VSOPST5949 Ošetřovatelská péče ve stomatologii

Vysoká škola zdravotnická
léto 2022
Rozsah
7/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MUDr. Zdeněk Hrubý (přednášející)
Garance
MUDr. Zdeněk Hrubý
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh
Pá 25. 3. 13:00–18:45 Učebna 7
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 149 )
Anatomie, Etika, Farmakologie, Fyziologie, Klinická propedeutika, Komunikace, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy, Ošetřovatelský proces a potřeby člověka, Ošetřovatelství v interních oborech, Ošetřovatelství v chirurgických oborech, Patologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit se základům posuzování stavu dutiny ústní. Seznámit s preventivní péči ve stomatologii u dětí a dospělých, se standardními diagnostickými procedurami a testy a s klinickými stavy a onemocněními dutiny ústní. Naučit pečovat o dutinu ústní u dětí a dospělých v rámci systému primární, sekundární a terciární zdravotnické péče.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- připravit pacienta k jednotlivým diagnostickým a terapeutickým výkonům
- popsat patofyziologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii vybraných skupin onemocnění
- zpracovat plán ošetřovatelské péče o pacienta u vybraného onemocnění včetně klasifikace potřeb pacientů s využitím NANDA II
- stanovit základní priority ošetřovatelské péče u pacienta s vybraným onemocněním
- sestavit edukační plán směrem k přípravě na plánované propuštění
Osnova
  • 1. Preventivní péče ve stomatologii, ambulantní a klinická léčba
  • 2. Nejčastější klinické stavy ve stomatologii
  • 3. Onemocnění dutiny ústní
  • 4. Zánětlivá onemocnění v dutině ústní, aplikace ošetřovatelského procesu
  • 5. Nádorová onemocnění ve stomatologii, aplikace ošetřovatelského procesu
  • 6. Úrazy čelistí a zubů, aplikace ošetřovatelského procesu
  • 7. Specifika edukačního procesu u pacientů ve stomatologii
Literatura
    povinná literatura
  • MAZALÁNOVÁ, A. Ošetřovatelská péče ve stomatologii. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • HOUBA, R., J. ZEMEN a V. BARTÁKOVÁ. Rukověť zubního lékaře: pacient se zdravotním rizikem. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-29-8. 2012. info
  • NOVÁKOVÁ, I. Ošetřovatelství ve vybraných oborech Dermatovenerologie, oftalmologie, ORL, stomatologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3422-4. 2011. info
  • DOSTÁLOVÁ, T. a M. SEYDLOVÁ. Stomatologie. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2700-4. 2008. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4328-8. 2013. info
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci aplikované v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3223-7. 2011. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3697-6. 2011. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges. ISBN 978-80-87212-72-1. 2011. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta. ISBN 978-80-8063-321-9. 2010. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3423-1. 2010. info
  • VONDRÁČEK, L. a V. WIRTHOVÁ. Právní minimum pro sestry. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3132-2. 2009. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost zdravotnických pracovníků. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2658-8. 2008. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 150 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticý. Rozšiřuje medicínské poznatky v oblasti profesionálního klinického ošetřovatelství v oblasti péče o dutinu ústní. Seznamuje s preventivní péčí ve stomatologii u dětí a dospělých a nejčastějšími klinickými stavy a onemocněními dutiny ústní.

Rozsah individuální práce studentů: 8 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Charakteristika oboru v stomatologii
2. Preventivní postupy v stomatologii
3. Diagnostika. Terapie
4. Ošetřovatelská péče u vybraných onemocnění v stomatologii
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2022/VSOPST5949