VSOPS9054 Ošetřovatelská péče o seniory

Vysoká škola zdravotnická
zima 2021
Rozsah
6/9. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Froňková (přednášející)
Mgr. Martin Krause, Ph.D. (přednášející)
doc., PhDr. Anna Mazalánová, Ph.D., MPH, RS (přednášející)
doc., PhDr. Anna Mazalánová, Ph.D., MPH, RS (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Jahodová, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh
So 25. 9. 8:50–13:20 Učebna 13, So 27. 11. 8:50–11:50 Učebna 13, Pá 14. 1. 8:50–12:35 Učebna 11
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 120 )
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie, Teorie ošetřovatelství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou péče o osoby vyššího věku s důrazem na odlišnou symptomatologii onemocnění a etický přístup. Znát zvláštnosti klinického obrazu a průběhu chorob ve stáří včetně specifických ošetřovatelských přístupů a komunikativních dovedností. Nacvičit aplikaci ošetřovatelského procesu s ohledem na specifiku seniorů.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- definovat detegorie stáří
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- vyjmenovat specifika edukace u seniorů
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění
Osnova
  • 1. Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
  • 2. Geriatrické syndromy. Geriatrické maladaptační syndromy
  • 3. Ortostatická hypotenze Pády a úrazy
  • 4. Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
  • 5. Přehled nejčastějších onemocnění, přidružených problémů ve stáří
  • 6. Paliativní péče, hospicová péče. Eutanázie a dystanázie


    Obsahové zaměření cvičení:
    (probíhá ve škole nebo na klinickém pracovišti)
  • 1. Specifika péče o pacienty ve vyšším věku - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
  • 2. Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu
  • 3. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
  • 4. Geriatrický assesment
  • 5. Příprava geriatrického pacienta před operací a pooperační péče
  • 6. Umírající starý člověk – specifika ošetřovatelské péče 7. Specifika edukačního procesu u seniorů, edukační plán u vybraného pacienta
Literatura
    povinná literatura
  • JAHODOVÁ, I. Ošetřovatelská péče o seniory. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • HUDÁKOVÁ, A. a Ľ. MAJERNÍKOVÁ. Kvalita života seniorů v kontextu ošetřovatelství. Online. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4772-9. [citováno 2024-04-23] info
  • POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii. Hodnotící nástroje. Online. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4316-5. [citováno 2024-04-23] info
  • SCHULER, M. a P. OSTER. Geriatrie od A do Z pro sestry. Online. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3013-4. [citováno 2024-04-23] info
  • KUBEŠOVÁ - MATĚJOVSKÁ, H. et al. Akutní stavy v geriatrii. Online. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-620-5. [citováno 2024-04-23] info
  • KALVACH, Z., Z. ZADÁK a R. JIRÁK. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Online. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2490-4. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠVÁB, J. Chirurgie vyššího věku. Online. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2604-5. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • JEŘÁBEK, H. Mezigenerační solidarita v péči o seniory. Online. Praha: Slon, 2013. ISBN 978-80-7419-117-6. [citováno 2024-04-23] info
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Online. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. [citováno 2024-04-23] info
  • POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Online. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3371-5. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Online. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7. [citováno 2024-04-23] info
  • NĚMCOVÁ, J. a R. BOROŇOVÁ. Repetitorium ošetřovatelství. Online. Praha: Maurea, 2011. ISBN 978-80-902876-7-9. [citováno 2024-04-23] info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Online. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. [citováno 2024-04-23] info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Online. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. [citováno 2024-04-23] info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Online. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. [citováno 2024-04-23] info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. Online. 1. české vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3423-1. [citováno 2024-04-23] info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Online. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3132-2. [citováno 2024-04-23] info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Online. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2658-8. [citováno 2024-04-23] info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Rozsah individuální práce studentů: 16 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Zvláštnosti onemocnění ve vyšším věku
2. Geriatrické syndromy - problémy s vyprazdňováním, poruchy výživy, poruchy spánku, psychické poruchy, poruchy termoregulace, pády a úrazy, ortostatická hypotenze
3. Uspokojovaní bio-psycho-sociálních potřeb u geriatrického pacienta metodikou ošetřovatelského procesu. Posouzení funkčního stavu - soběstačnost a závislost
4. Geriatrický assesment
5. Geriatrické maladaptační syndromy. Přehled nejčastějších onemocnění přidružených problémů ve stáří
6. Příprava geriatrického pacienta na před a pooperační péči
7. Životní styl ve stáří - kreativita, sportovní aktivity, kvalita života, univerzity třetího věku
8. Umírající starý člověk - paliatívní péče, hospicová péče, eutanázie a dystanázie


Předmět je součástí komplexu předmětů z klinického ošetřovatelství. Je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Seznamuje studenty s involučními změnami, zdravotním stavem a onemocněními ve vyšším věku z hlediska ošetřovatelské péče a potřeb seniorů změněných v souvislosti s onemocněním. Důraz je kladen na odlišnosti individuálních potřeb lidi vyšších věkových skupin a způsob jejich uspokojováni, včetně odlišnosti multidisciplinární péče o seniory v oblasti ambulantních a lůžkových zdravotních služeb.


Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (ZS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2021/VSOPS9054