Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Edukace ve zdravotnictví – Edukace v ošetřovatelství Průvodní list studijního materiálu Yvetta Vrublová Opava 2021 Yvetta Vrublová - Edukace v ošetřovatelství 2 Obsah 1 EDUKACE V OŠETŘOVATELSTVÍ........................................................................3 1.1 Edukace v ošetřovatelství a její cíle......................................................................4 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY .......................................................7 POUŽITÁ LITERATURA ..................................................................................................8 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.....................................................................................9 Yvetta Vrublová - Edukace v ošetřovatelství 3 1 EDUKACE V OŠETŘOVATELSTVÍ PRŮVODCE STUDIEM – STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY V této kapitole budete seznámeni s edukací v ošetřovatelství, která vychází z hodnocení pacienta a následného stanovení ošetřovatelské diagnózy. RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍHO MATERIÁLU Znalost nutnosti edukace v ošetřovatelství patří mezi základní dovednosti ošetřovatelského personálu. K těmto dovednostem patří i teoretické znalosti z oblasti edukace a znalost získání anamnézy pro stanovení edukační diagnózy včetně cíle. CÍLE STUDIJNÍHO MATERIÁLU • pochopit význam edukce ve zdravotnictví • seznámit se s jednotlivými formami edukace • definovat význam edukace ve zdravotnictví • pochopit cíle edukace • znát jednotlivé typy edukace • umět stanovit ošetřovatelskou diagnózu • naplánovat efektivní témata edukace KLÍČOVÁ STUDIJNÍHO MATERIÁLU Edukace, edukační diagnóza, edukační cíl, edukační prostředí ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Stopáž studijního materiálu: 00:18:40 Doporučený čas ke studiu: 30 minut Yvetta Vrublová - Edukace v ošetřovatelství 4 DALŠÍ ZDROJE – DOPORUČENÁ LITERATURA MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. 1.1 Edukace v ošetřovatelství a její cíle Jde o výchovu a vzdělávání ve zdravotní péče – můžeme ji také nazvat zdravotní gramotnost. Celoživotní proces – spolupráce klientů/pacientů a zdravotnických pracovníku – v našem případě sester a porodních asistentek Cíle edukace v ošetřovatelství • kognitivní (poznávací - vzdělávací) – oblast vědomostí, intelektových schopností, poznávacích schopností, např. vnímání, paměť, myšlení, tvořivost. • psychomotorické (zručnostní, návykové – dovednostní) oblast motorických dovedností, používání pomůcek a zařízení, obsluhu přístrojů. Tvoří hlavně náplň praktických cvičení. • afektivní (postojové – výchovné) – oblast citovou, oblast postojů, hodnotových orientací a sociálně-komunikačních dovednosti. Posouzení vzdělávacích potřeba V této fázi se zaměřujeme na dvě skutečnosti: • určení potřeb • zjistit důležité údaje o klientovi Objektivní údaje Subjektivní údaje Stanovení edukační dianózy Diagnózy, které stanovuje všeobecná sestra nebo porodní asistentka ve vztahu k potřebám klienta/pacienta něco naučit, patří do kategorie - nedostatek vědomostí. Důležité je přesná specifika vědomosti, které klientovi/pacientovi chybí. Yvetta Vrublová - Edukace v ošetřovatelství 5 Témata primární edukce: • pestrá strava • fyziologická tělesná hmotnost • strava obsahující nízké množství živočišného tuku, cholesterolu • dostatečné množství ovoce, zeleniny • snížená spotřeba cukru, omezovat příjem kuchyňské soli • dostatek tekutin • snížený příjem alkoholu Témata sekundární edukace: • selfmonitoring TK • selfmonitoring glykémie • aplikace inzulínu • aplikace antikoagulací • péče o stomii • životní styl při onkologické léčbě Edukační prostor • odborná učebna - standardní vybavení (tabule klasická a magnetická, pracovní stoly, židle), zařazení pro reprodukci audiovizuálních pomůcek (meotar, video, počítač) • nemocniční pokoj (lůžko, židle, stůl) • dostatečný prostor, zajištěné větrání místnosti Realizace • hromadně • individuálně – konzultace s jednotlivcem • telefonické poradenství hromadná výuka – výklad nebo expozice učiva, demonstrace a cvičení dle vzoru eduká- tora Yvetta Vrublová - Edukace v ošetřovatelství 6 skupinová výuka – po 2-3 klientech řešení problémů, vzájemné participativní učení, demonstrace a cvičení za dohledu edukátora nebo zkušeného klienta individuální výuka – procvičování na pokoji za dohledu edukátora nebo zkušeného kli- enta individualizovaná výuka – edukátor připraví pro klienta pracovní list, písemnou prezentaci učiva, instruktáž Yvetta Vrublová - Edukace v ošetřovatelství 7 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY PRŮVODCE STUDIEM Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 0913 Ošetřovatelství a porodní asis- tentství. Cílem je získat znalosti o edukaci ve zdravotnictví s využitím ošetřovatelské diagnostiky a stanovení edukačních diagnóz. Jako cílené metoda je použita přednáška, praktická ukázka a následná diskuse. ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Jaká edukační témata jsou v ošetřovatelství nejvíce využívána? KONTROLNÍ OTÁZKA Jaké edukační pomůcky je možné při primární edukaci využívat? SAMOSTATNÝ ÚKOL Vyberte si z praxe jedno z edukačních témat a naplánujte kompletní edukaci včetně stanovení edukační diagnózy. Yvetta Vrublová - Edukace v ošetřovatelství 8 POUŽITÁ LITERATURA HUNT, D. D. The New Nurse Educator: Mastering Academe. 2nd ed. New York, NY: Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0-8261-8182-4. JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-2171-2. MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN: 978-80-7262-845-2. Yvetta Vrublová - Edukace v ošetřovatelství 9 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010 prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy. Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není chráněn hes- lem. Název: Edukace v ošetřovatelství Autor: doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 10 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.