Ve 3 ráno 1. Základní právní předpisy pro činnost IZS • Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému, • Vyhláška č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému, • Zákon č. 374/2011 Sb., o ZZS, • Zákon č. 320/2015 Sb., o HZS, • Zákon č. 273/2008 Sb., o PČR, • Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon), • Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy 2. Dokumentace IZS • TYPOVÉ ČINNOSTI • HAVARIJNÍ PLÁN KRAJŮ A VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN • DOHODA O POSKYTNUTÍ POMOCI • DOKUMENTACE O SPOLEČNÝCH ZÁCHRANNÝCH A LIKVIDAČNÍCH PRACÍCH A STATISTICKÉ PŘEHLEDY • DOKUMENTACE O SPOLEČNÝCH ŠKOLENÍCH, INSTRUKTÁŽÍCH A CVIČENÍ SLOŽEK IZS • POPLACHOVÝ PLÁN IZS 3. Typové činnosti • Typová činnost obsahuje postup složek IZS při záchranných a likvidačních pracích s ohledem na druh a charakter mimořádné události. • 17(19) • STC 02/IZS Demonstrování úmyslu sebevraždy • STČ 04/IZS Zásah složek IZS u mimořádné události Letecká nehoda • STČ 08/1 ZS Dopravní nehoda • STČ 09/IZS STČ 09 - Zásah složek IZS u mimořádné události s velkým počtem zraněných osob • STC 13/IZS Reakce na chemický útok v metru 4. Traumaplán • Stanoví opatření a postupy uplatňované poskytovatelem zdravotnické záchranné služby při zajišťování a poskytování přednemocniční neodkladné péče v případě hromadných neštěstí. Druhy traumatologického plánu • havarijní plány krajů • vnější havarijní plány - provozovatelé jaderných zařízení - provozovatelé objektů s rizikem vzniku závažné průmyslové havárie • vnitřní havarijní plán provozovatelů objektů s rizikovou činností • plán poskytovatelů zdravotnické záchranné služby • plán poskytovatelů jednodenní a lůžkové zdravotní péče 4. Traumaplán • Vyhlášení „traumaplánu": místem mimořádné události s hromadným postižením osob místo, kam je obvykle pro povahu nebo rozsah události nutné vyslat k poskytnutí přednemocniční neodkladné péče 5 a více výjezdových skupin současně, nebo místo, kde se nachází více než 15 osob postižených na zdraví, 5. Stupně poplachu • 1. stupeň poplachu - jednotlivci, objekt nebo jeho část, plochy do 500 m2, není nutno při společném zásahu nepřetržitě koordinovat • 2. stupeň poplachu - Do 100 osob, více než jeden objekt se složitými podmínkami pro zásah, prostředky MHD, plochy do 10 000 m2 - Z a LP provádí základní a ostatní složky z kraje, kde MU probíhá, nepřetržitě koordinovat. • 3. stupeň poplachu - 100, až 1000 osob, část obce, areálu podniku, do 1 km2, povodí řek, produktovody, hromadná DN. - ZLP provádí základní a ostatní složky nebo se využívají síly a prostředky z jiných krajů, koordinace složek za pomoci štábu velitele zásahu a místo zásahu rozdělit na sektory a úseky, oznamuje se hejtmanovi a starostům. • Zvláštní stupeň poplachu - více jak 1000 osob, celé obce a plochy území nad 1 km2 - síly a prostředky z jiných krajů, popříhospodářská opatření, vojenské útvary a vojenská zařízení ozbrojených sil ČR) nebo zahraniční pomoc 6. První VS na místě zásahu • Parkovat bezpečně s důrazem na zachování průjezdnosti komunikace. • Je-li to možné, potvrzovat mimořádnou událost všemi dostupnými prostředky, před vystoupením z vozu. ANO x NE (např. potvrzuji autobus na střeše, očekávejte situační zprávu). • Pro komunikaci upřednostňujeme využití stacionární vysílačky a Matry. • Při vystupování hodnotit bezpečnost a možná rizika. • Provádět rychlý průzkum a první odhad situace. • Co nejdříve se spojit se zdravotnickým operačním střediskem (dále jen „ZOS") a podávat situační zprávu. 7. Situační zpráva Situační zprávu je nutné podat co nejdříve po příjezdu na místo zásahu. ZOS situaci na místě nevidí, zbytečné otálení je tedy chybou. Pokud některý z údajů situační zprávy nemohu rychle zjistit, podám zprávu neúplnou a zbývající důležité údaje doplním později. POPIS SITUACE Potvrdit vznik události, charakterizovat (typ, druh) POČET ZRANĚNÝCH Odhad počtu postižených osob, jaký typ postižení se vyskytuje, kde všude se osoby nacházejí POZICE HN Potvrdit a upřesnit místo HN, orientační body, rozsah zasaženého území, příjezdové trasy PROBLÉMY A RIZIKA Požár, hrozba pádu předmětů a hmot, riziko exploze, přítomnost nebezpečných látek, bezpečnostní hrozby apod. POSILY Na základě vyhodnocení průzkumu zadat předběžný požadavek na vyslání dalších výjezdových skupin a prostředků, případně vyžádání spolupráce dalších poskytovatelů zdravotních služeb a ostatních složek JZS. HLÁSENÍ METHANE M MY CALL SING MŮJ VOLACÍ ZNAK E EXACT LOCATION PŘESNÁ POZICE MÍSTA T TYPE TYP H HAZARDS MOŽNÁ RIZIKA NA MÍSTĚ A ACESS TO SCENE PŘÍJEZDOVÉ TRASY N NUMBER POČET A DRUH POSTIŽENÝCH E EMERGENCY SERVICES ZDRAVOTNICKÉ PROSTŘEDKY PŘÍTOMNÉ A POTŘEBNÉ 8. VZS - Vedoucí zdravotnické složky • Je určen ZOS (NLZP, LZP). • Spolupracuje s velitelem zásahu. • Řídí zdravotnickou složku. • Komunikuje se ZOS. • Komunikuje s veliteli zásahu. 9. VL - Vedoucí lékař • Je určen VZS • Koordinuje medicínskou část zásahu třídění a ošetřování zraněných na stanovišti neodkladné péče. • Stanovuje rozsah poskytované péče zraněným s ohledem na kapacitní možnosti. 10. Třídění NE I Uvolnit dýchací cesty Nedýchá 4 EXITUS Schopnost chůze -I NE I Dýcháni _I_ ANO ilORl Dýchá 1 PRIORITA 1 r nad 2 s -v: i 10-30/mtn pod 10 / min nad 30 / min Kapilárni návrat PRtOHITA 1 T pod 2 s Zástava krváceni Stav vědomi (fHhu u jMfiůťiuihí p*kjT>y) PKJORJTA 1 Nereaguje i" PRIOÍÍÍTA 1 Reaguje 1 PRIORITA 2 11. Priority třídění • Č. 4 - černá: mrtví, poranění neslučitelné se životem. • Č. 3 - zelená: samostatný odchod nebo se vzájemnou pomocí. • Č. 1 - červená: neodkladná první pomoc a přednostní transport • Č. 2 - žlutá: „odkladná" první pomoc a transport až po č. 1 12. VO - Vedoucí odsunu • Určuje jej VZS. • Zajišťuje správný transport pacientů podle určených priorit. • Eviduje všechny odsunuté pacienty do sumáře. • Komunikuje se ZOS a VL