ZZNEP1965 Neodkladná péče v psychiatrii

Vysoká škola zdravotnická
léto 2015
Rozsah
8/10. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Marková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Eva Marková, Ph.D.
Vysoká škola zdravotnická
Předpoklady
Anatomie, Fyziologie a patofyziologie, Chirurgie a traumatologie, Epidemiologie, mikrobiologie a hygiena, IZS, Klinická propedeutika, Neodkladná péče v akutních a kritických stavech, Odborná latinská terminologie, Ošetřovatelské postupy v neodkladné péči, Odborná praxe, Profesionální komunikace a prevence násilí, Psychologie, První pomoc v mimořádných a krizových situacích, Sociologie, Vnitřní lékařství a neodkladná péče v interních oborech, Neodkladná péče v neurologii, Tělesná výchova a sebeobrana
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Je součástí komplexu klinických předmětů. Seznamuje s klinickými stavy a potřebami pacientů změněných v souvislosti s psychickými poruchami, které významně ovlivňuji zdraví a kvalitu života člověka. Informuje o multidisciplinárním přístupu k péči o duševní zdraví a psychiatrických stavech. Objasňuje odlišnosti individuální péče v zařízeních různých forem zdravotních služeb.
Studenti se při studiu seznámí se zvláštnostmi ošetřovatelské péče u pacientů/klientů s duševními poruchami při neodkladné péči. Důraz je kladen na pohled na klienta jako biopsychosociální bytost.

Cílem předmětu je získat základní znalosti příčin, příznaků duševních chorob a jejich akutních atakách, o symptomatologii, syndromologii, nosologii včetně drogových závislostí a suicidálních aktivitách tak, aby byli schopni poskytovat předlékařskou první pomoc a asistovat u lékařské pomoci u psychiatrických akutních a život ohrožujících stavech
respektovat práva a důstojnost pacientů / klientů
orientovat se v právní problematice psychiatrie
Osnova
  • Vývoj psychiatrického ošetřovatelství, péče o duševní zdraví, prevence duševních poruch. Organizace psychiatrické péče, trendy v psychiatrii
  • Zásady přístupu k psychiatrickým klientům. Agresivní nemocný, nemocný nebezpečný sobě, okolí
  • Právní a sociální aspekty v psychiatrii. Spolupráce s policií, s orgány veřejné správy, se soudem
  • Zvláštní situace na psychiatrii – člověk v krizi, krizová intervence, restrikce. Přechodné situační poruchy
  • Organicky podmíněné duševní poruchy, schizofrenie, afektivní poruchy, závislosti, poruchy osobnosti, poruchy příjmu potravy, neurotické poruchy, suicidální syndrom, agresivní syndrom
  • Somatické onemocnění spojené s duševní poruchou - porod, onkologické diagnózy, úrazy s trvalými následky
  • Problematika závislostí a osobnosti, závislost a rodina
  • Duševní choroby a poruchy chování u dětí a mládeže, jejich specifika

  • Obsahové zaměření cvičení:
  • Standardní plány péče o pacienty s psychiatrickým onemocněním
  • Výkony a postupy (dle vyhlášky MZ č. 55/2011 Sb., § 3 odst. 1, § 17 a § 30)
  • Specifika péče o nemocné závislé na psychoaktivních látkách
  • Specifika péče u akutních neurotických poruch
  • Zásady první pomoci v oblasti duševních krizí
  • Zvláštnosti ošetřování nemocných se somatickým onemocněním spojeným s duševní poruchou
Literatura
    povinná literatura
  • PETR, T. a E. MARKOVÁ. Ošetřovatelství v psychiatrii. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4236-6. info
  • ČEŇANOVÁ, A. Ošetrovanie chorých s psychickými problémami na somatických oddeleniach. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-354-7. info
  • DUŠEK, K. a A. VEČEŘOVÁ - PROCHÁZKOVÁ. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1620-6. info
    doporučená literatura
  • ČEPICOVÁ, K. Nejčastější právní situace: rádce pro každý den. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0406-8. info
  • HERDMAN, T. H. Ošetřovatelské diagnózy. Definice&klasifikace 2012-2014. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4328-8. info
  • VONDRÁČEK, L., V. WIRTHOVÁ a J. PAVLICOVÁ. Základy praktické terminologie pro sestry. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3697-6. info
  • SOVOVÁ, O. Zdravotnická praxe a právo: praktická příručka. Praha: Leges, 2011. ISBN 978-80-87212-72-1. info
  • SEDLÁKOVÁ, G. a D. KALÁTOVÁ. Vybrané ošetřovatelské modely a týrané dítě. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-412-4. info
  • RABOCH, J. a P. PAVLOVSKÝ. Klinická psychiatrie v denní praxi. Praha: Galén, 2008. ISBN 978-80-7262-586-4. info
  • HOSÁKOVÁ, J. Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Opava: Slezská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7248-442-3. info
Metody hodnocení
Výuka u kombinované formy je kombinací účasti na výuce a samostudia. Probíhá formou přednášek, cvičení, samostudia a konzultací. Cvičení a přednášky probíhají v blocích, u kombinované formy je výuka soustředěna především do pátků a sobot a rozložena je do celého semestru. Samostudiem si studenti osvojují značnou část obsahové náplně modulů, která koresponduje s obsahem vzdělávání uvedeným ve studijním plánu. Ten jim je předkládán vpodobě studijních opor. Tyto studijní opory jsou připraveny vyučujícími pro každý modul jako strukturovaný text, audio nebo videonahrávky, obsahující kromě nezbytného studijního obsahu i prvky vnější a vnitřní zpětné vazby. Konzultace je možná emailem nebo po dohodě s vyučujícím. Na konzultace slouží k ujasnění nejasností a problémů, na které studenti při studiu narazí.
Kontrola získaných znalostí probíhá formou testovacích otázek. Na webovém portálu SharePoint student vypracuje testy - testové otázky za jednotlivými kapitolami. Úspěšnost musí být alespoň 70 % pro jednotlivý test. Testy lze vypracovávat opakovaně. Při opakovaném spuštění se mění otázky a zaznamenává se ve výpise testů další pokus a jeho výsledek. Po úspěšném vypracování jednotlivých testů vypracuje student souhrnný test, který je náhodně vygenerován ze složky, která obsahuje minimálně 250 otázek. Úspěšnost souhrnného testu musí být alespoň 60 %. Vyučující na webovém portále SharePoint v části Testy ve složce Výsledky testů zkontroluje vypracování jednotlivých testů a výsledky testů.
Studenti dále řeší zadané úkoly, např. prezentace nebo seminární práce, které jsou hodnoceny a kontrolovány vyučujícím a jsou také součástí portfolia studenta. Portfolio je předkládáno při SZZK jako doklad o aktivním naplnění samostudia.
Informace učitele
    Rozsah individuální práce studentů je 18 hodin
    Doporučený ročník a semestr: 3. ročník (LS)

    Obsahové zaměření individuální práce studentů:
  • Ošetřovatelská problematika psychiatrického ošetřovatelství. Vývoj psychiatrického ošetřovatelství, trendy v psychiatrii. Péče o duševní zdraví, prevence duševních poruch. Organizace psychiatrické péče
  • Specifické prvky práce všeobecné sestry a zvláštnosti organizace práce v psychiatrických zařízeních, ambulance, denní a docházkový pobyt, lůžkové oddělení a léčebny. Stacionáře, sanatoria, krizová centra a lázně
  • Zvláštnosti ošetřování nemocných se somatickým onemocněním spojeným s duševní poruchou. Porod, onkologické diagnózy, úrazy s trvalými následky
  • Ošetřovatelský proces u nemocných s duševními poruchami. Organicky podmíněné psychické poruchy, schizofrenie, afektivní poruchy, závislosti, poruchy osobnosti, poruchy příjmu potravy, neurotické poruchy, suicidální syndrom, agresivní syndrom
  • Ošetřovatelství v dětské a dorostové psychiatrii
  • Ošetřovatelství v gerontopsychiatrii
  • Ošetřovatelský proces o nemocné závislé na psychoaktivních látkách. Náruživost, zneužívání, závislost a osobnost, závislost a rodina
  • Ošetřovatelský proces u nemocných s dlouhodobým a chronickým psychiatrickým onemocněním. Psychosociální problematika, význam chráněných bydlení
  • Koncepce psychiatrické péče v ČR
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.