VSNEJ14992 Německý jazyk 2

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
0/16. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Eva Jansa, M.A. (přednášející)
Garance
PhDr. Eva Jansa, M.A.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Pá 6. 3. 12:45–17:15 Posluchárna P2, So 7. 3. 8:50–16:20 Učebna 11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit pohotově a bezproblémově používat jazyk při výkonu povolání, komunikaci s pacientem, jeho rodinou, spolupracovníky. Kultivovat celkový osobní projev, chování a vystupování ve vztahu k cizincům a umožnit vyšší mobilitu a uplatnění na trhu práce.
Výstupy z učení

- pracovat se zdroji informací, se slovníkem, jazykovými příručkami
- používat slovní zásobu včetně vybrané frazeologie specifické pro obor
- odvozovat významy neznámých slov na základě osvojené slovní zásoby, znalosti tvorby slov, internacionalismů a kontextu
- dohovořit se německy v běžných komunikativních situacích
- používat základní lékařskou terminologii
- používat německý jazyk v základních administrativních činnostech
- reprodukovat přečtený přiměřeně náročný odborný text
- logicky a jasně strukturovat písemný projev.
Osnova
  • 1. die Beherrschung der unten angeführten Themen in der Fremdsprache
  • 2. Einblick in die Arbeit in deutschen bzw. österreichischen bzw. schweizerischen Krankenhäusern
  • 3. Kenntnis der notwendigen deutschen Fachterminologie und diverser Phrasen aus dem medizinischen und pflegerischen Bereich
  • 4. Angemessene Kommunikation in alltäglichen Situationen
  • 5. Verständnis gelesener und gehörter Texte und korrekte Wiedergabe deren Inhalts
  • 6. Einführung in die Arbeit mit fremdsprachiger Fachliteratur
  • 7. Selbstverständlicher und selbstständiger Gebrauch des Wörterbuchs 8. Einübung der richtigen deutschen Aussprache


    Unterrichtsinhalte:
  • 1. Einführung in die Fachterminologie
  • 2. Gesundheitswesen
  • 3. Arbeitsfelder der Pflege, Pflegeberufe
  • 4. Der menschliche Körper Gesamtbeschreibung
  • 5. Bewegungssystem
  • 6. Das Skelett und die Knochen
  • 7. Die Muskulatur
  • 8. Atmungssystem
  • 9. Verdauungssystem
  • 10. Das Ausscheidungssystem
  • 11. Das Blut, das Herz und der Blutkreislauf
  • 12. Das endokrine System
  • 13. Das Nervensystem, Sinnesorgane
  • 14. Das Geschlechtssystem
  • 15. Gesundheit und Krankheit
  • 16. Physiologische Funktionen
  • 17. Erste Hilfe
  • 18. Arzenimittel
  • 19. Gynäkologie und Geburtshilfe
  • 20. Schwangerschaft
  • 21. Geburt
  • 22. Wochenbett
  • 23. Pflege des Neugeborenen
  • 24. Pflege des Säuglings
  • 25. Kommunikation mit der Frau in verschiedenen Situation
Literatura
    povinná literatura
  • MORAVCOVÁ, K, LÜDER, D. Německý jazyk. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • KÁŇA, A. Velký česko-německý slovník z oblasti veřejné správy. Praha: Linde. ISBN 978-80-7201-836-9. 2011. info
  • MOKROŠOVÁ, I. a L. BAŠTOVÁ. Němčina pro lékaře. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2127-9. 2009. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 275 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 36 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Zdravý životní styl
2. Zdravotnická zařízení
3. Lidské tělo
4. Popis soustav
5. Popis orgánů
6. Smyslové orgány
7. Reprodukční systém muže a ženy
8. Úrazy a první pomoc
9. Biochemická a hematologická vyšetření, základní vyšetřovací metody
10. Podávání medikamentů
11. Základy sesterské komunikace
12. Management ve zdravotnictví, pracovní pozice, funkce managementu
13. První pomoc
14. Ošetřovatelství jako vědní obor a profese sestry
15. Komunikace s klientem/pacientem
16. Etika v ošetřovatelství
17. Ošetřovatelský proces
18. Péče o potřeby pacienta
19. Diagnostické a léčebné postupy, podávání léků a sledování jejich účinků
20. Multikulturní ošetřovatelství
21. Specifická ošetřovatelská péče
22. Edukace klienta/pacienta


Předmět je koncipován jako praktický a poskytuje znalosti z německé gramatiky a terminologie, klade důraz na získání jasného odborného zdravotnického jazykového projevu. Zvládnutí základní slovní zásoby je předpokladem pro komunikaci v zahraničí. Poskytuje komunikativní dovednosti v obecných a odborných tématech.


Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS), 1. ročník (ZS), 2. ročník (ZS), 2. ročník (LS), 3. ročník (ZS), 3. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/VSNEJ14992