Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Edukace ve zdravotnictví – Dovednosti edukátora, předpoklady efektivní komunikace Průvodní list studijního materiálu Yvetta Vrublová Opava 2021 Yvetta Vrublová - Dovednosti edukátora, předpoklady efektivní komunikace 2 Obsah 1 DOVEDNOSTI EDUKÁTORA, PŘEDPOKLADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE 3 1.1 Faktory ovlivňující efektivní edukaci ...................................................................4 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY .......................................................6 POUŽITÁ LITERATURA ..................................................................................................7 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.....................................................................................8 Yvetta Vrublová - Dovednosti edukátora, předpoklady efektivní komunikace 3 1 DOVEDNOSTI EDUKÁTORA, PŘEDPOKLADY EFEKTIVNÍ KOMUNIKACE PRŮVODCE STUDIEM – STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY V této kapitole se budeme zabývat postavením edukátora a jeho dovednostmi v edukačním procesu včetně předpokladů a efektivní edukace a komunikace. Seznámíme se s determinanty efektivní edukace. RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍHO MATERIÁLU Pro efektivní edukaci je nutné pochopit jaké předpoklady a dovednosti musí mít profesionální edukátor, jakých chyb je třeba se vyvarovat a jak správně motivovat pacienta. Znalosti determinantů efektivní edukace významně ovlivňuje výsledek edukace. CÍLE STUDIJNÍHO MATERIÁLU • Seznámení s předpoklady a dovednostmi edukátora pro efektivní edukaci • Pochopit determinanty ovlivňující efektivní komunikaci • Umět definovat determinanty efektivní edukace • Znát důležité vlastnosti edukátora • Umět pochopit význam motivace pro edukaci • Naučit se komunikační dovednosti pro cílenou edukaci • Umět motivovat pacienta k edukaci • Umět si jasně specifikovat edukační cíl a předpoklady pro efektivní edukaci KLÍČOVÁ STUDIJNÍHO MATERIÁLU Edukace, edukační cíl, determinanty edukace, předpoklady edukátora Yvetta Vrublová - Dovednosti edukátora, předpoklady efektivní komunikace 4 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Stopáž studijního materiálu: 00:20:10 Doporučený čas ke studiu:45 minut DALŠÍ ZDROJE – DOPORUČENÁ LITERATURA JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. 1.1 Faktory ovlivňující efektivní edukaci • vývojový stupeň • intelektuální kapacita • etapa onemocnění • životní potřeby Dovednosti edukátora: • odbornost • kreativita • přátelskost • trpělivost • schopnost naslouchat Faktory ovlivňující efektivní komunikaci: • náboženská příslušnost • předcházející zkušenosti • osobnostní charakteristika • kulturně-společenská příslušnost Yvetta Vrublová - Dovednosti edukátora, předpoklady efektivní komunikace 5 Příčiny nedostatečné komunikace a chyba při edukaci: • NEDOSTATEK INFORMACÍ • NEDOSTATEK POZORNOSTI • NEUVĚDOMĚNÍ SI MOŽNÝCH DŮSLEDKŮ TOHO CO ŘÍKÁME • NEZNALOST POUŽITÍ BĚŽNÝCH KOMUNIKAČNÍCH POSTUPŮ Chyby v edukaci: • není stanoven cíl výuky • výuka je neplánovaná, opakovaná, duplicitní • přetížení klienta informacemi • vázne komunikace v ošetřovatelském týmu, • VS zasahuje do autonomie klienta • bolest, únava Důležité vlastnosti edukátora: • Empatie • znalost interdisciplinárních typů chování • Znalost typologie pacientů Pro efektivní komunikaci a edukaci pacienta je velmi důležitá promyšlená strategie včetně motivačních prvků. Cílem edukace je změna postojů pacienta ke svému zdraví a ke spolupráci se zdravotnickými pracovníky. Yvetta Vrublová - Dovednosti edukátora, předpoklady efektivní komunikace 6 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY PRŮVODCE STUDIEM Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 0913 Ošetřovatelství a porodní asis- tentství. Cílem je získat znalosti o dovednostech a předpokladech edukace ve zdravotnictví. Jako cílené metoda je použita přednáška, praktická ukázka a následná diskuse. ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Jakých chyb se můžeme při edukaci dopustit a jak jim předcházet. KONTROLNÍ OTÁZKA Jaké by měly být dovednosti edukátora?. SAMOSTATNÝ ÚKOL Zpracujte esej na téma Jak motivovat pacienta k edukaci? Vyberte si modelové situace z vlastní praxe. Yvetta Vrublová - Dovednosti edukátora, předpoklady efektivní komunikace 7 POUŽITÁ LITERATURA BASTABLE, S. B. Nurse as Educator. Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. 2nd ed. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2003. ISBN 0-7637-1441-0. HUNT, D. D. The New Nurse Educator: Mastering Academe. 2nd ed. New York, NY: Springer Publishing Company, 2017. ISBN 978-0-8261-8182-4. MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN: 978-80-7262-845-2. 8 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010 prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy. Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není chráněn hes- lem. Název: Dovednosti edukátora, předpoklady efektivní komunikace Autor: doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 9 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.