ZZKOPE2231 Komunitní péče

Vysoká škola zdravotnická
zima 2023
Rozsah
5k+10s. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Froňková (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZZKOPE2231/cvA: So 23. 9. 13:00–17:05 Učebna 6, M. Froňková
ZZKOPE2231/cvB: So 23. 9. 8:50–12:55 Učebna 1, M. Froňková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Systematicky aplikovat do ošetřovatelské praxe pro cílovou skupinu v oblasti primární péče ošetřovatelský proces. Připravit studenty na péči o pacienty v domácím prostředí a na vlastní podnikatelské aktivity v této oblasti.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii
- definovat ošetřovatelství v primární a komunitní péči
- popsat kompetence zdravotnických záchranářů a jejich postavení v primární péči
- používat v komunitní péči vhodné ošetřovatelské modely
- aplikovat ošetřovatelskou dokumentaci
- aplikovat poznatky z klinických předmětů.
Osnova
  • Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • 1. Filozofie primární ošetřovatelské péče, charakteristika, definice a podstata primární péče
  • 2. Filozofie zdraví v primární zdravotní péči, podpora zdraví a prevence nemocí, které nevyžadují nemocniční služby a léčbu
  • 3. Prvky výchovy v ošetřovatelské péči, zdravotní výchova
  • 4. Rodina z hlediska zdraví a nemoci, návštěvní služba, ošetřování nemocného v domácnosti
  • 5. Interdisciplinární spolupráce v primární zdravotní péči
  • 6. Ošetřovatelský proces v primární péči
  • 7. Etické a společenské normy ošetřovatelské péče v primární péči, péče o komunitu
  • 8. Rozvoj komunitní péče ve vyspělých zemích a v ČR
  • 9. Cílové skupiny komunitní péče – péče o matku a dítě, občany se zdravotním handicapem, seniory, národnostní menšiny, ohrožené skupiny (bezdomovci, nezaměstnaní, toxikomani) aj.
  • 10. Poskytovatelé komunitní péče
  • 11. Základy managementu v primární zdravotní péči
  • 12. Ošetřovatelský výzkum aplikovaný na problematiku primární zdravotní péče
Literatura
    povinná literatura
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-8. info
  • JAROŠOVÁ, D. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-2150-3. info
    doporučená literatura
  • KISVETROVÁ, H a VÉVODOVÁ. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4064-4. info
  • KISVETROVÁ, H. Osoby se zdravotním postižením: vybrané kapitoly II: sluchové postižení. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4065-1. info
  • VRUBLOVÁ, Y. Komunitní ošetřovatelská péče v gynekologii. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-303-3. info
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4. info
  • JAROŠOVÁ, D. Využitelnost ošetřovatelských klasifikací NANDA International a NIC v domácí péči. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7464-000-1. info
  • KOZÁKOVÁ, R. Komunitní ošetřovatelská péče o seniory. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7464-079-7. info
  • HALOVÁ, M. Nemocný v domácí péči II. Demence a demence alzheimerova typu. Bouzov: Pavel Hala, 2010. ISBN 978-80-904611-0-9. info
Metody hodnocení
Na webovém portálu IS student vypracuje testy – testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 300 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále IS v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/ZZKOPE2231