Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Edukace ve zdravotnictví – Metody pedagogiky, motivace Průvodní list studijního materiálu Yvetta Vrublová Opava 2021 Yvetta Vrublová - Metody pedagogiky, motivace 2 Obsah 1 METODY PEDAGOGIKY, MOTIVACE ..................................................................3 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY .......................................................7 POUŽITÁ LITERATURA ..................................................................................................8 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.....................................................................................9 Yvetta Vrublová - Metody pedagogiky, motivace 3 1 METODY PEDAGOGIKY, MOTIVACE PRŮVODCE STUDIEM – STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY V následující části budete seznámeni s jednotlivými metodami pedagogiky, které sehrávají ve výuce významnou roli. Kromě metod pedagogiky se zaměříme i na významnou roli motivace, která je pro efektivní výchovu a vzdělávání nezastupitelná. RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍHO MATERIÁLU Základní podmínkou pro efektivní vzdělávání je motivace jedince včetně použití adekvátních výukových metod, které budou zajímavé a povedou k snadnějšímu a rychlejšímu přenosu a upevňování znalostí. Metody pedagogiky jsou různé a je nutné je vybírat podle cíle výuky a také podle věku žáků. Nepostradatelnou části je motivace, bez motivace a aktivního zapojení žáka do vzdělávacího procesu nebývají výsledky takové, jaké jsme si stanovili ve vzdělávacím cíli. CÍLE STUDIJNÍHO MATERIÁLU • Seznámení s jednotlivými metodami pedagogiky • Pochopit cíle motivace • Pochopit cíle edukace • Analyzovat jednotlivé pedagogické metody • Umět použít monologickou metodu • Naučit se motivačním strategiím • Pochopit význam cílené výchovy a její vliv na edukaci • Znát jednotlivé základní formy edukace KLÍČOVÁ STUDIJNÍHO MATERIÁLU Pedagogika, edukace, motivace, učení, paměť Yvetta Vrublová - Metody pedagogiky, motivace 4 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Stopáž studijního materiálu: 00:19:42 Doporučený čas ke studiu: 45 minut DALŠÍ ZDROJE – DOPORUČENÁ LITERATURA ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada 2019. 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3. Styly výchovy • autoritativní - metodou je příkaz a zákaz. Vyžaduje poslušnost a nepřipouští žádné diskuze o svých rozhodnutích • demokratický - vyučující využívá svoji přirozenou autoritu. • liberální - vyučující se staví ke studentům jako sobě rovným. Rozhodnutí nechává na ostatních. Sebe chápe jako dozor nad činností kolektivu. Didaktické zásady: • zásada názornosti • zásada vědeckosti • zásada přiměřenosti • zásada soustavnosti a trvalosti • zásada spojení teorie s praxí Styly učení: • SOCIÁLNÍ UČENÍ • KOGNITIVNÍ • EMOCIONÁLNÍ Metody: • 10% čtení • 20% naslouchání • 30% zraková paměť Yvetta Vrublová - Metody pedagogiky, motivace 5 • 40% zraková + sluchová • 90% vlastní zkušenost Základní atributy efektivního učení: • Motivace • Chvála • Kritika • Vztah učitel a žák Metoda - způsob nebo cesta k dosažení cíle. Rozlišujeme: Metody slovního projevu - monologické (výklad, vysvětlování, vyprávění) - dialogické (dialog-učí studenty samostatně uvažovat, považují ji za zábavnou a ak- tivní) Pedagogické metody - BRAINSTORMIG - SYNEKTIKA – tvořivé řešení problému - MIND- MAPPING - tvorba myšlenkové mapy - SITUAČNÍ - INSCENAČNÍ - POHÁDKA - ŘEŠENÍ PROBLÉMOVÝCH ÚLOH - REKONSTRUKČNÍ - ZÁŽITKOVÉ - INTERVENČNÍ Metody názorné • pozorování, • demonstrace • demonstrační experiment Yvetta Vrublová - Metody pedagogiky, motivace 6 Edukace • ZÁKLADNÍ EDUKACE (primární klíčové osvojení vědomostí, začínáme s ní) • KOMPLEXNÍ EDUKACE (realizuje se v edukačních kurzech – několikráte za sebou) • REEDUKACE (pokračující, rozvíjející, navazuje na předchozí vědomosti) Yvetta Vrublová - Metody pedagogiky, motivace 7 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY PRŮVODCE STUDIEM Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 0913 Ošetřovatelství a porodní asis- tentství. Cílem je získat vědomosti v oblasti učení, pedagogických metod a jejich možnosti využití. Jako cílené metoda je použita přednáška a následná diskuse. ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Kterou z uvedených pedagogických metod je možné využít v základní edukaci? KONTROLNÍ OTÁZKA Které metody učení patří mezi velmi efektivní? SAMOSTATNÝ ÚKOL Analyzujte jednu z uvedených didaktických metod a napište její výhody a případné ne- výhody. Yvetta Vrublová - Metody pedagogiky, motivace 8 POUŽITÁ LITERATURA DVOŘÁKOVÁ, KANĚČKOVÁ, E. Výchova dívek v Čechách a na Moravě. Praha: Grada, 2021. s. 200. ISBN 978-80-271-1292-0. MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada 2019. 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3. KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80- 247-2429-4- Yvetta Vrublová - Metody pedagogiky, motivace 9 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010 prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy. Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není chráněn hes- lem. Název: Metody pedagogiky, motivace Autor: doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 10 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.