OBECNÁ, VÝVOJOVÁ, SOCIÁLNÍ a ZDRAVOTNICKÁ
PSYCHOLOGIE
RNDr. Eva KOČOVSKÁ, PhD
kocovska@vszdrav.cz
VŠZ
Odborný Asistent, Poradenská Psychologie
Duškova 7, 150 00 Praha 5
International Research Associate
Gillberg Neuropsychiatry Centre
University of Gothenburg, Sweden
Honorary Senior Research Fellow
Queen Mary University of London
E-mail:  e.kocovska@qmul.ac.uk

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPÍVÁNÍ
ØKomplexní proměna osobnosti ve všech oblastech: somatické, psychické i sociální
•Primárně podmíněny biologicky, ale v interakci s psychickými a sociálními faktory
• Vývoj průběhu dospívání podmíněn i konkrétními socio-kulturními podmínkami
ØTělo = důležitá součást identity dospívajícího
ØZevnějšek – cílem i prostředkem k udržení potřebné sociální pozice – tendence k uniformitě, k
napodobování aktuálně platných vzorů krásy
Může být důležitá fyzická zdatnost, výška postavy, obratnost a síla
OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ – ADOLESCENCE
= specifická životní etapa - přechodná doba mezi dětstvím a dospělostí-
Dekáda od 10 do 20 let:
Raná adolescence
Pozdní adolescence

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
BRONFENBRENNEROVA TEORIE EKOLOGICKÝCH SYSTÉMŮ


VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ
ØRozvíjejí se volní vlastnosti – vytrvalost a schopnost sebeovládání
MYŠLENÍ
ØAdolescenti uvažují hypoteticky, dostávají se do stádia formálních logických operací
ØNový způsob uvažování umožnuje přemýšlet o budoucnosti
ØÚvahy = flexibilní – nejsou zatíženi zkušenostmi – tendence k velmi radikálnímu způsobu uvažování
ØZlepšuje se metakognice – odhad vlastních schopností a dovedností = přesnější
ØPaměťové strategie = účinnější pro zapamatování tak vybavování
ØHormonální dozrávání – mění se citové prožívání, emoční reakce – značně proměnlivé a leckdy
neadekvátní = méně přiměřené – vztahovační a přecitlivělí
ØPostupně dochází ke stabilizaci emočního prožívání

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ
SOCIALIZAČNÍ ROZVOJ ADOLESCENTŮ
ØOvlivněn jejich novými kompetencemi – projeví se i ve způsobu zpracování rozličných sociálních
vlivů
ØMění se názor na jiné lidi a rovněž i sebepojetí – odmítání podřízeného postavení
ØPostupné odpoutávání od rodiny, ale tato emancipace nevede ke zrušení citové vazby na rodiče,
spíše k její proměně – dospívající nechce být jako rodiče a snaží se od nich lišit – tento pocit
odlišení je posilován pocitem, že rodiče nejsou tak dokonalí, jak se zdáli být dříve. Dospívající
jsou k rodičům kritičtí a odmítají formální rodičovskou autoritu
ØŠkola – dospívající mění vztah ke škole – dobrý výkon přestává být cílem a     stává se
prostředkem
     -Dochází k diferenciaci v oblasti profesní přípravy a s tím souvisejícího      sociálního
postavení
ØVrstevníci – narůstající význam – ztotožnování
Skupinová identita = zdroj jistoty – přechodná fáze v rozvoji individuální identity

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ
Pro adolescentní matku je obtížné uspokojit její vlastní vývojové potřeby a zároveň potřeby jejího
dítěte
ØVzrůstá význam dyadických přátelských vztahů a v období starší adolescence i partnerství – pro
trvalejší partnerský vztah či manželství a rodičovství nejsou však dospívající dostatečně zralí

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ
ØObdobí dospívání = fáze hledání a vytváření vlastní identity
ØAdolescent – postupně stále více akceptován jako dospělý – rovněž se od něho vyžaduje dospělosti
odpovídající chování a zodpovědnost
     Mění se i jeho role – sociální dospělost -  nástup do zaměstnání
ØPřekročení hranice aktuální reality – hypotetické sebeurčení = individuálně specifické sebe
vymezení – obvykle obtížné.
ØPro proces rozvoje individuální identity = významná fáze skupinové identity
Vytvořený ideál = velmi důležitý

ØSoučástí identity –vytyčená profesní role – ovlivněna mírou identifikace s rodinou a jejími
hodnotami
-Vztahy k jiným lidem – rodiče, přátelé, partner
-Završuje se rozvoj ego-identity – někdy převzetí modelu charakteristického pro danou sociální
skupinu místo hledání vlastní identity
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPÍVÁNÍ
ØAdolescentní moratorium = oddalování dospělosti kvůli nezralosti vůči požadavkům zodpovědnosti a
mnoha omezením
ØRozvoj genderové identity – závisí na vymezení mužské a ženské role – trvání na dodržování
genderových standardů. Genderové rozdíly dány – tělesnými změnami, sexualitou, sociálními rolemi i
různými vlastnostmi a kompetencemi.

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
(Obr. Thorová, 2015)


VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST a STÁŘÍ
I.DOSPĚLOST
ØOBDOBÍ MLADÉ DOSPĚLOSTI: 20 - 40
ØOBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40 - 50
ØOBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50 - 60
II.   STÁŘÍ
ØOBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60 - 75
ØOBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE



VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE
Levinson: Seasons of a Man’s Life, 1986


ØTeorie socio-emocionální selektivity: - dosažení harmonizace racionálního a emočního hodnocení
      - V mladé dospělosti – stabilizace emočního prožívání a zlepšuje se schopnost      emoční
regulace.
ØMění se vztah ke společenským normám – odlišnost tohoto postoje v závislosti na pohlaví resp.
Genderové roli, která se v této době významně diferencuje jak pod vlivem biologicky podmíněných
změn = rodičovství, tak i pod tlakem společenského očekávání
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
I.MLADÁ DOSPĚLOST: 20-40 LET
Mladá dospělost = obdobím intimity a počátku generativity = tvořivosti
Zásadní životní mezníky této fáze:
üDosažení stabilnějšího profesního postavení
üUzavření manželství/partnerství
üZplození dětí

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
I.MLADÁ DOSPĚLOST: 20-40 LET
ØKognitivní schopnosti – rozvoj v mnoha oblastech – mladí dospělí dosahují úrovně post-formálního
uvažování
      - Rozvoj praktické inteligence a metakognice
Schaie’s Stages of Cognitive Development, 1986

I. MLADÁ DOSPĚLOST
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST
ØProfesní role = důležitou součástí identity mladého dospělého – rozvíjí se ve 2 fázích:
1. Období profesního startu
2. Období profesní konsolidace
-Genderová specifika: - ženy se ji obvykle snaží sladit s rolí manželky a matky
ØPřátelství – velmi důležité, obzvlášť před vytvořením trvalejšího partnerského vztahu

I. MLADÁ DOSPĚLOST
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST
ØPartnerství – párová identita = nejdůležitější variantou intimního vztahu - Důležitý prostředek
osobnostního vývoje
-Partnerství by mělo postupně dozrávat na úroveň trvalejšího a stabilnějšího vztahu – případně
základem pro uzavření manželství a založení rodiny
-Vyvíjí se od fáze romantické lásky na úroveň realistického vztahu – tato proměna někdy prožívána
jako nepříjemná ztráta okouzlení a iluzí
Sternberg’s Triangular
Theory of Love, 1986

I. MLADÁ DOSPĚLOST
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST
ØŽivot bez trvalého partnera – může představovat alternativu mladé dospělosti – obvykle jen dočasně
ØManželství = nejstarší sociální instituce v dějinách lidstva
= důležitým mezníkem v životě mladých dospělých
- Uspokojuje různé psychické potřeby i sociální očekávání
- Pokud rozpor mezi představami mladých lidí o manželství a skutečností → riziko jeho rozpadu
vNěkolik vývojových stádií manželství:
•Adaptace na život s partnerem – obvykle větší zátěž pro ženy – menší spokojenost
•Rodičovství
•Odchod dětí z domu
•Proces stárnutí

I. MLADÁ DOSPĚLOST
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – DOSPĚLOST
Ø
ØNesezdaná soužití – obvykle přechodná fáze partnerského vztahu před uzavřením manželství – v
současnosti se prodlužuje a leckdy i přetrvává

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
RODIČOVSTVÍ
üVýznamný projev generativity dospělého věku
üSpecifickým naplněním intimity – umožnuje vznik hluboké citové vazby, obvykle přetrvávající celý
život
üRodičovská role = součástí identity dospělého člověka
üBiologicky podmíněná
üNadřazená role – dítě je závislé na rodičích
üNení vratná – nelze přestat být rodičem ani dítě vyměnit = navždycky
üDítě poutá specifickou a nezrušitelnou vazbou i k partnerovi
üDítě uspokojuje mnohé psychické potřeby i sociální očekávání a zároveň představuje značnou zátěž
üNaprostá závislost malého dítěte = Zásadní zvrat v životě člověka – nutnost změny životního stylu

ØGenerační posun – dnes, ač si většina mladých lidí děti přeje, jich chce mít méně a později než
generace jejich rodičů
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
ØProces adaptace na rodičovství – začíná již před narozením – rozdílná zátěž pro otce a matku
ØNarození dítěte = velmi významný zážitek
ØPostupné zvládání nároků péče o malé dítě může být náročné a spojené s ambivalentními pocity
RODIČOVSTVÍ
Obr. Thorová, 2015

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
RODIČOVSTVÍ
Rodina s dětmi
-Život rodiny s malými dětmi se postupně stabilizuje
-Posilují se specifika tradičních mužských a ženských rolí

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
ØBezdětnost
-Ochuzuje dospělého o jednu významnou životní roli
-Její vliv se různí podle toho, zda jde o dobrovolné rozhodnutí či důsledek neplodnosti
ØMateřství bez partnera = specifická životní zkušenost
– přináší větší zátěž
-Může být méně uspokojivé jak pro svobodnou/rozvedenou matku
-Není to optimální situace rovněž pro dítě, kterému chybí otec
ØRODIČOVSTVÍ
-Dochází ke změně v partnerských vztazích
-    Důležitý mezníky v životě mladé rodiny:
                    - Návrat matky do zaměstnání
                     - Nástup dětí do školy

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
ROZVOD
ØPrvní krize manželství vedoucí k jeho rozpadu – relativně brzy
ØNejkritičtější období = prvních 10 let – narůstají povinnosti a klesá spokojenost
ØProces rozpadu manželství trvá určitou dobu a prochází několika fázemi:
      1. Latentní fáze - narůstání problémů provozního charakteru
- problémy v partnerském vztahu
- neschopnost věcné a otevřené komunikace
-2. Spouštěcí fáze = oznámení o rozchodu – často = asymetrický vztah
-3. Transformační fáze = vyrovnávání s rozpadem vztahu
-4. Dokončení separace a stabilizace nového životního stylu
-5. Definitivní rozchod v psychické rovině:
-                     - vyrovnání s rozvodem (2-5 let)
-                     - možnost navázání nového vztahu

ØVztah se nemusí vždy rozpadnut
-obnovení manželského vztahu
-nebo ustrnutí v rozpadlém vztahu
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
ROZVOD
ØNávrh na rozvod podávají většinou ženy – méně spokojeny
ØNásledky rozvodu = náročnější než si lidé umí představit
 – ztráta role
– změna vztahu k dalším lidem – dětem, příbuzným
-Liší se podle role v rozvodu – iniciátor/oběť
-Důsledkem rozvodu:
-Jeden = Osamělý rodič
-Druhý = izolace a často ztráta vztahu s dětmi
-Velmi negativní dopad na děti!!

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
ROZVOD
-Zážitek rozvodu ovlivní i další partnerství
-Druhé manželství – v průměru 5 let po rozvodu
-                                  - uzavírají častěji muži než ženy
-                                  - zatěžováno vazbami a závazky k původní rodině →
nebývají úspěšnější

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
II. OBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40-50 LET
 Střední věk = vrcholem zralosti
ØObdobím protikladů
ØDochází k bilancování dosavadního života – občas až ke krizi středního věku
ØČtyřicátník = motivován ke změně svého životního stereotypu nebo o ní alespoň uvažuje
ØZměny v oblasti intimity i generativity
ØProfesní pozice = důležitým projevem generativity středního věku
ØKognitivní funkce – příliš se nemění – rozvíjí se schopnosti podmíněné zkušeností
ØEmoční prožívání – stabilizováno – nárůst schopnosti regulace vlastních emocí.

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
III. OBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40-50 LET
(Craig & Baucum, 2002)

Manželství středního věku
ØOhroženo další možnou krizí v důsledku dospívání dětí – mění se postoj k partnerovi i vztah s
dětmi
ØPotřeba změny a odpoutání od omezujícího stereotypu se může projevit větší četností
mimomanželských vztahů s různou dynamikou i délkou trvání
ØPoslední možnost zplodit vlastní dítě – nebo dítě s novým partnerem
ØProměna též vztahu k rodičům, kteří stárnou a potřebují větší pomoc i podporu
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
II. OBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40-50 LET


VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
II. OBDOBÍ STŘEDNÍ DOSPĚLOSTI: 40-50 LET
(Thorová, 2015)

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET
Charakteristika starší dospělosti
Věk 50 let = definitivní mezník potvrzující počátek stárnutí
ØMění se postoj k vlastnímu životu – většina vývojových úkolů splněna – začíná příprava na další
fázi
ØStárnutí = spojeno s vědomím nástupu procesu postupného zhoršování vlastní tělesné i psychické
kondice, různých kompetencí i sociálního postavení – jde o proces neodvolatelný a nevratný
      - Více si cení pozitivního
      - Větší porozumění s lidmi stejného věku
ØTělesné změny
– Zvýšená únava, zhoršení některých funkcí, první viditelné změny …
- Důležitý mezník = menopauza u žen / andropauza u mužů – hormonální změny
ØPsychické změny - Proměna emocionality – emoční zralost = nárůst ovládání vlastních emocí a
schopnost udržet přijatelné ladění.

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET
ØProměna kognitivních funkcí
– Zatím pouze v oblast fluidních schopností (Craig & Baucum, 2002)

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET
ØNa druhé straně někteří stárnoucí lidé dosahují úrovně moudrosti

(Craig & Baucum, 2002)

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET
ØProměna profesní role
      – Postupné uzavírání profesní kariéry, stárnoucí lidé mění vztah ke    vlastní profesi
     - Profesní aktivity mají jiný význam než dřív – bilancování, naplnění
ØProměna partnerského vztahu – manželství stárnoucích lidí
-Vývojově podmíněné změny v partnerském vztahu – proměna intimity a hledání smyslu dalšího života
-Dominujícím aspektem partnerského vztahu = sdílení života a očekávání vzájemné opory při zvládání
očekávaných životních zátěží
-Nové vztahy – vznikají jen výjimečně
-Občas – návraty ke starým láskám

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET
ØProměna vztahu k dospělým dětem  - fáze prázdného hnízda
-Dospělé děti odcházejí, uzavírají svá manželství a zakládají vlastní rodinu
-Nutno tuto změnu zpracovat a přijmout partnera svého dítěte
-Někdy společné soužití s mladými manžely  - fáze přeplněného hnízda
ØRole prarodiče – Mezník - Narození vnoučete a získání role prarodiče = stárnoucími lidmi většinou
nahlíženo pozitivně

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - DOSPĚLOST
III. OBDOBÍ STARŠÍ DOSPĚLOSTI: 50-60 LET
ØProměna vztahu k stárnoucím rodičům – pečované objekty – nároky této péče i následná smrt rodiče
může být pro stárnoucího člověka značně zatěžující
ØProměna přátelských vztahů – zvláště dlouhodobých nabývá na významu – slouží jako zdroj opory a
emoční jistoty.

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
Charakteristika raného stáří
- výsledek procesu individuace – vrchol osobnostního rozvoje
ØZe sociálního hlediska – spíše negativní význam
ØDochází k významné transformaci intimity a generativity
ØTělesné změny - individuálně variabilní – geneticky podmíněné – počátek a průběh stárnutí i
pravděpodobná délka života – rovněž i vliv vnějšího prostředí.
Vývojovým úkolem stáří = dosažení integrity v pojetí vlastního života
I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60 - 75 LET

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET
ØPsychické změny / proces stárnutí  způsobuje strukturální i funkční změny mozku – atrofie =
zmenšování neuronů, redukce synaptických spojení – úměrné narušení řízených funkcí
ØProměna kognitivních funkcí – proměna nerovnoměrná – podmíněné biologicky, ale ovlivněné rovněž i
psychosociálními faktory
Typickým signálem = zpomalení psychických funkcí
  - Snižování kvality percepce
  - Zhoršování pozornosti a paměti
  - Nerovnoměrný úbytek rozumových schopností – největší pokles v oblasti fluidní inteligence,
naučené funkce přetrvávají déle
   - Praktická inteligence – zůstává na dobré úrovni a napomáhá ke zvládnutí nároků života staršího
člověka
   - Rozhodující je míra kognitivní resilience = schopnost odolávání různým potížím a jejich
zvládání  a rozvoj adaptivních strategií – adaptovaná a úspěšná inteligence (Sternberg, 1999).

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET


VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
üSvým komplexním pohledem na život přesahuje úroveň krystalické i praktické inteligence
üDůležitým aspektem moudrosti = jedna ze složek metakognice: vědomí omezenosti vlastních znalostí i
limitů svých schopností
üSpojena s pochopením relativního významu zisků a s přijetím životních ztrát
üRozvoj moudrosti – závisí na souhře osobnostních vlastností, primární inteligenci a na dosažené
zkušenosti – schopnost kategorizace a zobecnění: „syndrom slečny Marplové“ – výhoda oproti mládí –
tito moudří staří bývají obecně akceptovní a mají dostatečnou prestiž (Vágnerová, 2007).
I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET
MOUDROST = vrchol post-formálního přístupu k řešení problémů
üIntegrující různé aspekty hodnocení – emoční, rozumový či morální přístup a zároveň zahrnujícího
schopnost nadhledu a odstupu

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET
ØProměna emocionality – celkové zklidnění emočního prožívání
-Klesá intenzita a frekvence některých emocí
-- může narůstat citová dráždivost
-Emoční regulace
ØProměna motivace a regulačních funkcí – ovládání nálad a koncentrace na prevenci nepříjemných
pocitů, mění se mnohé potřeby a zejména preferovaný způsob jejich uspokojování
Thorová, 2015

Odchod do důchodu = jedna z největších sociálně podmíněných změn ve stáří –důchodce eliminován na
okraj společnosti
- Různý osobní význam – ovlivnění struktury potřeb, stylu života i některé složky osobnosti
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET

- Nový životní stereotyp
(někdy- syndrom 4 stěn)
ØAdaptace a stabilizace nového stereotypu: prožitek přítomnosti, potřeba stimulace, orientace,
aktivity sociálního kontaktu, citové jistoty a bezpečí, seberealizace
- Reakce na důchod - dochází ke změně sebepojetí
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75
ØOdchod do důchodu =
Akceptace a adaptace života
důchodce trvá určitou dobu
a probíhá v několika fázích:
- Přípravy,
- Bezprostřední reakce na změnu,
- Deziluze a postupné přizpůsobování

ØSpokojenost v manželství obvykle narůstá – manželský partner uspokojuje celou řadu psychických
potřeb staršího člověka – opora, jistota ….
-Onemocnění či ztráta partnera = jedna z nejzávažnějších zátěží tohoto věku
-Postoj k novému partnerství - spíše odmítavý
ØVztahy  k dospělým dětem a vnukům – obvykle vyrovnané a stabilizované
ØVztahy k sourozencům – rovněž zlepšení a stabilizace

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
I. OBDOBÍ RANÉHO STÁŘÍ: 60-75 LET
ØZměny osobnostních vlastností – jak akcentace některých existujících vlastností, tak i rozvoj
nových projevů
ØZměny v oblasti socializace – mění se způsob komunikace i morální uvažování - redukce sociálních
rolí

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
Thorová,
2015.

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET
Charakteristika pravého stáří = Zvládání přibývajících potíží a ztrát
ØV 80 letech = tzv. čtvrtý věk – pouze 50% původní generace naživu
ØZ 60-tiletých se 80 dožije: 18,1% žen a 11,2% mužů

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET
Charakteristika pravého stáří = Zvládání přibývajících potíží a ztrát
ØObdobí nárůstu problémů daných tělesným i mentálním úpadkem – s nimi spojen úbytek soběstačnosti
ØKrizové a zátěžové situace – umístění do institucionální péče – závisí na osobnosti, zkušenostech,
hodnotovém systému i na aktuálním psychickém a somatickém stavu jedince
ØVědomí všech omezení a limitované perspektivy – může vyústit v odklon od reálného světa ´=
gerotranscendence

II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET
ØTělesné změny
-zhoršení zdravotního stavu – úbytek kompetencí
- Nemocnost starých = specifický charakter: polymorbidita choroby oběhového systému,
kardiovaskulární onemocnění (cévní mozkové příhody, demence nemoci pohybového ústrojí…),
chronicita, komplikace
ØProměna psychických funkcí
-Zpomalování zpracování informací
-Zhoršování zrakových a sluchových funkcí
-Zhoršení pracovní paměti
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
Míra nárůstu neschopnosti zvládnout aktivity každodenního života je přímo úměrná věku. (Vágnerová,
2007).

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET
ØProměna kognitivních funkcí – postupná  de-diferenciace intelektových schopností
-Další pokles fluidní inteligence – malá flexibilita, pomalost, neefektivnost
--Po 80. roce – postupné zhoršování krystalické inteligence – zafixované stereotypní způsoby

VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET
ØZměny v oblasti socializace
- Velkým problémem pozdního stáří – sociální izolovanost a z ní vyplývající osamělost
ØZátěž změny způsobu života
-Pokles soběstačnosti → zvýšení závislosti na jiných lidech a leckdy i k vynucené změně života
-Umístění do instituce představuje specifickou zátěž, jejíž zvládání určitou dobu trvá
-Život v instituci – nejčastěji prožíván ambivalentně
-Tragické případy nepřijetí této alternativy – ztráta vůle k životu a následné úmrtí krátce po
umístění
ØProměna emocionality a motivačně regulačních funkcí – pocit životní pohody udržován na přijatelné
úrovni díky smíření s mnoha ztrátami a zátěžemi (Vágnerová, 2007).

ØVýznam víry ve stáří
Spirituální dimenze = součástí lidského bytí – mění se v průběhu života
Stabilizuje hodnotový systém a jistotu určitého řádu
Ve stáří pomáhá zvládat zátěže, oporou a pro interpretaci významu životních zkušeností a základem
sebehodnocení
Ve stáří potřeba spirituálního směřování vzrůstá
Základní dimenze spirituality či religiozity stáří = odpoutávání od reálného života a jeho vazeb –
poslední fáze individuace – dosažení bytostného Já a k úplné harmonizaci všech složek osobnosti
(Jung, 1994).
Rovněž důležité = duchovní hodnoty a církevní společenství
Ve fázi, kdy ostatní životní jistoty se ztrácejí – jistota Boží existence = důležitá – Fáze
univerzální víry (Fowler, 1991).
ØPoslední fáze života, umírání a smrt = velmi významné téma – často strach z dlouhého a subjektivně
neúčelného utrpení
- V naší společnosti - tabuizovano
-
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET

ØStrach ze smrti – závisí na noha faktorech:
 - Věk – s postupujícím věkem strach ubývá
 - Gender – ženy se bojí smrti méně a snadněji o ní mluví
 - Osobnostní vlastnosti
 - Míra obtížnosti současného života
 - Vyrovnanost s vlastním životem
ØStabilita hodnot a identifikace s určitým životním názorem (náboženská orientace) snižují strach
ze smrti
ØHledání smyslu smrti = velmi náročné jako hledání smyslu života
ØUmírání = završení života
-Poslední přání a pokyny – uvědomění této skutečnosti
-Smrt ukončí pouze fyzické bytí – na symbolické úrovni – člověk přítomen i nadále: ve vzpomínkách
blízkých, prostřednictvím potomstva i toho, co vytvořil – tím je zajištěna kontinuita lidské
existence na jiné úrovni.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE - STÁŘÍ
II. OBDOBÍ PRAVÉHO STÁŘÍ: 75 a VÍCE LET

Příští, závěrečná přednáška: „Psychologie osobnosti“
Závěr


IS_E-earning_Studijní opora
IS
Soubory – Dokumenty
4_Podklady k výuce
Obecná a vývojová psychologie
https://is.vszdrav.cz/auth/do/vsz/podklady/obecna_a_vyvojova_psychologie.qwarp

Doporučená literatura
•VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN
80-246-0956-8.
•
•VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. ISBN
978-80-246-1318-5.
•
•THOROVÁ, K. Vývojová psychologie. Praha, Portál: 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
•KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.

Doporučená literatura