PŘEDMĚT STUDIA PSYCHOLOGIE uPhDr. Lenka Emrová, Ph.D. u1. přednáška PSYCH Četba I.D. Yalom uTeorie a praxe skupinové psychoterapie, Praha, Konfrontace 2001. uMáma a smysl života, Praha, Portál 2002. uKdyž Nietzsche plakal, Praha, Portál 2003. uLáska a její kat, Praha, Portál 2004. uKaždý den o trochu blíž, Praha, Portál 2005. uLži na pohovce, Praha, Portál 2006. uExistenciální psychoterapie, Praha, Portál 2006. uLéčba Schopenhauerem, Praha, Portál 2010. uProblém Spinoza, Praha, Portál 2012. uPohled do slunce. O překonávání strachu ze smrti, Praha, Portál 2012. uChvála psychoterapie, Praha, Portál 2012. uMáma a smysl života, Praha, Portál 2014 uHovory k sobě, Praha, Portál 2015 uStávám se sám sebou, Praha, Portál 2018 u Další možnosti uMiroslav Orel: Na Freuda nemám čas, doktore uMiroslav Orel: A co řeknete teď, doktore uV. Frankl: A přesto říci životu ano uM. A. Ruiz: Čtyři dohody: Kniha moudrosti starých Toltéků u Pátá dohoda: Toltécká kniha moudrosti u Psychologie jako empirická věda uPřináší ověřitelné poznatky o lidské psychice na základě objektivních metod a srozumitelné terminologie uVychází z empirických dat, tj. vědeckými metodami získaných poznatků, na základě jich se vytvářejí hypotézy, které se psychologickým výzkumem ověřují uNení vědou exaktní, ale pravděpodobnostní Zařazení psychologie do systému věd Samostatná věda, empirická, přírodní i společenská, protože člověk je součástí přírody i společnosti PSÍ jako psychologie Věda o psychice Věda o chování Věda o člověku Věda o duši Věda o prožívání Zabývá se chováním a prožíváním člověka v kontextu vnitřních i vnějších podmínek Předmět psychologie u NEVĚDOMÍ GENY PODVĚDOMÍ PŘEDVĚDOMÍ VĚDOMÍ CHOVÁNÍ extrospekce PROŽÍVÁNÍ introspekce Chování – aktivita, činnost, kterou můžu pozorovat – pomocí extrospekce nebo pomocí přístrojů. Jedná se o vnější projevy psychické činnosti. Prožívání – lze na ně pouze usuzovat, jedná se o vnitřní život člověka – je subjektivní, jedinečný. Dostáváme se k nim pomocí introspekce Předmět psychologie uVĚDOMÍ – co si uvědomujeme, na co zaměřujeme pozornost – selekce uV předním mozku, levá hemisféra, zpracovává pouze 40 bitů za minutu, řídí pouze 5% veškeré naší aktivity uVytváří myšlenkové operace, analyzuje, soudí, zhodnocuje, učí se, vybírá, co je žádoucí uPracuje v přítomnosti, má volbu, řídí se zákony logiky uÚmyslné, cílené jednání uPŘEDVĚDOMÍ – registruje všechny vjemy a informace od početí uV zadním a středním mozku, pravá hemisféra, zpracovává až 40 miliónů bitů za minutu, řídí 95% veškeré naší aktivity uNehodnotí, neposuzuje, jenom ukládá a nezapomíná uHovoří v pocitech a emocích, vychází z minulosti Předmět psychologie uNEVĚDOMÍ - sestává z hlubin, které jsou pro vědomí zpravidla nedostupné bez použití vhodných technik (hypnózy, snů, meditace) uHybná síla našeho psychického fungování uOSOBNÍ NEVĚDOMÍ, které se skládá z toho, co souvisí s naším vlastním životem uKOLEKTIVNÍ NEVĚDOMÍ, což jsou zděděné predispozice společné nám všem - způsob myšlení a vnímání, společný celému lidskému rodu uARCHETYPY jsou vzorem mocných univerzálních obsahů jako "matky", "otce", "hrdiny", "mudrce", "dobra" - prapůvodních symbolů, které měly význam vždy a pro všechny. Jsou to symboly, které ovlivňují náš způsob chápání světa a náš vztah k němu. u Při meditaci se nám otevírá nejprve předvědomí - vír myšlenek a vzpomínek, které se okamžitě nahrnou do mysli, když se pokusíme nahlédnout do nitra. Pak, s prohlubující se meditací, se nám otevírá nevědomí. Nejprve se vynoří například dávno zapomenuté vzpomínky z osobního nevědomí a teprve později přijdou obecné symboly a archetypy z kolektivního nevědomí. ZMĚNĚNÝ STAV VĚDOMÍ u= stav mezi vědomím a předvědomím (stav spánku těla a bdění mysli) uTrvá krátký čas před usnutím a po probuzení uStav harmonické jednoty = sjednocení vědomého a podvědomého = synchronizace mozkových hemisfér uFrekvence tvořivého principu – hladina alfa (8-12Hz) uÚplná mozková integrace – hladina théta (4-8Hz) – stav hluboké meditace – vysoká kreativita a tvořivá představivost, inspirace 5 PÁSEM MOZKOVÝCH VLN uPásma odpovídají stavům vědomí uGama vlny – nad 30Hz – bdění, uvědomování si, učení se uBeta vlny – 13-30Hz – bdělé vědomí běžného života, využíváme levou hemisféru uAlfa vlny – 8-12Hz – frekvence tvořivého principu uThéta vlny – 4-8Hz – úplná mozková integrace v hluboké meditaci uDelta vlny – 1-3Hz – hluboký bezesný spánek, regenerace organismu, posílení imunitního systému u 5 pásem frekvencí mozkových vln Poslání a cíle PSYCHOLOGIE u u. u POZNÁVAT (sebe i druhé) - diagnostika PŘEDVÍDAT - profylaxe v souladu s estetickými zásadami také OVLIVŇOVAT (výchova, vedení) pomáhá FORMOVAT osobnost a její rozvoj (terapie, výchova, vedení USPOŘÁDÁVAT věci a podmínky (v nichž lidé žijí - byt, pracovní podmínky a prostředí,…) Umožňuje lépe POCHOPIT vlastní jednání a duševní stavy, ale také chování jiných lidí. ZLEPŠOVAT činnost (učení, práci) i způsob života a lépe se ORIENTOVAT v mezilidských vztazích PSYCHOLOGICKÉ DISCIPLÍNY uTEORETICKÉ DISCIPLÍNY uObecná psychologie uSociální psychologie uVývojová (ontogenetická) psychologie uPsychologie osobnosti uPsychologická metodologie uPsychopatologie uDějiny psychologie uSrovnávací psychologie uBiologická psychologie u uAPLIKOVANÉ DISCIPLÍNY uZdravotnická psychologie uPsychologie zdraví uPedagogická psychologie uŠkolní psychologie uPsychologie práce uKlinická psychologie uSoudní (forenzní) psychologie uPsychologie dopravy uPsychologie sportu uManažerská psychologie uPsychologie trhu a reklamy uPsychologie umění uInženýrská psychologie u PSYCHOLOGIE V PRAXI uPsycholog vs. psychiatr u uPsycholog vs. psychoterapeut u u 3 přístupy v pomáhání uObjektivismus vs. konstruktivismu Mateřský model Otcovský model Gnostický model Determinace lidské psychiky uNature versus nurture uPřirozenost versus výchova uDědičnost versus prostředí 2 rozdílné přístupy uEnviromentální uVysvětlují, že vývoj jedince a celá jeho osobnost je určena vnějšími faktory. uJohn Locke: „tabula rasa“ uJ. Watson: jakékoli zdravé dítě je schopen „vycvičit“ (vychovat) tak, že se z něho stane to, co on sám bude chtít (lékař, právník, umělec, obchodník, ale také zloděj a žebrák). To vše bez ohledu na jeho talent, sklony, schopnosti a také bez ohledu na povolání a rasu. u u u upřeceňuje vliv výchovy, přičemž význam ostatních, zejména biologických, faktorů zůstává nedoceněn. u uNativistický uNativistické teorie vycházejí z teze, že duševní vývoj jedince je určen vrozenými mechanismy. uTyto přístupy přeceňují biologickou determinaci. u Výchovný utopismus Výchovný pesimismus Interakcionistický přístup uPsychický vývoj se uskutečňuje na základě vzájemného působení dědičných dispozic a vlivu prostředí. uČlověk je vybaven určitým vnitřním potenciálem k vlastními rozvoji, vliv prostředí tento potenciál může ovlivňovat negativně nebo pozitivně. u Výchovný optimismus Determinace lidské psychiky uVnější – sociální a kulturní uSpolečnost – jazyk, hodnoty, tradice, média uSociální vrstva – normy, hodnoty, styl života uSociální skupina – rodina, škola, parta…. uPř. Vlčí děti Amaly a Kamaly uVnitřní - biologické uDědičnost – genotyp uFenotyp vztah genotypu a vlivů vnějšího prostředí uDědičnot nebo osobní nevědomí ??? uDeprese, alkoholismus, agresivita, schopnost se prosadit, vést Výzkumy dědičnosti na dvojčatech uFrancis Galton(1822–1911) provedl experiment s porovnáním 35 dvojčat (jednovaječných) s 20 páry dvojčat (dvojvaječných). uJednovaječná dvojčata si byla velmi podobná i v dospělosti. Podobala se nejen fyzicky, ale i osobnostně, inteligencí, zájmy a profesní dráhou. uJe známo, že jednovaječná dvojčata mají v podstatě stejnou dědičnou výbavu. Vznikla totiž rozdvojením již oplodněného vajíčka a všechny geny jsou u nich stejně zastoupeny. u uPřípad jednovaječných dvojčat (Beth a Amy) vychovávaných odděleně. Po narození byla dvojčata dána k adopci novým rodičům, v obou případech to byly židovské rodiny ze státu New York. uMatka Amy byla obézní, nejistá, žárlivá a nemilující. uMatka Beth byla atraktivní, plná radosti a lásky k dítěti. uAmy nikdy nezapadla do rodinného prostředí, vyrůstala s emočními problémy. Už jako malá byla ukňouraná a vyžadovala stálou pozornost. Tyto vlastnosti jí vydržely až do dospělosti. uBeth vyrůstala v milující rodině a byla středem pozornosti od chvíle, kdy si ji přinesli domů. Beth se dostávalo všeho, přesto byla Beth problémovým dítětem a pořád plakala, stejně jako Amy. Jako dospělá byla protivná, neurotická a nesnášenlivá žena, stejně jako Amy (dle Hammer, Copeland, 2003). u Vnitřní determinace lidské psychiky uSpojitost mezi mozkem a prožíváním a chováním uJ. Delgado: zastavil rozzuřeného býka v aréně pouhým zmáčknutím tlačítka, které aktivovalo elektrodu v mozku zvířete - potlačil agresivní chování a proměnil rozzuřeného býka v beránka. uŘímský císař Caligula po zánětu mozku údajně zešílel, začal být neuvěřitelně krutý a agresivní. uJosef Mánes po horečnatém onemocnění, které zřejmě postihlo jeho nervovou soustavu, trpěl velkými bolestmi hlavy, jeho organismus byl vyčerpaný a choval se „podivně“. u u Neuroplasticita mozku uMozek je PLASTICKÝ – největší objev ve zkoumání lidského mozku za posledních 400 let uKaždý den z kmenových buněk vyrůstají buňky nové uMozek se přizpůsobuje podnětům z prostředí, kterému je vystavený po celý život uNový význam má vzájemná spolupráce u mezi kognitivními, sociálními a u emocionálními schopnostmi jedince uV průběhu let se mozek buď vyvíjí nebo u degraduje, stres výrazně snižuje funkci u mozku uVzájemným propojením neuronů se vytvářejí mozkové mapy, u které jsou zodpovědné za naše chování, myšlení, cítění uMozek je schopen měnit mapy podle situací, u kterým je vystavený uMozkové mapy rozhodují o našem úspěchu nebo u neúspěchu, pohodě či nepohodě… u Neurón Mozgová mapa Vliv prostředí na krysí mozek STANDARDNÍ LABORATORNÍ PROSTŘEDÍ OBOHACENÉ LABORATORNÍ PROSTŘEDÍ 39 7. Spôsoby myslenia SPOLUPRÁCA A CHÁPANIE MOZGOVÝCH MÁP MOŽNÁ SPOLUPRÁCA NEMOŽNÁ SPOLUPRÁCA NÁROČNÁ SPOLUPRÁCA stress a... Člověk je BYTOST Display image coloring-leonard-de-vinci-vitruvian-man-1492 VITRUVIANOVA FIGURA