnout širokou oblast psychologie
nemocných, komunikačních dovedností, empatie a psychohygieny.

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
Reakce na závažnou diagnózu – Bouchal (1993) fáze:
•Smíření a vyrovnání
•Pasivní rezignace
•Únik do vzpomínek
•Únik do fantazie a úvah o nesmrtelnosti
•Pozitivní kompenzace – snaha o dokončení rozdělaného díla
•Negativní kompenzace – alkohol, drogy, přejídání, sexuální výstřelky…
Ovlivněna řadou faktorů: věk, délka, průběh, bolest, mezilidské vztahy…. Pacient se cítí ohrožen =
velká zkouška
Přijmout zprávu o závažné diagnoze = náročná situace pro pacienta a vrchol profesionálních
dovedností pro zdravotníka.

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
ČLENĚNÍ PACIENTŮ PODLE DRUHU ONEMOCNĚNÍ
Charakter onemocnění má velký vliv na subjektivní prožívání nemoci:
ØAkutní forma – klinická smrt, náhlá dušnost, šokový stav, křečové stavy, ischemická bolest u srdce
(IM), ischemická bolest břišní, poruchy vědomí
ØChronické onemocnění
ØTrvalé defekty – smyslové, tělesné či mentální
U dětí rychlejší adaptační mechanismy, dospělí mobilizují kompenzační tendence, snaha, aby se
pacient smířil se situací a nerezignoval – pozitivní životní zaměření
Zároveň vychovávat zdravou populaci k toleranci, porozumění, spolupráci, možnost zaměstnání…
ØVelmi vážně nemocný člověk
Nezastupitelné místo v procesu má PSYCHOLOG

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
ČLENĚNÍ PACIENTŮ PODLE DRUHU ONEMOCNĚNÍ
Charakter onemocnění má velký vliv na subjektivní prožívání nemoci:
ØAkutní forma – klinická smrt, náhlá dušnost, šokový stav, křečové stavy, ischemická bolest u srdce
(IM), ischemická bolest břišní, poruchy vědomí
ØChronické onemocnění
ØTrvalé defekty – smyslové, tělesné či mentální
U dětí rychlejší adaptační mechanismy, dospělí mobilizují kompenzační tendence, snaha, aby se
pacient smířil se situací a nerezignoval – pozitivní životní zaměření
Zároveň vychovávat zdravou populaci k toleranci, porozumění, spolupráci, možnost zaměstnání…
ØVelmi vážně nemocný člověk
Nezastupitelné místo v procesu má PSYCHOLOG

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
MÉNĚCENNOST
Hierarchie potřeb - A.H. Maslow
Sebepéče -– vlastními silami
Soběstačnost –samostatnost nemocného při vykonávání denních aktivitMéněcennost vyplývají z poruch a
vad tělesných nebo psychických – vliv mají povahové rysy
Předpoklady sníženého sebehodnocení – již od dětství v důsledku výchovy
Opakované neúspěchy, posměch, kritika – plně rozvinutz při nemoci
Bezmocnost, pohrdání sám sebou
Zdravotník má vědět, že každý jedinec zasluhuje úctu a respekt, a má umět je projevit – vhodně
volená slova, vlídnost, trpělivost…

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
PSYCHOLOGIE AMBULANTNĚ LÉČENÉHO A HOSPITALIZOVANÉHO PACIENTA
Hospitalizace – léčebné či diagnostické důvody
Vážná změna – režim, společné sociální zařízení, TV, Narušení soukromí
Někdo snáze, někdo hůř, starým lidem hospitalizace někdy vyhovuje
Dlouhodobá hospitalizace → HOSPITALISMUS - Chátrání psychicky i fyzicky
Psychologickému vyrovnání pacienta s hospitalizací napomáhá:
üÚvodní rozhovor
üInformovanost
üPozitivní profesionální přístup – empatie, vhodná komunikace
üSnaha minimalizovat iatropatogenii = poškození pacienta medicínským procesem/prostředím

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
SDĚLENÍ DIAGNOZY - PŘÍSLUŠÍ LÉKAŘI
Celý zdravotnický tým by měl vědět, jak byl pacient informován.
Úloha zdravotníka/sestry  v této náročné životní situaci pacienta spočívá v tom, že rozumí
jednotlivým fázím chování nemocného, nevyčítá mu změny a chování jako útok proti své osobě, pomáhá
vysvětlovat vývoj i příbuzným.
Na sestru se pacient obrací i s dotazy. Tím, že mu sestra umožní sdělení svých obav, projev emocí
atd. pomáhá mu uvolnit napětí a získat reálnější postoj k celé situaci.
Pravda – ano, či ne – jednoznačné rozhodnutí ve prospěch jedné či druhé varianty neexistuje.
Elisabeth Kubler-Rossová (1992) – klasická křivka psychické odezvy na příchod a rozvoj nemoci – po
přijetí pravdy je častější rezignace/zoufalství spíše než nastolení důstojného klidu – nutné
pacienta chránit a zabránit, aby nezůstal s pravdou sám
(Zacharová, 2017)

3. PSYCHOLOGICKÁ PROBLEMATIKA PACIENTA
IATROGENESIS is the causation of a disease, a harmful complication, or other ill effect by any
medical activity, including diagnosis, intervention, error, or negligence.
First used in this sense in 1924, the term was introduced to sociology in 1976 by Ivan Illich,
alleging that industrialized societies impair quality of life by overmedicalizing life.
Iatrogenesis may thus include mental suffering via medical beliefs or a practitioner's statements.
Some iatrogenic events are obvious, like amputation of the wrong limb, whereas others, like drug
interactions, can evade recognition. In a 2013 estimate, about 20 million negative effects from
treatment had occurred globally. In 2013, an estimated 142,000 persons died from adverse effects of
medical treatment, up from an estimated 94,000 in 1990.
Wikipedia, 2021

ZÁVĚR: ÚKOL A DOCHÁZKA
ÚKOL: "Jak může lékař/zdravotní pracovník poškodit pacienta v somatické a psychické oblasti." Ve
skupinách 3 studentů připravit „mikro-prezentaci“ (3-5 obrázků), které budou prezentovány všemi
členy skupiny na posledních dvou přednáškách 25.4. a 2.5.2022.
Dále požaduji 70%-ní DOCHÁZKU jako v předchozím semestru.

ZDRAVOTNICKÁ PSYCHOLOGIE
DOPORUČENÁ LITERATURA:
Zacharová, E. „Zdravotnická psychologie teorie a praktická cvičení“ Praha, Grada, 2017. ISBN
978-80-271-0155-9