VŠZDRAV:ZZKLP8605 Klinická propedeutika - Informace o předmětu
ZZKLP8605 Klinická propedeutika
Vysoká škola zdravotnickáléto 2015
- Rozsah
- 12/6. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof., MUDr., RNDr. Jiří Beneš, DrSc., CSc. (přednášející)
- Garance
- prof., MUDr., RNDr. Jiří Beneš, DrSc., CSc.
Vysoká škola zdravotnická - Předpoklady
- Anatomie, Fyziologie, Odborná latinská terminologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Zdravotnický záchranář (program VŠZDRAV, SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Studenti jsou seznámeni s technikou fyzikálního vyšetření a s hodnocením celkového zdravotního stavu člověka, rozpoznají příznaky signalizující odchylky od zdravého vývoje. Zahrnuje ucelené informace o příznacích a symptomatologii systémových onemocněni a moderních diagnostických a vyšetřovacích metod v klinických oborech medicíny.
Cílem předmětu je:- získat základní manuální zručnost a techniku fyzikálního vyšetření pohledem, poklepem, poslechem, pohmatem při systematickém postupu fyzikálního vyšetření
- naučit zhodnotit celkový zdravotní stav, rozlišit normální fyziologický nález od abnormalit a patologie
- poskytnout ucelené informace o příznacích a symptomatologii systémových onemocnění
- naučit orientaci v moderních diagnostických a vyšetřovacích metodách v klinických oborech medicíny se zaměřením na aplikaci v neodkladné péči
- Osnova
- Klinická propedeutika, její postavení v klinice, principy klinické práce. Dokumentace zdravotní péče. Důležitá právní ustanovení týkající se klinické praxe význam řazení do systému klinických oborů
- Zdraví a nemoc. Etiologie a patogeneze vnitřních chorob
- Anamnéza a její struktura. Osobní anamnéza. Anamnéza, její členění a součásti. Úvod do syndromologie. První kontakt s nemocným. Nynější onemocnění
- Základy fyzikálního vyšetření, hlavní objektivní příznaky
- Celkové somatické vyšetření (posouzení stavu vědomí, poloha, pohyblivost apod.). Nálezy na hlavě a krku
- Vyšetření hrudníku, příznaky onemocnění plic, pleury a mediastina, vyšetření srdce a cév, nejdůležitější příznaky a nálezy
- Vyšetření břicha, fyzikální nálezy, vyšetření jater a ledvin
- Vyšetření a nálezy na dolních končetinách.
- Hematologické onemocnění jejich specifika, poruchy koagulace,
- Problematika poruch během porodu
- Kardiotokografie a funkční testy, diagnostika fetálního distresu antepartálně a intrapartálně
- Laboratorní vyšetřovací metody, biochemické, hematologické, mikrobiologické. Biopsie. Metody odběru biologického materiálu. Endoskopie
- Zobrazovací, elektrofyziologické a funkční vyšetřovací metody. RTG, CT, izotopové vyšetření, ultrazvukové vyšetření, nukleární magnetická rezonance. EKG, zátěžové testy, EEG, EMG
- Principy léčebných postupů, aplikace, infuze, krevní deriváty, kyslíkem, dietoterapie
- Vyšetřování stavu výživy. Stravování a režim nemocných
- Principy diferencované péče o nemocné, orientační neurologické příznaky
- Provedení celkového vyšetření, popis normálního nálezu, objektivní příznaky
- Anamnéza jako součásti zdravotní dokumentace
- Vyšetření hlavy, krku a dutiny ústní
- Vyšetření hrudníku, srdce a plic
- Vyšetření břicha a břišních orgánů
- Vyšetření končetin
- Hlavní subjektivní příznaky a jejich zjišťování
Obsahové zaměření cvičení:- Literatura
- povinná literatura
- UHEREK, P. Povinná mlčenlivost v souvislosti s poskytováním zdravotních služeb. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-476-7. info
- DOBIÁŠ, V. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4571-8. info
- HEHLMANN, A. Hlavní symptomy v medicíně. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2612-0. info
- doporučená literatura
- ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
- HORNOVÁ, J. Oční propedeutika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4087-4. info
- VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
- ROKYTA, R. Bolest a jak s ní zacházet. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3012-7. info
- SOVOVÁ, E. EKG pro sestry. Praha: Grada, 2009. ISBN 80-247-1542-2. info
- BORZOVÁ, C. Nespavost a jiné poruchy spánku. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2978-7. info
- BRETŠNAJDROVÁ, A. a Š. SVAČINA. Dietologický slovník. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-062-1. info
- FULLER, G. Neurologické vyšetření snadno a rychle. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1914-6. info
- Metody hodnocení
- Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán v podobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia. - Informace učitele
- Rozsah individuální práce studentů je 17 hodin
- Klinická propedeutika, její význam a zařazení do systému klinických oborů. Zdraví a nemoc. Etiologie a patogeneze vnitřních chorob
- Úvod do syndromologie. Anamnéza, její členění a součásti. Hlavní subjektivní příznaky a jejich zjišťování
- Základy fyzikálního vyšetření, hlavní objektivní příznaky
- Metody základního fyzikálního vyšetření
- Příklad celkového fyziologického interního nálezu
- Celkové vyšetření – hodnocení celkových nálezů
- Vyšetření hrudníku – plíce
- Vyšetření hrudníku z hlediska kardiologa EKG
- Vyšetření břicha z hlediska gastrointestinálního traktu
- Vyšetření náhlých příhod břišních a urologie
- Vyšetření končetin a hodnoceni pohybu
- Speciální příznaky a nálezy
- Hlavní fyziologické funkce a jejich význam
- Vědomí a jeho poruchy – kvalitativní a kvantitativní. Definice smrti z hlediska mozkových funkcí. Známky smrti
- Zobrazovací, elektrofyziologické a funkční vyšetřovací metody. RTG, CT, izotopové vyšetření, ultrazvukové vyšetření, nukleární magnetická rezonance. Zátěžové testy, EEG, EMG
- Laboratorní vyšetřovací metody, biochemické, hematologické, mikrobiologické. Biopsie. Metody odběru biologického materiálu. Endoskopie
Doporučený ročník a semestr: 1. ročník (LS)
Obsahové zaměření individuální práce studentů:- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.vszdrav.cz/predmet/vsz/leto2015/ZZKLP8605