ZZVKB5501 Vybrané kapitoly z biochemie

Vysoká škola zdravotnická
léto 2020
Rozsah
7/6. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Barbora Staňková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Barbora Staňková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Rozvrh
So 28. 3. 15:25–17:40 Učebna 13, Pá 17. 4. 8:00–12:30 Učebna 9
Předpoklady
Odborná latinská terminologie, Etika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- dosáhnout znalostí studentů z oboru chemie v rozsahu potřebném pro pochopení zejména účinku chemických nox na organismus
- pochopit diagnostický význam biochemických vyšetření
- naučit se základní terminologii a názvy biochemických vyšetření
- naučit se screeningový soubor biochemického vyšetření
- naučit se základním fyziologickým rozmezím biochemických parametrů
- poskytnout studentům základní informace o branách vstupu cizorodých látek do organismu, jejich metabolismus, depozice, projevy působení v organismu, vylučování a možnosti léčby
Výstupy z učení
- používat odbornou terminologii
- vysvětlit biologickou rovnováhu vnitřního prostředí
- vyjmenovat metody a techniky odběru biologického materiálu
- provádět odběr biologického materiálu na vyšetření
- popsat klasifikaci toxických látek
- vyjmenovat fyziologická referenční rozmezí biochemických vzorků
Osnova
  • 1. Preanalytická příprava biologického materiálu – odběry vzorků, příprava pacienta, označení, transport a skladování vzorků, biologické faktory ovlivňující složení vzorků. Indikace, spolehlivost a interpretace biochemických vyšetření. Referenční hodnoty – metody jejich získání, stanovení fyziologických rozmezí biochemických parametrů
  • 2. Sacharidy – diabetologický soubor vyšetření. Klasifikace, funkce a metabolismus sacharidů. Patofyziologie – poruchy metabolismu sacharidů, laboratorní diagnostika, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
  • 3. Lipidy – lipidový soubor vyšetření. Klasifikace, funkce a metabolismus lipidů. Patofyziologie – poruchy metabolismu lipidů, laboratorní diagnostika, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
  • 4. Aminokyseliny, peptidy a bílkoviny-přehled a rozdělení, struktura, funkce v organismu a metabolismus. Onemocnění spojená s metabolismem aminokyselin a jejich klinické projevy. Koncentrace proteinů a patologické stavy-používané testy, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
  • 5. Enzymy - struktura a funkce, klinicky významné enzymy- používané testy, fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků. Hormony - laboratorní diagnostika funkce štítné žlázy
  • 6. Jaterní soubor vyšetření. Popis, funkce a patofyziologie jater. Jaterní testy- fyziologická rozmezí, klinické aplikace, interpretace výsledků
  • 7. Acidobazická rovnováha - regulační mechanismy organismu, acidobazická rovnováha při patologických stavech a v těhotenství

    Obsahové zaměření cvičení:
  • 1. Bezpečnost práce s biologickým materiálem
  • 2. Odběr biologického materiálu na biochemická vyšetření - příprava příslušné dokumentace, odběrových pomůcek, zkumavek a jejich řádné označení. Zásady správného odběru, možnosti kontaminace
  • 3. Praktická interpretace výsledků - příklady posouzení laboratorního nálezu
  • 4. Odběr krve na biochemické vyšetření
  • 5. Odběr moče na biochemické vyšetření
  • 6. Vyšetření testačními papírky – bílkovina, urobilinogen, bilirubin, ketolátky a krevní barvivo
Literatura
    povinná literatura
  • STAŇKOVÁ, B. Biochemie. Studijní materiál - e-learningová opora, zpracováno v rámci projektu Inovace studijního programu Ošetřovatelství a specializace ve zdravotnictví, CZ.1.07/2.2.00/28.0004. 2014. Dostupné na: www. vszdrav.cz/sharepoint.
  • KLOUDA, P. Základy biochemie. 3. vyd. Praha: Pavko. ISBN 978-80-86369-16-7. 2013. info
  • KOOLMAN, J. a K. H. RÖHM. Barevný atlas biochemie. 4. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2977-0. 2012. info
  • DOSTÁL, J., J. SLANINA, E. TÁBORSKÁ a H. PAULOVÁ. Biochemie pro posluchače bakalářských oborů. Brno: MU, Brno. ISBN 978-80-210-5020-4. 2012. info
  • SVAČINA, Š., M. SOUČEK, A. ŠMAHELOVÁ a R. ČEŠKA. Metabolický syndrom. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4092-8. 2011. info
  • ČERMÁKOVÁ, M. a I. ŠTĚPÁNOVÁ. Klinická biochemie. 1. díl. 2. upravené vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-515-0. 2010. info
    doporučená literatura
  • KLINICKÉ LABORATOŘE ÚSTAVU LÉKAŘSKÉ BIOCHEMIE A LABORATORNÍ DIAGNOSTIKY VŠEOBECNÉ FAKULTNÍ NEMOCNICE [online]. Preanalytická příručka. 2012. [vid. 6.2012]. Dostupné z: http://ukb.lf1.cuni.cz/web/images/dokumenty/preanalytika2012.pdf
  • ZIMA, T. Laboratorní diagnostika. Praha: Galén. ISBN 978-80-7262-372-3. 2007. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí. Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů. Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
Výuka navazuje na středoškolské znalosti z chemie. Informuje o biochemické rovnováze vnitřního prostředí organismu a jeho změnách v souvislosti s různými druhy onemocnění a poruch. Důležitou součástí jsou informace o metodách a technikách odběru biologického materiálu, jeho označování, uchování, odesílání ke zpracování do laboratoří. Seznamuje studenty s biochemickými vyšetřeními.

Rozsah individuální práce studentů: 10 hodin
Obsahové zaměření individuální práce studentů:
1. Biochemická rovnováha vnitřního prostředí organismu
2. Změny biochemické rovnováhy v souvislosti s různými druhy onemocnění a poruch
3. Preanalytická příprava biologického materiálu. Indikace a interpretace biochemických vyšetření
4. Odběr ostatního biologického materiálu
5. Jednoduché orientační metody biochemických vyšetření
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2020/ZZVKB5501