Jak to všechno začalo Historie psychologie •2. přednáška •PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. Psychologie má dlouhou minulost, ale krátkou historii Ebbinghaus 1908 uPředvědecká psychologie je součástí filosofie uKořeny má v starověké filosofii, náboženství, medicíně, politice uZákladní otázky týkající se duše, •podstaty člověka uVýznamní řečtí filozofové 5. – 4. st.př.n.l. •filosofové •Sokrates, Platón, Aristoteles, Hippokrates u Středověká filosofie Jsou schopnosti vrozené nebo získané •Nativismus uDecartes – Cogito ergo sum –“Myslím tedy jsem“ uČlověk přichází na svět s vrozenou základnou vědomostí a pochopením reality, může docílit znalostí a chápaní světa pečlivým logickým myšlením uZavedl pojem vědomí uPopsal reflexní oblouk uČlověk = stroj u •Empirismus •J. Locke – Tabula rasa – nepopsaná deska •„Nic není ve vědomí, co dříve nebylo ve smyslech" •Vědomosti jsou získávány prostřednictvím zkušeností a interakcí s okolím •V průběhu života se vpisují zkušenosti, znalosti a chápání světa V současnosti diskuse DĚDIČNOST VERSUS VÝCHOVA Nature versus nurture – základní vědecký spor •Vnitřní vlivy u u uPřeceňování vlivu genů tzv. výchovný pesimismus •Vnější vlivy u u uPřeceňování výchovy (J. Locke, J.B. Watson) Interakcionistické pojetí = vzájemné působení Výchovný optimismus 19. století – rozhodující pro rozvoj •Prolínání s přírodními vědami (prudký rozvoj) •Začal se hojně využívat experiment •Snaha o změření duševních procesů • • Exaktní zkoumání počitků, zakladatelem je Fechner Řeší otázku vztahů mezi velikostí (intenzitou) podnětu a odpovídajícím počitkem (studium tzv. podnětových prahů), dále pak otázku doby trvání vzniku počitku v závislosti na době působení podnětu (studium tzv. reakčního času). V první oblasti stanovila psychofyzika dolní práh podnětu (nejmenší velikost podnětu vyvolávající počitek) a horní práh podnětu (maximální velikost podnětu vyvolávající ještě počitek) jako absolutní počitkové prahy, dané schopností čití (čivostí) organismu Řeší otázku vztahů mezi velikostí (intenzitou) podnětu a odpovídajícím počitkem (studium tzv. podnětových prahů), dále pak otázku doby trvání vzniku počitku v závislosti na době působení podnětu (studium tzv. reakčního času). V první oblasti stanovila psychofyzika dolní práh podnětu (nejmenší velikost podnětu vyvolávající počitek) a horní práh podnětu (maximální velikost podnětu vyvolávající ještě počitek) jako absolutní počitkové prahy, dané schopností čití (čivostí) organismu Počátky vědecké psychologie Základní psychologické směry 20. století Behaviorismus Behaviorismus •Experimenty se zvířaty • klasické podmiňování •I.P. Pavlov • operantní podmiňování •E.L. Thorndike •B.F. Skinner • • učení vhledem •W. Kohler Neobehaviorismus •S – O – R paradigma – ne na každý stimul je stejná reakce •Tolman kognitivní mapy •C.L. Hull – teorie drive – zákon formování návyku • • •Frustračně agresivní hypotéza •B. F Skinner – skinner box •Operantní podmiňování Potřeba voda Pud žízeň Redukce pudu Napití se Psychoanalýza psychiatrist_sleeping_during_session_pt_res_thm Topografický model osobnosti – Freud 1900 Řídí se principem reality Řídí se principem slasti Neopsychoanalýza uAnna Freudová – ego-psychologie uEgo-obranné mechanismy uAlfred Adler – individuální psychologie uPsychologie sourozeneckých vztahů uKomplex méněcennosti uTouha po moci uC.G. Jung – analytická psychologie uOsobní a kolektivní nevědomí uE.P. Fromm – formování charakteru asimilací a socializací uE. Erikson Gestalt-psychologie – tvarová, celostní Humanistická psychologie Existencionální psychologie •Zabývá se otázkami lidského bytí, existence v kontextu smrti, otázkami svědomí, hodnot, osamělosti •Daseinanalýza •Logoterapie – V.E. Frankl • Kognitivní psychologie uPředmětem studia jsou mentální (poznávací) procesy uG.A Kelly – za rozhodující považuje kognitivní procesy, kterými si vytváříme tzv. vnitřní obrazy (modely) vnějšího svět a skrze ně jsme schopni sebereflexe a vytváření své hodnotové orientace uVýznamně přispěl vývoj počítačových systémů uKlíčem k našemu chování je myšlení - NLP, A. Ellis •Klíčové otázky: —jak se učíme —pamatujeme si minulost a plánujeme budoucnost —jak uvažujeme —rozhodujeme se —užíváme jazyk • Biologický přístup uVychází z neurofyziologie a reflexologie uZabývá se neurofyziologickými procesy, které jsou ve vztahu k chování a prožívání uW. James, u nás F. Koukolík u v posledních letech •narůstá význam díky •zobrazovacím metodám a •díky rozvoji medicíny uFarmakoterapie uZobrazovací metody •umožňují zkoumat živý •mozek u 6 hlavních proudů moderní psychologie •