Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Edukace ve zdravotnictví – Osobnost učitele, edukátora, lektora Průvodní list studijního materiálu Yvetta Vrublová Opava 2021 Yvetta Vrublová - Osobnost učitele, edukátora, lektora 2 Obsah 1 OSOBNOST UČITELE, EDUKÁTORA, LEKTORA ...............................................3 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY .......................................................6 POUŽITÁ LITERATURA ..................................................................................................7 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.....................................................................................8 Yvetta Vrublová - Osobnost učitele, edukátora, lektora 3 1 OSOBNOST UČITELE, EDUKÁTORA, LEKTORA PRŮVODCE STUDIEM – STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY V této části budete seznámeni s tématem, které se týká osobnosti učitele jako významného článku celého vzdělávacího systému. Dalšími tématy bude postavení edukátora a lektora – jejich postavením ve výchovně vzdělávacím systému. RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍHO MATERIÁLU Významným prvkem v efektivní výuce a vzdělávání je osobnost učitele, edukátora a lektora. Jenom zanícení a vzdělaní odborníci se mohou stát vzorem pro žáky a studenty a tím motivovat k výuce, vzdělávání a k praktickým dovednostem. CÍLE STUDIJNÍHO MATERIÁLU • seznámit se a analyzovat důležitou roli pedagoga • pochopit rozdíl v rolích pedagoga, mentora a lektora • znát rozdíly mezi postavením pedagoga, mentora a lektora • umět charakterizovat žádoucí rysy pedagoga • umět hlouběji analyzovat vlastnosti pedagoga, mentora a lektora • pochopit významnou roli pedagoga, mentora a edukátora KLÍČOVÁ STUDIJNÍHO MATERIÁLU Pedagog, lektor, mentor, osobnost, rysy, vlastnosti ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Stopáž studijního materiálu: 00:17:02 Doporučený čas ke studiu: 30 minut Yvetta Vrublová - Osobnost učitele, edukátora, lektora 4 DALŠÍ ZDROJE – DOPORUČENÁ LITERATURA ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada 2019. 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3. Rysy pedagoga: • tvořivost (kreativita) – schopnost neustále hledat nové, neuspokojovat se s dosavadní úrovní • zásadový morální postoj – pedagogovo myšlení, cítění a chování v duchu demokratismu, humanismu a vlastenectví • pedagogický optimismus – pevné přesvědčení o účinnosti pedagogického půso- bení • pedagogický takt – ukázněnost v jednání se žáky, schopnost sebeovládání se • pedagogický klid – schopnost pracovat soustředěně, trpělivě vysvětlovat problematiku až k úplnému pochopení • pedagogické zaujetí – pedagogická angažovanost, klidný a aktivní pedagogův přístup k látce, práci i žákům samotným • hluboký přístup k žákům Osobní vlastnosti pedagoga: • spravedlivý, • pravdomluvný, • čestný, • důsledný, otevřený, • dodržuje stanovená pravidla, • sebeovládání, klidné vystupování, • přiměřená náročnost, tolerance Autorita pedagoga: • formální autorita – vyplývá ze společenské úlohy pedagoga jako představitele společenských požadavků na studenty, je dána zákony a předpisy, které vymezují postavení pedagoga Yvetta Vrublová - Osobnost učitele, edukátora, lektora 5 • neformální autorita – vyjadřuje přirozený respekt studentů k pedagogovi, který pro studenty představuje příklad lidské osobnosti s velkými znalostmi, s porozuměním pro jejich problémy Edukátor ten, kdo někoho vzdělává a vychovává - učitel, rodič, trenér, zdravotník Vlastnosti edukátora: • Komunikativnost • Přátelskost • Znalost dané problematiky • Trpělivost • Znalost vývojové psychologie Lektor: • pracovní pozice učitele, který většinou vede některou z praktických částí studia. • nezbytnou podmínkou bývá zpravidla určitá praxe a zkušenosti, nikoliv nezbytně požadavek formálního vysokoškolského vzdělání. • po úspěšném ukončení studia na vysoké škole se následně může jednat o pozici asistenta na vysoké škole Yvetta Vrublová - Osobnost učitele, edukátora, lektora 6 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY PRŮVODCE STUDIEM Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 0913 Ošetřovatelství a porodní asis- tentství. Cílem je získat znalosti osobnosti a roli pedagoga, mentora a lektora. Jako cílená metoda je použita přednáška, praktická ukázka a následná diskuse. ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Jaké rysy v chování by měl mít mentor na odborné praxi? KONTROLNÍ OTÁZKA Jaký rozdíl je v postavení a v kompetencích pedagoga a mentora? SAMOSTATNÝ ÚKOL Vypracujte zamyšlení nad rolí mentora na odborné praxi a nad jeho kompetencemi. Yvetta Vrublová - Osobnost učitele, edukátora, lektora 7 POUŽITÁ LITERATURA JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-2171-2. MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN: 978-80-7262-845-2. ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada 2019. 368 s. ISBN 978-80-247-5511-3. 8 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010 prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy. Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není chráněn hes- lem. Název: Osobnost učitele, edukátora, lektora Autor: doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 9 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.