VSVYO53232 Výzkum v ošetřovatelství 2

Vysoká škola zdravotnická
zima 2021
Rozsah
4/6/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN (přednášející)
Garance
Mgr. Hana Tošnarová, Ph.D., RN
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh
Pá 12. 11. 11:25–12:10 Učebna 13, Pá 26. 11. 8:50–11:50 Učebna 13, 12:45–16:30 Učebna 13
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 120 )
Etika, Filozofie, Odborná latinská terminologie, Sociologie, Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenty s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti ošetřovatelství. Studenti se naučí vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků.
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- definovat úlohu ošetřovatelského výzkumu
- formulovat cíle a hypotézy
- popsat výzkumný proces
- definovat výzkumné metody
- zpracovat výzkumnou zprávu
Osnova
  • 1. Ošetřovatelství a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický (ošetřovatelský)
  • 2. Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu. Limity výzkumu
  • 3. Výzkumný vzorek. Metody výzkumu
  • 4. Analýza získaných dat a proměnných veličin. Interpretace výsledků výzkumu
  • 5. Diskuze a doporučení – zásady
  • 6. Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Vymezování výzkumných problémů – modelové situace
  • 2. Formulace hypotéz – modelové situace
  • 3. Formulace cílů – modelové situace
  • 4. Navržení výzkumného plánu – modelové situace
  • 5. Navržení výzkumné metody – modelové situace
  • 6. Statistické výpočty – postup
  • 7. Prezentace
Literatura
    povinná literatura
  • TOŠNAROVÁ, H. Výzkum v ošetřovatelství. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004.
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3625-9. 2011. info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta. ISBN 978-80-8063-304-2. 2009. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2713-4. 2009. info
  • BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO. ISBN 978-80-7013-467-2. 2008. info
    doporučená literatura
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4328-8. 2013. info
  • NĚMCOVÁ, J. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Praha: Maurea. ISBN 978-80-904955-5-5. 2012. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3697-6. 2011. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3423-1. 2010. info
Metody hodnocení
Individuálním řízeným samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Tyto prvky ověřují, do jaké míry studenti pochopili látku, a motivují je k dalšímu studiu. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. případové studie, prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalosti a dovednosti získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopností kreativity. Nauči studenty základům kritického vědeckého myšleni, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Nauči je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracovaní a vyhodnocovaní výsledků.

Rozsah individuální práce studentů: 16 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Priority výzkumu pro 21. století
2. Výzkumný proces, vymezování výzkumných problémů,. charakteristika výzkumu, průzkumu
3. Účast všeobecné sestry ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum
4. Etika ve výzkumu
5. Metody používané ve výzkumné činnosti
6. Statistické výpočty. Analýza získaných dat a proměnných veličin
7. Sestavení výzkumné zprávy. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení
8. Interpretace výsledků výzkumu
9. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy
10. Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi
11. Účast sestry ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum. Všeobecná sestra sama je objektem výzkumu, všeobecná sestra ověřuje prototipy nových technických prostředků
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2021/VSVYO53232