Jak to všechno začalo Historie psychologie •2. přednáška •PhDr. Lenka Emrová, Ph.D. Psychologie má dlouhou minulost, ale krátkou historii Ebbinghaus 1908 uPředvědecká psychologie je součástí filosofie uKořeny má v starověké filosofii, náboženství, medicíně, politice uZákladní otázky týkající se duše, •podstaty člověka uVýznamní řečtí filozofové 5. – 4. st.př.n.l. •filosofové •Sokrates, Platón, Aristoteles, Hippokrates u Středověká filosofie Jsou schopnosti vrozené nebo získané •Nativismus uDecartes – Cogito ergo sum –“Myslím tedy jsem“ uČlověk přichází na svět s vrozenou základnou vědomostí a pochopením reality, může docílit znalostí a chápaní světa pečlivým logickým myšlením uZavedl pojem vědomí uPopsal reflexní oblouk uČlověk = stroj u •Empirismus •J. Locke – Tabula rasa – nepopsaná deska •„Nic není ve vědomí, co dříve nebylo ve smyslech" •Vědomosti jsou získávány prostřednictvím zkušeností a interakcí s okolím •V průběhu života se vpisují zkušenosti, znalosti a chápání světa V současnosti diskuse DĚDIČNOST VERSUS VÝCHOVA Nature versus nurture – základní vědecký spor •Vnitřní vlivy u u uPřeceňování vlivu genů tzv. výchovný pesimismus •Vnější vlivy u u uPřeceňování výchovy (J. Locke, J.B. Watson) Interakcionistické pojetí = vzájemné působení Výchovný optimismus 19. století – rozhodující pro rozvoj •Prolínání s přírodními vědami (prudký rozvoj) •Začal se hojně využívat experiment •Snaha o změření duševních procesů • • Exaktní zkoumání počitků, zakladatelem je Fechner Řeší otázku vztahů mezi velikostí (intenzitou) podnětu a odpovídajícím počitkem (studium tzv. podnětových prahů), dále pak otázku doby trvání vzniku počitku v závislosti na době působení podnětu (studium tzv. reakčního času). V první oblasti stanovila psychofyzika dolní práh podnětu (nejmenší velikost podnětu vyvolávající počitek) a horní práh podnětu (maximální velikost podnětu vyvolávající ještě počitek) jako absolutní počitkové prahy, dané schopností čití (čivostí) organismu Řeší otázku vztahů mezi velikostí (intenzitou) podnětu a odpovídajícím počitkem (studium tzv. podnětových prahů), dále pak otázku doby trvání vzniku počitku v závislosti na době působení podnětu (studium tzv. reakčního času). V první oblasti stanovila psychofyzika dolní práh podnětu (nejmenší velikost podnětu vyvolávající počitek) a horní práh podnětu (maximální velikost podnětu vyvolávající ještě počitek) jako absolutní počitkové prahy, dané schopností čití (čivostí) organismu Počátky vědecké psychologie Základní psychologické směry 20. století Behaviorismus uJ. B Watson – americký psycholog • (vychází z reflexologie - I.P.Pavlov) uExtrospekce – pozorování vnějšího chování uOdmítá introspekci – je nevědecká uObjektivně pozorovatelná, měřitelná fakta uPředmět studia psychologie – chování uLidská mysl = black box uVývoj jedince je pouze učení se •odpovědím na podněty uPřeceňovali význam výchovy a učení u Behaviorismus •Experimenty se zvířaty • klasické podmiňování •I.P. Pavlov • operantní podmiňování •E.L. Thorndike •B.F. Skinner • • učení vhledem •W. Kohler Neobehaviorismus •S – O – R paradigma – ne na každý stimul je stejná reakce •B. F Skinner – skinner box •Operantní podmiňování Psychoanalýza psychiatrist_sleeping_during_session_pt_res_thm Topografický model osobnosti – Freud 1900 Řídí se principem reality Řídí se principem slasti Neopsychoanalýza uAnna Freudová – ego-psychologie uEgo-obranné mechanismy uAlfred Adler – individuální psychologie uPsychologie sourozeneckých vztahů uKomplex méněcennosti uTouha po moci uC.G. Jung – analytická psychologie uOsobní a kolektivní nevědomí uE.P. Fromm – formování charakteru asimilací a socializací uE. Erikson Gestalt-psychologie – tvarová, celostní Humanistická psychologie Existencionální psychologie •Zabývá se otázkami lidského bytí, existence v kontextu smrti, otázkami svědomí, hodnot, osamělosti •Daseinanalýza •Logoterapie – V.E. Frankl • Kognitivní psychologie uPředmětem studia jsou mentální (poznávací) procesy uG.A Kelly – za rozhodující považuje kognitivní procesy, kterými si vytváříme tzv. vnitřní obrazy (modely) vnějšího svět a skrze ně jsme schopni sebereflexe a vytváření své hodnotové orientace uVýznamně přispěl vývoj počítačových systémů uKlíčem k našemu chování je myšlení - NLP, A. Ellis •Klíčové otázky: —jak se učíme —pamatujeme si minulost a plánujeme budoucnost —jak uvažujeme —rozhodujeme se —užíváme jazyk • Biologický přístup uVychází z neurofyziologie a reflexologie uZabývá se neurofyziologickými procesy, které jsou ve vztahu k chování a prožívání uW. James, u nás F. Koukolík u v posledních letech •narůstá význam díky •zobrazovacím metodám a •díky rozvoji medicíny uFarmakoterapie uZobrazovací metody •umožňují zkoumat živý •mozek u 6 hlavních proudů moderní psychologie •