- 1.Přínosy a rizika komunikace se studentyU plně e-learningových kurzů (není živý kontakt s učitelem) je bohatá komunikace se studentem nutná jako
- Motivace - osamělé samostudium má obrovskou úmrtnost
- Možnost položit dotaz - technický nebo k probírané látce
- 2.Komunikační nástroje
- E-mail, hromadný e-mail. Ve vstupu do Záznamníku předmětu můžete omezit seznam studentů, kterým následně rozešlete e-mail. Jde o nejspolehlivější typ komunikace - studenti mají povinnost e-mail sledovat. Důležitá sdělení rozesílejte e-mailem.
- Poznámkový blok. Textové pole pro každého studenta, kam můžete napsat bodované nebo slovní hodnocení či jiné sdělení. Poznámkové bloky lze sčítat a na konci kurzu automaticky udělit známky. Lze nastavit, zda do bloku student smí nebo nesmí nahlížet. K agendě existuje zvláštní Nápověda.
- Předmětové a tematické diskusní fórum. Využití: předmětové fórum slouží především pro dotazy a diskuse organizačního charakteru. Tematické diskusní fórum je vhodné na řízené diskuse s možností bodování příspěvků a přepojení s poznámkovými bloky. Obsahuje navíc i další pokročilé možnosti nastavení, např. hodnocení příspěvků, možnost číst fórum až po vložení příspěvku, omezení vkládání příspěvků, nastavení přístupových práv atd. Učitel může fóra moderovat - mazat příspěvky. Zkušenost: nestačí studenty pozvat; stanovte téma a cíl diskuse, termíny, ev. další pravidla. K agendě existuje zvláštní Nápověda.
- Podosnova Novinky nebo diskusní vlákno Novinky. Mění-li se obsah vašeho kurzu, je vhodné soustředit informace o nových zdrojích, povinnostech atd. na jednom místě. Očekáváte-li změn relativně málo, pište důležité informace do podosnovy, které nastavíte, že má být studentům implicitně rozbalená po celé trvání kurzu. Krátká podosnova je pro čtenáře přehledná. Očekáváte-li změn mnoho, vyčleňte na ně diskusní vlákno, informujte studenty, že do něj nemají přispívat, ale mají jej pečlivě sledovat.
- Složka Organizační pokyny ve Studijních materiálech. Komunikujete-li prostřednictvím rozsáhlejších souborů či dopisů s pokyny, ukládejte je do připravené složky, odkaz na ni zaveďte do osnovy a doporučte studentům ji pravidelně sledovat. Ve složce Organizační pokyny naleznete také složku Hromadné dopisy. Automaticky se do ní ukládají hromadné e-maily, které byly v rámci předmětu odeslány studentům.
- 3.Diskuse studentů mezi sebouU distančních kurzů se může jednat o silný motivační prvek - pocit učícího se společenství. Požádejte studenty ať si navzájem radí, nechte je prostřednictvím fóra vytvořit si skupinky pro projektový úkol ve skupině, zašlete do fóra pro zábavu a poučení zajímavý odkaz v Internetu a povzbuďte studenty k témuž. Zkušenost: není zaručeno, že vaše aktivita bude "úspěšná", záleží to na míře společenskosti vašich studentů.
- 4.Experimentální využití diskuseDiskusní vlákno lze využít jako didaktickou platformu pro prohlubování znalostí. Předpokladem je relativně malý počet účastníků, nebo rozdělení účastníků do seminárních skupin (vlákna pro jednotlivé skupiny). Příklady režimů:
- Každý týden v určitou dobu zformulujte ve vláknu problémovou úlohu. Prvních několik kvalitních řešení odměňte. Odměňte také kvalitní kritiku cizího řešení.
- Každý student nechť má za úkol zformulovat ve svém vláknu tezi (např. studenti učitelství - vymyslet dobrý chemický pokus pro 8. třídu ZŠ), ostatní studenti mají za úkol řešení ohodnotit/provést kritiku, kvalitní kritiku taktéž obodujte.
Nenašli jste odpověď? Pošlete nám svůj dotaz na