Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Edukace ve zdravotnictví – Edukační jednotka a její příprava Průvodní list studijního materiálu Yvetta Vrublová Opava 2021 Yvetta Vrublová - Edukační jednotka a její příprava 2 Obsah 1 EDUKAČNÍ JEDNOTKA A JEJÍ PŘÍPRAVA ..........................................................3 1.1 Příprava edukační jednotky...................................................................................4 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY .......................................................7 POUŽITÁ LITERATURA ..................................................................................................8 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.....................................................................................9 Yvetta Vrublová - Edukační jednotka a její příprava 3 1 EDUKAČNÍ JEDNOTKA A JEJÍ PŘÍPRAVA PRŮVODCE STUDIEM – STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY V této kapitole budete seznámení s edukační jednotkou, naučíte se vytvořit edukační lekci včetně cíle a plánu realizace. RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍHO MATERIÁLU Pro přípravu profesionální edukační lekce jsou nutné znalosti, které naučí přípravu edukační jednotky, včetně cíle, jejího naplánování, realizace a následného zhodnocení. Velmi důležitá je znalost metodického postupu při tvorbě edukační jednotky. CÍLE STUDIJNÍHO MATERIÁLU • Seznámit se s přípravou edukační lekce a umět edukace rozdělit podle primární, sekundární a terciální • Umět vytvořit cíl a plán edukační lekce • Umět charakterizovat pojem a cíl primární edukace • Umět charakterizovat pojem a cíl sekundární edukace • Umět charakterizovat pojem a cíl terciální edukace • Umět sestavit edukační jednotku • Umět charakterizovat jednotlivé části realizace KLÍČOVÁ STUDIJNÍHO MATERIÁLU Edukační lekce, cíl edukace, primární edukace, sekundární edukace, terciální edukace, Yvetta Vrublová - Edukační jednotka a její příprava 4 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Stopáž studijního materiálu: 00:21:54 Doporučený čas ke studiu: 45 minut DALŠÍ ZDROJE – DOPORUČENÁ LITERATURA MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. 1.1 Příprava edukační jednotky K přípravě edukační jednotky je nutné si připravit: • informace o zdravotním stavu • poučení o rizikových faktorech, správné životosprávě • zkušenosti od jiných klientů/pacientů jak onemocnění zvládaly a své vlastní zkušenosti • naučné materiály, texty - brožurky, letáky • získání zručnosti naučením se správné techniky • rady, návody Příprava na edukaci • věk a pohlaví, vzdělání a zaměstnání • kulturu a sociální zázemí • motivaci a koncepci sebedůvěry, hodnotový systém jedince • schopnost učit se, číst, slyšet (pozor na smyslová postižení) • stanoví metody výuky, připraví pomůcky • připraví na výuku klienta/y – dohodne si s ním dobu, je vhodné i předat před edukací písemný materiál, někdy je vhodné přizvat na výuku i příbuzné, přátelé Yvetta Vrublová - Edukační jednotka a její příprava 5 1. Stanovení cíle edukace Cíl (očekávaný výsledek) - znamená představu toho, čeho má být v činnosti dosaž eno. Cíle vyučovacího procesu určují výběr obsahu učiva, výběr optimálních metod, organizačních forem a materiálního zabezpečení vyučovacího procesu. Cíle mohou být stanoveny nejen na začátku vyučovacího procesu, ale i v jeho průběhu. Specifické cíle: • kognitivní (poznávací - vzdělávací) – oblast vědomostí, intelektových schopností, poznávacích schopností, např. vnímání, paměť, myšlení, tvořivost. • psychomotorické (zručnostní, návykové – dovednostní) oblast motorických dovedností, používání pomůcek a zařízení, obsluhu přístrojů. Tvoří hlavně náplň praktických cvičení. • afektivní (postojové – výchovné) – oblast citovou, oblast postojů, hodnotových orientací a sociálně-komunikačních dovednosti. 2. Obsah edukace Formální (informační) učivo - fakta, pojmy, soubory Realizované učivo - je to, co skutečně bylo účastníky edukace provedeno Realizace je závislá na schopnosti postihnout všechny složky edukace: kognitivní, afektivní i motorickou a také využít adekvátní metody k učení. Osvojené učivo - je ta podoba, kterou klient užije v životní situaci Metody edukace: Metoda poslouchání a interpretace – při které pacient poslouchá příběh jiného pacienta se stejnou diagnózou a stejným operačním postupem. Pravda nebo klamání – výroky související s tématem edukace, ale jen polovina z nich je správná a pacient musí oddělit nesprávné výroky Karta očekávání – pacient si samostatně a nebo se sestrou navrhne vlastní soubor oček ávání Primární edukace Je zaměřena na zdravé jedince. Jejím cílem je předcházet zdravotním problémům (osobní hygiena, antikoncepce, výživa….). Nezabývá se pouze prevencí vzniku nem ocí, ale také pozitivním zlepšením zdravotního stavu. Yvetta Vrublová - Edukační jednotka a její příprava 6 Sekundární edukace Hraje důležitou roli v případě nemoci. Může zabránit přechodu nemoci do chronického nebo ireverzibilního stadia a obnovit zdraví. Je založena na poučení (edukaci) klienta o jeho stavu a způsobu, jak nemoci čelit. Terciální edukace Zpravidla se týká lidí dlouhodobě invalidních a těch, kteří nemohu být zcela vyléčeni. Terciální edukace učí takto postižené klienty a jejich příbuzné, jak využívat co nejvíce stávajících možností zdravého žití a jak se vyhnout problémům a komplikacím. Metodický postup při přípravě edukační lekce • fáze posouzení • fáze diagnostická • fáze plánování - počet potřebných edukačních jednotek • fáze realizace ▪ fáze motivační ▪ fáze expoziční ▪ fáze fixační • fáze vyhodnocení – zpětná vazba vzhledem ke stanoveným cílům Yvetta Vrublová - Edukační jednotka a její příprava 7 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY PRŮVODCE STUDIEM Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 0913 Ošetřovatelství a porodní asis- tentství. Cílem je získat znalosti o tvorbě edukační lekce včetně fází realizace a působení na jednotlivé složky osobnosti. Jako metoda je využita přednáška, praktická ukázka a následná diskuse. ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Jak nejlépe působit na kognitivní složku osobnosti při edukaci? KONTROLNÍ OTÁZKA Jaké znáte typy edukačních lekcí? SAMOSTATNÝ ÚKOL Zpracujte návrh sekundární edukace s vámi vybranou edukační diagnózou a modelovou situací. Yvetta Vrublová - Edukační jednotka a její příprava 8 POUŽITÁ LITERATURA JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-2171-2. MANDYSOVÁ, P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2016. ISBN 978-80-7395-971-5. SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry: Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN: 978-80-7262-845-2. Yvetta Vrublová - Edukační jednotka a její příprava 9 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010 prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy. Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není chráněn hes- lem. Název: Edukační jednotka a její příprava Autor: doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 10 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.