Obecná a vývojová psychologie doc.Mgr.Ing. Karel Chadt,CSc Zkouška §Písemný test – tři otevřené otázky §Možnost ústního přezkoušení §Možnost pouze ústního zkoušení – bez přípravy §Základní otázky - odpovídají kapitolám event. subkapitolám z přednášek a odpovídající literatury § §Zápočet 3 § §Pojem psychologie: § §jak je definována §základní cíle §povaha a předmět psychologie §základní a aplikované psychologické disciplíny § § Úvod do studia psychologie 4 § §Vznik koncem 19. století na základě: § §Rozvoje přírodních věd §Rozvoje filozofického myšlení a věd společenských §Vývoje společenského a ekonomického života Vznik a vývoj vědecké psychologie 5 §Psychofyzika §Asocianismus, experimentální psychologie §Gestaltpsychologie §Psychoanalýza a další směry tzv. hlubinné psychologie §Behaviorismus §Neobehaviorismus §Humanistická a kognitivní psychologie Vznik a vývoj vědecké psychologie 6 Vznik a vývoj vědecké psychologie §Psychofyzika – zkoumá vztahy mezi jednoduchými fyzikálními podněty a psychickými obsahy (Weber a Fechner) § Přínos: -objevení a definování tzv.počitkových prahů a rozdílových prahů - prokázání souvislostí psychického s fyzickým -zdůraznění aktivní role člověka v procesu vnímán §Asocianismus, experimentální psychologie – konstituování psychologie jako nové, samostatné vědecké disciplíny (Wundt) Přínos: -psychofyzický paralelismus -elementová psychologie (psychologický atomismus) -asociační zákony 7 §Gestaltpsychologie (tvarová psychologie) – psychické celky nejsou vytvářeny spojováním jednotlivých prvků, nýbrž jsou to celky strukturně uspořádané od samého začátku (Wertheimer, Kohler,Kurt Lewin) § § Přínos: -princip „Vhledu“ -„Aha-efekt“ -proces řešení problému -zdůraznění celostnosti psychických procesů -gestalt terapie Vznik a vývoj vědecké psychologie 8 Vznik a vývoj vědecké psychologie §Psychoanalýza a další směry tzv. hlubinné psychologie -vývojový přístup: psychologie není statickým, jednou daným systémem, ale souborem dynamických,v čase proměnlivých a vyvíjejících se vlastnosti. (Freud, Adler, Jung) § § Přínos Freud: -fenomen nevědomí -eros (libido) a thanatos (pud smrti) -id, ego, superego -obranné mechanismy ega § Přínos Adler: individuální psychologie § Přínos Jung: analytická psychologie, intuice, kolektivní nevědomí, komplex, typologie člověka 9 Vznik a vývoj vědecké psychologie §Behaviorismus – věda o chování, zaměřující se na pozorovatelné jevy (Pavlov, Watson) § Přínos: -psychická činnost má reflexní povahu -věda, která si všímá celého spektra lidských způsobů přizpůsobování se -schéma: stimul, podnět – reakce, odpověď -zdůraznění významu vnějších podmínek utváření osobnosti -propracování psychologických zákonitostí procesu učení -uplatnění experimentu psychologie § §Neobehaviorismus vývojová modifikace (Cattel, Guilford, Eysenck) § Přínos: -schéma: stimul – osobnost – reakce • 10 §Humanistická a kognitivní psychologie – nejmladší z významných směrů (Maslow, Frankl) § Přínos: -reflexe problémů člověka součastnosti jako je pocit osamělosti či prázdnoty -otázky po identitě lidského jedince (kdo jsem, odkud přicházím, kam jdu, proč jsem, co tady dělám) -čtyři základní tendence člověka § §Kognitivní psychologie- zdůrazňuje význam poznávacích procesů a funkcí utváření a fungování psychiky člověka § §Testování – A.Binet, Francie, děti, mentální a chronologický věk § Vznik a vývoj vědecké psychologie 11 Psychologický výzkum - §Základní metody psychologického výzkumu : § pozorování § experiment § dotazování § psychologické testy § škály § sociometrie § studium objektivních materiálů § studium průběhu a výsledků pracovní činnosti § profesiografie • 12 Metody psychologie §Pozorování je nejobecnější a základní metoda psychologie. Spočívá v záměrném, cílevědomém, systematickém a plánovitém vnímání vnějších, objektivních projevů jedince či sociální skupiny pozorovatelem a v evidenci pozorovaných jevů § § Základní formy pozorování jsou: § § introspekce § § extrospekce § § pozorování nezúčastněným(zúčastněným) pozorovatelem • 13 Metody psychologie §Experiment představuje vědeckou metody, jejíž prostřednictvím zkoumáme psychické jevy v uměle vytvořených či alespoň přísně kontrolovaných, cílevědomě měněných podmínkách. § Dva základní typy experimentů: § přirozený § laboratorní § Příprava experimentu 1.stanovení cíle experimentu 2.výběr experimentálních osob 3.poskytnutí základní instrukce 4.expozice nezávisle proměnných 5.měření změn závisle proměnných 6.vyhodnocení výsledku experimentu a jejich zobecnění • 14 Metody psychologie §Dotazování řadíme k tzv. exploračním metodám, lze ho uskutečňovat formou rozhovoru, dotazníku nebo anketou. § Rozhovor- strukturovaný, polostrukturovaný, nestrukturovaný. § Základní typy dotazníků: účelové (příležitostné) a standardizované dotazníky diagnostické § Konstrukce dotazníků – základní předpoklady: •otázky výzkumné •otázky funkční, které plní další významné funkce •otázky identifikační •otázky kontrolní (verifikační) •otázky otevřené nebo otázky uzavřené § § Anketa § 15 §Psychologické testy představují soubor standardizovaných úloh, jejichž řešení má určitou vypovídací hodnotu o existenci či míře rozvinutosti určité psychické vlastnosti zkoumané osoby. §Podmínky testování: § Validita § Reliabilita § Standardizace § Normy § Měření výkonu § § Metody psychologie Škály: Postojové Hodnotící, posuzovací Hodnotové 16 Metody psychologie §Sociometrie umožňuje odhalit povahu vzájemných vztahů mezi jednotlivými členy malé sociální (pracovní) skupiny. § Měření neformálních vztahů § Vyhodnocování • sociometrické matice • sociometrické indexy • sociogramy § §Studium objektivních materiálů před vlastní prací v terénu je nutné se seznámit s celou řadou významných skutečností vzhledem k řešenému úkolu např. velikost podniku, počet a kvalifikace zaměstnanců, sociálně demografické složení, organizační struktura atd. • 17 Metody psychologie §Studium průběhu a výsledku pracovní činnosti - specifický přístup psychologie práce. Jde o strategii poznávání pracovníka, jejíž podstatou je posuzování kvantity a kvality, průběhu a výsledků činnosti konkrétního člověka z hlediska psychologických aspektů činnosti. § §Profesiografie je možné chápat jako souhrnné označení rozmanitých metod a metodických přístupů zaměřených na zkoumání a rozbor určité profese, na poznání jejích psychologicky významných charakteristik. § §Metody psychologické intervence a výcviku je soubor rozmanitých přístupů a metod, jejichž primárním posláním je ovlivňování psychické činnosti – zpravidla určité skupiny osob současně. 18 § §Lidská psychika - psychika je chápána jako funkce, respektive jako projev činnosti nervové soustavy člověka. § §Psychické procesy § Psychické jevy § Psychické vlastnosti § Psychické stavy § Základní funkce psychiky Lidská psychika 19 §Psychika se projevuje dvěma základními formami – prožíváním a chováním. § §Prožívání je vnitřní a ryze subjektivní dění, které zahrnuje zejména poznávání, cítění a snažení člověka. § Znaky prožívání: •Časovost •Subjektivnost •Jedinečnost •Omezení pouze na část psychiky •Obtížně vyjádřitelné chováním a řečí § Formy prožívání • Psychické procesy 20 § §Chování označuje veškeré projevy jedince, které lze pozorovat, zaznamenat nebo měřit. § § Rozlišují se tři kategorie chování: jednání, řeč a výraz. § § Molekulární chování § Molární chování § Aktivní/pasivní § Volní/mimovolní § • Chování 21 § § Kognitivní poznávací procesy : § Vědomí a nevědomí § Vnímání § Pozornost § Učení § Paměť § Myšlení § Psychické procesy 22 §Vědomí – mnoho výkladů(stav bdělosti, nabytá zkušenost,mysl….). § V psychologii nejběžněji stav psychiky člověka. § §Dimenze vědomí § 1. dimenze bdělost § 2. dimenze – šíře vědomí § §Funkce vědomí § Vědomí a nevědomí 23 §Nevědomí § Psychické děje mezi vědomím a nevědomím. § Aktuálně nevědomé, ale uvědomitelné skutečnosti mysli. § Neuvědomované skutečnosti, které se ale „zvědomují“, když věci nejdou, jak jít mají, jak jsme na ně zvyklí. § Nevědomé, vytěsněné psychické děje či skutečnosti. § §Hladiny vědomí/nevědomí § Vědomí a nevědomí 24 §Vjem je psychickou reprezentací nějakého objektu v naší mysli. § §Kognitivní funkce tvoří: §Vnímání prostřednictvím smyslů §Paměť §Pozornost §Představy §Fantazie §Myšlení §Úsudek §Řeč Vnímání 25 § §Počitky – dráždění smyslových orgánů a jim odpovídající podněty; vedení ze smyslových orgánů do mozku; kvalita; intenzita; trvání § §Typické vlastnosti § §Sociální percepce § §Chyby při vnímání Vnímání 26 § § § § § § ► • Zákony, kterými se řídíme: Zákon blízkosti v prostoru Zákon uzavřenosti Zákon podobnosti Zákon plynulého pokračování Zákon společného osudu Zákon obeznámenosti Zákon doplnění dobrého tvaru Vnímání § Dělení pozornosti § § Význam soustředění § § Rozdíly ve vlastnostech pozornosti § § Kvalita pozornosti § • 27 Pozornost 28 §Základní charakteristika § Pojem osobnost označuje psychiku člověka a zdůrazňuje na jedné straně celistvost, na druhé straně pak odlišnost a jedinečnost každého člověka. § Je charakteristická – vnitřní jednotou, individuální specifičností, vývojovou kontinuitou a interakcí s prostředím. § §Vlastnosti, které jsou osobnosti připisovány: jedinečnost, vnitřní integrita, stálost a vývoj § §Základními tématy, kterým se psychologie osobnosti věnuje, jsou: •vývoj osobnosti •struktura osobnosti •dynamika osobnosti Pojem osobnost 29 § Vývoj osobnosti - faktory § § Biologické, vnitřní faktory § - faktory zděděné § - faktory vrozené § Proces zrání 2. § Sociální, vnější § Socializace – proces zespolečenšťování člověka § Vzdělávání § Výchova ► Pojem osobnost Na socializaci se podílejí: - kulturní rámec - širší sociální okolí - malé sociální skupiny - rodina 30 §Temperament vyjadřuje zejména formální podobu našeho prožívání a chování, v současnosti je spojován s individuální potřebou stimulace, vnějších podnětů. Jedná se o charakteristiku osobnosti, které je přisuzována největší biologická podmíněnost § § Základní temperamentové charakteristiky: -celkové citové ladění -celkové zaměření -vzrušivost -odolnost -intenzita -trvalost • Pojem osobnost 31 §Fysenekův model kombinuje ve svém základu dvě dimenze 1.stabilita – labilita nervového systému člověka 2.extraverze/otevřenost – introverze/uzavřenost § § Kombinacemi extrémních poloh jednotlivých dimenzí vznikají následující základní typy: -člověk stabilní a otevřený – sangvinik -člověk stabilní a uzavřený – flegmatik -člověk labilní a otevřený – cholerik -člověk labilní a uzavřený - melancholik ► • Pojem osobnost 32 ► klidný dobrý vůdce ► vyrovnaný bezstarostný ► ovládající se nenucený ► rozvážný hovorný ► spolehlivý čilý ► pečlivý přístupný ► pasivní společenský ► ► ► ► tichý aktivní ► rezervovaný optimistický ► nespolečenský impulzivní ► pesimistický vznětlivý ► střízlivý agresivní ► úzkostný neklidný ► náladový nedůtklivý • stabilita labilita introverse extroverse sangvinik cholerik melancholik flegmatik Pojem osobnost 33 §Další profilující vlastnosti osobnosti: -Inteligence (obecná) -Emoční inteligence -Kreativní inteligence -Charakter -Emocionální procesy -Volní procesy -Postoje - § Pojem osobnost 34 § ► ► § § Emoční inteligence a její význam pro manažera Projevy emoční inteligence Sebepoznání Emoční kvocient ► § ► ► 34 Osobnost manažera 35 § § § § Základní vymezení pojmu tvořivost § §Komplex vlastností (nejen schopností), které se projevují v činnosti jednotlivce nebo skupiny) § §Výsledkem tvořivosti jsou pozitivní, hodnotné změny určitého objektu (část reality, věc, proces, jiný subjekt, skupina, vlastní osobnost apod.) § §K charakteristickým vlastnostem produktu tvořivosti patří novost, jedinečnost, originalita, progresivita, hodnotnost, komunikovatelnost. § §Faktory prostředí mohou tvořivost stimulovat a podporovat, nebo také omezovat či znemožňovat § 36 Psychologie tvořivosti §Etapy tvůrčího procesu § Orientace § Preparace § Inkubace § Iluminace § Realizace § Evaluace § 37 Psychologie tvořivosti §Faktory tvořivého myšlení § Senzitivita § Fluence § Flexibilita § Originalita § Redefinice § Elaborace § § 38 Psychologie tvořivosti §Bariéry tvořivosti § §a) kognitivní bariéry §- tendence vymezovat problém příliš úzce, jednostranně § §- stereotypie vnímání, neschopnost vidět problém z různých hledisek, prezentovat ho odlišnými výrazovými prostředky (slova, čísla, kresba, model, metafora apod.) § §- neschopnost separovat podstatné od nepodstatného § §- chyby při rozlišování mezi příčinami a důsledky 39 Psychologie tvořivosti §b) bariéry intelektové §- podprůměrná úroveň intelektu (ve smyslu schopnosti řešit intelektově náročné problémy) §- deficity v oblasti kritického myšlení – ověřování důvěryhodnosti/spolehlivosti informací, sebekritika apod. §- omezená fantazie a představivost, včetně víry v existenci jediného správného řešení každého problému § §c) bariéry emocionální §- strach z udělání chyby a zesměšnění se §- touha po jistotě a bezpečí §- nedůvěra vůči lidem, spolupracovníkům, nadřízeným 40 Psychologie tvořivosti §d) bariéry kulturní §- některé tradice a zakořeněné názory (takhle to děláme již x let a vždy to stačilo) §- některé normy (V práci se má pracovat a ne hrát si. Dospělí mají být rozumní a vážní atd.) §- v tzv. euroatlantické civilizaci rozšířený mýtus racionality jako hodnoty předčívá emoce, iracionalitu atd. (Nefantazíruj a dělej už něco). § §e) bariéry prostředí §- technické překážky (vybavení, prostředky, pracovní podmínky …) §- organizační bariéry (špatná organizace práce, neprůchodné hierarchie atd.) §- konfliktní atmosféra na pracovišti, přehnaná soutěživost, strach atd. § 41 Psychologie tvořivosti 42 §Postoje. § U postojů rozlišujeme tři vzájemně propojené stránky: 1. kognitivní 2. emoční 3. konativní § §Charakter § Charakterové vlastnosti lze dělit podle vztahů, které vyjadřují: •vlastnosti vyjadřující vztah člověka ke světu, jeho základní hodnotovou orientaci •vlastnosti odrážející vztah člověka k činnosti, kterou vykonává •Vlastnosti vyjadřující vztah člověka k druhým lidem, společnosti •Vlastnosti odrážející vztah člověka k sobě samému, sebepojetí § Pojem osobnost 43 §Motivační dimenze osobnosti § Pro motivované chování je charakteristická zaměřenost, energie, délka trvání. § Dva základní zdroje motivace: •motivy •stimuly § Dvěma základními principy lidské motivace jsou •princip homeostatický •princip hedonistický § Motivy i formy motivovaného chování jsou založeny jak biologicky, tak i společensky § a kulturně. Základními motivy jsou potřeby § - potřeby primární § - potřeby sekundární ► Pojem osobnost dynamika osobnosti 44 Pojem osobnost dynamika osobnosti § -Motivace, proces motivace - -Druhy motivů - -Individuální psychické motivy - -Zdroje motivů - - - - 45 Pojem osobnost dynamika osobnosti §Teorie potřeb § § Model pěti úrovní potřeb § §Výkonová motivace § §Existenciální potřeby § §Zájmy, záliby, sklony § §Hodnoty, ideály, návyky, cíle, aspirace § § - § § 46 Pojem osobnost dynamika osobnosti §Modely motivace - -Homeostatický - -Pobídkový - -Kognitivní - -Činnostní - -Humanistický 47 § § § http://www.vedeme.cz/images/stories/kapitoly/maslow_hierarchy.gif Pojem osobnost – pyramida potřeb Maslow 48 Pojem osobnost - vývoj osobnosti § §Základní charakteristia § §Periodizace životní dráhy člověka § §Základní vývojová období - 49 §Pojem učení § Učení jako proces § Druhy učení § §Paměť jako proces § Dělení paměti § Činitelé ovlivňující paměť § Zapomínání Učení, paměť, myšlení § Myšlenkové operace : § Analýza § Syntéza § Srovnávání § Třídění § Abstrakce § Zobecnění § Indukce/dedukce § Analogie § Zobecňování § § • 50 Myšlení 51 Uchování nabytých poznatků § Formy myšlení § Pojem § Soud § Úsudek § §Druhy myšlení §Podle praktičnosti a teoretičnosti §Podle způsobů řešení a výsledků § §Poruchy myšlení § 52 Myšlení 53 Emoce a emocionalita člověka § -Emoce - -Fenomenologický popis emocí - -Vybrané komplexní lidské emoce - -Obecné charakteristiky emocí - -Funkce emocí - - - - 54 Zátěžové situace, stres, adaptace, coping § -Zátěžové situace - -Frustrace a deprivace - -Stres - Biologický pohled na stres -Psychologický pohled na stres -Stresory a charakteristické znaky stresových situací -Příznaky prožívaného stresu - -Adaptace a coping - -Strategie zvládání stresu - - - - 55 Literatura §Použitá a doporučená literatura §ZACHAROVÁ, E. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 1. vydání. Praha:: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9. info §THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. info §HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. 6. vyd. Praha: Portál, 2011. info §HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál, 2015. ISBN 978-80-7367-814-2. info §VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5. info § -HELUS Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada 2011. 344 s. ISBN 978-80-247- 3037-0 56 Literatura § §KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0. info §ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3. info §CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1. info §VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3174-2. info §ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4062-1. info §JANÁČKOVÁ, L. Základy zdravotnické psychologie. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-179-6. info - 57 § -