ZZPED8781 Vybrané kapitoly z pedagogiky a edukační činnost

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Hlinovská, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
Po 10. 2. až Ne 12. 4. každou sudou středu 11:25–12:55 Posluchárna P1; a Po 23. 3. 8:50–11:05 Posluchárna P1, Čt 26. 3. 8:50–10:20 Posluchárna P1, Po 6. 4. 8:50–11:05 Posluchárna P1, Čt 9. 4. 8:50–10:20 Posluchárna P1
Předpoklady
Psychologie, Etika, Odborná latinská terminologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit s novou rozšířenou rolí v oblasti edukace pacientů a jejich rodinných příslušníků a významem edukace pro zapojení pacienta do zdravotní péče a získat znalosti o různých metodách výuky a jejich využití v edukaci ve zdravotnictví a dovednosti potřebné k vytvoření a realizaci edukačního programu.
Výstupy z učení
- vymezit a správně používat pedagogickou terminologii
- vyjmenovat základní pedagogické zásady a základní didaktické metody
- posoudit potřebu a schopnost edukace konkrétních pacientů
- definovat edukační standardy
- zpracovat edukační plán
- vyhodnotit dosažené výsledky vlastní edukační činnosti
Osnova
  • Předmět a cíle pedagogiky. Vymezení pojmů, definice a předmět pedagogiky
  • Výchovný proces. Význam výchovy v profesi ZZ
  • Vymezení základních pojmů v edukaci. Druhy edukace v ošetřovatelství
  • Pojetí edukace. Komunikace v edukačním procesu. Proces edukace ve zdravotnickém zařízení
  • Zhodnocení/posouzení edukanta. Vyhodnocení edukačních potřeb
  • Projektování edukace. Edukační cíle
  • Didaktické zásady edukace. Edukační metody. Učební pomůcky a didaktická technika
  • Sestavení edukačního plánu. Realizace edukačního procesu
  • Prezentace. Dokumentace v edukačním procesu
  • Osobnost edukátora. Edukační standardy

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Proces edukace ve zdravotnickém zařízení. Role edukátora a edukanta. Zhodnocení/posouzení edukanta
  • Příprava vyučovací jednotky. Práce a dynamika skupiny. Vyhodnocení edukačních potřeb
  • Demonstrace rozdílu mezi vyučováním zaměřeným na edukátora a na edukanta. Základní pravidla spolupráce
  • Zajištění zpětné vazby
  • Vyučovací metody. Faktory ovlivňující výběr metody
  • Zpracování dokumentace edukačního procesu
  • Hodnocení edukačního procesu
  • Modelové situace z klinické praxe
Literatura
    povinná literatura
  • HLINOVSKÁ, J. a J. NĚMCOVÁ. Interaktivní procesy v ošetřovatelství a porodní asistenci. 1. vyd. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-3-1. info
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2. info
  • NEMCOVÁ, J. a E. HLINKOVÁ. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-321-9. info
    doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, V. Úvod do speciální pedagogiky. Plzeň: Maurea, 2011. ISBN 978-80-904955-2-4. info
  • HRSTKA, Z. a A. VAVREČKOVÁ. Kapitoly psychologie zdraví. 2. díl. Brno: Univerzita obrany, 2008. ISBN 978-80-7231-332-7. info
  • MAGUROVÁ, D. a I. MAJERNÍKOVÁ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2009. ISBN 978-80-8063-326-4. info
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Úvod do problematiky. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-845-2. info
Informace učitele
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a je zaměřen na získání základních vědomosti z pedagogiky a didaktiky a jejich využiti při výchovném působeni zdravotnického záchranáře na jedince, rodinu, komunitu a účastníky kvalifikačního a celoživotního vzdělávaní. Student se naučí prakticky aplikovat edukační činnost nejen u klientů, ale i dalších členů zdravotnického týmu.

Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/ZZPED8781