Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Edukace ve zdravotnictví – Pedagogika a její historie Průvodní list studijního materiálu Yvetta Vrublová Opava 2021 Yvetta Vrublová - Pedagogika a její historie 2 Obsah 1 PEDAGOGIKA A JEJÍ HISTORIE ............................................................................3 1.1 Výchova – průvodce životem................................................................................4 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY .......................................................7 POUŽITÁ LITERATURA ..................................................................................................8 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON.....................................................................................9 Yvetta Vrublová - Pedagogika a její historie 3 1 PEDAGOGIKA A JEJÍ HISTORIE PRŮVODCE STUDIEM – STUDIJNÍ PŘEDPOKLADY V této kapitole budete seznámeni s problematikou výchovy, vzdělávání a také s historickým vývojem pedagogiky jako vědy. RYCHLÝ NÁHLED STUDIJNÍHO MATERIÁLU Pedagogika jako věda byla od počátku lidské společnosti součástí filozofie. Primárním cílem byla výchova dalších generací pro udržení rodu a v rámci výchovy bylo poskytováno vzdělávání. Pohled na výchovu a vzdělávání byl determinován danou společností a náboženstvím. Pohled na vzdělávání dalších generací byl ovlivněn také významnými filozofy a pedagogy a jejich navrženými metodami a přístupy. Významným pedagogem jehož navržené metody jsou platné dodnes byl Jan Ámos Komenský. CÍLE STUDIJNÍHO MATERIÁLU • seznámit s vývojem vzdělávání a výchovy v historickém kontextu • pochopit význam vzdělávání a výchovy • pochopit zákonitosti výchovy • znát historický vývoj vzdělávání • umět charakterizovat jednotlivá historická období • znát vývoj z pohledu vzdělávání chlapců a dívek • poznat významné historické osobnosti z oblasti vzdělávání • pochopit hlavní pedagogické zásady • umět analyzovat vývoj vzdělávání v Čechách KLÍČOVÁ STUDIJNÍHO MATERIÁLU Pedagogika, výchova, vzdělávání, historie Yvetta Vrublová - Pedagogika a její historie 4 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU Stopáž studijního materiálu: 00:28:51 Doporučený čas ke studiu: 45 minut DALŠÍ ZDROJE – DOPORUČENÁ LITERATURA ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. SPN, Praha, 1983. 1.1 Výchova – průvodce životem Vyzbrojení člověka vědomostmi a dovednostmi důležité pro další činnost (nejen pasivní přizpůsobení, ale schopnost vlastní tvořivostí a aktivitou přispět k rozvoji společnosti) Podstata výchovy - činnost, při které záměrně připravujeme generaci pro začlenění se do společnosti. Historie pedagogiky a výchovy Výchova v nejstarších dobách byla společná a měla cíl: - předávání pracovních zkušeností z generace na generaci - děti získávaly zkušenosti i různé pracovní návyky napodobováním dospělých - příprava mládeže k účasti na životě dospělých byla zakončována obřady – iniciacemi, při kterých mládež prokazovala svou zdatnost a vyspělost - v primitivním stupni výchovy můžeme zaznamenat procesy záměrné výchovy - předávali se zkušenosti za účelem připravit dorůstající generaci na život v daných podmínkách - odlišovala se výchova chlapců a děvčat - chlapci doprovázeli muže na lovu, dívky se učily připravovat potravu a zhotovovat oděvy Otrokářská společnost • s rozpadem prvobytně pospolné společnosti došlo k třídní diferenciaci výchovy Yvetta Vrublová - Pedagogika a její historie 5 • původně jednotná výchova mládeže se štěpila podle třídní příslušnosti • vzdělání se omezilo na příslušníky vládnoucí třídy • muž měl vedoucí postavení, soukromé vlastnictví výrobních prostředků, vznik sociální nerovnosti • významné vzdělávací systémy – Atény, Sparta, Řím, Helénská kultura Středověk • první školy byly církevní – klášterní, katedrální • těžištěm bylo alexandrijské sedmero svobodných umění, skládající se: z trivia (gramatika, rétorika a dialektika), z kvadrivia (aritmetika, geometrie, astronomie, múzika) • základní metodou studia bylo mechanické pamětní učení v latinském jazyce • sedmero rytířských ctností (jízda na koni, • plavání, střelba z luku, zápas, lov, hra v šachy, zpěv a skládání veršů, náboženská výchova • rytiřská výchova byla jednostranná, zaměřena hlavně na složku tělesnou a obrannou, opomíjela nejelementárnější vzdělání (například dovednost číst a psát), které bylo výsadou církevních škol Vznik univerzit • V 12. století v jižní a západní Evropě vznikaly první novodobé univerzity ▪ které tvořily čtyři fakulty: artistická, teologická, lékařská, právnická. • Artistická fakulta měla přípravný charakter a vzdělávala ▪ v sedmeru svobodných umění ▪ absolvent trivia na artistické fakulte dosáhl titulu bakaláre ▪ absolvent kvadrivia titulu mistra umění. ▪ Délka studia na jednotlivých fakultách byla pět až sedm let. • Základními metodami byly přednášky a disputace. Renesance a humanismus • středem zájmu se stává člověk • rozvoj věd, literatury a umění Yvetta Vrublová - Pedagogika a její historie 6 • pedagogika renesance odmítá bezduché memorování • do školy se zaváděla přírodověda, fyzika, zeměpis a dějepis • nové vyučovací metody - podněcování motivace • módním jazykem - latina Školní řád • z roku 1774, schváleného pro všechny rakouské země. • školský zákon zavedl povinnou školní docházku, která však nebyla dodržována. o do vyučování byly zařazeny předměty, které odpovídaly praktické potřebě, např. polní hospodářství, a také bylo u praveno učitelské vzdělání • Školní rád zřizoval tři stupně elementárních škol: triviální, hlavní a normální. Školství po roce 1918 • vznik ministerstva školství • zrušení celibátu učitelek • konec poněmčování • otevření nových obecných a měšťanských škol • nové střední školy, ústavy • rozvoj předškolní výchovy • rozvoj vysokoškolského vzdělání Yvetta Vrublová - Pedagogika a její historie 7 2 PEDAGOGICKO DIDAKTICKÉ POZNÁMKY PRŮVODCE STUDIEM Obor: Studijní text spadá tematicky pro studijní programy, které jsou akreditovány v rámci klasifikace oborů vzdělání CZ-ISCED-F 2013: 0913 Ošetřovatelství a porodní asis- tentství. Cílem je získat znalosti o historickém vývoji výchovy a vzdělávání. Jako cílené metoda je použita přednáška, praktická ukázka a následná diskuse. ÚKOL K ZAMYŠLENÍ Které z probraných historických období v rámci vývoje vzdělávání vás více oslovilo a proč? KONTROLNÍ OTÁZKA Jaké byly základní myšlenky našeho významného pedagoga Jana Ámose Komenského? SAMOSTATNÝ ÚKOL Vyberte si jedno z historických období a z dostupných zdrojů analyzujte klady a zápory výchovy a vzdělávání mladé generace. Yvetta Vrublová - Pedagogika a její historie 8 POUŽITÁ LITERATURA DVOŘÁKOVÁ, KANĚČKOVÁ, E. Výchova dívek v Čechách a na Moravě. Praha: Grada, 2021. s. 200. ISBN 978-80-271-1292-0. ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. SPN, Praha, 1983. KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80- 247-2429-4-. Yvetta Vrublová - Pedagogika a její historie 9 PŘEHLED DOSTUPNÝCH IKON Čas potřebný ke studiu Cíle kapitoly Klíčová slova Nezapomeňte na odpočinek Průvodce studiem Průvodce textem Rychlý náhled Shrnutí Tutoriály Definice K zapamatování Případová studie Řešená úloha Věta Kontrolní otázka Korespondenční úkol Odpovědi Otázky Samostatný úkol Další zdroje Pro zájemce Úkol k zamyšlení Pozn. Tuto část dokumentu nedoporučujeme upravovat, aby byla zachována správná funkčnost vložených maker. Tento poslední oddíl může být zamknut v MS Word 2010 prostřednictvím menu Revize/Omezit úpravy. Takto je rovněž omezena možnost měnit například styly v dokumentu. Pro jejich úpravu nebo přidávání či odebírání je opět nutné omezení úprav zrušit. Zámek není chráněn hes- lem. Název: Pedagogika a její historie Autor: doc. PhDr. Yvetta Vrublová, Ph.D. Vydavatel: Slezská univerzita v Opavě Fakulta veřejných politik v Opavě Určeno: pedagogickým zaměstnancům SU Počet stran: 10 Tato publikace neprošla jazykovou úpravou.