Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Edukace ve zdravotnictví – Pedagogické disciplíny Průvodní list studijního materiálu Yvetta Vrublová Opava 2021 Yvetta Vrublová - Pedagogické disciplíny 2 Obsah 1 PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY..................................................................................3 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY .......................................................6 POUŽITÁ LITERATURA ..................................................................................................7 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.....................................................................................8 Yvetta Vrublová - Pedagogické disciplíny 3 1 PEDAGOGICKÉ DISCIPLÍNY PRŮVODCE STUDIEM – STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY V následujícím textu a přednášce budete seznámeni s problematikou pedagogických disciplín, které se sebou navzájem souvisejí a podílejí se na rozvoji pedagogiky jako vědy. RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍHO MATERIÁLU Vědní obor Pedagogika se ve svém historickém vývoji rozšířil a vyvstala nutnost oddělit jednotlivé části tak, aby jednotlivé disciplíny mohly mít samostatný předmět zkoumání a metodologie. V současné době máme několik základní pedagogických disciplín a řadu aplikovaných, které hraničně souvisí s jinými vědními obory. CÍLE STUDIJNÍHO MATERIÁLU • seznámit se s jednotlivými pedagogickými disciplínami • umět analyzovat jednotlivé pedagogické disciplíny a pochopit jejich postavení v systému pedagogických věd • analyzovat jednotlivé pedagogické disciplíny • pochopit cíle obecné pedagogiky • pochopit cíle didaktiky pedagogiky • umět charakterizovat jednotlivé disciplíny speciální pedagogiky KLÍČOVÁ STUDIJNÍHO MATERIÁLU Obecná pedagogika, dějiny pedagogiky, metodologie pedagogiky, didaktika, speciální pedagogika Yvetta Vrublová - Pedagogické disciplíny 4 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Stopáž studijního materiálu: 00:14:24 Doporučený čas ke studiu: 30 minut DALŠÍ ZDROJE – DOPORUČENÁ LITERATURA ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada 2019. 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3. Pedagogika - podstatou výchovy je činnost, při které záměrně připravujeme generaci pro začlenění se do společnosti. Vyzbrojení člověka vědomostmi a dovednostmi důležité pro další činnost (nejen pasivní přizpůsobení, ale schopnost vlastní tvořivostí a aktivitou přispět k rozvoji společnosti) • název pochází z antického Řecka, paidagógos označován otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení • v české pedagogice se užívá výrazu pedagog – člověk, který se věnuje výchově profesionálně a má pro tuto činnost určitou kvalifikaci. Základní pedagogické disciplíny: • obecná pedagogika • dějiny pedagogiky • Didaktika • Metodologie pedagogiky • Speciální pedagogika Hraniční pedagogické disciplíny: • Sociální pedagogika Yvetta Vrublová - Pedagogické disciplíny 5 Aplikované pedagogické disciplíny: • školní a mimoškolní Obecná pedagogika: - systematizace výchovných problémů a poznatků, formulování cílů výchovy, stanovení základních pedagogických kategorií a tvorba systému pedagogických pojmů, vyvození obecně platných pedagogických norem Speciální pedagogika • etopedie – výchova a vzdělávání obtížně vychovatelných jedinců • psychopedie – výchova a vzdělávání jedinců s rozumovými nedostatky • somatopedie – výchova a vzdělávání jedinců s tělesnými vadami • oftalmopedie – výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami zraku Yvetta Vrublová - Pedagogické disciplíny 6 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY PRŮVODCE STUDIEM Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 0913 Ošetřovatelství a porodní asis- tentství. Cílem je získat znalosti o pedagogických disciplínách. Jako cílené metoda je použita přednáška a následná diskuse. ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Které z uvedených oblastí speciální psychologie jsou využitelné v ošetřovatelské péči? SAMOSTATNÝ ÚKOL Vyberte se jednu z pedagogických disciplín a pokuste se ji v rámci eseje aplikovat do ošetřovatelství. Yvetta Vrublová - Pedagogické disciplíny 7 POUŽITÁ LITERATURA DVOŘÁKOVÁ, KANĚČKOVÁ, E. Výchova dívek v Čechách a na Moravě. Praha: Grada, 2021. s. 200. ISBN 978-80-271-1292-0. ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada 2019. 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3. KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80- 247-2429-4- 8 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010 prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy. Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není chráněn hes- lem. Název: Pedagogické disciplíny Autor: doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 9 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.