Psychomotorický a psychosociální vývoj Mgr. Štěpánka Vybíralová Definice = komplex tělesných, smyslových a duševních dovedností -je ovlivněn genetickými dispozicemi i zevními faktory (průběh těhotenství a porodu - hypoxie, předčasně narození, VVV) Sledování a hodnocení PMV -nedílná součást práce praktického lékaře pro děti a dorost (dále klinické vyšetření, stav výživy a růstové parametry) -nejdůležitější v kojeneckém věku - rychlý a významný pokrok v krátkém časovém období -hodnocení je vždy individuální! - každé dítě se vyvíjí jinak, svým tempem -při hodnocení se soustředíme na vývoj hrubé motoriky (celéjo těla), jemné motoriky a zraku, řeči a sluchu, sociálním a emocionální vývoj Komplexní vývoj dítěte 1.vzpřímená poloha těla 2.pohyb: změna polohy, získávání potravy, rozmnožování 3.zrakové a sluchové vnímání 4.funkce ruky a opozice palce 5.sociální chování (chování ve společnosti) Klíčové milníky -stabilní poloha na bříšku do konce 4. měsíce -lezení v 9 měsících -tolerance +- měsíc Rozdělení dětského věku -novorozenec – od narození do 28. dne života -kojenec – 2. – 12. měsíc života -batole – 2. – 3. rok života dítěte -předškolák – 4. – 6. rok věku dítěte -školák – od 7. roku věku dítěte -dospívající – období mezi počátkem dospívání a dospělostí Hodnocení novorozence -fyziologicky vyšší svalové napětí -novorozenecké reflexy (Moorův, hledací a sací, reflexní úchopový reflex horních a dolních končetin, chůzový) -lehký strabismus, nízká zraková ostrost -sluch je velmi dobře vyvinutý - reaguje mrknutím nebo záškubem celého těla 3. měsíc života -poloha na zádech - oko - ruka -ústa -poloha na břiše - “pase hříbátka” - stabilní poloha s těžištěm s oporou o předloktí a stehýnka -pozoruje předměty v zorném poli -začíná broukat 6. měsíc -poloha na zádech - chytá si palce u nohou (a strká si je do úst) -otáčí se ze zad na břiško a zpět -v poloze na bříšku zavádí tzv. 2. vzpor (opírá se o dlaně) a otáčí se kolem vlastní osy -zlepšení ostrosti zraku, u přetrvávajícího strabismu již kontakt s očním lékařem -žvatlá, slabikuje 9. měsíc -v poloze na zádech téměř nevydrží -posedí se přes šikmý sed -lezení -stavění se s oporou -spodní klešťový úchop -dětské hříčky - “paci paci” 12. měsíc -pevný sed -samostatný stoj -první samostatné kroky -úchop - opozice palce a ukazováku -smysluplná slovíčka -dětské hříčky, jednoduché příkazy, reakce na oslovení Psychosociální vývoj kojence -v prvních týdnech života hlavním prostředkem komunikace pláč -od 12. týdne věku dítěte již pláče ubývá a dítě začíná reagovat i jinak – úsměvem, dotykem -mezi 3. a 6. měsícem věku nastupuje časný stupeň napodobování -okolo 9. měsíce - komplikovanější hry (hra na schovávanou), začíná se objevovat strach z odloučení a z cizích lidí (vrchol období kolem 15 měsíců a mizí ve 2 letech) -mezi 9. a 12. měsícem dítě začíná chápat trvalost předmětů -po prvním roce se rozvíjí schopnost manipulovat s předměty pomocí nástrojů -Freud první rok života nazývá orálním stádiem, období symbiózy s matkou - velmi zásadní období pro utváření trvalých citových pout mezi dítětem a rodiči Vývoj řeči -v počátečních fázích se jedná o komunikaci nonverbální a od druhého měsíce přichází fáze vokální -v 6. až 10. měsíci začíná dítě žvatlat a opakuje slabiky, které v tomto období bývají bez konkrétního významu -fáze žvatlání vrcholí ve 12. měsíci věku dítěte -v prvním roce dítě zná v průměru 10 slov, v roce a půl již 20 – 50 slov -vývoj řeči je důležité stimulovat a to tak, že se snažíme s dítětem co nejvíce komunikovat - často dojde k odhalení sluchových vad -koncem druhého roku věku dítě začíná skládat slova do vět, které jsou většinou dvouslovné, často obsahují podstatné jméno a sloveso, dtě již zná své jméno, umí ukázat a pojmenovat některé části těla, začíná se ptát „proč“ a „co“ a začíná si uvědomovat faktor času a užívá jej v řeči Batolecí a předškolní věk -chůze do schodů a ze schodů -stoj na jedné noze -běh -staví z kostek -postupně jednoduchá slovní spojení -rozumí slovnímu příkazu a vyplní jej 18. měsíců -hranice samostatné chůze -dotazník PAS (dosavadní vývoj dítěte, ve spolupráci s rodiči, na základě standardizovaných otázek) Psychosociální vývoj ve druhém roce -zlom ve vývoji - počátek nezávislosti a samostatnosti -dítě si začíná uvědomovat samo sebe -první výchovné problémy - nesmíme autonomii dítěte bránit, ale musíme určit hranice, které dítě chrání před riziky -uvědomováním si sebesama si děti začínají uvědomovat pocity druhých a vyvíjejí se tak základy pro empatii -dítě si začíná uvědomovat radost i bolest druhé osoby a začíná se orientovat v tom co je správné a nesprávné Sociální vývoj v batolecím věku -1 rok - rozpozná několik předmětů podle názvu -1,5 roku - samo pije z hrnku, začíná volní kontrola vyprazdňování -2 roky - samo jí, ale bryndá, kontrola čistoty vyprazdňování -2,5 roku hlásí tělesnou potřebu -3 roky samo jí a nebryndá, obuje si boty, rozepne knoflík Psychosociální vývoj v předškolním věku -hlavní pokroky především v oblasti sociálního chování a samostatnosti v praktickém životě -děti dosahují prvního stupně nezávislosti na rodičích -těžko umí odlišit fantazii od skutečnosti, může se tak obávat svých snů a představ -ve vyprávění často opouští realitu a ponořuje se do svých magických představ, což nesmíme posuzovat jako lež -zatím neumí pochopit vztah mezi příčinou a následkem Psychosociální vývoj v předškolním věku -mezi 3. a 5. rokem života se zdokonaluje symbolické myšlení které vytváří velmi složité fantazie, které dítě uplatňuje ve svých hrách -nejdůležitější jsou hry na role a imaginární hry, postupně se dostává do popředí hra konstruktivní, kdy dítě něco vytváří -děti začínají respektovat pravidla hry při hře s ostatními -hra je kooperativnější, děti si hrají spolu - v dřívějším období si děti hrají většinou vedle sebe -Freud toto období nazývá oidipovskou fází – dominantní je vazba na rodiče opačného pohlaví -od šestého roku věku dítěte toto ustupuje a posiluje se vazba na rodiče stejného pohlaví Psychosociální vývoj u školáků - nástup do školy -dítě již zralé k navazování kontaktů s vrstevníky -schopnost úkoly přijímat, motivace je řešit, koncentrace a výdrž je realizovat = předpoklady školní zralosti -školní znalosti a dovednosti (rozpoznávání písmen, čísel a slov, psaní a počítání) se dostávají do popředí zájmů dítěte -začíná ústup fantazijního myšlení, dítě začíná lépe chápat vztah příčiny a následku -je schopno rozeznat souvislosti, zmapovat si výrazy a vysvětlovat souvislosti nebo situace Psychosociální vývoj školáků - mladší školní léta -období relativního klidu -začínají se objevovat první sexuální sklony - opět velkou úlohu zaujímá fantazie -pro dítě zůstává stále nejdůležitější úspěch ve škole a získání postavení ve skupině vrstevníků -rozvoj abstraktního myšlení a naučené techniky jsou důležité v dalším učení -povinnosti ve škole jsou stále náročnější a u dětí s poruchou pozornosti, nebo sníženou schopností učení se mohou vyskytnout školní problémy Vývoj osobnosti v dospívání -spolu s rychlým tělesným vývojem se mění i emocionální situace dospívajícího -zrání sexuální s novými touhami vyžaduje dosud neznámou emocionální přizpůsobivost -stoupá význam norem chování a respektu -prožívané frustrace jsou bolestivé a vedou k agresivitě, která pro okolí může být velmi problematická -poté nastupuje racionální nezávislost na rodičích, při které vzdor již není nutný -v pozdní adolescenci se ustálí dospělé normy chování, typický ústup egocentrizmu a nástup empatie k ostatním -myšlení se stává flexibilní Pravidelné sledování v ordinaci PLDD -slouží k včasnému zachycení opoždění vývoje nebo odchylky -na základě celkového stavu dítěte a typu odchylky se zavádí další opatření - např. vývojová RHB, vyšetření laboratorní, neurologické, genetické - pro děti kde jsou i dále pozorovány různé odchylky ve vývoji je vhodný speciální přístup výchovný a vzdělávací i po nástupu do kolektivu Otázky -Jaké je rozdělení dětského věku? -Co by dítě mělo zvládnout ve 12 měsících? -Jak vypadá psychosociální vývoj ve druhém roce? -Jak vypadá psychosociální vývoj při nástupu do školy?