VSVYO7293 Výzkum v ošetřovatelství

Vysoká škola zdravotnická
léto 2021
Rozsah
2/1. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Škorpíková
Rozvrh
Po 15. 2. až Ne 14. 3. každé liché pondělí 11:25–12:55 Učebna 9 a Po 15. 2. až Ne 14. 3. každé sudé úterý 8:50–10:20 Učebna 13 a Po 17. 5. až Ne 6. 6. každé liché pondělí 11:25–12:55 Učebna 9 a Po 17. 5. až Ne 6. 6. každé sudé úterý 8:50–10:20 Učebna 1
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VSVYO7293/cv: Po 15. 2. až Ne 14. 3. každé sudé pondělí 11:25–12:55 Učebna 9, Po 17. 5. až Ne 6. 6. každé sudé pondělí 11:25–12:55 Učebna 9, E. Marková
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 88 )
Etika, Odborná latinská terminologie, Filozofie, Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství, Sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami kvalitativního výzkumu a s vhodnými výzkumnými technikami. Poukázat na důležitost a použitelnost metod a technik ve vztahu k určitým výzkumným problémům v oblasti ošetřovatelství. Studenti se naučí vytvořit projekt kvalitativního výzkumu a provést všechny fáze průběhu kvalitativního výzkumu, zejména provést sběr dat, proces analýzy a interpretace kvalitativních dat, včetně možností publikace výsledků.
Výstupy z učení

- používat odbornou terminologii
- definovat úlohu ošetřovatelského výzkumu
- formulovat cíle a hypotézy
- popsat výzkumný proces
- definovat výzkumné metody
- zpracovat výzkumnou zprávu.
Osnova
  • 1. Ošetřovatelství a úloha výzkumu ve zdravotnictví. Výzkum základní (badatelský), klinický (ošetřovatelský).
  • 2. Priority výzkumu pro 21. století.
  • 3. Výzkumný proces, charakteristika výzkumu, průzkumu. Metody používané ve výzkumné činnosti.
  • 4. Analýza získaných dat a proměnných veličin.
  • 5. Sestavení výzkumné zprávy.
  • 6. Interpretace výsledků výzkumu.
  • 7. Diskuze a doporučení – zásady.
  • 8. Psaní výzkumné zprávy. Metodika měřění, záznamů, zpracování a vyhodnocení.
  • 9. Diagnostické metody v ošetřovatelském procesu, stanovení a ověřování hypotézy.
  • 10. Aplikace ošetřovatelského výzkumu v klinické praxi.
  • 11. Účast všeobecné sestry ve výzkumném týmu. Přímý výzkum, nepřímý výzkum.


    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Vymezování výzkumných problémů – modelové situace.
  • 2. Formulace hypotéz – modelové situace.
  • 3. Formulace cílů – modelové situace.
  • 4. Navržení výzkumného plánu – modelové situace.
  • 5. Navržení výzkumné metody – modelové situace.
  • 6. Statistické výpočty – postup.
  • 7. Prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3625-9. 2011. info
  • ŽIAKOVÁ, K. Ošetrovatelstvo - teória a vedecký výskum. 2. vyd. Martin: Osveta. ISBN 978-80-8063-304-2. 2009. info
  • KUTNOHORSKÁ, J. Výzkum v ošetřovatelství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2713-4. 2009. info
  • BÁRTOVÁ, S., P. SADÍLEK a V. TÓTHOVÁ. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCONZO. ISBN 978-80-7013-467-2. 2008. info
    doporučená literatura
  • NĚMCOVÁ, J. Příklady praktických aplikací témat z předmětů Výzkum ošetřovatelství a v porodní asistenci a Seminář k bakalářské práci. Praha: Maurea. ISBN 978-80-904955-5-5. 2012. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3697-6. 2011. info
  • NANDA. Ošetřovatelské diagnózy Definice a klasifikace 2009-2011. 1. české vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3423-1. 2010. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a předpokládá aplikaci znalosti a dovednosti získaných v ostatních ošetřovatelských a humanitních předmětech. Předpokládá určitou úroveň schopností kreativity. Nauči studenty základům kritického vědeckého myšleni, pochopení potřeby a významu vědeckého přístupu v ošetřovatelské praxi. Nauči je základním krokům výzkumného procesu, výběru vhodných metod, zpracovaní a vyhodnocovaní výsledků.
Doporučený ročník a semestr: 2. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2021/VSVYO7293