ZZOVP1112 Obecná a vývojová psychologie

Vysoká škola zdravotnická
zima 2023
Rozsah
2/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Eva Kočovská, PhD (přednášející)
Garance
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Út 7. 11. 12:10–15:50 Aula 103, Pá 10. 11. 11:45–15:25 Aula 103, Út 21. 11. 12:10–15:50 Aula 103, Čt 30. 11. 12:10–15:25 Aula 103
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ZZOVP1112/cv: Čt 30. 11. 15:30–18:25 Aula 103, Pá 1. 12. 12:10–15:05 Učebna 13, E. Kočovská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle studijního předmětu:
Proniknout do problematiky probabilistické vědy jakou psychologie je, zároveň poukázat na vědeckou povahu psychologie. Seznámit s povahou psychologického myšlení, prezentovat psychologické poznatky využitelné v praxi zdravotníka. Seznámit s podstatou zákonitostí a činitelů psychického vývoje člověka od narození až po stáří a charakterizovat psychický vývoj jednotlivých věkových období.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student/ka umí:
- používat odbornou terminologii obecné a vývojové psychologie
- vysvětlit základní pojmy, teorie a přístupy obecné a vývojové psychologie
- definovat psychické procesy, vysvětlit biologickou a sociální podmíněnost lidské psychiky obecné a vývojové psychologie
- charakterizovat zákonitosti jednotlivých vývojových období v oblasti obecné a vývojové psychologie
- uplatňovat opatření v rámci psychohygieny
Osnova
  • Obsahové zaměření přednášek:
  • 1. Obecná a vývojová psychologie jako věda a její aplikace do zdravotnického prostředí
  • 2. Biologická a sociální determinace lidské psychiky (dědičné versus získané),
  • 3. Základní směry a východiska psychologie, nové pohledy v psychologii, psychoterapeutické nástroje v praxi VS (sugesce, naslouchání, empatie, výklad a objasňování)
  • 4. Psychologické metody obecné a vývojové psychologie jejich využití ve zdravotnické praxi.
  • 5. Bio-psycho-sociální model, celostní pojetí, psycho-soma, praktické aspekty psychosomatiky
  • 6. Psychologická charakteristika vývojových období zaměřená na pochopení vývoje lidské psychiky od početí po stáří (prenatální, novorozenecké období, teorie attachmentu, význam bondingu), proměna rodičky – vývojové fáze dospělosti

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Sebereflexe, sebeuvědomění a autoregulace
  • 2. Práce s emocemi v obecné a vývojové psychologii
  • 3. Vztah mezi zdravotníkem a pacientem – z hlediska obecné a vývojové psychologie
  • 4. Sociální percepce, úhel pohledu, chyby při posuzování druhých, stereotypy…cíl uvědomit si úskalí mezilidského vnímání, eliminace chyb a unáhlených závěrů, snaha o objektivizaci
  • Experimenty související s konformitou a dalšími skupinovými jevy a jejich dopad na každodenní praxi (vliv moci, prostředí, role, zříkání se odpovědnosti ve prospěch skupiny…)
Literatura
    povinná literatura
  • BAŠTECKÁ, B a MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál,. ISBN 978-80-262-0617-0. 2015. info
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0714-6. 2015. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha:: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5. 2014. info
    doporučená literatura
  • MELLANOVÁ, A. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. 1. vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5589-2. 2017. info
  • HUNT, M. Dějiny psychologie. 4. vyd. Praha:: Portál. ISBN 978-80-7367-814-2. 2015. info
  • KUČERA, D. Moderní psychologie: hlavní obory a témata současné psychologické vědy. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4621-0. 2013. info
  • ATKINSON, R L. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0083-3. 2012. info
  • CAKIRPALOGLU, P. Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada,. ISBN 978-80-247-4033-1. 2012. info
  • VENGLÁŘOVÁ, M. Sestry v nouzi. Syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3174-2. 2011. info
  • ZACHAROVÁ, E a J ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4062-1. 2011. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J a PEČENKOVÁ. Duševní hygiena zdravotní sestry. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0784-5. 2004. info
Metody hodnocení
Docházka 80 % Zápočtový test (min. 70% úspěšnost) Zkouška
Informace učitele
Stručná anotace předmětu:
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Jeho cílem je orientovat studenty v základní psychologické terminologii v normě i patologii, rozšířit dovednost jeho adekvátní deskripce psychických jevů, korigovat již osvojené nevhodné náhledy na psychiku. Základní funkce daného předmětu je orientující, rozšiřující a vytvářející hlavní základ pro pochopení dalších psychologických předmětů.

Studijní pomůcky:
HNILICA, K. Obecná a vývojová psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004 v IS.
HNILICA, K. Zdravotnická psychologie. Studijní materiál – e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004 v IS.

Zdravotnické portály dle uvážení vyučujícího (např. MZ ČR, NCO NZO, SZÚ, ČAS, MEFANET, EDU SESTRA, B. BRAUN, Hospital TV).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/zima2023/ZZOVP1112