ZZNPA4141 Neodkladná péče při akutních a kritických stavech

Vysoká škola zdravotnická
léto 2021
Rozsah
10/10/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc. (přednášející)
doc. MUDr. Jiří Knor, Ph.D. (přednášející)
MUDr. Eva Medová (přednášející)
Mgr. Jaroslav Pekara, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. MUDr. Ladislav Horák, DrSc.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Pá 16. 4. 8:00–15:30 Učebna 2
Předpoklady
KREDITY_MIN ( 80 )
Anatomie, Fyziologie a patofyziologie, Chirurgie a traumatologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Klinická propedeutika, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči, Odborná praxe, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie, První pomoc v mimořádných a krizových situacích, Sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- získat schopnost samostatné orientační diagnostiky
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- definovat akutní a kritický stav
- samostatně zvládat neodkladné stavy různého charakteru
- aplikovat získané znalosti při akutních stavech pacientů
Osnova
  • Symptomatologie akutních a kritických stavů
  • Akutní bolestivé stavy
  • Akutní neurologická onemocnění
  • Akutní infekční onemocnění
  • Šokový syndrom, péče o pacienty v kritickém stavu, multiorgánové selhání
  • Selhávání a selhání základních životních funkcí a jejich řešení
  • Vybavení pro odbornou neodkladnou péči

    Obsahové zaměření cvičení:
  • Výkony a postupy (dle vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., § 3 odst. 1, § 17 a § 30)
  • Specifika péče u pacientů s akutním stavem, v kritickém stavu
  • Specifika péče u akutních infekčních nemocí
  • Školící středisko ZZS
  • ZOS
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEBLOVÁ, J. a J. KNOR. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4434-6. 2013. info
  • PAŘÍZEK, A. a kol. Kritické stavy v porodnictví. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-949-7. 2012. info
  • MASÁR, O. Akútne stavy v ambulancii praktického lekára. Plzeň: Maurea. ISBN 978-80-902876-9-3. 2011. info
  • POKORNÝ, J. Lékařská první pomoc. 2. dopln. a přeprac. vyd. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-322-8. 2010. info
    doporučená literatura
  • ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0406-8. 2014. info
  • UHEREK, P. Povinná mlčenlivost v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7478-476-7. 2014. info
  • ČESKO. Vyhláška č. 240/2012 Sb., kterou se provádí zákon o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2012. info
  • ČESKO. Zákon č. 374/2011 Sb., o zdravotnické záchranné službě. In Sbírka zákonů. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2011. info
  • MICHALSKÝ, R. Kapitoly z obecné traumatologie, traumatologie končetin a první pomoci pro studující ošetřovatelství. Opava: Slezská univerzita v Opavě. ISBN 978-80-7248-538-3. 2009. info
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Sestra a urgentní stavy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2548-2. 2009. info
  • MARINELLA, M.A. Často přehlédnuté diagnózy v akutní péči. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1735-7. 2007. info
  • COLLINS, R. D. Diferenciální diagnostika prvního kontaktu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-0897-3. 2007. info
  • ZADÁK, Z. a E. HAVEL. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2099-9. 2007. info
  • ZADÁK, Z. a E. HAVEL. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2099-9. 2007. info
  • KELNAROVÁ, J., J. TOUFAROVÁ, J. SEDLÁČKOVÁ a Z. ČÍKOVÁ. První pomoc I. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2182-8. 2007. info
  • KELNAROVÁ, J., J. TOUFAROVÁ, J. SEDLÁČKOVÁ a Z. ČÍKOVÁ. První pomoc II. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2183-5. 2007. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Podrobně se zabývá náhlým postižením zdraví, jeho symptomatologií a prvotními neodkladnými i dalšími postupy v přednemocniční péči včetně technického a materiálního vybavení pro odbornou neodkladnou péči. Součástí předmětu je seznámení s technickým a materiálovým vybavením určeným k činnostem při těchto situacích, učí zásady při jejich využití. Dále je zaměřen na transportní prostředky a možnosti jejich využití.

Rozsah individuální práce studentů: 20 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
- Kardiopulmonální resuscitace, základní a rozšířená. Resuscitace novorozence, dětí, dospělých.
- Systém péče o postižené v akutním stavu. Interakce mezi zdravotním záchranným systémem, operačním střediskem a klinickými odděleními. Funkce IZS.
- Umělá plicní ventilace a kyslíková terapie, ošetřování nemocného v dechové tísni (ARDS, astmatický záchvat, CHOPN). Základy monitorování nemocného v kritickém stavu.
- Ošetřování nemocného v kritickém stavu po operačním výkonu nebo následkem úrazu (polytrauma, kraniocerebrální poranění). Žilní vstupy.
- Šok, definice a rozdělení šokových stavů. Klinické příznaky šoku a jeho patofyziologie. Terapie šoku, multiorgánové selhání.
- Speciální neodkladné stavy, kardiovaskulární oblast (ischémie myokardu, hypertenzní krize, plicní edém, embolizace plicnice, kardiogenní šok).
- Speciální neodkladné stavy, neurologická postižení (porucha vědomí, cévní mozková příhoda, epileptický záchvat).
- Speciální neodkladné stavy, poškození fyzikálními a chemickými vlivy, tonutí, akutní renální selhání, akutní otravy.
- Neodkladné stavy v těhotenství.
- Pacienti s akutními poruchami vnitřního prostředí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2021/ZZNPA4141