OBECNÁ, VÝVOJOVÁ, SOCIÁLNÍ a ZDRAVOTNICKÁ
PSYCHOLOGIE
RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD
kocovska@vszdrav.cz
VŠZ
Odborný Asistent, Poradenská Psychologie
Duškova 7, 150 00 Praha 5
Research Associate
Gillberg Neuropsychiatry Centre
University of Gothenburg, Sweden

PAMĚŤ (MEMORY)
Existence paměti:
Øzákladním předpokladem reflektovat svou existenci – sebepojetí souvisí s kontinuitou vzpomínek a
zážitků.
Øpředpokladem schopnosti učit se – vyvíjet se, orientovat se, adaptovat se.
Bez paměti by normální psychické fungování nebylo možné!
Hermann Ebbinghaus (1850-1909) – monografie Pamět:
vdůraz na kvantitativní metody studia paměti
vkapacita krátkodobé paměti: 5-7 prvků
vzapomínání je zpočátku velmi rychlé, ale postupně se zpomaluje
vkřivka zapomínání – obr.
Předmětem systematických výzkumů od druhé poloviny 19. stol. – jedna z prvních oblastí psychiky,
která byla zkoumána.

PAMĚŤ
Frederic Bartlett (1886-1969)
vzaměření na kvalitativní změny během procesů zapamatování a vybavování
vlidé si pamatují smysluplné obsahy
vpaměť výrazně ovlivňují sociální a kulturní faktory
vpoužíval metody opakované reprodukce = přečtení a opakování příběhu po určitém intervalu (kratší,
logičtější a ovlivněny pohledem člověka, který ho převyprávěl)
Vybavování si nových informací na základě systému starších poznatků - schémat

Současný pokrok ve studiu paměti
ØKognitivní psychologie
ØNeuropsychologie využívající zobrazovací metody např. PET pozitronovou emisní tomografii – studují
oblasti mozku namáhané při pamětních procesech
ØVýzkumy pacientů trpících amnézií  (= ztráta paměti).

PAMĚŤ
HIPOKAMPUS
Ø nejdůležitější nervová struktura podílející se na ukládání údajů do explicitní dlouhodobé paměti
ØKlíčový význam pro vštípení nových údajů jako trvalých vzpomínek, ale není nezbytný pro vybavování
starých vzpomínek.
PAMĚT - jako všechny psychické děje - realizována neuronálními aktivitami v mozku.

PAMĚŤ
Hypokampus – trojrozměrné prostorové znázornění


PAMĚŤ
Santiago Ramon y CAJAL 1894
ØZjistil, že během života se nevytváří nové neurony
ØPostuloval formování paměťových stop jako důsledek upevňování spojení mezi existujícími neurony za
účelem větší efektivnosti jejich komunikace.
Donald HEBB 1949 – hebbian theory: určitý typ neuronů vytváří nová spojení nebo podstupují
metabolické a synaptické změny, které umocňují jejich schopnost komunikace a vytváření neuronálních
propojení odpovídajících určitým zkušenostem.

PAMĚŤ
Zakladatel BIOPSYCHOLOGIE - Neuropsycholog Donald O. HEBB 1949
„Hebbian theory“: určitý typ neuronů vytváří nová spojení (stopu = trace) nebo podstupují
metabolické a synaptické změny, které umocňují jejich schopnost komunikace a vytváření neuronálních
propojení odpovídajících určitým zkušenostem:
„Let us assume that the persistence or repetition of a reverberatory activity (or "trace") tends to
induce lasting cellular changes that add to its stability.... When an axon of cell A is near enough
to excite a cell B and repeatedly or persistently takes part in firing it, some growth process or
metabolic change takes place in one or both cells such that A's efficiency, as one of the cells
firing B, is increased.“ (D. Hebb, 1949).

PAMĚŤ
Tento proces byl o několik desítek let později podložen procesem „long term potentiation LTP (Terje
Lømo, 1966).
Long Term Potentiation LTP – neuronální základ vytváření paměti:
1 Synapse – opakovaně stimulována
2 Více dendritických receptorů
3 Více neurotransmiterů
4 Pevnější vazba mezi neurony

PAMĚŤ
FÁZE PAMĚTI
1. Vštípení = transformace senzorických vstupů do podoby mentálních reprezentací, které lze uložit
do paměti.tj. přetvoření informací ze smyslů do podoby, která je srozumitelná pro psychiku a ta ji
pak dovede i zpětně rozluštit. Může být bezděčné/spontánní i záměrné/volní.
2. Uchování = Retence = proces podržení nebo uchování zakódované informace v paměti po různě dlouhé
časové období. Tento proces není pasivní - informace v dlouhodobé paměti dále zpracovávány, tříděny
a řazeny do nových souvislostí. Vždy = bezděčná.

3. Vybavení = Reprodukce = vyhledání informace v dlouhodobé paměti a její vyvolání zpět do vědomí,
když ji potřebujeme k dalším psychickým aktivitám:
vspontánní/free recall – pokoušíme se najít v paměti určité údaje bez jakýchkoli percepčních aj.
Vodítek. Předpokládá expresivní znalosti.
vznovupoznání/recognition – při opětovném přímém vnímání (starý nebo nový podnět). „True-false“
testování či „multiple choice“ test. Opírá se o receptivní znalosti.
1 a 3 mohou být bud bezděčné (spontánní) nebo záměrné (volní)

PAMĚŤ
MODELY PAMĚTI
Vzorový (modální) model paměti – R. Atkinson & R. Shiffrin, 1968
1. Senzorická
2. Krátkodobá
3. Pracovní
4. Dlouhodobá

PAMĚŤ
MODELY PAMĚTI
1.SENZORICKÁ – Ultrakrátká – krátkou dobu (několik sekund) uchovává informace (všeho druhu)
přicházející ze smyslů – zpracovává je a stanovuje, zda jsou důležité nebo nikoli
ØSetrvává tak dlouho, dokud z ní psychika nevytěží potřebné informace a přesune je do krátkodobé
paměti k dalšímu zpracování, pokud se stanou předmětem bezděčné nebo záměrné pozornosti, neprobíhá
vědomě (někdy přímo do dlouhodobé paměti)
ØBezvýznamné podněty navždy zapomeneme
Ø„Šuplíky! Pro jednotlivé smyslové modality - ikonická paměť (vizuální), echoická (sluchových) atd.
podnětů.
ØDélka uchování v paměti závisí na smyslové modalitě (zrakové < 1s, sluchové několik sekund)
Ø Pokud se stanou předmětem bezděčné či záměrné pozornosti – přesunuty do krátkodobé či dlouhodobé
paměti.

2. KRÁTKODOBÁ paměť - pracovní, operační
ØPodržení materiálu z různých smyslových modalit, který aktuálně potřebujeme k psychickým
aktivitám.
ØPokud chceme obsah uchovat delší dobu, pokusíme se ho verbalizovat, protože slovo se lépe opakuje
než vůně apod.
PAMĚŤ
A.

2. KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ
„Pracovní stůl“ – Alan Baddeley (*1934)
2 subsystémy krátkodobé paměti:
Ø Fonologická/artikulační smyčka = okamžitá paměť pro čísla či slova, která se opírá především o
jejich zvukovou podobu.
Tvoří ji:
vfonologický zásobník - audio
vmechanismus opakování – telefonní čísla, bankovní kódy nebo nákupní seznam – posléze zapomeneme.
PAMĚŤ
ØKonceptuální paměť – k uchovávání významů nebo myšlenek obsažených především v mluvené řeči a
psaných textech.
A.

PAMĚŤ
A.
Kapacita krátkodobé paměti
Výzkumy G. Miller (1920-2012)
Ø7 ± 2 (platí především pro informace stejného druhu)
ØPokud uchováváme různé významové jednotky (slova, vůně, doteky, pohledy…), jde o tzv. Paralelní
zpracování a kapacita je vyšší než 5-9 jednotek.

PAMĚŤ
A.
Kapacita krátkodobé paměti
Ke zvýšení kapacity: sdružovat údaje pro zapamatování do smysluplných jednotek – chunks
Mnemotechnické pomůcky (současně usnadnění uložení do dlouhodobé paměti 7±2 (Podlahová, 2020).
Rychlost rozpadu obsahů této paměti 15-30 sekund.

PAMĚŤ
Informace z různých modalit a efekt opakování
A.

PAMĚŤ
CVIČENÍ 1
Přečtěte si nejprve sloupec krátkých slov a pak slova zpaměti zapište. Stejně postupujte u druhého
sloupce.
les končetina
pleš univerzita
vlak lokomotiva
dům pavučina
blesk náladovost
rým alkoholismus
mez spokojenost
Pravděpodobně jste u prvního sloupce podali při reprodukci lepší výkon než u druhého (Podlahová,
2020).

PAMĚŤ
CVIČENÍ 2
Prohlédněte si obrázek a snažte se zapamatovat zobrazené předměty.
Poté obrázek zakryjte a zapište nebo vyjmenujte, co jste si zapamatovali.

Ø Z krátkodobé paměti přechází informace pomocí sémantického kódování –         zapamatování
celkového významu slov, vět….
ØNěkteré informace pravděpodobně uchováváme celý život, ale ne v nezměněné podobě
PAMĚŤ
3. DLOUHODOBÁ PAMĚT
Ø
ØNa rozdíl od krátkodobé paměti - relativně pasivní komponenta paměti, která slouží k uskladnění
obrovského množství informací – miliony až miliardy informačních jednotek
! Rozlišení krátkodobé a dlouhodobé paměti má spíše teoretický význam – jde o různé fáze téhož
procesu!
Ø

PAMĚŤ - MEMORY
Vztah mezi krátkodobou a dlouhodobou pamětí
A.

PAMĚŤ
ØExplicitní paměť – údaje musí projít vědomím (lze většinou verbálně popsat), např. vzpomínky na
životní události a faktické znalosti.
Tulving ji dělí na:
vEpizodická – prostorově a časově ohraničené události, které jsou subjektivně prožívány, součástí
je paměť autobiografická
vSémantická – uchování a využívání znalostí o slovech a pojmech, jejich vlastnostech a vzájemných
vztazích. Při ukládání hraje roli zapomínání původního zdroje informací a verbální kódování,
tvoření schémat (soubory propojených informací).
Organizace údajů v dlouhodobé paměti
2 části podle současných autorů Achachter, Baddeley):
ØImplicitní – může probíhat bez účasti vědomí (obtížně verbalizovatelné)
v Procedurální paměť = pamětní subsystém, v němž uchováváme dokonale naučené, automatizované
dovednosti.


PAMĚŤ


PAMĚT
ZÁBLESKOVÉ VZPOMÍNKY (flashbulb memories)
= živé vzpomínky na to, kde jsme se nacházeli a co jsme dělali, když jsem se o určité události
dozvěděli (zavraždění prezidenta Kennedyho, vstup sovětských vojsk na naše území 21. srpna 1968,
havárie atomového reaktoru Černobyl 1986, útok na finanční centra v USA 11.9. 2001..)
Explicitní paměť - epizodická – autobiografická
Osobní zážitky – smíšené formy mentálních reprezentací (vizuální, sluchové, chutě, vůně, citové
prožitky).


PAMĚŤ


ØNeschopnost vybavovat si vzpomínky na události prvních 3 let života
ØHipokampus není zralý přibližně do jednoho či dvou let po porodu
ØMalé děti ukládají své zkušenosti do paměti v preverbální, názorné a citové podobě. Jakmile
později s rozvojem řeči začnou nacházet souvislosti a kategorizovat – rané zkušenosti se začnou
vytrácet.
ØNeukončený vývoj „já“
ØNeschopnost orientovat se v čase
PAMĚŤ
DĚTSKÁ VÝVOJOVÁ AMNÉZIE
! Základním předpokladem zdravého psychického vývoje dítěte = přítomnost pečující, milující osoby.
Kojenec disponuje implicitním preverbálním pamětním systémem – vizuální představy, emoční prožitky.
Fyziologický doprovod afektů - silnější než u dospělých – pokud negativní → pocit ohrožení v
dospělosti.

Elizabeth Loftus 1974
ØLidé mají tendenci vnášet do chaotických vzpomínek určitý smysl a řád, a to na úkor jejich
přesnosti – uplatňují se rekonstrukce i konstrukce.
ØBylo dokázáno, že toto má negativní vliv u očitých svědectví:
vObsah výpovědí lze pozměnit i sugestivními otázkami
vLidé mají tendenci zapomínat zdroj informací
PAMĚŤ
ZKRESLOVÁNÍ VZPOMÍNEK
Za relativně spolehlivou lze považovat první, spontánní výpověď.
„Goldilocks and the Three Bears“

ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY
ØStárnutí - ovlivňuje zapamatování a méně i vybavování z epizodické paměti.
AMNÉZIE = poruchy paměti – způsobeny získanými úrazy mozku, ale i nestrukturálními změnami jako
např. stresující a traumatizující události
Může deformovat jak schopnost uchovávat nové informace , tak i vybavení dříve uložených poznatků:
ØRetrográdní amnézie = ztráta schopnosti vybavit si informace, které člověk získal PŘED poškozením
mozku
ØAnterográdní amnézie = porucha zapamatování nových informací
ØKorsakov syndrom = poškození mozku (intelektu i paměti) u chronických alkoholiků

ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY
vOpakování učební látky rozložené do delších časových intervalů je podstatně efektivnější než učení
koncentrované do krátkého časového období.
vPamětní stopy se časem upevňují a jsou odolnější vůči rozpadu.
1. Teorie rozpadu pamětních stop
ØPříčinou zapomínání v dlouhodobé paměti je oslabení nebo blednutí paměťových stop, pokud nejsou
neurofyziologické změny vyvolané učením občas obnovovány a aktivovány.
AMNÉZIE = porucha či ztráta paměti

Pozitivní transfer – využití dříve naučeného pro zapamatování nového.
ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY
2. Účelné zapomínání
ØOdstranění nepřesných, nepotřebných nebo chybných informací
ØPoměrně rychle zapomínáme pravidelně se opakující zážitky, mnoho každodenních činností provádíme
automaticky
ØObvykle nezapomínáme pohlaví, věk, atraktivnost a jiné základní charakteristiky druhých lidí.
3. Teorie interference
Podobné duševní obsahy uložené v paměti na sebe působí rušivě a tím působí zhoršené vybavování
ØProaktivní útlum – potíže při vybavování nových znalostí způsobeno dřívějším učením
ØRetroaktivní útlum- vybavování dříve osvojených informací narušují nové poznatky = silnější
ØEkforický útlum (opakování těsně před reprodukcí)

ZAPOMÍNÁNÍ A JEHO PŘÍČINY
4. Represe
ØPojem od Freuda:
Schopnost zapomínat nepříjemné zážitky, resp. Jejich vytěsnění z vědomí
ØVelká diskuse, jestli opravdu existuje
5. Teorie ztráty vodítek
ØVychází z předpokladu, že informace jsou v dlouhodobé paměti utříděny do kategorií a vzájemně
propojených sémantických sítí.
ØSpoje mezi nimi umožnují snadnější vybavování. Příčinou zapomínání pak je, že se danou informaci
nepodaří v paměti najít.
ØVybavování se také znesnadňuje neefektivními nebo chybnými vodítky.

IS_E-earning_Studijní opora
IS
Soubory – Dokumenty
4_Podklady k výuce
Obecná a vývojová psychologie
https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/obecna_a_vyvojova_psychologie.qwarp

Doporučená literatura
•PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha, Academia: 2020 ISBN 978-80-200-1499-3.
•KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
•VÁGNEROVÁ, M. Obecná psychologie: Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha:
Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
•
•GLEITMAN, H., FRIDLUND, A.J. & REISBERG, D. Psychology. New York, W.W. Norton & Company, 1999.
ISBN 0-393-97364-6.
•
•
•

Doporučená literatura