Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Edukace ve zdravotnictví – Edukace a její postavení ve zdravotnictví Průvodní list studijního materiálu Yvetta Vrublová Opava 2021 Yvetta Vrublová - Edukace a její postavení ve zdravotnictví 2 Obsah 1 EDUKACE A JEJÍ POSTAVENÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ .......................................3 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY .......................................................6 POUŽITÁ LITERATURA ..................................................................................................7 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.....................................................................................8 Yvetta Vrublová - Edukace a její postavení ve zdravotnictví 3 1 EDUKACE A JEJÍ POSTAVENÍ VE ZDRAVOTNICTVÍ PRŮVODCE STUDIEM – STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY V této kapitole budete seznámeni s problematikou a významem edukace ve zdravotnictví. Edukce neboli vzdělávání sehrává ve zdravotnickém prostředí významnou roli. Pomocí edukace vzděláme pacienty v oblasti péče o zdraví a v oblasti života s nemocí. RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍHO MATERIÁLU Postavení edukace ve zdravotnictví hraje významnou roli, neboť se podílí na primární, sekundární a terciální péči. Základním cílem edukace je zapojení veřejnosti a pacientů do aktivní péče o vlastní zdraví. Známe několik typů edukačních metod, které mohou být použity v efektivní komunikaci. CÍLE STUDIJNÍHO MATERIÁLU • Seznámit se s problematikou edukace a jejími typy • Pochopit význam edukace • Znát jednotlivé typy edukace • Umět popsat vlastnosti edukátora • Umět charakterizovat cíle edukace • Umět popsat podmínky efektivní edukce KLÍČOVÁ STUDIJNÍHO MATERIÁLU Edukace, edukátor, edukant, typy edukace, osobnost edukátora Yvetta Vrublová - Edukace a její postavení ve zdravotnictví 4 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Stopáž studijního materiálu: 00:26:42 Doporučený čas ke studiu: 45 minut DALŠÍ ZDROJE – DOPORUČENÁ LITERATURA JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. Edukace je souhrnný pojem pro tradiční výchovu a vzdělávání. Vzhledem k tomu, že se jedná o jednoslovný pojem, je lépe operativní. Výchova a vzdělávání se v reálném procesu vždy prolínají. Termín edukace působí vhodněji jako ekvivalent k anglickému termínu education. Edukace z latinského slova educo, educare – vychovávat, vypěstovat Cíl: získání určitých poznatků či dosáhnutí určité změny v chování, „přebudování“ hodnotových, vztahových postojů, citových, volních a vzdělanostních struktur osobnosti je- dince • Edukátor - aktér vyučování či jiné intencionální edukační aktivity (učitel, zdravotník, asistent na vysoké škole, lektor, instruktor, mentor, konzultant, poradenský pracovník a další osoby, které nějakým způsobem vyučují, poučují. • Edukant - kterýkoliv subjekt učení v této oblasti bez ohledu na věk a prostředí, ve kterém edukace probíhá • Edukační cíl - výsledek, kterého bychom chtěli prostřednictvím edukace do- sáhnout. Cíle edukace je možné dělit na základě psychických procesů na kognitivní, afektivní a psychomotorické Yvetta Vrublová - Edukace a její postavení ve zdravotnictví 5 • Edukační prostředí je vytvářeno všemi fyzikálně-senzorickými elementy jako je osvětlení, barva, zvuk, nábytek, prostor, atd., které charakterizují místo edu- kace. • Edukační standard - dohodnutá závazná norma, která je-li dodržována, pak zajistí požadovanou úroveň kvality edukace. Měl by obsahovat následující kritéria: téma edukace, charakteristiku standardu, cíl standardu, závaznost a kontrolu standardu Typy edukace: • základní • komplexní • reedukace Předpoklady efektivní komunikace • navázání kontaktu s klientem/pacientem • zájem klienta • získání klienta pro spolupráci • vhodné vlastnosti osobnosti zdravotnického pracovníka Fáze edukace: • posuzování vědomostí, schopností, zručností, postojů a jednání • příprava a poskytování potřebných informací • příprava edukačních programů • organizace a vyhodnocování edukačních programů Yvetta Vrublová - Edukace a její postavení ve zdravotnictví 6 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY PRŮVODCE STUDIEM Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 0913 Ošetřovatelství a porodní asis- tentství. Cílem je získat znalosti o problematice a postavení edukace ve zdravotnictví. Jako cílené metoda je použita přednáška, praktická ukázka a následná diskuse. ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Jak můžete motivovat pacienta k edukaci? KONTROLNÍ OTÁZKA Jaké vlastnosti má mít profesionální edukátor? KORESPONDENČNÍ ÚKOL Jaké typy edukace znáte z vlastní odborné praxe? Yvetta Vrublová - Edukace a její postavení ve zdravotnictví 7 POUŽITÁ LITERATURA BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. 2nd ed. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. HUNT, D. D. The New Nurse Educator: Mastering Academe. 2nd ed. New York, NY: Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0-8261-8182-4. JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-2171-2. MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN: 978-80-7262-845-2. 8 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010 prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy. Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není chráněn hes- lem. Název: Edukace a její postavení ve zdravotnictví Autor: doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 9 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.