Vysoká škola zdravotnická, o.p.s. - Vysoké školy PRAKTICKÝ LIST STUDENTA Předmět: Profesionální komunikace a prevence násilí Jméno: List číslo: 4 -------------------------------------------------------------------------------------- Popis způsobu použití materiálu ve výuce: Pracovním listem je vhodné navázat na výklad daného tématu v předcházející hodině. Materiál využívá problémových a deduktivních úloh, se snahou o zapojení vlastních prožitků a osobních životních zkušeností žáků, což by mělo napomoci snazšímu pochopení a zapamatování si základních principů a zákonitostí z oblasti sociální psychologie. Pracovní list by měli žáci zpracovat nejprve samostatně a následně je vhodné provést obecný rozbor úloha jejich řešení společně s učitelem. Žáci tak získají zpětnou vazbu, která jim poslouží ke kontrole vlastního zpracování. Pracovní listy mohou zachycovat osobní informace žáků, a proto by jim měly zůstat. Mohou tak sloužit i jako materiály k domácí přípravě. Úkol č. 1 Abraham Maslow vypracoval hierarchii lidských potřeb, jejichž dlouhodobé neuspokojení může významným způsobem přispět ke vzniku syndromu vyhoření. a) Napište, jakým konkrétním způsobem může vzniknout jejich neuspokojení v souvislosti s vykonáváním zdravotnické profese. · Fyziologické potřeby (potřeba potravy, tepla, vyměšování….) mohou být neuspokojeny, když:.............................................................................................. ................................................................................................... ............................................................................................. · Potřeby bezpečí a jistoty mohou být neuspokojeny, jestliže:.......................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................. · Potřeba lásky a sounáležitosti mohou být neuspokojeny v případě, že:................................................................................................ ................................................................................................... ........................................................................................... · Potřeba uznání, úcty (být vážený, mít úspěch v očích jiných lidí a být sám sebou kladně hodnocen) může být neuspokojena, když:.............................................................................................. ................................................................................................... ............................................................................................. · Uspokojení potřeby seberealizace (naplnit své možnosti růstu a rozvoje) je ohroženo, když:.............................................................................................. ................................................................................................... ............................................................................................. b) Napište, co by mohlo přispět k uspokojení těchto potřeb (v zaměstnání). 1. Fyziologické potřeby: ................................................................................................... ................................................................................................... ........................................................................................ 2. Potřeby bezpečí a jistoty:........................................................................................... ................................................................................................... ......................................................................................... 3. Potřeba lásky a sounáležitosti:.................................................................................... ................................................................................................... .................................................................................... 4. Potřeba uznání, úcty:.............................................................................................. ................................................................................................... ......................................................................................... 5. Potřeby seberealizace: ................................................................................................... ................................................................................................... ........................................................................................ c) Podtrhněte ty aktivity, které můžete ovlivnit sami. Úkol č. 2 a) Napište, co vše děláte pro to, abyste byl/a v dobré fyzické a psychické kondici. ................................................................................................... ........................................ b) Kolik času jste věnovala těmto aktivitám v průběhu minulého týdne?............................................................................................. ................................... c) Považujete čas strávený těmito aktivitami za dostatečný?........................................................................................ .................................................... d) V případě záporné odpovědi napište, co byste měl/a změnit, abyste těmto aktivitám věnoval/a více času Úkol č. 3 a) Napište příklady, kdy jste se setkal/a u zdravotnických pracovníků projevy profesionální adaptace:.......................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................. a) Napište příklady, kdy jste se setkal/a u zdravotnických pracovníků projevy profesionální deformace:......................................................................................... ................................................................................................... .................................................................................................. Úkol č. 4 Představte si, že jste ředitelem zdravotnického zařízení a máte neomezené (i finanční) možnosti. Co vše uděláte pro své zaměstnance v rámci prevence syndromu vyhoření?